IPPP2/443-1224/12-2/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1224/12-2/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2012 r. (data wpływu 4 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji dostawy nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo - akcyjna (dalej: Wnioskodawca) zamierza nabyć od spółki T. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: "Zbywca") nieruchomość.

Zbywca jest użytkownikiem wieczystym przedmiotowej nieruchomości, składającej się z działek o numerach: 52/16, 52/22 oraz 52/24 o łącznym obszarze 0,2773 ha i właścicielem budynku znajdującego się na tym gruncie, stanowiącego odrębny przedmiot własności, dla którego Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą.

Wnioskodawca zamierza nabyć od Zbywcy prawo użytkowania wieczystego działki numer 52/16 o powierzchni 1 m2, działki numer 52/22 o powierzchni 62 m2 oraz działki numer 52/24 o powierzchni 2710 m2, o łącznej powierzchni 2773 m2 (dalej łącznie: "Grunt"), wchodzących w skład wyżej opisanej nieruchomości, jak również prawo własności znajdującego się na Gruncie budynku biurowego ośmiokondygnacyjnego o powierzchni użytkowej 11.533,50 m2 (dalej: "Budynek A5").

Powierzchnia Budynku A5 jest przedmiotem najmu na podstawie umowy zawartej przez Zbywcę z najemcą. Pozwolenie na użytkowanie Budynku A5 zostało wydane w dniu 19 marca 2010 r. (decyzja, stała się decyzją ostateczną w dniu 4 kwietnia 2010 r.), a najemca zasiedlił przedmiotowy Budynek A5 w dniu 4 sierpnia 2011 r. (data podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego). Na podstawie omawianej umowy z najemcą zasiedlone zostało ok. 35% powierzchni Budynku A5. W chwili obecnej toczą się negocjacje z kolejnymi potencjalnymi najemcami.

Po oddaniu Budynku A5 do używania Zbywca ponosił wydatki na dostosowanie wynajmowanych powierzchni do potrzeb najemcy, które stanowiły ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Suma tych wydatków nie przekroczyła jednak 30% wartości początkowej Budynku A5.

Zarówno przy budowie, jak i przy dostosowywaniu (ulepszaniu) Budynku A5 Zbywca korzystał z prawa do odliczenia VAT, tzn. pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów lub usług związanych z budową i dostosowaniem Budynku A5.

Łącznie z Gruntem i Budynkiem A5 Wnioskodawca nabędzie od Zbywcy budowle znajdujące się na Gruncie w postaci: pylonów reklamowych, przyłączy, dróg i chodniki (wraz z miejscami postojowymi) oraz ogrodzenia (dalej łącznie: "Budowle").

Terminy wprowadzenia poszczególnych budowli do ewidencji środków trwałych wskazano w poniższej tabeli:

Datawprowadzenia do

ewidencjiśrodków trwałych -Budowla

2009-12-15 -drogi i chodniki (wraz zmiejscami postojowymi)

2010-06-30 -przyłącze kanalizacjideszczowej

pylony reklamowe

przyłączewodno-kanalizacyjne

2010-12-31 -ogrodzenie

Na podstawie zawartej umowy najmu najemca powierzchni Budynku A5 jest również uprawniony do korzystania z pylonów reklamowych (może umieszczać na nim swoje logo) oraz dróg i chodników (wraz z częścią miejsc postojowych, za które to miejsca postojowe płaci odrębne od czynszu najmu wynagrodzenie) jako tzw. powierzchni wspólnych. Pozostałe budowle stanowią integralne elementy "parku biurowego" i choć w umowie najmu nie ma do nich bezpośredniego odniesienia, dla stron jest oczywiste, że najemca powierzchni Budynku A5 ma również prawo z nich korzystać. Z ekonomicznego punktu widzenia korzystanie z tych budowli przez najemcę jest "w cenie" płaconego czynszu najmu. Oznacza to, że budowle te zostały oddane do odpłatnego użytkowania w wykonaniu czynności opodatkowanej VAT (najem) w tej samej dacie, w której najemca zasiedlił Budynek A5, czyli w dniu 4 sierpnia 2011 r.

Dodatkowo, część miejsc postojowych, które nie są udostępniane najemcy, jest odpłatnie wynajmowana innym podmiotom, począwszy od 1 lipca 2011 r.

Przy budowie Budowli Zbywca także korzystał z prawa do odliczenia VAT (podatku naliczonego).

Ze wskazanych Budowli Zbywca dokonywał tylko drobnych ulepszeń dróg i chodników, które polegały na utworzeniu na nich dodatkowych miejsc parkingowych. Ulepszenia te nie przekroczyły 30% jednak wartości początkowej dróg i chodników. Przy dokonywaniu tych ulepszeń Zbywca również korzystał z prawa do odliczenia VAT (podatku naliczonego).

Grunt, Budynek A5 i Budowle będą dalej łącznie zwane "Nieruchomością".

Łącznie z Nieruchomością Wnioskodawca nabędzie od Zbywcy także środki trwałe w postaci infrastruktury informatycznej związanej z Budynkiem A5, tj. serwera wraz z oprogramowaniem (dalej: "Serwer"). Przy wytwarzaniu tej infrastruktury Zbywca także korzystał z prawa do odliczenia VAT (podatku naliczonego).

W ramach ceny za Nieruchomość, Zbywca przeniesie na Wnioskodawcę również posiadane przez Zbywcę autorskie prawa majątkowe i prawa zależne do dokumentacji projektowej w zakresie dotyczącym Budynku A5. Zbywca przekaże Wnioskodawcy również kompletne dokumenty dotyczące Nieruchomości w tym, między innymi, dokumentację prawną dotyczącą Nieruchomości oraz umowy najmu powierzchni w Budynku A5, decyzje związane z procesem budowlanym, dziennik budowy, projekty architektoniczno-budowlane, itd.

W rezultacie nabycia Nieruchomości, Wnioskodawca wstąpi w miejsce Zbywcy w istniejący stosunek najmu dotyczący powierzchni Budynku A5. W związku z tym, Zbywca przeniesie na Wnioskodawcę również prawa z gwarancji zabezpieczających umowę najmu, jak również kaucję wpłaconą przez najemcę.

W ramach transakcji zakupu Nieruchomości nie dojdzie do przejęcia przez Wnioskodawcę jakichkolwiek innych należności i zobowiązań Zbywcy, w tym bieżących należności i zobowiązań Zbywcy związanych z prowadzonym wynajmem, jak również zobowiązań związanych z finansowaniem nabycia Nieruchomości. Wnioskodawca nie przejmie również żadnych pracowników Zbywcy. Jednocześnie, na Wnioskodawcę nie zostaną przeniesione środki pieniężne zgromadzone przez Zbywcę, tajemnice przedsiębiorstwa Zbywcy, ani też jakikolwiek know-how związany z prowadzeniem działalności gospodarczej polegającej na wynajmie powierzchni, księgi rachunkowe Zbywcy i inne dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i funkcjonowaniem Zbywcy.

Działalność gospodarcza Zbywcy w zakresie Nieruchomości nie została w żaden sposób wyodrębniona w przedsiębiorstwie Zbywcy dla celów organizacyjnych (np. w formie oddziału) lub finansowych.

Wnioskodawca planuje, że po zakupie Nieruchomości konieczne będzie urządzenie działalności gospodarczej z wykorzystaniem Nieruchomości, poprzez zawarcie przez Wnioskodawcę odpowiednich umów na zarządzanie Nieruchomością, umów na dostawę mediów, itd.

Oprócz Nieruchomości, Zbywca posiada szereg innych nieruchomości zarówno gruntowych, jak i budynkowych, w których wynajmuje powierzchnię na rzecz najemców, Po zbyciu Nieruchomości Zbywca w dalszym ciągu będzie kontynuował działalność gospodarczą w wyżej wskazanym zakresie.

Zarówno Zbywca, jak i Wnioskodawca są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT w Polsce. Po nabyciu Nieruchomości Wnioskodawca będzie prowadził działalność obejmującą wynajem powierzchni użytkowej w nabytym Budynku A5 podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca zaznacza, iż Zbywca wysłał listem poleconym dnia 2 października 2012 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z analogicznym wnioskiem o interpretację indywidualną dotyczącą sposobu opodatkowania podatkiem VAT opisanej sprzedaży Nieruchomości. Biorąc pod uwagę art. 14b § 6 Ordynacji Podatkowej, Wnioskodawca zwraca się z prośbą o podjęcie działań umożliwiających uzyskanie przez Wnioskodawcę oraz przez Zbywcę jednolitego stanowiska organów upoważnionych do wydawania interpretacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w odniesieniu do tej części Budynku A5 oraz Budowli, co do których, do dnia sprzedaży, nie nastąpi pierwsze zasiedlenie lub nie upłyną 2 lata od pierwszego zasiedlenia, a w pozostałym zakresie będzie zwolniona z opodatkowania VAT, przy czym w tej części Zbywca będzie uprawiony do wyboru opodatkowania transakcji podatkiem VAT przy spełnieniu przez strony warunków przewidzianych w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

2.

Czy Wnioskodawcy, po opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży Nieruchomości, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu Nieruchomości oraz prawo do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w odniesieniu do tej części Budynku A5 oraz Budowli, co do których do dnia sprzedaży nie nastąpi pierwsze zasiedlenie lub nie upłyną 2 lata od pierwszego zasiedlenia. W pozostałym zakresie będzie zwolniona z opodatkowania VAT, przy czym w tej części Zbywca będzie uprawniony do wyboru opodatkowania transakcji podatkiem VAT przy spełnieniu przez strony warunków przewidzianych w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT. Natomiast sprzedaż Serwera, jako ruchomości, będzie podlegała opodatkowaniu podstawową stawką VAT bez prawa do powyższego zwolnienia.

Dostawa towarów

W ocenie Wnioskodawcy opisana transakcja będzie stanowić dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towar należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. A zatem należy uznać, iż w definicji towaru będzie się mieściła nieruchomość budynkowa.

W konsekwencji, w opisanym zdarzeniu przyszłym, sprzedaż Nieruchomości będzie stanowiła dostawę towarów, która na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, będzie podlegała opodatkowaniu VAT. W szczególności zaś nie będzie wyłączona z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, ponieważ przedmiot transakcji nie może zostać uznany za przedsiębiorstwo łub jego zorganizowaną część.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia argumenty potwierdzające taką interpretację przepisów ustawy o VAT.

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia przedsiębiorstwa, przez co zakres przedmiotowy tego pojęcia dla potrzeb przepisów VAT powinien zostać określony w oparciu o definicję zawartą w art. 551 Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z tym przepisem, przedsiębiorstwo w znaczeniu przedmiotowym jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej, obejmującym w szczególności:

* oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

* własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

* prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

* wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

* koncesje, licencje i zezwolenia;

* patenty i inne prawa własności przemysłowej;

* majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

* tajemnice przedsiębiorstwa;

* księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Natomiast w odniesieniu do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ustawodawca zdecydował się wprowadzić w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT osobną definicję dla potrzeb tegopodatku. Zgodnie z tym przepisem, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawione powyżej przepisy, Nieruchomośćnie będzie stanowiła przedsiębiorstwa, ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Sama Nieruchomość, w tym Budynek A5, Budowle oraz użytkowanie wieczyste Gruntu, nie wyczerpują przytoczonej powyżej definicji przedsiębiorstwa z art. 551 Kodeksu cywilnego. Planowanej transakcji nie będzie towarzyszył transfer kluczowych składników, wchodzących w skład normatywnej definicji przedsiębiorstwa i determinujących jego funkcjonowanie, obejmujących w szczególności należności i zobowiązania związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, know-how, księgi rachunkowe oraz szereg innych dokumentów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i funkcjonowaniem Zbywcy. Na Wnioskodawcę nie zostaną również przeniesione pozostałe składniki przedsiębiorstwa Zbywcy, a ponadto, jak wyżej wskazano, Zbywca posiada liczne inne nieruchomości gruntowe i budynkowe, które wykorzystuje w prowadzonej działalności gospodarczej.

Powyższe wnioski potwierdza także odpowiedź na zapytanie poselskie nr 1778 udzielona przez Ministra Finansów w dniu 13 czerwca 2003 r. (odpowiedź Ministra dotyczy interpretacji art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, jednakże w przekonaniu Wnioskodawcy konkluzja w niej zawarta może mieć również zastosowanie w rozpatrywanym przypadku), która dotyczyła tego czy sam budynek może zostać uznany za przedsiębiorstwo. Co należy zaznaczyć, wskazana odpowiedź była niejednokrotnie powoływana przez organy podatkowe. W powyższym piśmie Minister Finansów wskazał, iż za przedsiębiorstwo nie można uznać samego budynku, nawet wówczas, kiedy jest on przeznaczony na wynajem.

Mając na uwadze charakter Nieruchomości należy stwierdzić, iż Nieruchomość nie będzie również stanowić zorganizowanej części przedsiębiorstwa Zbywcy. Nieruchomość nie stanowi bowiem organizacyjnie i finansowo wyodrębnionego w ramach przedsiębiorstwa Zbywcy zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Działalność gospodarcza w zakresie Nieruchomości nie została w żaden sposób formalnie wyodrębniona dla celów organizacyjnych (np. w formie oddziału) lub finansowych. Sama Nieruchomość nie mogłaby również stanowić niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze. W tym celu, po zakupie Nieruchomości konieczne będzie właściwe zorganizowanie tej działalności, poprzez zawarcie przez Wnioskodawcę odpowiednich umów na zarządzanie Nieruchomością, umów na dostawę mediów, itd.

Mając zatem na uwadze powyższą analizę, w opinii Wnioskodawcy przedmiotowa transakcja sprzedaży Nieruchomości przez Zbywcę na rzecz Wnioskodawcy stanowić będzie jedynie przeniesienie własności konkretnych składników majątkowych, niespełniających definicji przedsiębiorstwa lub też zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zasadność powyższego wniosku potwierdzają liczne inne interpretacje podatkowe wydane w zbliżonych stanach faktycznych, w tym, między innymi interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 lutego 201.0 r. (sygn. IPPP3/443-1167/09-3/MM), interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 grudnia 2009 r. (sygn. IBPP3/443-701/09/KO), a także interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 września 2009 r. (sygn. IPPP2/443-778/09-2/IK).

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone także w interpretacji indywidualnej wydanej dla Zbywcy na gruncie analogicznego zdarzenia przyszłego dotyczącego sprzedaży budynków A3 i A4 przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPP2/443-44/12/MD) w dniu 25 kwietnia 2012 r.

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, w ocenie Wnioskodawcy sprzedaż Nieruchomości przez Zbywcę na rzecz Wnioskodawcy stanowić będzie dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Sposób opodatkowania

Jak wskazano powyżej, w opinii Wnioskodawcy sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w odniesieniu do tej części Budynku A5 oraz Budowli, co do których do dnia sprzedaży nie nastąpi pierwsze zasiedlenie lub nie upłyną 2 lata od pierwszego zasiedlenia. W pozostałym zakresie będzie zwolniona z opodatkowania VAT, przy czym w tej części Zbywca będzie uprawniony do wyboru opodatkowania transakcji podatkiem VAT przy spełnieniu przez Wnioskodawcę i Zbywcę warunków przewidzianych w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dostawa budynków i budowli jest zwolniona z podatku VAT z wyjątkiem gdy:

i. jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

ii. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przy czym przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 ust. 14 ustawy o VAT rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, po ich:

i. wybudowaniu lub

ii. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

A zatem wykładnia językowa powyższego przepisu prowadzi do wniosku, iż zwolnione z opodatkowania VAT są dostawy budynków i budowli, dokonywane po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia. Natomiast dostawa tych towarów dokonywana w okresie przed pierwszym zasiedleniem, w ramach pierwszego zasiedlenia lub w ciągu 2 lat od pierwszego zasiedlenia, podlega opodatkowaniu VAT przy zastosowaniu podstawowej stawki tego podatku.

Z tego względu kluczowe jest ustalenie, kiedy dochodzi do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy o VAT. Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, pierwszym zasiedleniem jest oddanie do użytkowania budynków lub budowli pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Koniecznym jest, by nastąpiło to w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu, tj. w ramach m.in. dostawy towarów lub odpłatnej usługi (np. najem, dzierżawa).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć Nieruchomość, w tym Budynek A5 oraz Budowle, które zostały wybudowane przez Zbywcę i zostały oddane do używania najemcy począwszy od 4 sierpnia 2011 r. (termin ten jest równocześnie terminem oddania najemcy do używania Budowli znajdujących się na Nieruchomości, ponieważ - jak to opisano - używa ich na podstawie umowy najmu, a w przypadku części miejsc postojowych - oddane innym podmiotom do odpłatnego używania począwszy od 1 lipca 2011 r. jednocześnie, Zbywca skorzystał z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na wydatkach poniesionych na wybudowanie i dostosowanie Budynku A5 oraz Budowli. W trakcie użytkowania Budynku A5 suma wydatków na jego ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, nie przekroczyła 30% wartości początkowej. Także w przypadku dróg i chodników wartość ich ulepszeń nie przekroczyła 30% wartości początkowej.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy doszło do pierwszego zasiedlenia tych części Budynku A5 i Budowli, które zostały oddane do odpłatnego używania najemcy (na podstawie umowy najmu części Budynku A5) oraz podmiotom innym niż najemca (część miejsc postojowych). Natomiast w odniesieniu do pozostałych części, które nie zostały jeszcze oddane do odpłatnego używania w wykonaniu czynności opodatkowanych, nie doszło do pierwszego zasiedlenia.

Mając powyższe na uwadze, do sprzedaży Budynku A5 i Budowli będzie miała zastosowanie podstawowa stawka podatku VAT w następującym zakresie:

a.

w stosunku do tych części Budynku A5 i Budowli, w odniesieniu do których na dzień sprzedaży nie nastąpi jeszcze pierwsze zasiedlenie oraz

b.

w stosunku do tych części Budynku A5 i Budowli, w odniesieniu do których nastąpiło już pierwsze zasiedlenie, jeżeli na dzień sprzedaży nie upłynie jeszcze okres 2 lat, licząc od pierwszego zasiedlenia.

Jeżeli w momencie sprzedaży Budynku A5 i Budowli upłyną 2 lata od pierwszego zasiedlenia, to w tym zakresie będzie możliwe skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Można tu wskazać wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 8 lutego 2010 r. (sygn. akt III SA/Gl 1359/09), w którym sąd wskazał, iż:

Ustawodawca nie posługuje się stwierdzeniem, iż pierwsze zasiedlenie budynku jest to oddanie części budynku do użytkowania w czynnościach opodatkowanych pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi. Tym samym słusznie stwierdził organ, iż aby uznać budynek za zasiedlony w całości musi być on wydany w całości w celu wykonania czynności opodatkowanych tj. czynności wymienionych w art. 5 ustawy o VAT pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi, wówczas będzie mógł spełniać definicję pierwszego zasiedlenia.

(...) Należy podkreślić, iż w niniejszej sprawie chodzi o przepisy dotyczące zwolnień od podatku VAT, które jako ustanawiające wyjątki od zasady, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, muszą być stosowane w sposób ścisły, a ich wykładnia nie może prowadzić do poszerzenia zakresu zastosowania zwolnienia. W przedmiotowym przypadku ustawodawca przewidział szereg warunków (wskazanych wyżej), od których spełnienia uzależniona jest możliwość skorzystania ze zwolnienia od VAT przy dostawie budynków budowli lub ich części. W ocenie Sądu Dyrektor Izby Skarbowej w sposób dostateczny wykazał, iż tylko niektóre części budynku, który ma być przedmiotem dostawy, spełniają warunki ustawowe do objęcia ich zwolnieniem od podatku VAT. Rozszerzenie tego zwolnienia na te części budynku, które takich warunków nie spełniają, byłoby poszerzeniem zakresu zastosowania zwolnienia.

Również organy podatkowe podzielają powyższy pogląd. Jako przykład, można tu powołać interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 grudnia 2010 r. (nr ITPP1/443-899/10/TS), jak również interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 września 2010 r. (nr IPPP1-443-647/10-4/EK), w której stwierdzono:

A zatem w przedmiotowej sytuacji należy stwierdzić, iż pierwsze zasiedlenie w rozumieniu przepisów ustawy nastąpiło jedynie w odniesieniu do części budynków wynajmowanych na rzecz innych podmiotów w momencie oddania tych części do użytkowania na podstawie umów najmu, które w rozumieniu przepisów ustawy o VAT stanowią odpłatne świadczenie usług.

Powyższe zasady opodatkowania dotyczą także użytkowania wieczystego Gruntu, które zostanie przeniesione na Wnioskodawcę wraz z Budynkiem A5 i Budowlami. Wynika to z treści art. 29 ust. 5 ustawy o VAT (zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu) oraz z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia MF z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (zgodnie z którym zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku)

Stosując odpowiednio te przepisy do przypadku sprzedaży przez użytkownika wieczystego wybudowanego przez niego budynku oraz budowli wraz z prawem użytkowania wieczystego, należ uznać, iż wartość użytkowania wieczystego powinna być uwzględniona w podstawie opodatkowania sprzedaży budynku i budowli.

Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca:

i. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

ii. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów, właściwemu dla ich nabywc3 naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowaniedostawy budynku, budowli lub ich części.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, wyżej wskazane oświadczenie musi również zawierać:

i. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

ii. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

iii. adres budynku, budowli lub ich części.

Zarówno Wnioskodawca, jak i Zbywca są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, będą oni uprawnieni, na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT do wyboru opodatkowania przedmiotowej transakcji podatkiem VAT, w części zwolnionej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, pod warunkiem złożenia przed dniem dokonania dostawy Nieruchomości, naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla Zbywcy, zgodnego oświadczenia o wyborze opodatkowania przedmiotowej transakcji podatkiem VAT.

Wnioskodawca pragnie również zauważyć, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym nie będzie miało zastosowanie obowiązkowe zwolnienie z VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, w tej części, która będzie opodatkowana VAT (a więc w tej części, która dotyczy powierzchni Budynku A5 i Budowli niebędących jeszcze przedmiotem pierwszego zasiedlenia, lub w przypadku których od pierwszego zasiedlenia upłynie okres krótszy niż 2 lata). Wynika to z faktu, iż Zbywca odliczał podatek naliczony związany z wydatkami na wybudowanie Budynku A5 oraz Budowli, natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT stosuje się pod warunkiem, że:

i. w stosunku do obiektów, będących przedmiotem dostawy, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz

ii. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

A zatem żaden z powyższych warunków nie będzie spełniony przez Zbywcę w związku z czym powołany przepis nie będzie miał zastosowania do dostawy dokonywanej przez Zbywcę na rzecz Wnioskodawcy.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż Nieruchomości, w tym Budynku A5 oraz Budowli, będzie stanowiła dostawę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Sprzedaż ta będzie podlegała opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w odniesieniu do tej części Budynku A5 i Budowli, co do których do dnia sprzedaży nie nastąpi pierwsze zasiedlenie lub nie upłyną 2 lata od pierwszego zasiedlenia, a w pozostałym zakresie będzie zwolniona z opodatkowania VAT, przy czym w tej części Zbywca będzie uprawniony do wyboru opodatkowania transakcji podatkiem VAT przy spełnieniu przez Wnioskodawcę i przez Zbywcę warunków przewidzianych w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

Natomiast sprzedaż przez Zbywcę Serwera będzie stanowiła dostawę podlegającą opodatkowaniu podstawową stawką VAT, jako, że ten środek trwały nie jest ani budynkiem, ani budowlą, ani ich częścią, to jego sprzedaż nie może być zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 10a ustawy o VAT. Nie znajdzie zastosowania także zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, ponieważ przy nabyciu tego środka trwałego Zbywcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ad 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, po spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT i opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży Nieruchomości, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu Nieruchomości oraz do zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym.

Nieruchomość będąca przedmiotem planowanej transakcji będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Powierzchnia Budynku A5 zakupionego przez Wnioskodawcę będzie bowiem wynajmowana na rzecz najemców. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem, jeżeli dane towary lub usługi są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przy ich zakupie w całości, o ile nie znajdą zastosowania inne ograniczenia.

Jak zostało wykazane powyżej, sprzedaż Nieruchomości traktowana będzie jako dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej przy założeniu, że spełnione zostaną warunki z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT. W konsekwencji, z tytułu przedmiotowej transakcji Zbywca zapłaci podatek VAT. Mając na uwadze, iż zakupiona Nieruchomość będzie następnie wynajmowana przez Wnioskodawcę, należy stwierdzić, iż spełnione zostaną warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a mianowicie Nieruchomość będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, po dokonaniu transakcji nabycia Nieruchomości i otrzymaniu dokumentującej tą transakcję faktury VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury VAT. Natomiast ewentualna nadwyżka podatku naliczonego nad należnym będzie podlegać zwrotowi na rachunek Wnioskodawcy w trybie przewidzianym w art. 87 ustawy o VAT.

Potwierdzeniem powyższej konkluzji jest między innymi, stanowisko Ministra Finansów wyrażone w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 25 stycznia 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP3/443-1087/10-3/KT).

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie stanowiska przedstawionego w niniejszym wniosku.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone także w interpretacji indywidualnej z dnia 4 maja 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP2/443-28/12-7/IG) dla Wnioskodawcy na gruncie analogicznego zdarzenia przyszłego dotyczącego nabycia budynków A3 i A4.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl