IPPP2/443-1356/11-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1356/11-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu 8 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lutego 2012 r. (data wpływu 28 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych związanych z cesją umowy leasingu operacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych związanych z cesją umowy leasingu operacyjnego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2012 r., który wpłynął do Urzędu Skarbowego w Płocku w dniu 27 lutego 2012 r. i został przekazany do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku w dniu 28 lutego 2012 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-1356/11-2/AK z dnia 23 lutego 2012 r. (data doręczenia 24 lutego 2012 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka poniosła pewne wydatki związane z zawartymi umowami leasingowymi (opłatę wstępną leasingową, składkę ubezpieczeniową) na samochody wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Ze względu na fakt, iż część tych opłat dotyczyła przyszłych okresów, opłaty te zaewidencjonowane zostały przez spółkę na koncie "Rozliczenia międzyokresowe kosztów", celem ich uwzględnienia w kosztach w następnych okresach. Spółka za zgodą finansującego dokona cesji umowy leasingu operacyjnego na inną firmę. Powodem dokonania cesji jest wystąpienie dwóch wspólników, tym samym brak jest zasadności ponoszenia kosztów związanych z utrzymaniem tych samochodów, a tym samym z Umowami leasingowymi. Jedna umowa została zawarta w styczniu 2010 r., druga zaś w listopadzie 2010 r. Obydwa samochody są zarejestrowane jako ciężarowe, umowy leasingowe są zarejestrowane w urzędzie skarbowym, zgodnie z wymogami - celem odliczania podatku VAT z tytułu opłat leasingowych. Spółka odlicza podatek naliczony od czynszów leasingowych przez cały okres trwania umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 lutego 2012 r.).

Czy w związku z tym, iż na samochód, który będzie cesją przekazany na innego podatnika, a tym samym umowa leasingowa zostanie skrócona, tj. 11.2010 - rozpoczęcie umowy, zaś 03.2012 - zakończenie umowy, podatnik - Spółka Partner Premium musi dokonać korekty podatku naliczonego za czas trwania umowy leasingowej tak z tytułu pierwszej raty, opłat wstępnych, jak również rat leasingowych przez cały okres trwania umowy.

Zdaniem Spółki, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 lutego 2012 r., warunki umowy ocenia się na moment jej zawarcia. Jeżeli faktyczny czas trwania umowy ulega skróceniu z powodu jej wcześniejszego rozwiązania, to takie zdarzenie nie wywołuje niekorzystnych skutków podatkowych u leasingobiorcy. Prawo do odliczenia VAT z faktury leasingowej przysługuje w miesiącu (kwartale) jej otrzymania lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. Wprawdzie zasadą jest, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT przed wykonaniem usługi (art. 86 ust. 12 ustawy o VAT), lecz nie dotyczy to m.in. faktur dokumentujących zakup usług leasingowych (art. 86 ust. 12a pkt 1 ww. ustawy).

Wobec powyższego spółka nie musi korygować podatku VAT za okres trwania umowy leasingowej pomimo, iż została ona skrócona poprzez cesję samochodu na rzecz innego podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz związanego z nim zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zakres pojęciowy świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów zawartą w art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług wszelkich transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sprawie występuje leasing operacyjny - prawo własności samochodów, o których mowa we wniosku, nie zostanie przeniesione w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tymi umowami lub z chwilą zapłaty ostatniej raty. Tym samym Wnioskodawca zawierając przedmiotowe umowy leasingu operacyjnego nabył usługi, a obecnie planuje je odprzedać innemu podmiotowi.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku. Istnienie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest uzależnione od tego, czy usługi zostały zakupione przez Wnioskodawcę w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Podatnik ma prawo do skorzystania z przedmiotowego prawa w określonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi) oraz niespełnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka poniosła pewne wydatki związane z zawartymi umowami leasingowymi (opłatę wstępną leasingową, składkę ubezpieczeniową) na samochody wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Ze względu na fakt, iż część tych opłat dotyczyła przyszłych okresów, opłaty te zaewidencjonowane zostały przez spółkę na koncie "Rozliczenia międzyokresowe kosztów", celem ich uwzględnienia w kosztach w następnych okresach. Spółka za zgodą finansującego dokona cesji umowy leasingu operacyjnego na inną firmę. Jedna umowa została zawarta w styczniu 2010 r., druga zaś w listopadzie 2010 r. Obydwa samochody są zarejestrowane jako ciężarowe, umowy leasingowe są zarejestrowane w urzędzie skarbowym, zgodnie z wymogami - celem odliczania podatku VAT z tytułu opłat leasingowych. Spółka odlicza podatek naliczony od czynszów leasingowych przez cały okres trwania umowy.

Biorąc pod uwagę przepisy prawa w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę podkreślić należy, iż żaden z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jak i żaden z przepisów wykonawczych do tej ustawy nie wskazuje na konieczność skorygowania podatku naliczonego, o który został obniżony podatek należny w przypadku dokonywania cesji umowy leasingu operacyjnego. Zatem w świetle powyższych uregulowań prawnych stwierdzić należy, iż w przypadku cesji umowy leasingu operacyjnego nie występuje obowiązek skorygowania odliczonego podatku naliczonego z tego tytułu.

Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od opłat związanych z zawartymi umowami leasingowymi, takimi jak: raty leasingowe czy opłata wstępna leasingowa z tytułu zawarcia umów leasingu operacyjnego ww. samochodów, dokonanie cesji przedmiotowych umów leasingu operacyjnego na rzecz innego podmiotu nie będzie rodziło obowiązku skorygowania wcześniej odliczonego podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez leasingodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl