IPPP2/443-1487/08-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1487/08-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych na podstawie umów zlecenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych na podstawie umów zlecenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wykonuje zawód radcy prawnego. Jest zatrudniona:

1.

na pełnym etacie na podstawie umowy o pracę,

2.

u innego pracodawcy na podstawie stałej umowy zlecenie,

3.

ostatnio wykonuje, niesystematycznie czynności na podstawie umów zleceń polegających na prowadzeniu jako pełnomocnik procesowy wskazanych spraw sądowych lub polegających na konsultacjach z zakresu prawa.

Wnioskodawca nie prowadzi samodzielnej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

W umowie zlecenia wymienionej w punkcie 2 są zawarte postanowienia, z których wynika, że:

* z tytułu wykonania tych czynności jest związana ze zlecającym prawnymi węzłami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie tych czynności i wykonującym zlecone czynności co do warunków:

* wykonywanie tych czynności

* wynagrodzenie

* odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich na zasadach przewidzianych w dziale piątym kodeksu pracy, czyli że odpowiedzialność za szkody poniesione przez zleceniobiorcę w trakcie wykonywania czynności ponosi zlecający.

Z umów zlecenia wymienionych w punkcie 3 wynika, że:

* z tytułu wykonania tych czynności Wnioskodawca związana ze zlecającym prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie tych czynności i wykonującym zlecone czynności i wykonującym zlecone czynności co do warunków:

* wykonywania tych czynności,

* wynagrodzenia,

* odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich,

Z tym, że:

* w przypadku pierwszej umowy, odpowiedzialność ta wynika z uregulowań kodeksu cywilnego szczególnie z przepisów art. 474 oraz postanowień umowy zlecenia, gdzie znajduje się sformułowanie, że odpowiedzialność wobec osób trzecich za działania zleceniobiorcy ponosi zleceniodawca.

* w przypadku drugiej umowy - odpowiedzialność ta wynika z uregulowań kodeksu cywilnego szczególnie z przepisów art. 429 i art. 474 lecz nie jest uregulowana postanowieniami umowy zlecenia. Rodzaj czynności jest taki sam w przypadku pierwszej jak i drugiej umowy.

Ponadto, dla dokładniejszego opisania stanu faktycznego Wnioskodawca informuje, że w przypadku tytułu zatrudnienia wymienionego w punkcie 2 (stała umowa zlecenia), że uzyskała postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola z dnia 22 kwietnia 2005 r. (w załączeniu) co do zakresu stosowania prawa podatkowego. Stwierdzono w nim, że z tytułu tej umowy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umów zlecenia przedstawionych w punkcie 3 Wnioskodawca podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy z tytułu wykonywania czynności na podstawie pierwszej umowy zlecenia, gdzie w treści umowy znajduje się sformułowanie, że odpowiedzialność wobec osób trzecich za działania zleceniobiorcy ponosi zlecający, jak i z tytułu wykonywania czynności na podstawie drugiej umowy, gdzie nie ma zapisu, że odpowiedzialność wobec osób trzecich ponosi zlecający, rodzaj i sposób wykonywania czynności wyczerpują warunki, o których mowa w art. 15 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, co skutkuje tym, że z tytułu wykonywania czynności na podstawie obu tych umów Wnioskodawca nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego i obowiązujących przepisów w tym zakresie - organ podatkowy uznał, że:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Jednakże w świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 powołanej ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W rozumieniu z art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z przedstawionego opisu zawartego we wniosku wynika, że na podstawie umowy zlecenia będzie Pani bowiem świadczyła usługi jako pełnomocnik procesowy wskazanych spraw sądowych lub polegających na konsultacjach z zakresu prawa.

Z tytułu wykonania tych czynności Wnioskodawca jest związana ze zlecającym prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie tych czynności i wykonującym zlecone czynności i wykonującym zlecone czynności co do warunków:

* wykonywania tych czynności,

* wynagrodzenia,

* odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich,

Mając na uwadze ww. przepis ustawy, stwierdzić należy, iż podpisana umowa zlecenia spowoduje powstanie stosunku prawnego (posiadającego cechy właściwe dla stosunku pracy), w ramach którego zleceniobiorca związany będzie ze zlecającym wykonanie czynności więzami prawnymi co do warunków wykonywania czynności, wynagrodzenia, a także odpowiedzialności zlecającego wobec osób trzecich - powołane w opisie stanu faktycznego unormowania art. 429 i 474 Kodeksu Cywilnego, które jak podaje Wnioskujący przewidują, iż odpowiedzialność wobec osób trzecich z tytułu sprawowanych przez Wnioskującego czynności, ponosi zlecający ich wykonanie. Stosunek prawny między zlecającym a wykonującym zlecenie wskazuje na cechy właściwe stosunkowi pracy, tj. obciąża zatrudniającego ryzykiem za wykonanie tych czynności, podporządkowuje wykonującego zlecenie co do warunków realizacji wykonywania czynności jak również wynagrodzenia.

Zatem w opisanym stanie faktycznym występują przesłanki, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy co oznacza, że spełnione zostały kryteria wyłączające wykonywanie tych usług z czynności podlegających przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, wykonywanie przez Panią usługi jako pełnomocnik procesowy na podstawie umowy zlecenia nie stanowi samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i w konsekwencji nie będzie Pani z tego tytułu podatnikiem podatku od towarów i usług, a wykonane czynności nie będą podlegały opodatkowaniu tym podatkiem.

Reasumując organ podatkowy stwierdza, że stanowisko podatnika zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl