IPPP2/443-1240/13-4/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1240/13-4/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2013 r. (data wpływu 19 listopada 2013 r.) uzupełnionym w dniu 9 grudnia 2013 r. (data wpływu pisma 12 grudnia 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 2 grudnia 2013 r. doręczone Stronie w dniu 4 grudnia 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu sprzętu rolniczego dokonując korekty przez okres 5 lat - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu sprzętu rolniczego dokonując korekty przez okres 5 lat.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Z dniem 4 października 2010 r. na podstawie aktu notarialnego Wnioskodawca stał się właścicielem gospodarstwa rolnego a co za tym idzie rolnikiem. W dniu 30 stycznia 2012 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży bydła jako rolnik ryczałtowy i otrzymał fakturę VAT RR. W dniu 17 września 2012 r. dokonał zakupu na podstawie faktury VAT sprzętu rolniczego (pług obrotowy) potrzebnego Wnioskodawcy do prowadzonego gospodarstwa rolnego. Wartość netto sprzętu stanowiła kwotę 44.715,45 PLN, VAT 10.284,55 PLN. Faktura VAT została wystawiona na Wnioskodawcę jako osobę fizyczna z podaniem numeru NIP.

Następnie w roku 2013 Wnioskodawca dokonał następujących sprzedaży otrzymując fakturę VAT RR:

* 31 stycznia 2013 sprzedaż bydła

* 5 kwietnia 2013 sprzedaż mleka

* 7 maja 2013 - sprzedaż mleka

* 7 czerwca 2013 - sprzedaż mleka

* 7 lipca 2013 - sprzedaż mleka.

W miesiącu wrześniu 2013 r. Wnioskodawca dokonał zgłoszenia rejestracyjnego podatnika VAT czynnego druk VAT-R i złożył pierwszą deklarację VAT 7.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z faktem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnika VAT i składania deklaracji VAT-7 Wnioskodawca ma prawo do odliczenia wartości VAT z faktury dokumentującej zakup sprzętu rolniczego. Jeżeli tak to kiedy i w jaki sposób.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy ma On prawo dokonać odliczenia VAT z faktury dokumentującej zakup sprzętu rolniczego dokonując korekty VAT przez okres 5 lat (art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług) korzystając z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie środka trwałego gdyż wcześniej nie miał takiego prawa. W ocenie Wnioskodawcy nie występuje potrzeba korygowania wcześniej wystawionych faktur sprzedaży VAT-RR na faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a ww. przepisu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 90 ust. 1, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Zgodnie bowiem z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1 podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Artykuł 91 ust. 3 ustawy stanowi, iż korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

W przypadku, gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty (art. 91 ust. 4).

Natomiast jak mowa w art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

W świetle art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

a.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

b.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7).

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty (art. 91 ust. 7a).

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego, tj. zarówno w sytuacji gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku.

Wnioskodawca wskazuje, że w dniu 17 września 2012 r. w okresie korzystania ze zwolnienia od podatku jako rolnik ryczałtowy zakupił sprzęt rolniczy o wartości początkowej powyżej 15 000 zł. W miesiącu wrześniu 2013 r. Wnioskodawca dokonał rejestracji dla celów podatku VAT i złożył pierwszą deklarację VAT-7. Nabyty sprzęt jest przez Wnioskodawcę wykorzystywany w działalności opodatkowanej.

Odnosząc opisany stan faktyczny do cyt. wcześniej przepisów ustawy, należy stwierdzić, że w sprawie mamy do czynienia ze zmianą przeznaczenia nabytego środka trwałego o wartości początkowej powyżej 15 000 zł. Wnioskodawca w momencie zakupu sprzętu nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury VAT ponieważ korzystał ze zwolnienia od podatku jako rolnik ryczałtowy, a zatem zakupiony sprzęt nie był przez Niego wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Jednakże Wnioskodawca po zarejestrowaniu się w miesiącu wrześniu 2013 r. jako czynny podatnik podatku VAT wykonujący czynności opodatkowane, wykorzystując nadal nabyty sprzęt na cele swojej działalności gospodarczej, zmienił przeznaczenie tego towaru. W związku z tym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem sprzętu rolniczego na zasadach określonych w art. 91 ustawy.

Okres korekty w stosunku do nabytego sprzętu, zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy, wynosi 5 lat, licząc od końca roku w którym został oddany do użytkowania. Zmiana przeznaczenia przedmiotowego sprzętu nastąpiła w miesiącu wrześniu 2013 r. Od roku, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia nabytego pługu do końca okresu korekty pozostały więc 4 lata. W związku z tym, że oddanie do używania pługu obrotowego miało miejsce w 2012 r. natomiast zmiana jego przeznaczenia nastąpiła w 2013 r. (tekst jedn.: w okresie korekty), Wnioskodawca ma prawo do odliczenia 1/5 podatku naliczonego przy nabyciu pługu w deklaracji podatkowej składanej za miesiąc styczeń 2014 r. i kolejno po 1/5 w następnych latach. Ostatnią deklaracją, w której Wnioskodawca dokona odliczenia będzie deklaracja za miesiąc styczeń 2017 r.

Ponieważ, Wnioskodawca w swoim stanowisku uznał, że może On odliczyć całą kwotę podatku z faktury dokumentującej nabycie sprzętu rolniczego dokonując korekty przez okres 5 lat, stanowisko to należało uznać za nieprawidłowe. Wnioskodawca ma prawo dokonać korekty jedynie przez okres 4 lat, tj. okres który pozostał do końca okresu korekty, od momentu zmiany przeznaczenia nabytego pługu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w opisanym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl