IPPP2/443-135/12-4/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-135/12-4/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 25 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 17 kwietnia 2012 r. sygn. IPPB1/415-122/12-2/JB, IPPP2/443-135/12-2/JW, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonych usług za usługi opodatkowane, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania świadczonych usług za usługi opodatkowane, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od lipca 2010 r. wykonuje usługi dla firmy sprzątającej związane z zagospodarowaniem terenów zielonych (PKWiU 81.30.Z) oraz niespecjalistycznym sprzątaniem budynków i obiektów przemysłowych (PKWiU 81.21.Z). Wnioskodawca podatek dochodowy rozlicza w sposób zryczałtowany (8,5%). Jest płatnikiem VAT. W październiku 2011 r. Wnioskodawca zawarł związek małżeński z właścicielką ww. firmy sprzątającej. Żona Wnioskodawcy rozlicza podatek dochodowy na zasadach ogólnych (liniowy). Jest płatnikiem VAT.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 25 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) Wnioskodawca wskazał, iż: Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z wykonywaną działalnością w postaci usług zagospodarowania terenów zielonych (PKWiU 81.30.Z) oraz usług niespecjalistycznego sprzątania budynków i obiektów przemysłowych (PKWiU 81.21.Z) korzysta z ryczałtowego opodatkowania - podatkiem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Od lipca 2010 r. Podatnik świadczył ww. usługi na rzecz innej jednoosobowej firmy, której właścicielka następnie (w październiku 2011 r.) została żoną Podatnika. W związku z zawarciem małżeństwa stosunki majątkowe między nimi nie są regulowane umownie (tzw. intercyzą) lecz ustawowo (tzw. ustawowy ustrój majątkowy) - na podstawie art. 31-46 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

Właścicielka firmy (od października 2011 r. również żona Podatnika) rozlicza podatek dochodowy na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Usługi Podatnika były i są przez Nią nabywane dla potrzeb tej działalności (są niezbędne dla świadczonych przez Nią usług na rzecz klientów).

Sposób wykonywania ww. usług po zawarciu małżeństwa nie zmienił się, podobnie wynagrodzenie za te usługi jest nadal rozliczane płatnościami dokonywanymi między obiema firmami, a przychody i koszty z tego tytułu są przez obie Strony ewidencjonowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi wykonywane przez Podatnika na rzecz żony (dla celów działalności gospodarczej żony), z którym Podatnik pozostaje w tzw. ustawowym ustroju majątkowym (art. 31-46 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego), stanowią usługi opodatkowane w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wykonywane przez Niego na rzecz żony (dla celów działalności gospodarczej żony), z którym Podatnik pozostaje w tzw. ustawowym ustroju majątkowym (art. 31-46 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego), stanowią usługi opodatkowane w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

W związku z zawarciem małżeństwa z dotychczasowym kontrahentem jego sytuacja podatkowa nie ulega zmianie, ponieważ zmiana stanu cywilnego nie spowodowała zmiany w sposobie wykonywania usług i dokonywania rozliczeń za te usługi. Obie firmy są prowadzone przez małżonków, tak jak przed zawarciem małżeństwa, jako odrębne od siebie przedsiębiorstwa. W opinii Wnioskodawcy nie ma zatem przeszkód, żeby jedna firma nadal wykonywała określone czynności (usługi) na rzecz drugiej i otrzymywała za nie wynagrodzenie.

Przepisy ustawy o VAT nie wyłączają opodatkowania tym podatkiem usług świadczonych na rzecz małżonka. Jeżeli więc usługi te podlegały opodatkowaniu przed zawarciem małżeństwa, to nie ma powodu aby nie były opodatkowane po zawarciu małżeństwa - skoro są nabywane przez jednoosobowego przedsiębiorcę dla celów jego działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle przytoczonej definicji można na gruncie podatku od towarów i usług mówić o świadczeniu usług, jeżeli poza samym świadczeniem istnieje również jego odbiorca (świadczeniobiorca, nabywca, konsument); opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają bowiem czynności wykonywane na rzecz podmiotu i osób trzecich.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Analiza przytoczonych przepisów wskazuje, iż nie każda czynność stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu ww. przepisu ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Od lipca 2010 r. Wnioskodawca wykonuje usługi dla firmy sprzątającej związane z zagospodarowaniem terenów zielonych (PKWiU 81.30.Z) oraz niespecjalistycznym sprzątaniem budynków i obiektów przemysłowych (PKWiU 81.21.Z). Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Właścicielka firmy sprzątającej, na rzecz której Wnioskodawca świadczy ww. usługi w październiku 2011 r. została żoną Wnioskodawcy. W związku z zawarciem małżeństwa stosunki majątkowe między nimi nie są regulowane umownie (tzw. intercyzą) lecz ustawowo (tzw. ustawowy ustrój majątkowy) - na podstawie art. 31-46 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

Właścicielka firmy sprzątającej jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Usługi Wnioskodawcy były i są przez Nią nabywane dla potrzeb Jej działalności (są niezbędne dla świadczonych przez Nią usług na rzecz klientów). Sposób wykonywania ww. usług po zawarciu małżeństwa nie zmienił się, podobnie wynagrodzenie za te usługi jest nadal rozliczane płatnościami dokonywanymi między obiema firmami.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych oraz niespecjalistycznym sprzątaniem budynków i obiektów przemysłowych na rzecz firmy sprzątającej, której właścicielką obecnie jest małżonka Wnioskodawcy. Usługi Wnioskodawcy były i są przez firmę sprzątającą nabywane dla potrzeb działalności firmy małżonki - są niezbędne dla świadczonych przez firmę sprzątającą usług na rzecz klientów. Jak wskazał Wnioskodawca w stanie faktycznym sposób wykonywania przedmiotowych usług po zawarciu małżeństwa nie zmienił się, podobnie wynagrodzenie za te usługi. Ponadto zarówno Wnioskodawca jaki i żona Wnioskodawcy - właścicielka firmy sprzątającej są podatnikami podatku od towarów i usług.

W związku z tym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy usługi wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz żony (dla celów działalności gospodarczej żony), z którym Wnioskodawca pozostaje w tzw. ustawowym ustroju majątkowym (art. 31-46 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego), stanowią usługi opodatkowane w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przytaczając przepisy ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.) stwierdzić należy, iż stosownie do art. 31 § 1 ww. ustawy z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Zatem istotą wspólności majątkowej małżeńskiej, zarówno ustawowej, jak i umownej, jest to, że każdy z małżonków jest współwłaścicielem poszczególnych składników majątku wspólnego (dorobkowego) na zasadach współwłasności łącznej (bezudziałowej).

Dokonując analizy przytoczonych wyżej regulacji prawnych podkreślić należy, że na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zarówno Wnioskodawca, jak i jego małżonka, traktowani są jako odrębne podmioty, spełniające definicję podatnika w rozumieniu powołanego wyżej przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prowadzące działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 tegoż przepisu. Autonomiczność prawa podatkowego wyklucza możliwość takiej interpretacji jego przepisów, która zakładałaby, że wspólność majątkowa istniejąca między małżonkami na podstawie przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, ma wpływ na zakres praw i obowiązków podatników podatku od towarów i usług. Dopuszczalne jest dokonywanie czynności cywilnoprawnych między małżonkami pozostającymi w małżeńskiej wspólności majątkowej, jeżeli czynności te dotyczą sfery objętej zakresem ich działalności gospodarczej.

Mając zatem na uwadze ww. przepisy oraz zaistniały stan faktyczny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, mamy w dalszym ciągu do czynienia z odpłatnymi usługami, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, istnieje bowiem odbiorca (beneficjent) czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę, czyli odrębny podmiot - firma sprzątająca, której właścicielką obecnie jest małżonka Wnioskodawcy, na rzecz której następuje świadczenie usług zagospodarowania terenów zielonych (PKWiU 81.30.Z) oraz usług niespecjalistycznego sprzątania budynków i obiektów przemysłowych (PKWiU 81.21.Z). Wnioskodawca z tytułu wykonywania przedmiotowych usług otrzymuje od firmy sprzątającej wynagrodzenie, które po zawarciu związku małżeńskiego nie uległo zmianie.

Wobec tego Wnioskodawca, świadczy odpłatne usługi na rzecz firmy sprzątającej, za które jednoosobowy przedsiębiorca (firma małżonki) płaci Wnioskodawcy wynagrodzenie.

W związku z powyższym, w analizowanej sprawie zostały spełnione wszystkie przesłanki uznania czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę związanych ze świadczeniem usług zagospodarowania terenów zielonych oraz usług niespecjalistycznego sprzątania budynków i obiektów przemysłowych na rzecz odrębnego przedsiębiorcy - firmy sprzątającej za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, tutejszy organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl