IPPP2/443-142/09-2/IK - Podatek VAT od sprzedaży stacji kontroli pojazdów. Korekta podatku odliczonego przy zakupie towarów i usług zużytych do jej budowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-142/09-2/IK Podatek VAT od sprzedaży stacji kontroli pojazdów. Korekta podatku odliczonego przy zakupie towarów i usług zużytych do jej budowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu 10 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży Stacji Kontroli Pojazdów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży Stacji Kontroli Pojazdów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Noszę się z zamiarem sprzedaży stanowiącej moją własność Stacji Kontroli Pojazdów. Mieszkam w W... i tutaj od 2001 prowadzę Stację Kontroli Pojazdów. W roku 2008 r. wybudowałem zupełnie odrębną Stację w Z..., która od kwietnia 2008 r. służy do działalności opodatkowanej podatkiem VAT (bez działalności zwolnionej). Stacja Kontroli Pojazdów w Z... jest oddzielną częścią mojego przedsiębiorstwa, na które składają się ta stacja oraz stacja w. Koszty prowadzenia obu stacji są w całości odrębne, nie istnieje żadna część wspólna pomiędzy tymi częściami przedsiębiorstwa. Stacja w Z... ma uprawnienia od Starostwa w Z.... do wykonywania przeglądów technicznych we wszelakich typach pojazdów samochodowych używanych do transportu rzeczy i ludzi. Stacja w Z.... składa się z samodzielnego budynku, wybudowanego według wymagań przepisów prawa, w szczególności Prawa o Ruchu Drogowym. Stacja znajduje się na placu 2000 m???;, wykorzystywanym pod potrzeby użytkowania ciężkiego sprzętu, wraz z drogami dojazdowymi, parkingami, oraz stanowiskami do pomiaru hałasu; jest wyposażona w sprzęt pomiarowy oraz diagnostyczny, wymagany zgodnie z powyższą ustawą. Na stacji pracuje trzech diagnostów, oraz jedna osoba w biurze obsługi klienta, razem cztery osoby. Stacja jest w pełni samodzielnym bytem gospodarczym, żaden z pracowników Stacji w nie pracuje na rzecz Stacji ze Z.... Stacja ze Z... jest zdolna do samodzielnego działania i nie potrzebuje wsparcia ani Stacji w..., ani żadnej innej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do sprzedaży Stacji Kontroli Pojazdów nie stosuje się, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów tej ustawy i w związku z tym nie powstanie od ww. sprzedaży obowiązek podatkowy w podatku od towarów usług.

Czy w razie uznania, ze do sprzedaży Stacji Kontroli Pojazdów nie stosuje się przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zajdzie konieczność korekty odliczonego podatku od towarów i usług, naliczonego przy zakupie towarów i usług, zużytych do budowy Stacji.

Zdaniem Wnioskodawcy Stacja spełnia wymogi definicji przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zawartą w przepisach ustawy o VAT. Stacja to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Oznacza to, że spełniony jest wymóg art. 6 ustawy o VAT. Stacja służy działalności opodatkowanej podatkiem VAT nieprzerwanie od 10 miesięcy. Oznacza to, że odliczenie podatku naliczonego miało związek z działalnością opodatkowaną. Sprzedaż stacji następuje wskutek mojej nie najlepszej sytuacji finansowej i nie była planowana. Gdyby nie sprzedaż, stacja była by wykorzystywana do działalności opodatkowanej przez długie lata. Mając to na uwadze uważam, że prawo do odliczenia podatku naliczonego pozostaje zachowane. Także w razie braku stosowania przepisów ustawy o VAT do sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do postanowień art. 6 pkt 1 ww. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Przepisy ustawy nie definiują terminu "przedsiębiorstwo". Na mocy art. 55 ???; k.c., przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,

5.

koncesje, licencje i zezwolenia,

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej,

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,

8.

tajemnice przedsiębiorstwa,

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ww. ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Stacja Kontroli Pojazdów w Z... jest oddzielną częścią przedsiębiorstwa, na które składają się: przedmiotowa Stacja oraz Stacja w.... Koszty prowadzenia obu Stacji są w całości odrębne, nie istnieje żadna część wspólna pomiędzy tymi częściami przedsiębiorstwa.

Z treści złożonego wniosku wynika więc, iż w skład zbywanej części przedsiębiorstwa wejdzie, ta część przedsiębiorstwa (Stacja Kontroli Pojazdów), która jest wyodrębniona organizacyjnie i finansowo z pozostałej działalności.

Mając na uwadze ww. powołane przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż jeżeli w skład sprzedawanej Stacji Kontroli Pojazdów będą wchodziły wyżej wymienione składniki materialne i niematerialne wraz z zobowiązaniami i należnościami, które można przypisać do części wyodrębnionego przedsiębiorstwa to zostaną wypełnione przesłanki określone w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym należy uznać, że sprzedaż przedmiotowej Stacji Kontroli będzie wyłączona z opodatkowania z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 6 pkt 1 tej ustawy.

Ponadto sprzedaż przedmiotowej Stacji pozostanie bez wpływu na wcześniejsze prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, zużytych do budowy Stacji, dokonanego zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z zakupami, które służyły sprzedaży opodatkowanej. Tak więc odliczony w momencie nabycia podatek naliczony, na dzień zbycia Stacji nie ulega zmianie, a podatnik dokonujący zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie ma obowiązku korekty podatku naliczonego.

Natomiast nabywca, jako następca prawny przejmujący prawa i obowiązki zbywcy, ma obowiązek dokonywania korekt w zakresie podatku naliczonego, co wynika z treści art. 91 ust. 9 ww. ustawy, zgodnie z którym w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Oznacza to, że nabywca ma obowiązek dokonania korekty, w przypadku gdy towary zmieniają swoje przeznaczenie (czyli zamiast związku ze sprzedażą opodatkowaną wystąpi związek ze sprzedażą zwolnioną, mieszaną - lub odwrotnie).

Reasumując stwierdzić należy, iż Wnioskodawca dokonujący zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będzie zobowiązany do skorygowania odliczonego uprzednio podatku naliczonego, natomiast nabywca, jako następca prawny, będzie zobowiązany do ewentualnej korekty tego podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl