IPPP2/443-1483/08-2/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1483/08-2/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2008 r. (data wpływu 10 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług na majątku ruchomym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług na majątku ruchomym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będzie wykonywał usługi na terenie Francji dla kontrahenta francuskiego polegające na składaniu regałów sklepowych. Podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce. Wnioskodawca nie będzie właścicielem przedmiotowych regałów, będzie je składał, właścicielem będzie kontrahent francuski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonywanie usług składania mebli na terenie Francji dla kontrahenta francuskiego jest zwolnione z podatku VAT w Polsce.

Zdaniem wnioskodawcy wykonując usługi składania mebli (regałów sklepowych) na terenie Francji dla firmy francuskiej nie podlega opodatkowaniu tych czynności podatkiem VAT na terenie Polski, tylko na terenie Francji na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3d miejscem świadczenia usług na majątku ruchomym rzeczowym jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że przez ruchomy majątek rzeczowy należy rozumieć wszelkie towary, które nie są nieruchomościami oraz budowlami trwale związanymi z gruntem.

Usługi na ruchomym majątku rzeczowym to usługi polegające na przetworzeniu, dostosowaniu jakiegoś produktu, po to by nadać mu nową postać, na wniosek zlecającego, który jest właścicielem rzeczy, jak również każda czynność polegająca na poddaniu rzeczy jakimkolwiek pracom, które dotyczą jej bezpośrednio i oddziałują na nią. Do takich usług możemy również zaliczyć usługi składania mebli sklepowych, o których mowa w treści przedmiotowego wniosku.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Natomiast w myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) tej ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca świadczy usługi składania mebli na terenie Francji dla kontrahenta francuskiego. To kontrahent francuski jest właścicielem mebli. Wnioskodawca świadczy zatem usługę na ruchomym majątku rzeczowym kontrahenta na terytorium innego państwa członkowskiego, a więc miejscem świadczenia usług w przedmiotowej sprawie jest terytorium tego państwa - Francji. Nie dochodzi zatem do opodatkowania tego świadczenia na terytorium Polski. W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl