IPPP2/443-1397/13-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1397/13-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 4 listopada 2013 r. (data wpływu 27 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla usług pn. "pobyt konferencyjny" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla usług pn. "pobyt konferencyjny".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa posiada kilkanaście ośrodków wczasowych położonych na obszarze całej Polski. Na terenie będących własnością Spółki ośrodków wczasowych - poza infrastrukturą noclegową znajduje się również infrastruktura gastronomiczna umożliwiająca zapewnienie gościom wyżywienia bądź to w ramach stołówki bądź cateringu. Spółka oferuje klientom biznesowym kompleksową usługę określaną jako "pobyt konferencyjny". Usługa ta obejmuje udostępnienie przez Spółkę zaplecza logistycznego dla odbywającej się konferencji na terenie danego ośrodka wypoczynkowego wraz z zapewnieniem noclegu i wyżywienia jej uczestnikom.

Szczegółowy zakres świadczeń zapewnianych przez Spółkę w ramach usługi "pobyt konferencyjny" obejmuje każdorazowo:

* zakwaterowanie uczestników konferencji w obiekcie Spółki przez co najmniej jedną dobę hotelową,

* zapewnienie wyżywienia uczestnikom konferencji w trakcie pobytu w ośrodku (w zakresie uzgodnionym z klientem),

* zapewnienie jednej lub więcej sal konferencyjnych,

* zorganizowanie poczęstunku w trakcie konferencji.

Spółka nie określa programu merytorycznego szkolenia lub konferencji, nie zatrudnia prelegentów, trenerów ani wykładowców, jak również nie przygotowuje materiałów dydaktycznych. Wszelkie "merytoryczne" aspekty organizowanej konferencji czy też szkolenia leżą w gestii klienta.

Ponadto, Spółka nie świadczy usług:

* doradztwa związanego z kompleksową organizacją zjazdów i kongresów, włączając zdefiniowanie tematów, finansowanie np. przez sponsorowanie, pożyczki i opłaty rejestracyjne, oszacowanie budżetu dochodów i wydatków i pozostałe sprawy finansowe,

* pomocy w wyborze lokalizacji terenu, miejsca spotkania, wykonalności przedsięwzięcia i prowadzenia negocjacji,

* marketingowych i public relations związanych ze zjazdami lub kongresami,

* nie współpracuje z prelegentami, wykładowcami, trenerami,

* organizacji lub zabezpieczenia sekretariatu i pomieszczeń biurowych oraz personelu do rejestracji kongresów, świadczenia usług administracyjnych, sporządzania dokumentacji, tłumaczenia dokumentów itp.,

* organizacji lub zabezpieczenia symultanicznego tłumaczenia i innych usług w miejscu odbywania się zjazdu lub kongresu,

* dostarczania systemów przetwarzania rejestrowanych danych, informacji elektronicznej i projektowania,

* organizacji lub usługi rezerwacji zakwaterowania, włączając negocjowanie zniżek dla grup, transport uczestników.

Podobnie, Spółka również sama nie prowadzi działalności edukacyjnej ani szkoleniowej, czy też usług pozaszkolnych form edukacji w żadnym zakresie.

Spółka uzyskała w dniu 10 października 2013 r. opinię klasyfikacyjną wydaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, zgodnie z którą usługi wczasowe świadczone przez ośrodki wczasowe, obejmujące tzw. pakiety konferencyjne, w skład których wchodzą usługi noclegowe i usługi towarzyszące wliczone w cenę rachunku za nocleg (wyżywienie, udostępnianie sali konferencyjnej z wyposażeniem, poczęstunek w trakcie przerw itp.) mieszczą się w grupowaniu PKWiU "Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy rozliczając podatek od towarów i usług od świadczeń opisanych powyżej Spółka powinna stosować art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% przewidzianą w ww. przepisach.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

* eksport towarów;

* import towarów;

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy o VAT - dodanego od dnia 1 stycznia 2011 r. - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika Nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Pod pozycją 163 załącznika Nr 3 do ustawy wymienione zostały "Usługi związane z zakwaterowaniem" - symbol PKWiU 55. W tym miejscu zwrócić uwagę należy, że ustawodawca nie poprzedził PKWiU 55symbolem "ex", co pozwala przyjąć, że stawka obniżona podatku ma zastosowanie do wszelkich towarów i usług zawierających się w tym grupowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi ośrodki wczasowe. Na terenie tych ośrodków Spółka prowadzi również punkty gastronomiczne. Spółka oferuje klientom biznesowym (przedsiębiorcom) kompleksową usługę określaną jako "pobyt konferencyjny". Usługa ta obejmuje udostępnienie przez Spółkę zaplecza logistycznego dla odbywającej się na terenie hotelu konferencji wraz z zapewnieniem noclegu i wyżywienia jej uczestnikom.

Cena usługi "pobyt konferencyjny" jest każdorazowo indywidualnie uzgadniana z klientem przed rozpoczęciem konferencji i przyjazdem uczestników do hotelu Wnioskodawcy. Kalkulując cenę za tę usługę Wnioskodawca bierze pod uwagę przede wszystkim długość pobytu uczestników konferencji w hotelu (liczbę noclegów). Ostateczna cena skalkulowana jest zawsze łącznie dla całej usługi. Z tytułu omawianej usługi Spółka wystawia klientowi fakturę VAT zawierającą jedną pozycję - "pobyt konferencyjny" (tekst jedn.: nie wymienia na fakturze odrębnie poszczególnych świadczeń składających się na tę usługę).

Dla potrzeb sklasyfikowania ww. usług Spółka uzyskała z Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego w Łodzi opinią klasyfikacyjną wydaną w dniu 10 października 2013 r. na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r., usługi świadczone przez Spółkę obejmujące tzw. pakiety konferencyjne, w skład których wchodzą usługi noclegowe i usługi towarzyszące wliczone w ceną rachunku za nocleg (wyżywienie, udostępnienie sali konferencyjnej), klasyfikowane są w zakresie grupowania PKWiU 55.20.19.0 Pozostałe usługi obiektów noclegowych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, że usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.20.19.0 są objęte poz. 163 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT, który przewiduje zastosowanie stawki 8% dla usług zawierających się w dziale 55 PKWiU z 2008 r. nie zawężając dodatkowo zakresu stosowania tejże stawki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie tut. Organ podatkowy wskazuje, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2014 r., ponieważ wskazany wniosek wpłynął w dniu 27 grudnia 2013 r., a Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z kolei w pozycji 163 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, który stanowi wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%, wymienione zostały usługi w grupowaniu PKWiU 55 "usługi związane z zakwaterowaniem". W tym miejscu zwrócić uwagę należy, że ustawodawca nie poprzedził PKWiU 55 symbolem "ex" co pozwala przyjąć, że stawka obniżona podatku ma zastosowanie do wszelkich towarów i usług zawierających się w tym grupowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi ośrodki wczasowe. Na terenie tych ośrodków Spółka prowadzi również punkty gastronomiczne. Spółka oferuje klientom biznesowym (przedsiębiorcom) kompleksową usługę określaną jako "pobyt konferencyjny". Usługa ta obejmuje udostępnienie przez Spółkę zaplecza logistycznego dla odbywającej się na terenie hotelu konferencji wraz z zapewnieniem noclegu i wyżywienia jej uczestnikom. Pobyt konferencyjny obejmuje każdorazowo: zakwaterowanie uczestników konferencji w obiekcie Spółki przez co najmniej jedną dobę hotelową, zapewnienie wyżywienia uczestnikom konferencji w trakcie pobytu w ośrodku (w zakresie uzgodnionym z klientem), zapewnienie jednej lub więcej sal konferencyjnych, zorganizowanie poczęstunku w trakcie konferencji. Spółka nie określa programu merytorycznego szkolenia lub konferencji, nie zatrudnia prelegentów, trenerów ani wykładowców, jak również nie przygotowuje materiałów dydaktycznych. Wszelkie "merytoryczne" aspekty organizowanej konferencji, czy też szkolenia leżą w gestii klienta. Z tytułu omawianej usługi Spółka wystawia klientowi fakturę VAT zawierającą jedną pozycję - "pobyt konferencyjny" (tekst jedn.: nie wymienia na fakturze odrębnie poszczególnych świadczeń składających się na tę usługę).

Spółka uzyskała w dniu 10 października 2013 r. opinię klasyfikacyjną wydaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, zgodnie z którą usługi wczasowe świadczone przez ośrodki wczasowe, obejmujące tzw. pakiety konferencyjne, w skład których wchodzą usługi noclegowe i usługi towarzyszące wliczone w cenę rachunku za nocleg (wyżywienie, udostępnianie sali konferencyjnej z wyposażeniem, poczęstunek w trakcie przerw itp.) mieszczą się w grupowaniu PKWiU "Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi".

Na tym tle wątpliwości po stronie Wnioskodawcy powstały w związku z możliwością potraktowania oferowanej przez Wnioskodawcę usługi "pobyt konferencyjny" dla celów podatku od towarów i usług jako jednej usługi mieszczącej się w grupowania: PKWiU 55.20.19.0 - "Pozostałe usługi obiektów noclegowych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi", jako związanej z zakwaterowaniem, podlegającej opodatkowaniu wg preferencyjnej 8% stawki, na podstawie poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Z uwagi na opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.20.19.0 są objęte poz. 163 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT, który przewiduje zastosowanie stawki 8% dla usług zawierających się w dziale 55 PKWiU z 2008 r. nie zawężając dodatkowo zakresu stosowania tej stawki. Zatem zdaniem tut. Organu podatkowego świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.20.19.0 podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT, tj. 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 2 tej ustawy oraz poz. 163 załącznika Nr 3 do tej ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym stanie faktycznym należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. Organ podatkowy zwraca uwagę, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o poprawności zaklasyfikowania opisanych we wniosku usług według PKWiU. Symbol PKWiU wskazany przez Wnioskodawcę został przyjęty jako element opisu sprawy, ponieważ tut. Organ nie jest uprawniony do rozstrzygania w tym zakresie. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania usługi. Konsekwencje błędnie wskazanego symbolu PKWiU ponosi Wnioskodawca, ponieważ wydana w takim przypadku interpretacja traci swą ważność i nie daje wówczas Wnioskodawcy ochrony, o której mowa w przepisach Rozdziału 1a Działu II ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl