IPPP2/443-1490/08-2/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1490/08-2/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od realizowanego projektu w ramach zadań własnych Urzędu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części za wykonanie projektu - "Stworzenie elektronicznego systemu usług dla ludności w miejscowości" " realizowanego w ramach zadań własnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W okresie od 17.11.2004 (powstanie koncepcji informatyzacji) do 9 stycznia 2006 r. (zakończenie inwestycji) wnioskodawca działając na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. w celu zabezpieczenia zbiorowych potrzeb wspólnoty wdrożył projekt pod nazwą " Stworzenie elektronicznego systemu usług dla ludności w miejscowości R.". Projekt był realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach priorytetu 1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów i Priorytetu 3. Rozwój lokalny. Działanie 1.5 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004 - 2006.

Celem projektu było zapewnienie wszystkim mieszkańcom równego dostępu do informacji, rozwój e-usług publicznych spełniających potrzeby obywateli, wykorzystanie nowych Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych dla realizacji usług publicznych oraz do poprawienia efektywności pracy administracji, poprawienia warunków konkurencyjności Gminy oraz przeciwdziałania marginalizacji. Projekt przewidywał wdrożenie elektronicznego systemu usług dla ludności. WW. system przyczynił się do usprawnienia pracy urzędu, wzrostu efektywności pracy i poprawy komunikacji na poziomic urząd - mieszkańcy. Wdrożony został system elektronicznego obiegu dokumentów oraz portal zintegrowany z biuletynem Informacji Publicznej, co umożliwiło komunikacje on-line pomiędzy obywatelami a Urzędem Miejskim. Na stronie internetowej umieszczone zostały informacje dotyczące sposobu załatwiania spraw, elektroniczne formularze do pobrania formularze do wypełnienia przez jednostki podległe lub petentów posiadających podpis elektroniczny. Wypełnione formularze są bezpośrednio wysyłane drogą e-maliową do pracowników odpowiedzialnych za przetworzenie i rejestrowane automatycznie w systemie obiegu dokumentów. Formularze składane w wersji papierowej są wprowadzane w Sekretariacie do elektronicznego systemu obiegu dokumentów i uzyskują swój unikalny numer sprawy. Numer ten jest podawany petentowi na stronie internetowej, co umożliwia sprawdzenie statusu sprawy, czyli etapu przetwarzania.

W ramach projektu uruchomiony został Publiczny Punkt Dostępu do Internetu PIAP oraz hot spot, wykorzystujący technologię sieci bezprzewodowej. Infomat zapewnił dostęp do części aplikacji przeznaczonych dla petentów umożliwiających sprawdzenie stanu sprawy oraz umożliwi dostęp do strony internetowej Urzędu. Zainstalowanie Hot spotu zapewniło mieszkańcom i petentom lepszy i łatwiejszy dostęp do informacji zgromadzonych w sieci Internet. Wdrożenie systemu obiegu dokumentów i ich elektronicznej archiwizacji spowodowało uruchomienie automatycznych procesów przetwarzania, dzięki czemu obsługa petentów stała się sprawniejsza i szybsza. Projekt przyczynił się również do podwyższenia stopnia informatyzacji Urzędu, kompleksowego realizowania zadań Urzędu w stosunku do mieszkańców, przedsiębiorstw i jednostek podległych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie posiada on prawa do odliczenia podatku VAT dotyczącego zrealizowanej inwestycji ponieważ wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi Urząd Miejski, będący płatnikiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku wnioskodawcy towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym - w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) Urząd jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Podstawową zasadą dla realizacji prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest istnienie związku tego podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług wymienione zostały w art. 5 ust. 1 ustawy VAT. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jak wynika ze stanu faktycznego opisanego w przedmiotowym wniosku Strona nie wykorzysta inwestycji do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w całości lub części przy wykonywaniu inwestycji pt: "Stworzenie elektronicznego systemu usług dla ludności w miejscowości ".

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl