IPPP2/443-1444/08-2/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1444/08-2/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej usług zarządzania nieruchomościami na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej usług zarządzania nieruchomościami na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

1.

Głównym przedmiotem działalności Dom XXX S.A. (zwanej dalej Spółką) jest działalność developerska, czyli budowa i sprzedaż mieszkań oraz domów jednorodzinnych. Oprócz powyższej działalności Spółka sprzedaje także towary będące wyposażeniem mieszkań oraz świadczy usługi aranżacji wnętrz. Sprzedaż mieszkań, sprzedaż towarów do wyposażenia mieszkań oraz sprzedaż usług aranżacji wnętrz jest przez Spółkę ewidencjonowane za pomocą kasy fiskalnej.

2.

Oprócz prowadzenia opisanej powyżej działalności developerskiej Spółka świadczy także usługi zarządzania nieruchomościami na zlecenie, które są zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W chwili obecnej Spółka nie ewidencjonuje (i nigdy w przeszłości nie ewidencjonowała) sprzedaży usług zarządzania nieruchomościami na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na kasie fiskalnej. Spółka nie wystawia również faktur VAT dokumentujących świadczenie tych usług. Do dnia 31 października 2008 r. Spółka korzysta m.in. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych usług za pomocą kas rejestrujących, o którym mowa w § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720) - zwanego dalej rozporządzeniem.

3.

Spółka świadczy wyżej wymienione usługi bezpośrednio na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych, będących współwłaścicielami części wspólnych nieruchomości budynkowych oraz współwłaścicielami nieruchomości gruntowych, które to nieruchomości są zarządzane przez Spółkę. Wszystkie wpłaty od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej za świadczenie przez Spółkę usług obsługi nieruchomości na zlecenie wpłacane są bezpośrednio na konto bankowe Spółki. Nie występuje sytuacja, w której rozliczenia pomiędzy stronami odbywałyby się poza rachunkiem bankowym Spółki.

4.

Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Oznacza to, iż Spółka w każdym przypadku jest w stanie powiązać otrzymaną wpłatę z konkretną transakcją. Powiązanie wpłaty z konkretną transakcją odbywa się w sposób opisany poniżej.

5.

Spółka prowadzi osobną ewidencję usług zarządzania nieruchomościami. W ewidencji tej wskazane są z imienia i nazwiska wszystkie osoby fizyczne będące właścicielami mieszkań (a tym samym klientami Spółki), ze wskazaniem miesięcznych należności, które są wynagrodzeniem za świadczone przez Spółkę usługi w danym okresie rozliczeniowym.

6.

Ponadto, z dowodów dokumentujących wpłatę wynika, których należności dana wpłata dotyczy. Zasadniczo Spółka dla każdego mieszkania prowadzi odrębny rachunek bankowy, na który wpływają kwoty stanowiące wynagrodzenie za usługi zarządzania nieruchomościami dotyczące tego konkretnego mieszkania. Nie ma znaczenia ile mieszkań - którymi zarządza Spółka - dana osoba fizyczna posiada. Do każdego mieszkania przypisany jest odrębny rachunek bankowy. Konsekwentnie, każda wpłata dokonywana przez klienta Spółki dotyczy zarządzania związanego z konkretną nieruchomością lokalową. Jeżeli więc klient posiada trzy mieszkania, to zobowiązany jest wpłacać określone kwoty pieniężne stanowiącą wynagrodzenie za usługi świadczone przez Spółkę na trzy różne rachunki bankowe, które są przyporządkowane do trzech, posiadanych przez niego mieszkań.

7.

Spółka nie ma również problemu z ustaleniem jakiej transakcji dotyczy dana wpłata w sytuacji, gdy podmiotem wpłacającym jest inna osoba niż właściciel mieszkania (przykładowo najemca mieszkania). W takim przypadku osoba trzecia (najemca mieszkania) wpłaca kwoty pieniężne na konto przypisane do konkretnego mieszkania. Konsekwentnie, bez względu na osobę, która wpłaca na rachunek Spółki kwotę pieniężną stanowiącą wynagrodzenie za świadczone przez nią usługi, Spółka jest w stanie określić za jakie usługi wpłacona kwota jest wynagrodzeniem.

8.

W sporadycznych przypadkach posiadacze pojedynczych lokali, które zostały oddane do używania, lecz do chwili obecnej nabywcy ich nie podpisali aktów notarialnych dokonują wpłat na ogólny (a nie na wyodrębniony) rachunek Spółki. Odsetek klientów, którzy wpłacają wynagrodzenie za świadczone przez Spółkę usługi zarządzania nieruchomości na wspólny rachunek jest jednak niewielki. Spółka w każdym z tych przypadków jest także w stanie powiązać otrzymaną wpłatę z określoną usługą realizowaną na rzecz konkretnego klienta. Analogicznie sytuacja przedstawia się w przypadku niektórych garaży (parkingów), którymi zarządza Spółka. Do powyższych garaży (parkingów) również nie zostały przypisane odrębne, indywidualne rachunki Spółki. Wynagrodzenie Spółki za usługi zarządzania nieruchomościami związane z tymi garażami (parkingami) również wpłacane jest na wspólny rachunek Spółki. W każdym z tych przypadków Spółka jest także w stanie powiązać otrzymaną wpłatę z konkretną usługą świadczoną na rzecz klienta. W sytuacji, gdy klient Spółki posiada kilka miejsc w garażu (parkingu) co do zasady na wyciągu bankowym oprócz imienia i nazwiska, adresu wpłacającego oraz okresu jakiego dotyczy wpłata wymienione są także numery garaży (parkingów), czyli miejsc w nich. W takim przypadku wpłata jest rozksięgowana na poszczególne garaże (parkingi), czyli miejsca proporcjonalnie do wysokości ustalonego przez Spółkę wynagrodzenia za usługi związane z konkretnym garażem (parkingiem), czy miejscem postojowym.

9.

W przypadku, gdy osoba fizyczna będąca właścicielem mieszkania (klient Spółki) posiada zaległości we wpłatach, to otrzymaną wpłatę Spółka rozlicza zgodnie z art. 451 Kodeksu cywilnego. Oznacza to, iż Spółka zalicza daną wpłatę na najwcześniej wymaganą wierzytelność. W przypadku niektórych osiedli, taki sposób rozliczania wpłat został także potwierdzony w regulaminie rozliczania płatności przygotowanym przez Spółkę. Powyższy regulamin Spółka przedstawia do wiadomości osobom fizycznym będącym właścicielami mieszkania - nabywcom usług zarządzania.

10.

Z uwagi na skalę działalności Spółki zdarzają się oczywiście pomyłki wynikające z błędów popełnianych przez klientów Spółki. Spółka odnotowała (przykładowo) przypadki, w których klient błędnie wpisał numer rachunku bankowego i wpłata, która powinna stanowić wynagrodzenie za zarządzanie nieruchomością X wpłynęła na konto przyporządkowane do nieruchomości Y. Po wyjaśnieniu takich przypadków kwoty są przeksięgowywane na odpowiednie konta przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie § 2 pkt 1 w związku z pozycją 38 załącznika do rozporządzenia Spółka może nie ewidencjonować za pomocą kasy fiskalnej usług zarządzania nieruchomościami na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Zdaniem wnioskodawcy

1.

Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2008 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W pozycji 38 załącznika do rozporządzenia ustawodawca wymienił "świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczyła". W objaśnieniach do załącznika (pkt 2 objaśnień) ustawodawca wskazał jednak, iż zwolnienie (między innymi) z pozycji 38 załącznika "nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r."

2.

Z przedstawionych powyżej regulacji wynika, iż Spółka nie musi ewidencjonować za pomocą kas fiskalnych usług zarządzania nieruchomościami jeżeli zostaną łącznie spełnione następujące warunki:

a.

zapłata za świadczone usługi następuje w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy Spółki;

b.

z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczyła;

c.

Spółka nie rozpoczęła ewidencjonowania tych usług (tj. usług zarządzania nieruchomościami na zlecenie) przed dniem 1 lipca 2008 r.

Ad. a) 3. W każdym przypadku klient (lub osoba trzecia działająca w imieniu i na rzecz klienta) rozlicza się ze Spółką za pośrednictwem rachunku bankowego Spółki, w związku z czym warunek wymieniony w lit. a) powyżej zostanie spełniony.

Ad. b) 4. W ocenie Spółki - w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego - Spółka jest w stanie zidentyfikować na podstawie prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczyła. Spółka w prowadzonej ewidencji posiada wszystkie dane klientów nabywających usługi zarządzania nieruchomościami, wraz ze wskazaniem kwot wynagrodzenia należnych za kolejne okresy rozliczeniowe związanych z usługami świadczonymi przez Spółkę.

5.

Ponadto, Spółka jest w stanie zidentyfikować jakiej konkretnej transakcji dotyczy otrzymana wpłata od klienta (bądź osoby trzeciej działającej w imieniu i na rzecz klienta, ponieważ Spółka co do zasady do każdego konkretnego mieszkania przyporządkowała odrębny rachunek bankowy. Wpłata na ten rachunek oznacza, iż jest to wynagrodzenie za usługę zarządzania nieruchomością świadczoną na rzecz danej osoby, do której to transakcji przypisany jest rachunek bankowy.

6.

Jak wskazano powyżej w niektórych przypadkach (sporadyczne sytuacje) określone lokale w budynkach, których częściami wspólnymi zarządza Spółka nie mają przypisanych odrębnych numerów rachunków bankowych. W takim przypadku klienci Spółki wpłacają wynagrodzenie za świadczone przez Spółkę usługi zarządzania nieruchomościami na wspólny rachunek bankowy Spółki. W tym przypadku Spółka jest także w stanie powiązać otrzymaną wpłatę z konkretną usługą zarządzania nieruchomościami świadczonymi na rzecz konkretnego klienta.

7.

Analogicznie sytuacja przedstawia się w przypadku niektórych garaży (parkingów), miejsc postojowych. W przypadku, gdy wpłata dotyczy kilku nieruchomości (garaży), czy miejsc postojowych na opisie przelewu (oprócz imienia i nazwiska wpłacającego) podane są również numery garaży (parkingów), miejsc postojowych. W takim przypadku Spółka rozksięgowuje otrzymaną wpłatę na poszczególne lokale proporcjonalnie do wysokości ustalonego przez Spółkę wynagrodzenia za usługi związane z obsługą garaży (parkingów). Konsekwentnie, Spółka również w tym przypadku jest w stanie powiązać określoną wpłatę z usługą świadczoną na rzecz konkretnego klienta.

8.

W sytuacji, gdy klient posiada zaległości, to otrzymane wpłaty są zarachowane na najstarszą wymagalną wierzytelność Spółki w stosunku do klienta. Postępowanie Spółki w tym zakresie oparte jest na art. 451 Kodeksu cywilnego. Dodatkowo, w przypadku niektórych osiedli powyższy sposób rozliczenia wpłat na poczet świadczonych usług potwierdza ustalony przez Spółkę regulaminem płatności. Reasumując, w każdym przypadku Spółka jest w stanie powiązać otrzymaną wpłatę z konkretną transakcją.

9.

Powyższego nie zmienia również fakt, iż w niektórych przypadkach - z uwagi na pomyłki dochodzi (przykładowo) do błędnej wpłaty przez klienta na niewłaściwy rachunek bankowy. Takie pomyłki wynikają z błędów klientów Spółki i w każdym przypadku są szczegółowo wyjaśniane. W konsekwencji, po wyjaśnieniu sprawy Spółka przeksięgowuje wpłatę na właściwy rachunek i zalicza na poczet odpowiednich zobowiązań klienta Spółki.

Ad. c) 10. Spółka nie rozpoczęła również ewidencjonowania usług zarządzania nieruchomościami na zlecenie przed dniem 1 lipca 2008 r. Konsekwentnie, warunek wynikający z pkt c) powyżej (punkt 2 objaśnień do załącznika do rozporządzenia) również zostanie spełniony.

11.

W ocenie Spółki fakt, iż Spółka ewidencjonuje na kasie sprzedaż mieszkań, sprzedaż rzeczy ruchomych oraz sprzedaż innych usług niż usługi zarządzania nieruchomościami na zlecenie nie ma znaczenia dla powyższego zwolnienia. Przy ocenie, czy Spółka spełnia warunki do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 38 załącznika do rozporządzenia istotne jest, czy Spółka nie rozpoczęła ewidencjonowania na kasie fiskalnej konkretnych usług, a nie czy Spółka ewidencjonuje na kasie fiskalnej jakiekolwiek usługi. Oznacza to, iż w sytuacji gdy Spółka rozpoczęła na kasie ewidencjonowanie usług X, a następnie zamierza rozpocząć sprzedaż usług Y (które nigdy nie były ewidencjonowane przez Spółkę na kasie fiskalnej), zaś Spółka spełnia warunki z pozycji 38 załącznika (tj. zapłata za te usługi będzie następowała wyłącznie za pośrednictwem banku i z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie będzie wynikało jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła) - to Spółka nie musi ewidencjonować sprzedaży usług Y za pomocą kasy fiskalnej. Przekładając to na stan faktyczny będący przedmiotem niniejszego zapytania należy stwierdzić, iż pomimo ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży mieszkań i wyposażenia do mieszkań oraz usług aranżacji wnętrz Spółka nie musi ewidencjonować sprzedaży usług zarządzania nieruchomościami, o ile spełni warunki wymienione w poz. 38 załącznika do rozporządzenia i nie rozpoczęła ewidencjonowania tych usług zarządzania nieruchomościami przed dniem 1 lipca 2008 r. Za przyjęciem takiego stanowiska przemawia przede wszystkim opis w objaśnieniach do załącznika, zgodnie z którym zwolnienie z pozycji 38 załącznika nie dotyczy podatnika, który rozpoczął ewidencjonowanie "tych usług" przed dniem 1 lipca 2008 r. Posłużenie się przez ustawodawcę sformułowaniem "tych usług" oznacza, iż możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z poz. 38 załącznika do rozporządzenia powinna być rozpatrywana osobno w odniesieniu do każdego rodzaju usług. Tym samym ewidencjonowanie jednego rodzaju usług (towarów) na kasie fiskalnej nie oznacza automatycznie, iż Spółka musi ewidencjonować każdy inny rodzaj usług na kasie fiskalnej. Spółka nie musi więc ewidencjonować na kasie fiskalnej usług zarządzania nieruchomościami, jeżeli w stosunku do tych usług zostaną spełnione warunki wskazane w poz. 38 załącznika do rozporządzenia.

12.

Przedstawioną powyżej interpretacją zakładającą, iż Spółka nie musi na kasie fiskalnej ewidencjonować sprzedaży usług zarządzania nieruchomościami pomimo ewidencjonowania na kasie fiskalnej innych czynności potwierdza także tytuł II części załącznika do rozporządzenia. Tytuł tej części załącznika brzmi "Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności". Konsekwentnie, wymienione w tej części pozycje (w tym również poz. 38 załącznika) dotyczą konkretnych czynności (konkretnego rodzaju usług), a nie konkretnych podatników. Tytuł II części załącznika potwierdza więc, iż zwolnienie każdego rodzaju usług należy rozpatrywać odrębnie. Oznacza to, iż ewidencjonowanie na kasie jednego rodzaju usług bądź towarów (sprzedaż mieszkań, etc.) nie wpływa na obowiązek ewidencjonowania innego rodzaju usług (zarządzenie nieruchomościami).

Konkluzje 13. Reasumując, Spółka nie musi ewidencjonować na kasie sprzedaży usług zarządzania nieruchomościami, ponieważ rozlicza się z klientami za pośrednictwem rachunku bankowego, z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika jakiej, konkretnie transakcji zapłata dotyczyła i Spółka nie rozpoczęła ewidencjonowania usług zarządzania nieruchomościami przed dniem 1 lipca 2008 r. Konsekwentnie, Spółka spełnia wszystkie warunki do zwolnienia sprzedaży usług zarządzania nieruchomościami z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl