IPPP2/443-1471/08-4/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1471/08-4/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2008 r. (data wpływu 3 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego. Wezwaniem z dnia 21 listopada 2008 r., doręczonym w dniu 26 listopada 2008 r., wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia złożonego wniosku. Wniosek uzupełniono dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Działalność wnioskodawcy polega na pośredniczeniu w przekazywaniu informacji pomiędzy niemiecką firmą farmaceutyczną, a lekarzami, aptekami i hurtowniami. Spotykając się z kierownictwem i pracownikami aptek i hurtowni odpowiedzialnymi za informację wnioskodawca powoduje ułatwienia dla firmy niemieckiej w dystrybucji ich produktów. Podatnik, odwiedzając lekarzy w wybranych województwach, przekazuje im informacje o preparatach firmy opisując skład, działanie, zastosowanie z uwzględnieniem interakcji działań niepożądanych. W ten sposób Strona stymuluje sprzedaż preparatów firmy. Otrzymuje za to stałe miesięczne wynagrodzenie.

Zgodnie z załączoną interpretacją Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego z dnia 24 sierpnia 2005 r., znak:...., wydaną na wniosek p. M C, wykonującego identyczne czynności na rzecz tej samej niemieckiej firmy farmaceutycznej, co Strona - wg obowiązującej nadal dla celów podatku od towarów i usług, Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) - wnioskodawca stwierdza, że usługi, opisane w poz. 50 wniosku z dnia 2 października 2008 r., mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 74.84.14-00.00 "Usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wycen dla towarzystw ubezpieczeniowych". Czynności podejmowane w ramach usług pośrednictwa komercyjnego, opisanych w poz. 50 wniosku Strony z dnia 2 października 2008 r., są czynnościami wykonywanymi na rzecz niemieckiej firmy farmaceutycznej, ale w imieniu własnym Strony. Czynności te Strona wykonuje w ramach samodzielnej działalności gospodarczej. Strona nie jest uprawniona do podejmowania żadnych czynności w imieniu niemieckiej firmy farmaceutycznej. Wskazane usługi Strony nie mają bezpośredniego związku z dostawami towarów przez firmę niemiecką do Polski. Firma niemiecka dokonuje dostawy towarów, których sprzedaż stymuluje Strona, z terytorium Niemiec. Towary te są przez niemiecką firmę sprzedawane i transportowane do Polski z terytorium Niemiec. Strona nie pośredniczy, ani nie uczestniczy w żaden inny sposób w dostawach tych towarów z Niemiec do Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawca ma odprowadzać VAT w wysokości 22% tak jak dotychczas w Polsce.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę. W związku z tym, że świadczone przez Podatnika usługi zaklasyfikowane są wg polskiej klasyfikacji działalności PKD wg symbolu 7487B (działalność komercyjna gdzie indziej nie sklasyfikowana) oraz Strona klasyfikuje je w grupowaniu PKWiU 74.84.14-00.00 "Usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wycen dla towarzystw ubezpieczeniowych" nie mają zastosowania wymienione w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy o podatku VAT wyjątki. Miejscem wykonywania przez Stronę usług pośrednictwa komercyjnego jest terytorium Polski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wykonuje czynności w ramach usług pośrednictwa komercyjnego na rzecz niemieckiej firmy farmaceutycznej. Czynności te, które stymulują sprzedaż produktów firmy niemieckiej, polegają na poszukiwaniu potencjalnych klientów, wymianie informacji pomiędzy firmą niemiecką, a potencjalnymi klientami, prezentacje produktów firmy niemieckiej. Czynności te wnioskodawca wykonuje w imieniu własnym w ramach samodzielnej działalności gospodarczej. Strona nie jest uprawniona do podejmowania żadnych czynności w imieniu niemieckiej firmy farmaceutycznej. Wykonywane przez wnioskodawcę usługi nie mają bezpośredniego związku z dostawami towarów przez firmę niemiecką do Polski.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter - np. przy świadczeniu usług pośrednictwa.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

* miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W myśl art. 27 ust. 4 przepis ust. 3 stosuje się m.in. do usług agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10.

Podatnik w przedmiotowym wniosku zaklasyfikował wykonywane przez siebie usługi do grupowania PKWiU 74.84.14-00.00 "Usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wycen dla towarzystw ubezpieczeniowych", które to usługi nie występują w katalogu usług wymienionych w art. 27 ust. 4.

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.

W myśl ust. 6 ww. przepisu, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują usług pośrednictwa, jak również nie precyzują, jak należy rozumieć pojęcie "w imieniu i na rzecz".

I tak, przez usługi pośrednictwa, o których mowa w powyższym przepisie, należy rozumieć zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umownego) pomiędzy dostawcą towarów, a ich odbiorcą, w konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów. Przepis ten wymaga jednak, aby działania pośrednika miały bezpośredni związek z dokonaną dostawą towarów. Z jego brzmienia nie wynika, aby wskazany w nim wymóg działania w imieniu i na rzecz osób trzecich dotyczył zawierania umów, na podstawie których zrealizowane zostaną dostawy, lecz odnosi się do świadczenia usług pośrednictwa, w rezultacie których dojdzie ostatecznie do zrealizowania dostawy i które muszą mieć bezpośredni związek z tą dostawą. Dyspozycją tego przepisu nie będą zatem objęte, z jednej strony takie działania, które pośrednik, w szerokim znaczeniu tego słowa, będzie podejmował wobec odbiorcy towaru w imieniu własnym, lecz na rzecz (na rachunek) dostawcy, a z drugiej strony eliminował będzie również takie działania, które określony podmiot będzie podejmował w stosunku do potencjalnych odbiorców, np.: samorzutnie, bez uzgodnienia z dostawcą i bez posiadania stosownego umocowania z jego strony do działania i dokonywania czynności na jego rzecz, a które w efekcie również mogą prowadzić do zrealizowania dostaw. Natomiast użyty w tym przepisie wymóg, "działania w imieniu osób trzecich" (w tym przypadku dostawcy towarów) należy odnieść do wszelkich czynności faktycznych i prawnych składających się na usługę pośrednictwa, przy czym jest on spełniony nie tylko w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawierania umów, lecz również w przypadku istnienia umocowania ze strony dostawcy towarów do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz czynności pośrednictwa.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym, Wnioskodawca świadczy usługi pośrednictwa na rzecz firmy niemieckiej (dostawcy towarów) w imieniu własnym, stymuluje sprzedaż produktów firmy niemieckiej na obszarze Polski, poprzez poszukiwanie klientów na zakup jej produktów oraz ich prezentowanie. Wskazane usługi nie mają jednak bezpośredniego związku z dostawami towarów, a Strona nie jest uprawniona do podejmowania żadnych czynności (w tym przeprowadzania transakcji) w imieniu firmy niemieckiej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Strona świadcząc przedmiotowe usługi nie działa w imieniu firmy niemieckiej, lecz w imieniu własnym w ramach wykonywanej samodzielnej działalności gospodarczej. Zatem dla określenia miejsca świadczenia przedmiotowych usług nie stosuje się powołanego wyżej art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy. W takiej sytuacji, wykonywane przez Wnioskodawcę we własnym imieniu usługi na rzecz firmy niemieckiej, podlegają regulacjom przepisu art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, w świetle której miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę (miejsce zamieszkania), czyli w niniejszej sprawie będzie to terytorium Polski.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl