IPPP2/443-128/14-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-128/14-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z 3 lutego 2014 r. (data wpływu 10 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego wydawania katalogów, ulotek, cenników oraz stojaków reklamowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego wydawania katalogów, ulotek, cenników oraz stojaków reklamowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

P. Sp. z o.o. (zwana dalej "Spółką") prowadzi produkcję oraz hurtową dystrybucję artykułów papierniczych, biurowych i szkolnych. Oferta Spółki skierowana jest do hurtowi oraz firm biuro serwisowych. Spółka zamieszcza informacje o oferowanych przez nią produktach w różnego rodzaju katalogach i ulotkach. Katalogi i ulotki (dalej także: Materiały) zawierają podstawowe informacje dotyczące produktów Spółki, tj. m.in. opis produktów, ich krótką charakterystykę, parametry techniczne, ilość sztuk w opakowaniu zbiorczym, itp. Część przekazywanych materiałów zawiera zdjęcia produktów. W większość katalogów, na stronie tytułowej umieszczane jest logo oraz dane kontaktowe Spółki. Natomiast dla wybranej grupy klientów Spółka przygotowuje limitowane, personalizowane katalogi; tzn. okładki pozbawione są danych teleadresowych P., w to miejsce umieszcza się dane teleadresowe konkretnego klienta. Pozostała zawartość katalogów jest identyczna i niezmieniona w stosunku do katalogu opatrzonego logo P.

Wymienione wyżej Materiały mają przede wszystkim charakter informacyjny. Materiały te stanowią nośnik informacji handlowej o produktach oferowanych przez Spółkę. Materiały przekazywane są kontrahentom Spółki (zarówno obecnym, jak i potencjalnym) nieodpłatnie. Ze względu na charakter działalności Spółki przekazanie informacji o jej produktach w takiej właśnie formie jest niezbędne, aby kontrahentów poinformować o ofercie Spółki, i tym samym skłonić ich do nabycia jej towarów.

Dodatkowo Spółka wydaje swoim kontrahentom tekturowe stojaki reklamowe, obrendowane logo producenta artykułów papierniczego, zawierające informacje o konkretnych artykułach oraz hasła zachęcające potencjalnego klienta do ich nabycia. Stojaki te wystawia się w sklepie lub innym punkcie sprzedaży, w miejscu dobrze widocznym dla klienta. Ze względu na fakt, iż stojak wykonany jest z tektury, jego żywotność jest ograniczona maksymalnie do kilku tygodni, nie ma on również wartości użytkowej, nie da się go wykorzystać w żadnym innym celu niż nośnik informacji o produktach.

Przekazywane przez Spółkę Materiały oraz stojaki reklamowe, nie stanowią prezentów o małej wartości bądź próbek, o których mowa w art. 7 ust. 4 i ust. 7 ustawy o VAT.

Nabycie przez Spółkę Materiałów oraz stojaków reklamowych związane jest pośrednio z wykonywaną przez nią działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Wydanie katalogów, ulotek, cenników oraz stojaków reklamowych wiąże się z rozprzestrzenianiem informacji o produktach sprzedawanych przez Spółkę, pośrednio także z promowaniem jej wizerunku wśród kontrahentów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Spółka wnosi o potwierdzenie, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., wydawane przez nią katalogi, ulotki, cenniki oraz stojaki reklamowe nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż wydanie tych towarów nie ma charakteru konsumpcyjnego dla nabywcy, a ich otrzymanie nie powoduje przysporzenia majątkowego po stronie nabywcy.

Stanowisko Wnioskodawcy,

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Ustawodawca zrównał pewne czynności dokonywane nieodpłatnie z czynnościami odpłatnymi. W związku z powyższym w pewnych przypadkach także nieodpłatne przekazanie towarów podlega opodatkowaniu VAT. Na mocy art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu VAT, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W ocenie Spółki czynność nieodpłatnego przekazania przez nią na rzecz jej kontrahentów katalogów, ulotek i cenników nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Katalogi produktów, ulotki, cenniki oraz stojaki reklamowe są specyficznym rodzajem towaru, ponieważ mają charakter jedynie informacyjno-reklamowy, ich zadaniem jest przekazanie kontrahentowi informacji o właściwościach i cenach produktów oferowanych przez Spółkę, ewentualnie zachęcenie do zakupu. Przekazywane Materiały oraz stojaki same w sobie nie mają żadnej wartości użytkowej, są one jedynie nośnikiem informacji o produktach Spółki i to informacja w nich zawarta jest istotna dla podmiotu, który otrzymuje od Spółki katalog, ulotkę czy też cennik.

Przekazywane przez Spółkę Materiały oraz stojaki nie mają zatem dla podmiotu, który je otrzymuje, żadnej wartości użytkowej. Przekazanie tego typu Materiałów czy stojaków przez Spółkę nie powoduje po stronie obdarowanych nimi kontrahentów jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego. Biorąc pod uwagę powyższe, brak jest podstaw do uznania Materiałów i stojaków za towary konsumpcyjne.

Brak cechy "konsumpcyjności" przekazanych przez Spółkę Materiałów i stojaków pociąga za sobą brak konieczności opodatkowania ich dostawy podatkiem VAT.

Konstrukcyjnymi i fundamentalnymi cechami podatku VAT, wynikającymi pośrednio z ustawy o VAT oraz sprecyzowanymi m.in. w art. 1 ust. 2 Dyrektywy są jego powszechność, faktyczne opodatkowanie nim konsumpcji oraz stosowanie go na wszystkich etapach obrotu gospodarczego.

Opodatkowanie podatkiem VAT jedynie faktycznej konsumpcji jest realizowane poprzez doliczanie go do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. Faktyczny ciężar podatku jest przerzucany na kolejnych nabywców, aby w końcu obciążyć ostatniego nabywcę - konsumenta, który nie uczestniczy już w tym systemie i nie ma możliwości dalszego przerzucenia podatku. To ten podmiot, jako konsumujący dane dobro bądź usługę, tj. wykorzystujący dane dobro lub usługę do zaspokojenia własnych potrzeb, ponosi ciężar podatku.

Jeżeli dostawa dobra bądź świadczenie usługi nie służy konsumpcji, nie może ona podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podobne stanowisko znajdujemy w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów. Dla przykładu: interpretacja indywidualna z dnia 4 kwietnia 2013 r., sygn.: IPPP1/443-24/13-2/PR oraz z dnia 12 kwietnia 2013 r., sygn.: IPPP1/443-24/13-2/PR wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 17 lipca 2013 r., sygn.: ILPP2/443-397/13-3/EN.

Zaprezentowany powyżej pogląd znajduje potwierdzenie także w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 lipca 2011 r., sygn. akt I FSK 1201/10. Orzeczenie to zostało wydane w sprawie podatnika, który przekazywał nieodpłatnie razem z książkami nauczycielom ulotki informacyjne o programie, w którym mogli oni wziąć udział, a który organizowany był przez tego podatnika. W przedmiotowym orzeczeniu NSA wskazał, że:

"W konkretnych warunkach rozpatrywanej sprawy, a więc, gdy skarżąca Spółka nieodpłatnie przekazywała w celach informacyjno-reklamowych ulotki (katalogi) reklamowe związane z programem P., w celu zachęcenia nauczycieli i szkół do korzystania z publikacji edukacyjnych Spółki, należy przyjąć, że nie miała miejsca opodatkowana dostawa towarów. Jak słusznie bowiem przyjął Wojewódzki Sąd Administracyjny przekazane materiały informacyjne, foldery nie są towarami w znaczeniu konsumpcyjnym, pomimo że wymienione są w klasyfikacjach statystycznych. Ulotki takie są bowiem specyficznym produktem, zawierającym informacje mające zachęcić ewentualnego klienta do zakupu właściwego produktu. Jak słusznie bowiem argumentuje Spółka ulotki reklamowe i foldery nie mają charakteru konsumpcyjnego, skoro u otrzymującego je odbiorcy nie powodują żadnego przysporzenia majątkowego, a jedynie przekazują informacje o danym produkcie. Z powyższego zaś wynika, że ulotki i foldery nie mogą być uznane za towar będący przedmiotem czynności opodatkowanej."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Na podstawie art. 7 ust. 3 ww. ustawy przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3 - zgodnie z art. 7 ust. 4 ww. ustawy - rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

W myśl art. 7 ust. 7 ww. ustawy przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

1.

ma na celu promocję tego towaru oraz

2.

nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Z powyższych uregulowań wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub ich części składowych. Wyjątek stanowi przekazanie towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi produkcję oraz hurtową dystrybucję artykułów papierniczych, biurowych i szkolnych. Oferta Spółki skierowana jest do hurtowi oraz firm biuro serwisowych. Spółka zamieszcza informacje o oferowanych przez nią produktach w różnego rodzaju katalogach i ulotkach. Katalogi i ulotki zawierają podstawowe informacje dotyczące produktów Spółki, tj. m.in. opis produktów, ich krótką charakterystykę, parametry techniczne, ilość sztuk w opakowaniu zbiorczym, itp. Część przekazywanych materiałów zawiera zdjęcia produktów. W większość katalogów, na stronie tytułowej umieszczane jest logo oraz dane kontaktowe Spółki. Natomiast dla wybranej grupy klientów Spółka przygotowuje limitowane, personalizowane katalogi; tzn. okładki pozbawione są danych teleadresowych P., w to miejsce umieszcza się dane teleadresowe konkretnego klienta. Pozostała zawartość katalogów jest identyczna i niezmieniona w stosunku do katalogu opatrzonego logo P. Wymienione wyżej Materiały mają przede wszystkim charakter informacyjny. Materiały te stanowią nośnik informacji handlowej o produktach oferowanych przez Spółkę. Materiały przekazywane są kontrahentom Spółki (zarówno obecnym, jak i potencjalnym) nieodpłatnie. Dodatkowo Spółka wydaje swoim kontrahentom tekturowe stojaki reklamowe, obrendowane logo producenta artykułów papierniczego, zawierające informacje o konkretnych artykułach oraz hasła zachęcające potencjalnego klienta do ich nabycia. Stojaki te wystawia się w sklepie lub innym punkcie sprzedaży, w miejscu dobrze widocznym dla klienta. Ponieważ stojak wykonany jest z tektury, jego żywotność jest ograniczona maksymalnie do kilku tygodni, nie ma on również wartości użytkowej, nie da się go wykorzystać w żadnym innym celu niż nośnik informacji o produktach. Przekazywane przez Spółkę Materiały oraz stojaki reklamowe nie stanowią prezentów o małej wartości bądź próbek, o których mowa w art. 7 ust. 4 i ust. 7 ustawy o VAT. Nabycie przez Spółkę Materiałów oraz stojaków reklamowych związane jest pośrednio z wykonywaną przez nią działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Wydanie katalogów, ulotek, cenników oraz stojaków reklamowych wiąże się z rozprzestrzenianiem informacji o produktach sprzedawanych przez Spółkę, pośrednio także z promowaniem jej wizerunku wśród kontrahentów.

Wnioskodawca powziął wątpliwości odnośnie opodatkowania wydawanych katalogów, ulotek, cenników oraz stojaków reklamowych.

Rozstrzygając kwestię opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania materiałów reklamowych i informacyjnych typu katalogi, ulotki, cenniki oraz stojaki reklamowe stosownym jest odwołanie się do założeń konstrukcyjnych podatku od towarów i usług. U podstaw podatku VAT leży obciążenie tym podatkiem konsumpcji, co jest realizowane poprzez doliczanie go do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. Faktyczny ciężar podatku jest przerzucany na kolejnych nabywców, aby w końcu obciążyć ostatniego nabywcę - konsumenta, który nie uczestniczy już w tym systemie i nie ma możliwości dalszego przerzucenia podatku. Podatek VAT obciąża zatem konsumpcję danego towaru (lub usługi), przez którą należy rozumieć użycie nabytego towaru (lub usługi) ze skutkiem zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby przez konsumenta.

Materiały reklamowe i informacyjne, o których mowa we wniosku nie stanowią towarów, które mogą podlegać konsumpcji. Pełnią one funkcję nośnika informacji handlowej, a ich przekazanie ma na celu dotarcie do klientów lub potencjalnych klientów i przedstawienie im oferty sprzedaży towarów nadających się do konsumpcji w rozumieniu regulacji o VAT. Oznacza to, że odbiorca przekazywanych towarów nie konsumuje ich, nie jest też w wyniku dokonanej dostawy zaspokojona jakakolwiek potrzeba, nie pojawia się również wskutek tego przysporzenie majątkowe. Jak wskazał Wnioskodawca wydawane materiały typu katalogi produktów, ulotki, cenniki oraz stojaki reklamowe są specyficznym rodzajem towaru, ponieważ mają charakter jedynie informacyjno-reklamowy. Ich zadaniem jest przekazanie kontrahentowi informacji o właściwościach i cenach produktów oferowanych przez Spółkę, ewentualnie zachęcenie do zakupu. Przekazywane Materiały oraz stojaki same w sobie nie mają żadnej wartości użytkowej, są one jedynie nośnikiem informacji o produktach Spółki i to informacja w nich zawarta jest istotna dla podmiotu, który otrzymuje od Spółki katalog, ulotkę czy też cennik. Ponadto przekazywane przez Spółkę Materiały oraz stojaki nie mają dla podmiotu, który je otrzymuje, żadnej wartości użytkowej. Przekazanie tego typu Materiałów czy stojaków przez Spółkę nie powoduje po stronie obdarowanych nimi kontrahentów jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego.

Z uwagi na przedstawione we wniosku okoliczności oraz treść przywołanych przepisów należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych i informacyjnych typu katalogi, ulotki, cenniki oraz stojaki reklamowe na rzecz kontrahentów (zarówno obecnych jak i potencjalnych) nie wypełnia dyspozycji art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług skoro ma na celu przekazanie informacji, promocję i reklamę produktów oferowanych przez Wnioskodawcę i dla kontrahenta nie ma charakteru konsumpcyjnego tylko jest nośnikiem informacji o produktach Spółki i stanowi ewentualną zachętę do ich zakupu. Tym samym, nieodpłatne przekazywanie materiałów reklamowych i informacyjnych, o których mowa we wniosku nie stanowi czynności, z którą ustawa o VAT wiązałaby powstanie obowiązku podatkowego. Niniejsze wydania materiałów reklamowych i informacyjnych nie podlegają więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl