IPPP2/443-1239/13-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1239/13-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2013 r. (data wpływu 19 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na organizacji warsztatów florystyczno-rękodzielniczych oraz imprezy andrzejkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na organizacji warsztatów florystyczno-rękodzielniczych oraz imprezy andrzejkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie zaplanowało do realizacji na rok 2013 zadanie polegające na "Warsztatach florystyczno-rękodzielniczych oraz tradycjach andrzejkowych.". Stowarzyszenie zarejestrowane jest w Krajowym Rejestrze Sądowym. W 2012 r. za pośrednictwem Stowarzyszenia, Stowarzyszenie wystąpiło do Urzędu Marszałkowskiego Województwa z wnioskiem o przyznanie pomocy w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi" objętego PROW 2007-2013. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie.

W ramach projektu w miesiącu listopadzie organizowane są warsztaty florystyczno-rękodzielnicze oraz impreza andrzejkowa.

W ramach warsztatów florystyczno-rękodzielniczych planowane jest do realizacji 16 godzin warsztatów, 4 dni po 4 godziny. Impreza andrzejkowa powiązana z poznawaniem tradycji andrzejkowych na terenie gminy S. zostanie zorganizowana do końca listopada.

Warsztaty prowadzone są przez wykwalifikowane osoby, z którymi zawarto umowy cywilnoprawne (umowy zlecenia).

Wszystkie zajęcia są bezpłatne dla mieszkańców. Warsztaty skierowane są do mieszkańców gminy. W ramach projektu zostaną zakupione niezbędne materiały do prowadzenia warsztatów.

Wszelkie koszty związane z realizacją projektu ponosi Stowarzyszenie, które nie uzyska żadnych przychodów z tytułu jego realizacji. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji tego podatku. W związku z realizacją projektu nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług zawartego w fakturach związanych z realizacją projektu.

Dzięki realizacji tego zadania nastąpi podniesienie jakości życia mieszkańców gminy., zaspokojenie potrzeb społecznych, kulturalnych, zachowanie tożsamości społeczności wiejskiej i specyfiki obszaru, a także wzrost świadomości społecznej w zakresie tradycji egionu.

Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową i nie ma możliwości dokonania odliczenia bądź zwrotu podatku VAT oraz nie ma możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów.

W ramach realizowanego zadania VAT stanowi koszt kwalifikowany i podlega refundacji z Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie będzie miało możliwość odzyskania podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami na realizację zadania związanego z prowadzonymi warsztatami florystyczno-rękodzielniczymi oraz organizacją wydarzenia kulturalnego - Andrzejki dla mieszkańców gminy w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi".

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i realizując operację polegającą na "Warsztatach florystyczno-rękodzielniczych oraz tradycjach andrzejkowych." zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania uiszczonego podatku od towarów i usług.

Prowadzona działalność nie jest działalnością dochodową generującą dochód.

Wydatki na realizację przedmiotowego projektu objęte są podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stowarzyszenie uważa, że na podstawie wyżej powołanych przepisów nie ma możliwości odzyskania uiszczonego w związku z realizacją zadnia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 wskazanej ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyżej powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z art. 87 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, że Stowarzyszenie w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi" zrealizowało zadanie polegające na realizacji działania "Warsztaty florystyczno-rękodzielnicze oraz tradycje andrzejkowe.". W ramach projektu w miesiącu listopadzie zorganizowane zostały warsztaty florystyczno-rękodzielnicze oraz impreza andrzejkowa. W ramach warsztatów florystyczno-rękodzielniczych planowane jest do realizacji 16 godzin warsztatów, 4 dni po 4 godziny. Impreza andrzejkowa powiązana z poznawaniem tradycji andrzejkowych na terenie gminy zostanie zorganizowana do końca listopada. Wszystkie zajęcia są bezpłatne dla mieszkańców. Warsztaty skierowane są do mieszkańców gminy. W ramach projektu zostaną zakupione niezbędne materiały do prowadzenia warsztatów.

Wszelkie koszty związane z realizacją projektu ponosi Stowarzyszenie, które nie uzyska żadnych przychodów z tytułu jego realizacji. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji tego podatku. W związku z realizacją projektu nie wystąpi sprzedaż opodatkowana.

Dzięki realizacji tego zadania nastąpi podniesienie jakości życia mieszkańców gminy, zaspokojenie potrzeb społecznych, kulturalnych, zachowanie tożsamości społeczności wiejskiej i specyfiki obszaru, a także wzrost świadomości społecznej w zakresie tradycji regionu.

Mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Dokonywane zakupy nie będą służyć wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia (odzyskania) podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług w związku z operacją finansowaną w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi", a polegającą na organizacji warsztatów florystyczno-rękodzielniczych oraz imprezy andrzejkowej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl