IPPP2/443-1313/08-3/KK - Obowiązek podatkowy w zakresie należności licencyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1313/08-3/KK Obowiązek podatkowy w zakresie należności licencyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2008 r. (data wpływu 28 sierpnia 2008 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu w jakim podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury za opłatę licencyjną lub transzę opłaty licencyjnej (stan faktyczny 1 i 2) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2008 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stan faktyczny nr 1

Podatnik jest przedsiębiorcą którego główną działalnością jest udzielanie licencji na korzystanie z oprogramowania Licencja udzielana przez podatnika zakłada dopuszczenie korzystania z oprogramowania przez okres jednego roku w zamian za wniesienie opłaty licencyjnej. Umowa licencyjna nie określa terminu płatności opłaty licencyjnej, w całości uzależniając ten termin od wystawienia faktury. Umowa również nie określa terminu wystawienia faktury. Umowa przewiduje jednak, że kody uprawniające do korzystania z oprogramowania przez okres licencji zostaną dostarczone licencjobiorcy po wniesieniu opłaty licencyjnej.

Stan faktyczny nr 2

Podatnik jest przedsiębiorcą, którego główną działalnością jest udzielanie licencji na korzystanie z oprogramowania Licencja udzielana przez podatnika zakłada dopuszczenie korzystania z oprogramowania przez z góry oznaczony okres np. dwa lata, w zamian za wniesienie opłaty licencyjnej. Umowa licencyjna przewiduje, że opłata licencyjna wnoszona jest w transzach: pierwsza transza na początku okresu dwuletniego, druga transza na początku drugiego roku okresu dwuletniego. Klient otrzymuje kody uprawniające do korzystania z Oprogramowania, po wniesieniu opłaty, na opłacony okres tj. na okres jednego roku i ma możliwość rezygnacji z korzystania z oprogramowania poprzez niewniesienie drugiej transzy opłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jakim terminie (w szczególności kiedy najwcześniej) podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury na opłatę licencyjną lub transzę opłaty licencyjnej.

Zdaniem wnioskodawcy:

Stan faktyczny nr 1

Na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 9 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt I ustawy podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy w zakresie należności licencyjnych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. Na podstawie art. 19 ust. 15 z kolei-w przypadku należności licencyjnych, otrzymanie części zapłaty powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części. Zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur, w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10 i ust. 13 pkt 1-5 i 7-11 ustawy, a więc również w przypadku należności licencyjnych, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Na podstawie 15 ust. 2 powołanego rozporządzenia, faktury takie nie mogą być wystawiane wcześniej niż 30 dnia przed dniem powstania obowiązku podatkowego. Z uwagi na powyższe podatnik uważa, że wobec braku umownego określenia terminu płatności, o ile przed wystawieniem faktury podatnik nie otrzyma całości lub części zapłaty, może wystawić fakturę na należność licencyjną nie później niż 30. dnia przed nadejściem terminu płatności, który to termin płatności może zostać ustalony w wystawionej fakturze np. poprzez wskazanie, że należność jest płatna w terminie 30 dni od dnia wystawienia faktury. W konsekwencji nie narusza przepisów ustawy i rozporządzenia sytuacja, w której faktura na należność licencyjną wystawiana jest np. na dwa i więcej miesięcy przed rozpoczęciem okresu licencji, w trakcie okresu licencji lub po jego zakończeniu. Jedynym warunkiem poprawnego wystawienia faktury jest oznaczenie na tej fakturze, że termin płatności wynosi nie więcej niż 30 dni od dnia wystawienia tej faktury oraz brak otrzymania wcześniej całości lub części zapłaty.

Stan faktyczny nr 2

Biorąc pod uwagę przepisy powołane we wstępie do stanowiska podatnika w stanie faktycznym nr 1, pytanie A podatnik uważa, że może wystawić dwie faktury na należność licencyjną za licencję dwuletnią-pierwszą fakturę nie wcześniej niż 30. dnia przed nadejściem terminu płatności pierwszej transzy; drugą-najwcześniej 30. dnia przed nadejściem terminu płatności drugiej transzy. Ze stanowiskiem podatnika zaprezentowanym powyżej zgodne jest postanowienie Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego, RO/443-32/06 z dnia 24 maja 2006 r. wydane w oparciu o stan faktyczny zakładający sprzedaż praw do znaku towarowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego oraz mając na uwadze ocenę prawną dokonaną przez wnioskodawcę stwierdza się co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podlega:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabyci towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez świadczenie usług, w myśl przepisu art. 8 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względy na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Generalna zasada stanowi, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, zaś jeśli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek powstaje z chwila wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Dla usług licencji ustawodawca wprowadził jednak odrębny termin powstania obowiązku podatkowego.

W myśl art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 1. Przepis art. 19 ust. 15 stanowi, iż w przypadkach określonych w ust. 10, 13 pkt 2-5 i 7-10 otrzymanie części zapłaty (ceny) lub części wkładu budowlanego i mieszkaniowego powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.

Kwestie związane z wystawieniem faktury VAT reguluje § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz lity towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) - zwane dalej rozporządzeniem. Zgodnie z jego brzmieniem w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10 i ust. 13 pkt 1-5 i 7-11 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Przepis § 15 ust. 2 rozporządzania stanowi, iż faktury te nie mogą być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 3 (energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz wymienionych w poz. 138 i 153 zał. Nr 3 do ustawy).

Reasumując w świetle powyższego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznaje stanowisk wnioskodawcy w zakresie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego Nr 1 za prawidłowe.

Jednocześnie organ informuje, iż w przypadku opisanego stanu faktycznego Nr 2 obowiązek podatkowy powstanie każdorazowo (każda rata oddzielnie). Fakturę VAT należy wystawić w przypadku oby transzy nie wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego czyli upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. A zatem stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl