IPPP2/443-1242/11-2/KOM - Obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej wpłat za pobyt pacjentów w ZOL.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1242/11-2/KOM Obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej wpłat za pobyt pacjentów w ZOL.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2011 r. (data wpływu 2 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej wpłat za pobyt pacjentów w ZOL dokonywanych na konto bankowe Wnioskodawcy przez osoby indywidualne oraz ZUS i KRUS - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej wpłat za pobyt pacjentów w ZOL dokonywanych na konto bankowe Wnioskodawcy przez osoby indywidualne oraz ZUS i KRUS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej (dalej: Wnioskodawca) działa na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 Nr 112, poz. 654). Organem założycielskim jest Urząd Miasta. Wnioskodawca prowadzi działalność statutową, realizując świadczenia zdrowotne w oparciu o umowy zawarte z oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca, między innymi, prowadzi zakład opiekuńczo-leczniczy (dalej: ZOL lub Zakład).

Przedmiotem działalności ZOL jest całodobowa (z zakwaterowaniem) opieka medyczna (lekarska i pielęgniarska) nad pacjentami leżącymi, bez zdolności do wykonywania czynności w zakresie przemieszczania się, żywienia, toalety, itp. Czynności podejmowane w jednostce mają za zadanie zapewnienie pacjentom realizacji podstawowych czynności życiowych oraz zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego. ZOL dysponuje 62 łóżkami, a NFZ kontraktuje pełne obłożenie łóżek. Pacjenci kierowani są do ZOL na podstawie skierowania wydawanego przez urząd miasta i przyjmowani są według kolejności - księgi oczekujących. Wnioskodawca nie prowadzi przyjęć komercyjnych do ZOL. Finansowanie usług świadczonych w ramach ZOL odbywa się ze środków NFZ oraz w części ze świadczeń emerytalnych lub rentowych pacjentów zakładu, a także z wpłat osób indywidualnych (np. rodziny).

Rozliczenia miesięczne z NFZ odbywają się na podstawie wystawionej faktury za wykonane świadczenia zdrowotne dla NFZ, zgodnie z podpisaną umową. Z kolei miesięczna opłata w określonej stosownymi regulacjami prawnymi kwocie (ze świadczeń emerytalnych lub rentowych pacjentów) w całości przekazywana jest Wnioskodawcy bezpośrednio przez ZUS lub KRUS na rachunek bankowy, w sposób umożliwiający dokładne określenie, którego pacjenta ZOL dana opłata dotyczy.

Wpłaty od osób indywidualnych za pobyt pacjentów w ZOL dokonywane są przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawcy, w sposób umożliwiający dokładne określenie, którego pacjenta ZOL dana opłata dotyczy. W zakresie odpłatności za pobyt pacjentów w ZOL Wnioskodawca nie stosuje rozliczeń gotówkowych.

Jednocześnie należy wskazać, iż

* Wnioskodawca prowadzi pełną księgowość, zgodnie z ustawą o rachunkowości i obowiązującymi przepisami podatkowymi,

* obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekracza próg 40.000 zł,

* przed dniem 1 styczna 2011 r. Wnioskodawca nie ewidencjonował na kasie fiskalnej wpłat miesięcznej opłaty za pobyt w ZOL finansowanej ze świadczeń emerytalnych lub rentowych pacjentów,

* przed dniem 1 styczna 2011 r. Wnioskodawca nie ewidencjonował na kasie fiskalnej wpłat miesięcznej opłaty za pobyt w ZOL finansowanej z wpłat osób indywidualnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zasadnym jest ewidencjonowanie na kasie fiskalnej wpłat za pobyt pacjentów w ZOL dokonywanych przez ZUS lub KRUS lub osoby indywidualnej na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dokonywania płatności za pobyt pacjenta w ZOL dokonywanych w całości przez ZUS lub KRUS lub osoby indywidualne bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy, nie jest on zobowiązany do ewidencjonowania tych wpłat na kasie fiskalnej.

Co do zasady Wnioskodawca jest on zobowiązany do stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących płatności otrzymywanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Wynika to bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 536 z późn. zm.). Zgodnie z powyższymi regulacjami, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednakże w obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas fiskalnych (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Z zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 powyższego rozporządzenia wynika, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. Sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, tj. między innymi, określonego w punkcie 37 świadczenia usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Powyższa reguła nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca spełnia kryteria, na podstawie których jest on zwolniony z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej analizowanych wpłat za pobyt pacjentów w ZOL, tj.:

* Wnioskodawca przed dniem 1 stycznia 2011 r. nie ewidencjonował omawianych wpłat na kasie rejestrującej,

* wpłaty za pobyt pacjentów w ZOL dokonywane są przez ZUS lub KRUS lub osoby indywidualne w całości przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawcy,

* rozliczenia gotówkowe z tytułu pobytu pacjentów w ZOL nie występują,

* sposób rozliczeń oraz metoda dokonywania płatności przez ZUS lub KRUS lub osoby indywidualne z tytułu pobytu pacjenta w ZOL umożliwiają dokładne określenie, jakiej transakcji (jakiego pacjenta) dana wpłata dotyczyła.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy obecnym stanie prawnym, jest on zwolniony z ewidencjonowania wpłat za pobyt pacjenta w ZOL do dnia 31 grudnia 2012 r., pod warunkiem utrzymania przedstawionego stanu faktycznego, w tym w szczególności stosowania niezmienionej metody dokonywania płatności, za pomocą przelewów bankowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy. Zgodnie z ust. 1 tegoż artykułu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części II załącznika do ww. rozporządzenia - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 37 wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła 2).

Przy czym 2) oznacza, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Należy podkreślić, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności, nie ma wpływu na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Nie wystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W rozpatrywanej sprawie wszystkie te warunki są spełnione. Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy prowadzi on działalność statutową, realizując świadczenia zdrowotne w oparciu o umowy zawarte z mazowieckim oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia. W ramach prowadzonej działalności między innymi prowadzi zakład opiekuńczo-leczniczy (ZOL), w którym realizowana jest całodobowa (z zakwaterowaniem) opieka medyczna (lekarska i pielęgniarska) nad pacjentami leżącymi, bez zdolności do wykonywania czynności w zakresie przemieszczania się, żywienia, toalety, itp. Czynności podejmowane w jednostce mają za zadanie zapewnienie pacjentom realizacji podstawowych czynności życiowych oraz zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego. ZOL dysponuje 62 łóżkami, a NFZ kontraktuje pełne obłożenie łóżek. Pacjenci kierowani są do ZOL na podstawie skierowania wydawanego przez urząd miasta i przyjmowani są według kolejności - księgi oczekujących. Wnioskodawca nie prowadzi przyjęć komercyjnych do ZOL. Miesięczna opłata w określonej stosownymi regulacjami prawnymi kwocie (ze świadczeń emerytalnych lub rentowych pacjentów) w całości przekazywana jest bezpośrednio przez ZUS lub KRUS na rachunek bankowy Wnioskodawcy, w sposób umożliwiający dokładne określenie, którego pacjenta ZOL dana opłata dotyczy. Również wpłaty od osób indywidualnych za pobyt pacjentów w ZOL dokonywane są przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawcy, w sposób umożliwiający dokładne określenie, którego pacjenta ZOL dana opłata dotyczy. W zakresie odpłatności za pobyt pacjentów w ZOL Wnioskodawca nie stosuje rozliczeń gotówkowych. Wnioskodawca przed dniem 1 stycznia 2011 r. nie ewidencjonował omawianych wpłat na kasie rejestrującej.

Zgodnie z art. 139 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 z późn. zm.) ze świadczeń pieniężnych określonych w ustawie - po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczki i innych należności z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych - podlegają potrąceniu, z uwzględnieniem art. 141, należności m.in. z tytułu odpłatności za pobyt osób uprawnionych do świadczeń w domach pomocy społecznej, zakładach opiekuńczo-leczniczych lub zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych. Nadmienić należy, że zgodnie z powołanym przepisem organ rentowy dokonuje potrąceń na wniosek dyrektorów tych placówek.

Natomiast art. 140 ust. 4 pkt 3 ww. ustawy określa górną granicę tych potrąceń, stanowiąc, że potrącenia należności z tytułu odpłatności za pobyt osób uprawnionych do świadczeń w domach pomocy społecznej, zakładach opiekuńczo-leczniczych lub zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych nie mogą przekraczać 65% kwoty świadczenia.

Artykuł 60 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2007 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.) stanowi, iż pobyt w domu pomocy społecznej jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania.

Stosownie do art. 61 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o pomocy społecznej, opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej wnosi mieszkaniec domu, nie więcej jednak niż 70% swojego dochodu, a w przypadku osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka, nie więcej niż 70% tego dochodu.

W myśl art. 62 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej mieszkaniec domu wnosi opłatę do kasy domu lub na jego rachunek bankowy. Za jego zgodą opłata może być potrącana:

1.

z emerytury lub renty mieszkańca domu - przez właściwy organ emerytalno-rentowy, zgodnie z odrębnymi przepisami;

2.

z zasiłku stałego mieszkańca domu - przez ośrodek pomocy społecznej dokonujący wypłaty świadczenia; opłatę za pobyt ośrodek pomocy społecznej przekazuje na rachunek bankowy domu pomocy społecznej.

W świetle wyżej wskazanych przepisów prawnych stwierdzić należy, iż prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Istotne jest, aby było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Wobec powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca świadcząc usługi w zakresie opieki medycznej nad pacjentami leżącymi wraz z ich zakwaterowaniem, za które otrzymuje w całości zapłatę od ZUS-u, KRUS-u i osób indywidualnych bezpośrednio na swój rachunek bankowy, i będąc w stanie przyporządkować, którego konkretnie pacjenta dotyczy dana wpłata, ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r., o ile w tym okresie nie wystąpią przesłanki ograniczające to prawo, np. zmieni się metoda dokonywania płatności za pobyt.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl