IPPP2-443-1282/08-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-1282/08-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2008 r. (data wpływu 18 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku usług pośrednictwa finansowego - j est prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku usług pośrednictwa finansowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W europejskim środowisku bankowym trwają prace nad wdrożeniem w życie idei SEPA (The Single Euro Payment Area). SEPA będzie obszarem, w ramach którego obywatele, przedsiębiorcy i inne podmioty będą mogli dokonywać i otrzymywać płatności w euro, na obszarze Europy, zarówno transgranicznie jak i w granicach państw członkowskich według takich samych, prostych zasad, regulacji prawych i zobowiązań bez względu na położenie obywateli i przedsiębiorców. Wdrożenie powyższych założeń w przyszłości wymaga stworzenia odpowiedniej infrastruktury dla automatycznej realizacji wystandaryzowanych płatności. Biorąc pod uwagę powyższe wymagania, Bank w ramach prowadzonej działalności dotyczącej przetwarzania płatności, rozważa przeniesienie części funkcji operacyjnych związanych z realizacją tychże płatności na podmiot zewnętrzny.

Opis czynności/ usług wykonywanych przez podmiot zewnętrzny:

1.

Usługi podstawowe. W ramach tzw. usług podstawowych, podmiot zewnętrzny <"Podmiot A"> wykonywać będzie na rzecz Banku usługi przetwarzania przelewów zagranicznych "wychodzących" i "przychodzących" (w tym transferów międzybankowych). Przetwarzanie przelewów zagranicznych następować będzie z uwzględnieniem następujących procedur (etapów):

a)

Kreacja płatności - płatność jest inicjowana przez właściciela rachunku bankowego - Klienta Banku. Klient Banku zleca Bankowi dokonanie przelewu z rachunku Klienta na wskazany rachunek beneficjenta przelewu. Polecenie przelewu Klient Banku może przekazać w następujący sposób: elektronicznie (bankowość elektroniczna, SWIFT) oraz papierowo. Bank dokonuje weryfikacji podpisu Klienta lub jego identyfikacji za pomocą kodu/hasła. Po weryfikacji podpisu Klienta przez Bank, sprawdzeniu i akceptacji tytułu płatności pod kątem wymogów z aktualnie obowiązującymi przepisami polecenie przelewu jest przesyłane do Podmiotu A, w celu przetworzenia.

b)

Sprawdzenie - w momencie otrzymania przelewu od Banku, Podmiot A odbiera i sprawdza autentyczność otrzymanych zleceń m.in. wykonuje następujące czynności:

* Sprawdzenie autentyczności przelewu (czy został wysłany przez Bank);

* Wykonanie kopii zapasowej i jeśli konieczne przekształcenie otrzymanego formatu zlecenia na format używany przez Podmiot A;

* Wprowadzenie zlecenia do systemu Podmiotu A.

c)

Potwierdzenie zgodności - Bank przekazuje Podmiotowi A informacje na temat zasad rozliczania/przetwarzania płatności stosowanych w Banku m.in. limity transakcyjne, waluty płatności, informacje w zakresie dni, w których Bank nie świadczy usług, zasady ustalania drogi bankowej w momencie otrzymania przelewu Podmiot A postępuje zgodnie z zasadami rozliczania płatności Banku. Jeżeli wystąpi niezgodność, która nie może zostać skorygowana automatycznie, informacja jest wysyłana do Punktu Kontaktowego (tzw. Single Point of Contact) celem uzyskania dalszych instrukcji od Banku.

d)

Autoryzacja - Podmiot A sprawdza również otrzymane polecenie przelewu pod kątem tego, czy transakcja winna zostać zautoryzowana przez Bank przed ostatecznym przetwarzaniem. Istnieje kilka przyczyn, kiedy transakcja powinna zostać zautoryzowana przez Bank (m.in..):

* Ryzyko kredytowe: Na rachunku Klienta Banku może znajdować się niewystarczająca ilość środków dla wykonania przelewu.

* Ograniczenia prawne: Płatność nie może zostać wykonana ze względu na regulacje dotyczące prania brudnych pieniędzy lub przeciwdziałania terroryzmowi.

* Zablokowany rachunek: Rachunek Klienta Banku może być zablokowany np. ze względu na decyzję sądu.

Autoryzacja związana z ryzykiem biznesowym i prawnym (nie operacyjnym) należy do Banku. W takiej sytuacji Podmiot A zwraca się do Banku po dalsze instrukcje.

e)

Przetwarzanie - po sprawdzeniu m.in. zgodności/autoryzacji Podmiot A wykonuje przetwarzanie przelewu, co jest związane z następującymi działaniami:

* Poprawki/uzupełnienia: otrzymane polecenia przelewu mogą zawierać dane w formacie powodującym przetwarzanie w trybie ręcznym zamiast automatycznym. Podmiot A dokonuje poprawek w poleceniu przelewu automatycznie lub ręcznie, jeżeli automatyczna ingerencja jest niewystarczająca. W tym procesie korygowany jest tylko format natomiast treść i informacje z polecenia przelewu pozostają niezmienione. Uzupełnienie polega na dodaniu do przekazu danych z bazy danych Banku, koniecznych ze względu na zasady rozliczeń stosowane w Banku. Przykładowo, jeśli przelew nie zawiera kodu swiftowego banku beneficjenta to Podmiot A, na podstawie podanej w przelewie nazwy banku beneficjenta, uzupełnia przelew o jego kod swiftowy.

* Ścieżki płatności: płatność może być zrealizowana przy użyciu kilku kanałów rozliczeń, w tym za pośrednictwem banków korespondentów. Opierając się na zasadach obowiązujących w Banku, Podmiot A automatycznie określa ścieżkę realizacji danego polecenia przelewu.

* Generowanie danych dla celów rozliczeń (w tym przygotowanie przekazu w formacie SWIFT): SWIFT (Society for Worldwide lnterbank Financial Telecommunication) jest organizacją zrzeszającą użytkowników oprogramowania służącego do komunikacji międzybankowej. W końcowym etapie procesu przetwarzania płatności Podmiot A generuje w imieniu Banku komunikat płatniczy w formacie/standardzie SWIFT i dostarcza go do Banku. Komunikat ten jest przesyłany za pośrednictwem systemu SWIFTdo banku korespondenta lub banku beneficjenta. Bank wysyła przelew poprzez SWIFT - interfejs za pośrednictwem systemu SWIFT do adresata komunikatu (banku beneficjenta lub banku pośredniczącego). Wysłanie komunikatu SWIFT przez Bank jest procesem automatycznym. Bank nie sprawdza treści przelewu, tj. nie ma wpływu na przygotowany przez Podmiot A komunikat SWIFT.Podmiot A nie jest instytucją finansową nie jest również uczestnikiem żadnego systemu rozliczeniowego. Środki potrzebne do realizacji płatności nie są transferowane poprzez Podmiot A, ale są przekazywane przez kanały rozliczeniowe używane przez Bank Transferowane środki nigdy nie są księgowane w księgach Podmiotu A.

* kwestie księgowo-rachunkowe: Podmiot A nie ma bezpośredniego dostępu do księgi głównej Banku. Podmiot A przygotowuje kompletne zdarzenia księgowe dla Banku, Bank na podstawie otrzymanych zdarzeń księgowych dokonuje odpowiednich księgowań w swoim systemie księgowym. Księgowanie następuje automatycznie, na podstawie zdarzeń

* gowych otrzymanych od Podmiotu A.

f)

Zakończenie procesu przetwarzania płatności - Podmiot A kończy swoje działania w chwili wysłania Bankowi przygotowanego komunikatu płatniczego oraz zdarzeń księgowych w celu zaksięgowania przelewów. Informacje przygotowane przez Podmiot A, są kompletnymi danymi jakie są konieczne dla dokonania przelewu przez Bank. Bank jest zobowiązany do wysłania komunikatu płatniczego, oraz zaksięgowania wykonanej płatności w księgach Banku. Jak wspomniano powyżej, odbywa się to automatycznie po stronie Banku. Bank nie dokonuje ponownej analizy otrzymanych informacji.

Opisany powyżej proces przetwarzania płatności transgranicznej można podsumować w następujący sposób:

* przekazuje polecenie przelewu elektronicznie do Podmiotu A. Bank może skorygować/poprawić polecenie przelewu na prośbę Podmiotu A,

* po otrzymaniu polecenia przelewu, Podmiot A podejmuje działania konieczne dla wykonania tego przelewu (przetwarza polecenie przelewu) w imieniu i na rzecz Banku. Podmiot A nie ma bezpośredniego kontaktu z Klientami Banku, nie jest również uczestnikiem żadnego systemu rozliczeń, tj. nie ma powiązań z bankami korespondentami (bankami pośredniczącymi w transakcji),

* podmiot A nie ponosi ryzyka kredytowego oraz ryzyka płynności w związku z przetwarzanymi płatnościami (wszystkie decyzje biznesowe i ekonomiczne związane z płatnościami leżą po stronie Banku), a jedynie ryzyko operacyjne wynikające z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej,

* usługa świadczona przez Podmiot A kończy się w momencie wysłania do Banku przygotowanego komunikatu płatniczego, oraz zdarzeń księgowych w celu zaksięgowania przelewów. Usługa/działania Podmiotu A skutkują automatycznym obciążeniem rachunku Klienta Banku i transferem środków do beneficjenta przekazu, w imieniu i na rzecz Banku.

W przypadku przetwarzania płatności transgranicznych "przychodzących" proces przebiega analogicznie.

2.

Usługi pomocnicze. W ramach tzw. usług pomocniczych, Podmiot A zaangażowany jest:

* w proces obsługi reklamacji zgłoszonych przez Klientów Banku, oraz banki biorące udział w procesie płatności;

* jak również rozliczanie kosztów powstających w związku ze zrealizowanymi przelewami, które zgodnie ze zleceniem Klienta Banku zawierają klauzulę kosztową OUR (klauzula OUR oznaczą że koszty zarówno banku zleceniodawcy, banku beneficjenta oraz banków pośredniczących obciążają zleceniodawcę przelewu).

* Reklamacje - Podmiot A jest odpowiedzialny za obsługę reklamacji związanych z przetwarzanymi przelewami. Procedura reklamacji jest inicjowana przez Bank lub banki zagraniczne. Bank pozostaje w kontakcie z Klientem i przekazuje reklamacje Klienta do Podmiotu A oraz informację zwrotną otrzymaną od Podmiotu A do Klienta.

* Koszty OUR - Podmiot A rozlicza koszty związane z rozliczaniem przelewów zagranicznych i wyjaśnia wszelkie reklamacje dotyczące tych kosztów, w razie wątpliwości kontaktuje się z Punktem Kontaktowym Banku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług może mieć zastosowanie w przedmiotowej sytuacji.

Zdaniem wnioskodawcy opisane powyżej usługi/czynności wykonywane przez Bank z wykorzystaniem własnych/wewnętrznych zasobów i środków teleinformatycznych są traktowane w praktyce jako typowe usługi finansowe zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Banku w opisanym powyżej stanie faktycznym przeniesienie czynności związanych z obsługą rozliczeniową płatności dotychczas realizowanej w Banku na podmiot zewnętrzny nie powoduje, utraty przez te czynności przymiotu usług finansowych zwolnionych z VAT. Za takim rozumowaniem przemawia m.in. fakt, że przedmiotowe usługi świadczone przez podmiot zewnętrzny nie mają bytu samoistnego. Opisane powyżej usługi służą podwyższeniu poziomu efektywności i sprawności usług bankowych świadczonych przez Bank na rzecz klientów. Podmiot zewnętrzny nie może świadczyć tego rodzaju usług samodzielnie w oderwaniu od Banku. W tej sytuacji funkcjonuje on jedynie jako dodatkowe ogniwo w sferze działalności finansowej prowadzonej przez Bank. Z punktu widzenia klienta de facto nic się nie zmienia, kontaktuje się on nadal z Bankiem (instytucją finansową).

Opisana powyżej usługa główna świadczona przez Podmiot A składa się z wielu elementów stanowiących nieodłączną całość całego procesu przetwarzania płatności. W związku z tym, zdaniem Banku, usługa ta nie może być rozpatrywana w oderwaniu od usług świadczonych przez Bank. Usługi pomocnicze Podmiotu A są również na tyle powiązane z usługą pośrednictwa finansowego świadczoną przez Bank, że ich odrębne traktowanie nie znajduje uzasadnienia. Usługi te również nie miałyby bytu samoistnego w oderwaniu od usługi finansowej Banku. Powyższy sposób rozumowania/argumentacji podziela Europejski Trybunał Sprawiedliwości w swoim orzecznictwie. W orzeczeniu w sprawie C-2/95 pomiędzy Sparekassernes Datacenter (SDC) a Skatteministeriet (Dania) Trybunał stwierdził, że "zwolnienie dotyczące usług finansowych nie jest uzależnione od tego, czy usługa jest wykonywana przez instytucję, która wstępuje w prawny związek z końcowym odbiorcą Fakt, że dana transakcja jest wykonywana przez osobę trzecią ale z punktu widzenia końcowego odbiorcy wydaje się być usługą wykonywaną przez bank, nie wyklucza objęcia jej zwolnieniem". Konkludując można stwierdzić, że wg ETS usługa finansowa świadczona przez podmiot trzeci nie traci w przedmiotowej sytuacji przymiotu takiej usługi. Ponadto informujemy, że Bank uzyskał opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi, z której wynika, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU) wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z 6 kwietnia 2004 r. przedmiotowe usługi należy klasyfikować w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.00 "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane", natomiast zgodnie z z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWIU) wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r., którą nadal stosuje się dla celów podatkowych, usługi mieściły się w grupowaniu 67.13.10-00.90 "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej nie wymienione".

Zdaniem Banku przedmiotowe usługi powinny być zwolnione z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl