IPPP2/443-1455/08-2/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1455/08-2/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2008 r. (data wpływu 25 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą "Rozbudowa Zespołu Oświatowego w x - II etap" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą ".............".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina X w dniu 7 kwietnia 2005 r. złożyła w Urzędzie Marszałkowskim Województwa X wniosek o dofinansowanie w trybie konkursowym, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), projektu pod nazwą ".....". Projekt przewidywał przeprowadzenie robót wykończeniowych w budynku będącym w stanie surowym otwartym oraz zakup wyposażenia do nowopowstałych pomieszczeń.

W dniu 9 listopada 2006 r. Wnioskodawca podpisał umowę z wojewodą na dofinansowanie ww. projektu. Zgodnie ze złożonym wnioskiem oraz zawartą umową łączna wartość projektu (w tym podatek VAT) wyniosła 899.130,31 pln, z czego 583.239,03 pln stanowiło dofinansowanie ze środków EFRR, 89.913,03 pln stanowiły środki budżetu państwa a 225.978,25 pln stanowił wkład własny gminy. Podatek od towarów i usług (VAT) został uznany jako koszt kwalifikowany ze względu na to iż Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób w tym systemie podatkowym i poza nim.

Na podstawie zaleceń Komisji Europejskiej dotyczących odpowiednich procedur zapewniających wiarygodność uzyskiwanych informacji w sprawie kwalifikowalności VAT oraz w związku z poleceniem Ministra Rozwoju Regionalnego, Urząd Wojewódzki zobowiązał Gminę, by w trybie pilnym dostarczyła z właściwego organu podatkowego dokument zaświadczający, czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości, w części lub że nie ma takiej możliwości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązujących przepisów, w odniesieniu do zrealizowanego projektu pod nazwą ".......", Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części ponieważ brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych ze sprzedażą nie podlegającą opodatkowaniu, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 541, poz. 535) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W sytuacji gdy strona nie wykonuje lub nie będzie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, do których wykorzystana będzie ww. inwestycja, nie ma też prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupów związanych z realizowaną inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. Jednocześnie realizacja tego prawa została obostrzona wieloma ograniczeniami ustawowymi określonymi w art. 88 i 90 ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego określonymi w art. 91. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego będącego przedmiotem interpretacji wynika, że Gmina w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu przeprowadziła roboty wykończeniowe w budynku będącego w stanie surowym oraz zakupiła wyposażenie do nowopowstałych pomieszczeń. Realizacja ww. zadania nie była wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponieważ zrealizowana przez gminę inwestycja nie posłużyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, zatem nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Gminie zatem nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizacji przedmiotowej inwestycji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl