IPPP2/443-1472/08-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1472/08-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2008 r. (data wpływu 3 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku 0% przy dostawie towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku 0% przy dostawie towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 20.08. 2008 r. firma prowadzona na nazwisko Podatnika sprzedała własne wyroby Kontrahentowi z siedzibą w kraju trzecim, potwierdzając to fakturą VAT 2008/CZ/0440 na kwotę 35.857,90 USD. Na fakturze umieszczono adnotację, iż kierowany on jest na teren Wolnego Obszaru Celnego w M ul. F 6/10, z przeznaczeniem do dalszego wywozu poza terytorium Wspólnoty zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 22b. Do sprzedaży ww. towaru zastosowano stawkę VAT 0%, kierując się informacją od klienta, że towar ten wraz z innymi towarami opuści terytorium RP. Faktycznie został wywieziony (Podatnik posiada CMR nr 0002469 oraz SAD), ale przez inną firmę. Z dokumentów otrzymanych przez Podatnika wynika, że Kontrahent na terenie Wolnego Obszaru Celnego sprzedał wyroby Podatnika firmie z Warszawy (Nabywca Polski), a ta następnie sprzedała je firmie z Białorusi (Nabywca Zagraniczny). Na elektronicznym potwierdzeniu wywozu firma Podatnika jest wymieniona, ale wartość jest zaniżona. Zgodne z fakturą VAT 2008/CZ/0440 są tylko komplety. Należność z faktury Podatnika została uregulowana w pełnej wysokości tj. 35.857,9 USD. Dokumenty znajdujące się w posiadaniu Podatnika to: faktura 2008/CZ/2008, elektroniczne potwierdzenie wywozu, CMR 0002469, CMR 0002401, CARNET TIR GX 58311307, oświadczenia firm dokonujących transakcji (szt. 6), potwierdzenie pozycji wywozu 08 PL445040E0042464.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy firma Podatnika miała prawo do zastosowania do tej sprzedaży stawki VAT 0%.

Zgodnie ze stanowiskiem Podatnika postąpił on prawidłowo rozliczając VAT za sierpień 2008 r. - sprzedaż z tej faktury potraktowano jako sprzedaż eksportową, kierując się tym, że właściwie towar ten opuścił teren Rzeczpospolitej Polskiej, a w chwili sprzedaży (działając w dobrej wierze) Podatnik nie wiedział, że będzie zmieniał on właścicieli.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 8 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym w momencie zaistnienia stanu faktycznego) przez eksport towarów rozumie się przez to potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1777/2005".

W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją, w której Podatnik dokonał dostawy towarów na rzecz Kontrahenta, ten następnie dokonał dostawy towarów na Nabywcy Polskiego, który następnie sprzedał towary nabywcy Zagranicznemu. Jednakże przy ww. dostawach nie następowało wydanie towarów. Przy pierwszej transakcji towary do Wolnego Obszaru Celnego wprowadziła firma Podatnika i pozostawał on tam podczas następnych dostaw. Zgodnie z podanym stanem faktycznym towar został wywieziony poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez inną firmę (Podatnik nie sprecyzował we wniosku który z podmiotów biorących udział w transakcji dokonał wywozu towarów) i wykonaniu dostawy zawartej nie pomiędzy Podatnikiem a Kontrahentem, lecz zawartej pomiędzy innymi ww. podmiotami. Z tego też względu dostawa dokonana przez Podatnika nie spełnia warunków do uznania jej za eksport towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym przedmiotowa transakcja nie powinna być rozliczona i wykazana jako eksport towarów, lecz jako transakcja krajowa.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z przepisem art. 83 ust. 1 pkt 22 lit. b) ww. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów do wolnych obszarów celnych przeznaczonych do wywozu dla odbiorcy poza terytorium Wspólnoty i objętych procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych, w tym także w celu ich kompletacji, pakowania lub formowania przesyłek zbiorowych. Przedmiotowe towary zostały wprowadzone do Wolnego Obszaru Celnego przy dostawie dokonywanej przez Podatnika i były przeznaczone do wywozu dla odbiorcy poza terytorium Wspólnoty. Podatnik we wniosku nie sprecyzował, czy spełniony był ostatni warunek wymagany do zastosowania w sprawie stawki podatku VAT w wysokości 0%, tj. czy towar był objęty procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych. Jeżeli warunek ten był spełniony, to firma Podatnika miała w przedmiotowej sprawie prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż załączniki do wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego nie były przedmiotem analizy przy wydawaniu niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl