IPPP2/443-1496/08-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1496/08-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2008 r. (data wpływu 9 października 2008 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - projekt inwestycyjny pt." Zakup Sprzętu Diagnostyczno-Zabiegowego przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w B" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - projekt inwestycyjny pt." Zakup Sprzętu Diagnostyczno-Zabiegowego przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w B".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w B jest podatnikiem podatku VAT. Jego podstawowa działalność polega na świadczeniu usług medycznych które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 jako usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT pod poz. 9, symbol PKWIU 85, są zwolnione z podatku. W 2006 r. Zakład realizował w ramach Zintegrowanego programu pod nazwą" Zakup Sprzętu Diagnostyczno-Zabiegowego przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w B", którego przedmiotem było nabycie własności 8 urządzeń do diagnostyki i zabiegów medycznych tj. ultrasonografu, czterech kardiomonitorów, dwóch defibratorów przenośnych oraz aparatu do elektrokardiotokografii. Zakup urządzeń w ramach projektu ma na celu poniesienie standardu świadczonych usług medycznych na podstawowym poziomie przez lokalne ośrodki zdrowia. Wymieniony sprzęt służy celom wskazanym w projekcie a co za tym idzie jest związany ze sprzedażą usług zwolnionych z opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z opisanym stanem faktycznym, podatek VAT zawarty w fakturach nabycia urządzeń do diagnostyki i zabiegów medycznych podlega odliczeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy: Zgodnie z art. 86 ust. 1, jeśli przy nabyciu których naliczono podatek VAT są wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności zwolnionej wówczas nie przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia całości podatku. Zgodnie z powyższym Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w B uznał, że podatek zawarty w fakturach dotyczących nabycia własności 8 urządzeń do diagnostyki i zabiegów medycznych nie podlegają odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki, a więc odliczenia dokonuje podatnik VAT a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, wykorzystywane są do czynności opodatkowanych.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku od towarów i usług - usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 wskazano na usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej sklasyfikowane jako PKWiU ex 85.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy uznać, iż Zakładowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 z uwagi na fakt, iż dokonana inwestycja - sprzęt komputerowy nie został zaangażowany do sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Sprzedaż związana jest wyłącznie z realizacją działań podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Reasumując należy uznać, że Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w B nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizowanej inwestycji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl