IPPP2/443-1256/12-2/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1256/12-2/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2012 r. (data wpływu 12 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie składania deklaracji podatkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie składania deklaracji podatkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Pan RP (dalej "Wnioskodawca") prowadził przedsiębiorstwo w zakresie zbiórki materiałów niebezpiecznych (dalej: "Przedsiębiorstwo"). W związku z restrukturyzacją w dniu 16 października 2012 r. Wnioskodawca wniósł tytułem wkładu niepieniężnego całe prowadzone przez siebie Przedsiębiorstwo do spółki komandytowej L. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej "Spółka") na pokrycie jego udziału - jako komplementariusza - w tej Spółce.

Wnoszone Przedsiębiorstwo obejmowało zgodnie z treścią art. 551 Kodeksu Cywilnego - zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej. Czynność prawna mająca za przedmiot Przedsiębiorstwo obejmowała zatem wszystko co wchodziło w skład Przedsiębiorstwa (zgodnie z art. 552 Kodeksu Cywilnego). Wszystkie składniki majątku Przedsiębiorstwa przeszły więc na Spółkę i od tego dnia stały się własnością Spółki.

Wnioskodawca, do dnia wniesienia wkładu, był czynnym podatnikiem VAT rozliczającym się za okresy miesięczne. Spółka od 16 października 2012 r. wykonuje takie same czynności opodatkowane jakie wykonywał Wnioskodawca przed wniesieniem do niej przedsiębiorstwa.

W konsekwencji:

a.

do dnia 15 października 2012 r. czynności opodatkowane wykonywał Wnioskodawca w ramach prowadzonego Przedsiębiorstwa. Od dnia 16 października 2012 r. do zakończenia tego miesiąca, Wnioskodawca nie wykonał żadnych czynności podlegających opodatkowaniu VAT; Wnioskodawca nie wykonywał również w październiku 2012 r. innych czynności podlegających opodatkowaniu VAT czyli takich, które nie byłyby związane z prowadzeniem Przedsiębiorstwa.

b.

od 1 października 2012 r. do 15 października 2012 r. Spółka nie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu, czynności te rozpoczęła wykonywać po nabyciu Przedsiębiorstwa w formie wkładu, czyli od 16 października 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w deklaracji VAT - 7 złożonej za październik 2012 r. powinien wykazać wartości (kwoty obrotów, podatku należnego, kwoty nabycia oraz podatku naliczonego) wynikające z czynności dokonywanych w ramach Przedsiębiorstwa do dnia 15 października 2012 r.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca w deklaracji VAT - 7 złożonej za październik 2012 r. nie powinien wykazywać wartości (kwoty obrotów, podatku należnego, kwoty nabycia oraz podatku naliczonego) wynikających z czynności dokonywanych w ramach Przedsiębiorstwa do dnia 15 października 2012 r.

W ocenie Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym, zbycie Przedsiębiorstwa na rzecz Spółki, oznacza, że Spółka jako nabywca Przedsiębiorstwa wnoszonego do niej tytułem wkładu niepieniężnego na pokrycie udziału w Spółce wstąpiła z dniem aportu, czyli z dniem 16-go października 2012 r., we wszystkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki związane z nabytym Przedsiębiorstwem. Wskazuje na to wyraźnie treść art. 93a § 1 w zw. z art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji, które będą miały w niniejszej sprawie zastosowanie.

Jednym z takich obowiązków jest obowiązek złożenia deklaracji w podatku od towarów i usług w zakresie działalności Przedsiębiorstwa. Przepisy Ustawy o VAT nie dopuszczają możliwości składania dwóch lub więcej deklaracji VAT-7 za ten sam okres rozliczeniowy przez jednego podatnika. W konsekwencji deklaracje za okresy od października 2012 r. włącznie związane z prowadzonym Przedsiębiorstwem składać będzie wyłącznie Spółka. W ocenie Wnioskodawcy wyłącznie Spółka jest więc zobowiązana do złożenia deklaracji VAT-7 za październik 2012 r., która będzie obejmować swym zakresem wszystkie czynności mające wpływ na rozliczenie VAT, które miały miejsce w Przedsiębiorstwie w październiku 2012 r.

W ocenie Wnioskodawcy, nie ma podstaw, aby musiał on złożyć deklarację VAT-7 za miesiąc październik 2012 r., w której wykazywałby kwoty obrotu oraz podatku należnego i naliczonego wynikającego z działalności Przedsiębiorstwa, ponieważ deklarację taką złoży Spółka i obejmie nią czynności mające miejsce w październiku 2012 r.

W przedmiotowym stanie faktycznym mamy do czynienia ze specyficzną sytuacją prawną w której dochodzi do sukcesji praw i obowiązków podatkowych, jednak tylko obejmujących część działalności podatnika. Sukcesor przejmuje mianowicie te prawa i obowiązki, które są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa osoby fizycznej.

Oczywiście może to dotyczyć też tylko takich praw i obowiązków, których "nosicielem" może być spółka nabywająca wkład, zatem z oczywistych względów sukcesja jest wykluczona w odniesieniu do praw i obowiązków podatkowych dotyczących PIT, jako że spółka osobowa nie jest podatnikiem tego podatku.

Sukcesja jednak w pełnej rozciągłości dotyczy praw i obowiązków w podatku od towarów i usług.

W zakresie składania deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym dochodzi do wkładu Przedsiębiorstwa, należy rozważyć trzy różne warianty:

a.

złożenie dwóch różnych deklaracji VAT przez Wnioskodawcę oraz przez Spółkę; Wnioskodawca w złożonej przez siebie deklaracji wykazywałby czynności Przedsiębiorstwa wykonane w okresie do dnia wniesienia wkładu, Spółka natomiast czynności Przedsiębiorstwa od dnia wkładu;

b.

złożenie dwóch różnych deklaracji VAT przez Spółkę, w jednej z deklaracji wykazane byłyby czynności Przedsiębiorstwa wykonane w okresie do dnia wniesienia wkładu w drugiej - czynności Przedsiębiorstw od dnia wkładu;

c.

złożenie jednej deklaracji przez Spółkę, w której wykazałaby ona łącznie czynności przedsiębiorstwa osiągnięte w danym okresie rozliczeniowym zarówno przez Wnioskodawcę (ale związane z prowadzeniem Przedsiębiorstwa) jak i przez Spółkę.

Rozpatrując prawidłowość zastosowania któregoś z wyżej wymienionych wariantów nie sposób zapominać o następujących kwestiach.

Nie wymaga głębszego uzasadnienia stwierdzenie, że zgodnie z przepisami VAT jeden podatnik składa jedną deklarację VAT, obejmującą wszystkie czynności, które jest zobowiązany wykazywać w tej deklaracji występujące w danym okresie rozliczeniowym. Dotyczy to również sytuacji, w których taki podatnik posiada np. kilka różnych oddziałów lub zakładów, jak też gdy prowadzi kilka niezależnych przedsiębiorstw w rozumieniu art. 551 Kodeksu Cywilnego. Od tej zasady ustawa o VAT nie przewiduje żadnych wyjątków.

Osoba wnosząca jako wkład do spółki osobowej swoje przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu Cywilnego może też posiadać więcej przedsiębiorstw, przy czym wkład jednego z nich do spółki osobowej również będzie mieścił się w hipotezie art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej. Spółka otrzymująca wkład przejmie zatem tylko prawa i obowiązki związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, które nabędzie. Zatem prawa i obowiązki podatkowe związane z drugim z przedsiębiorstw nie zostaną przejęte przez spółkę.

Również osoba fizyczna może wykonywać w danym okresie czynności opodatkowane VAT, które nie wiążą się z wnoszonym przedsiębiorstwem (np. najem prywatny", niebędący działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, jednak opodatkowany VAT z uwagi na szerszą definicję pojęcia "działalność gospodarcza" znajdującą się w Ustawie o VAT).

Ponadto osoba wnosząca wkład, po dokonaniu zbycia przedsiębiorstwa, może prowadzić lub rozpocząć prowadzenie innego przedsiębiorstwa i w jego ramach wykonywać czynności opodatkowane VAT, obligujące ją do składania deklaracji VAT.

W kontekście powyższego nie powinno ulegać zatem wątpliwości, że wariant przedstawiony wyżej w pkt b) nie znajduje uzasadnienia. Musiałoby to bowiem prowadzić do konieczności złożenia aż trzech deklaracji za jednej okres rozliczeniowy w sytuacji, w której występuje tylko dwóch podatników VAT, jako że oprócz dwóch deklaracji złożonych przez Spółkę, również Wnioskodawca musiałby złożyć deklarację VAT ponieważ byłby zobowiązany do deklarowania czynności występujących w tym samym okresie rozliczeniowym, niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Za nieprawidłowy uznać należy również wariant a).

Skoro bowiem mamy do czynienia z przejęciem przez Spółkę praw i obowiązków podatkowych osoby fizycznej w zakresie VAT związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem to powstaje pytanie, w jaki sposób należałoby dokonać wyliczenia kwoty podatku za okres dokonania wkładu, do zapłaty której byłaby zobowiązana Spółka (w związku z przejęciem zobowiązań) albo kwoty zwrotu lub kwoty do przeniesienia którą mogłaby "przejąć Spółka (w związku z przejęciem praw). Jeżeli bowiem Wnioskodawca miałby złożyć deklarację VAT, w której miałby ujmować kwoty istotne do wyliczenia podatku lub kwoty zwrotu za cały okres rozliczeniowy w tym także związane z prowadzonym jeszcze przez niego Przedsiębiorstwem wniesionym do Spółki, to - z uwagi na wykonywanie również innych czynności podlegających opodatkowaniu i niezwiązanych z wniesionym przedsiębiorstwem - ustalenie tych kwot byłoby znacząco utrudnione a w niektórych sytuacjach wręcz niemożliwe.

Co więcej mogłoby się również zdarzyć, że np. specyfika czynności wykonywanych w przedsiębiorstwie wniesionym aportem powoduje, że w jego ramach występowałaby permanentna nadwyżka podatku naliczonego nad należnym (np. z uwagi na dużą wartość eksportu albo na dokonywanie czynności opodatkowanych z zastosowaniem "odwrotnego obciążenia"). Jednocześnie jednak w ramach pozostałej działalności Wnioskodawcy mogłaby występować sytuacja zupełnie odwrotna, czyli nadwyżka podatku należnego nad naliczonym. Powstaje wówczas pytanie, w jaki sposób dokonać w takim przypadku wyliczenia kwot podatku, do zapłaty którego miałaby być zobowiązana Spółka jako sukcesor, albo - w podanym przykładzie - do zapłaty którego miałby być zobowiązany Wnioskodawca.

Z powołanych przepisów Ordynacji podatkowej wynika bowiem, że Spółka jest sukcesorem tylko części podatkowych praw i obowiązków osoby fizycznej, mianowicie tylko tych, które są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Mając na uwadze te problemy, jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest to wskazane w wariancie c) powyżej. Polegałoby ono na zsumowaniu wartości czynności generowanych w danym okresie przez Przedsiębiorstwo, zarówno przed dniem wkładu, jak i po tym dniu, i zadeklarowanie tych czynności przez Spółkę w złożonej przez nią jednej deklaracji VAT za październik 2012 r.

Rozwiązanie to nie jest też sprzeczne z żadnym z przepisów ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie zaś do art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadził przedsiębiorstwo w zakresie zbiórki materiałów niebezpiecznych. W związku z restrukturyzacją w dniu 16 października 2012 r. Wnioskodawca wniósł tytułem wkładu niepieniężnego całe prowadzone przedsiębiorstwo do spółki L. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa na pokrycie jego udziału - jako komplementariusza w tej spółce.

Wnioskodawca do dnia wniesienia wkładu był czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym się za okresy miesięczne. Od dnia 16 października 2012 r. do zakończenia miesiąca, Wnioskodawca nie wykonywał żadnych czynności podlegających opodatkowaniu. Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że nie wykonywał On w miesiącu październiku 2012 r. również innych czynności podlegających opodatkowaniu.

Z kolei Spółka, do której Wnioskodawca wniósł swoje przedsiębiorstwo nie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu w okresie od 1 do 15 października 2012 r. Czynności te zaczęła wykonywać dopiero po nabyciu przedsiębiorstwa Wnioskodawcy tj. z dniem od 16 października 2012 r.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawidłowego złożenia deklaracji podatkowej VAT-7 za miesiąc październik 2012 r. w tak opisanym stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy to Spółka, do której wniesione zostało przedsiębiorstwo winna złożyć deklarację VAT-7 za cały miesiąc październik 2012 r., z tego względu, że wstąpiła we wszystkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki związane z nabytym przedsiębiorstwem, na podstawie art. 93a § 1 w zw. z art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej. Deklaracja taka, zdaniem Wnioskodawcy powinna obejmować swym zakresem wszystkie czynności mające wpływ na rozliczenie VAT, które miały miejsce w Przedsiębiorstwie w październiku 2012 r.

Analizując sprawę wskazać należy, że zgodnie z art. 93a. § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

W myśl § 2 przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Z powyższego wynika, że na podstawie art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej Spółka przejmując przedsiębiorstwo Wnioskodawcy wstąpiła we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki dotyczące wniesionego przedsiębiorstwa.

Ze względu na brak przepisów szczególnych, na Spółkę przechodzą wszystkie prawa i obowiązki w zakresie podatku od towarów i usług.

Cyt. wcześniej art. 99 ust. 1 ustawy zobowiązuje podatników do składania deklaracji podatkowych za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. Deklaracja ta, co do zasady, zawiera rozliczenie podatku od towarów i usług poprzez wykazanie podstawy opodatkowania, jako kwoty należnej z tytułu sprzedaży towarów i usług, w stosunku do których to czynności obowiązek podatkowy powstał w danym miesiącu i podatku należnego, jak też kwoty podatku naliczonego przy nabyciu w tym miesiącu towarów i usług służących czynnościom opodatkowanym (art. 86 ustawy o VAT). W ten sposób realizowana jest podstawowa zasada naliczenie-odliczenie w odniesieniu do należnego i naliczonego podatku od towarów i usług.

Rozpatrując kwestię, czy za okres rozliczeniowy - październik 2012 r. tj. miesiąc wniesienia Przedsiębiorstwa osoby fizycznej do Spółki, Spółka przejmująca składa jedną deklarację, w której łącznie rozlicza podatek należny i naliczony obu podmiotów, czy dwie deklaracje dla każdego podmiotu oddzielnie, czy też każdy z podmiotów powinien złożyć odrębnie deklarację za okres, w którym wykonywał czynności podlegające opodatkowaniu w miesiącu październiku, istotne znaczenie ma fakt, że wszystkie elementy mające znaczenie prawnopodatkowe, a więc przede wszystkim obowiązek podatkowy, wystąpiły w miesiącu październiku u dwóch niezależnych, o odrębnym bycie podmiotów, a więc deklaracje składane za ten miesiąc winny również odzwierciedlać ten stan. Wnoszący przedsiębiorstwo jest osobą fizyczną prowadzącą w takiej formie działalność gospodarczą. Z momentem wniesienia swojego przedsiębiorstwa do Spółki z dniem 16 października 2012 r. i zaprzestaniem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu na podatniku nadal ciążą obowiązki w zakresie podatku VAT. Mianowicie Wnoszący przedsiębiorstwo w związku z zakończeniem prowadzonej działalności gospodarczej jest zobowiązany zgodnie z art. 14 ustawy do sporządzenia spisu z natury towarów podlegających opodatkowaniu i stosownego rozliczenia zgodnie z przepisami art. 99 ustawy oraz na podstawie art. 96 ustawy ust. 6 ustawy do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

W sytuacji kiedy działalność gospodarcza ma być kontynuowana przez następcę prawnego ma on obowiązek zarejestrować się jako odrębny podmiot gospodarczy. Tym samym Wnioskodawca jako podmiot wnoszący swoje przedsiębiorstwo do spółki niemającej osobowości prawnej do dnia wniesienia jest odrębnym podatnikiem VAT wystawiającym i otrzymującym we własnym imieniu faktury VAT oraz prowadzącym ewidencję dla potrzeb sporządzenia deklaracji VAT.

Deklaracja jest potwierdzeniem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu w danym okresie rozliczeniowym. Czynności w okresie od 1 do 15 października 2012 r. wykonywane były przez odrębnego podatnika, posiadającego odrębną podmiotowość podatkową, na którym to za okres sprzed wniesienia przedsiębiorstwa ciążą określone obowiązki, w tym obowiązek złożenia deklaracji dla podatku od towarów i usług.

Tym samym więc osoba fizyczna po dokonaniu aportu swojego przedsiębiorstwa do innego podmiotu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest nadal podatnikiem do momentu dokonania zgłoszenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz ostatecznego rozliczenia zgodnie z art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem wniesienie Przedsiębiorstwa do Spółki nie spowodowało jednocześnie, że Wnoszący jako podatnik został zwolniony z rozliczenia prowadzonej działalności opodatkowanej do dnia 15 października 2012 r.

Biorąc pod uwagę przepis art. 93 § 2a pkt 2 Ordynacji podatkowej tut. Organ stoi na stanowisku, że przepisy ustawy zobowiązują Wnioskodawcę do złożenia deklaracji podatkowej VAT-7 za miesiąc październik 2012 r. obejmującej okres od 1 października do dnia wniesienia Przedsiębiorstwa do Spółki. Natomiast pozostały okres dotyczący tego Przedsiębiorstwa do końca miesiąca października 2012 r. winien być ujęty w rozliczeniu składanym przez Spółkę.

Powyższe nie wpłynie ujemnie na prawa Spółki w zakresie podatku VAT w związku z przejęciem Przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, na podstawie art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, że prawidłowym rozwiązaniem jest zsumowanie wartości czynności generowanych w danym okresie przez Przedsiębiorstwo, zarówno przed dniem wkładu, jak i po tym dniu, i zadeklarowanie tych czynności przez Spółkę w złożonej przez nią jednej deklaracji VAT za październik 2012 r., należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl