IPPP2-443-1375/08-4/SAP
Pismo z dnia 28 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-1375/08-4/SAP
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2008 r. (data wpływu 11 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2008 r. (data wpływu 22 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług pośrednictwa - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług pośrednictwa.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka podpisała z umowę z firmą chińską z siedzibą w Hongkongu (Pośrednikiem). Przedmiotem umowy jest pośrednictwo handlowe na terenie Chin. Spółka importuje towary handlowe z Chin. W sierpniu Spółka otrzymała od Pośrednika fakturę (zg. z umową) za pośrednictwo handlowe. Usługa wykonana została na terenie Chin. Zdaniem Spółki usługa powinna zostać sklasyfikowana pod nr PKWiU 51.14.12-00.90 "Usługi pośrednictwa w sprzedaży pozostałych rodzajów maszyn i urządzeń przemysłowych". W uzupełnieniu do wniosku Spółka podała, iż od Pośrednika nabywa wyłącznie polegające na pośrednictwie w kontaktach z chińskimi dostawcami towarów handlowych. Przy kontaktowaniu Spółki z chińskimi dostawcami towarów handlowych Pośrednik nie występuje we własnym imieniu, reprezentuje bowiem Spółkę. Nie działa również na swoją rzecz, bowiem korzyści z tych usług odnosi Spółka. Pośrednik nie posiada pełnomocnictwa do zawierania umów handlowych w imieniu Spółki. Konkretne transakcje skutkujące importem towarów handlowych są przeprowadzane wyłącznie pomiędzy Spółką a konkretnymi dostawcami towarów. Pośrednik nie nabywa towarów i nie dokonuje ich odprzedaży na rzecz Spółki. Eksportu z terytorium Chin dokonują poszczególni dostawcy towarów.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Spółka powinna naliczyć podatek należny VAT.
Zdaniem wnioskodawcy nabycie usługi pośrednictwa w nabywaniu towarów, które są przedmiotem importu do Polski od podmiotu mającego rezydencję w Hongkongu nie stanowi importu usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Definicję importu usług zawiera przepis art. 2 pkt 9 ww. ustawy, zgodnie z którym przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. W przedmiotowej sprawie usługodawcą jest podmiot posiadający siedzibę i stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Chin. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy stanowi, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 17 ust. 2, przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym oraz dostawy energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.
W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenia będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.
Ogólną zasadę ustalania miejsca świadczenie usług określa przepis art. 27 ust. 1 ww. ustawy, który brzmi: "W przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28".
Przepis art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ww. ustawy stanowi, iż w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów - z zastrzeżeniem ust. 6. Przepis ten jednakże w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania - usługi świadczone przez Pośrednika nie są usługami bezpośrednio związanymi z konkretnymi dostawami towarów.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że miejscem świadczenia przedmiotowych usług pośrednictwa jest terytorium Chin. W związku z tym przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Tym samym Spółka nie jest zobowiązana do wykazania w deklaracji VAT-7 podatku VAT należnego z tytułu nabycia tych usług.
Odpowiedź na zapytanie wnioskodawcy dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, udzielona zostanie w odrębnym piśmie.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.