IPPP2/443-1484/08-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1484/08-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2008 r. (data wpływu 7 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku posiadania dokumentów potwierdzających wydanie towarów z magazynu ("dokumentów W-Z") dla celów odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku posiadania dokumentów potwierdzających wydanie towarów z magazynu ("dokumentów W-Z") dla celów odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka dokonuje, w ramach odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, nabycia towarów, w tym w szczególności nabycia materiałów budowlanych. Spółka dokonuje odliczenia podatku VAT na podstawie faktur zakupu VAT oraz prowadzi stosowne ewidencje zakupu VAT zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie. W odniesieniu do powyższych transakcji; w "wewnętrznej" dokumentacji podatkowej Spółki przechowywane są stosowne faktury VAT (faktury korygujące) oraz, w miarę możliwości, niekiedy i inne dokumenty potwierdzające odbiór nabytych przez Spółkę towarów. W związku z bardzo dużą ilością dokumentów (innych niż faktury VAT lub faktury korygujące) potwierdzających dokonanie nabycia towarów w ramach odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju Spółka zamierza zrezygnować z ich archiwizacji do niezbędnego minimum, m.in. w celu optymalizacji kosztów funkcjonowania Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dla celów odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia przez Spółkę towarów w ramach odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, Spółka (oprócz obowiązku posiadania stosownych faktur VAT dokumentujących omawiane nabycie), zobowiązana jest także do i przechowywania: innych niż ww. faktury VAT (faktury korygujące) dokumentów, potwierdzających wydanie towarów z magazynu sprzedawcy "na zewnątrz"; dokumentów W-Z ("Dokumenty W-Z").

Zdaniem wnioskodawcy przepisy ustawy o VAT regulujące odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju stanowią, iż dokumentem uprawniającym do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o naliczony w danym okresie rozliczeniowym jest (wyłącznie) faktura - (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT). W związku z tym, w ocenie Spółki, jedynym koniecznym i jednocześnie wystarczającym dokumentem do odliczenia przez niego podatku VAT z tytułu nabycia towarów (w tym w szczególności nabycia materiałów budowlanych) w ramach odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju jest stosowna faktura (zakupu) VAT, wystawiona zgodnie z ustawą o VAT oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 95, poz. 798). W tym miejscu Spółka pomija przypadek nabycia pojazdów samochodowych, o którym mowa w art. 86 ustawy o VAT, gdzie w celu odliczenia podatku VAT wymagane jest legitymowanie się dodatkową dokumentacją. Dokumenty W-Z które potwierdzają wydanie przez sprzedawcę towarów z magazynu "na zewnątrz" mają charakter wewnętrznych dokumentów, magazynowych i ewidencjonują "fizyczne" wydanie towarów przez sprzedawcę. Przepisy ustawy o VAT nie zobowiązują podatników do wystawiania oraz archiwizowania dokumentów W-Z. Nie istnieją również przepisy, które definiowałyby wygląd dokumentów W-Z. Dokumenty te funkcjonują w obrocie gospodarczym ze względów praktycznych i "wewnątrz-kontrolnych" w ramach organizacji i obiegu dokumentów w podmiotach gospodarczych (sprzedawca towarów w ramach odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju każdorazowo stwierdza, czy występuje u niego konieczność wydawania dokumentów magazynowych, potwierdzających dokonanie sprzedaży). W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w odniesieniu do transakcji nabycia towarów w ramach odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju - w ramach swoich obowiązków/zobowiązań podatkowych (w stosunku do organów podatkowych, w ramach ew. postępowań podatkowych) - nie ma on obowiązku legitymowania się Dokumentami W-Z.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż pytanie Spółki dotyczy wyłącznie sytuacji, w której Spółka dokonuje nabycia towarów w ramach odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju - w związku z czym w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy dotyczące udokumentowania czynności eksportu, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług przez Spółkę lub nabycia przez nią usług.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

* z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Przepis art. 106 ust. 1 ww. ustawy brzmi: "Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16."

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług jak i rozporządzenia wykonawcze do niej nie zawierają przepisów uzależniających możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od posiadania przez nabywcę (Spółkę) dodatkowych (poza fakturą) dokumentów, poświadczających nabycie towarów w ramach odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju. Tym samym również dokumenty W-Z nie są wymagane, aby Spółka mogła dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów.

W związku z powyższym stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe. Zaznaczyć jedynie należy, iż przepisy podatkowe przewidują sytuacje, gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nawet gdy dysponuje fakturą - np. przepis art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) ww. ustawy stanowi, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności. Zatem jeżeli fakt dokonania przez Spółkę nabycia towarów w ramach odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju zostanie zakwestionowany, np. w trakcie kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego, Spółka może, zgodnie z przepisem art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2008 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), jako dowód dokonania zakupu przedstawić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem - w tym również dokumenty W-Z.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl