IPPP2/443-1223/11-4/JW - Odliczenie podatku VAT od usług obsługi akcji promocyjnych świadczonych dla spółki przez agencję.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1223/11-4/JW Odliczenie podatku VAT od usług obsługi akcji promocyjnych świadczonych dla spółki przez agencję.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2011 r. (data wpływu 25 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczoną usługę przez Agencję - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczoną usługę przez Agencję.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność polegającą na dystrybucji szerokiego asortymentu towarów z zakresu sprzętu elektrycznego i elektronicznego (sprzętu gospodarstwa domowego - tzw. małe AGD, przyrządów do stylizacji włosów, golarek, depilatorów, sprzętu audio-video, akcesoriów np. słuchawki, baterie, ramki cyfrowe i in.) oraz wyrobów medycznych.

Spółka, w celu wzrostu sprzedaży oferowanych przez nią towarów organizuje różnego rodzaju akcje promocyjne bezpośrednio dla konsumentów. Wśród tych akcji wyróżnić można konkursy, sprzedaż premiową, a także inne programy promocyjne, w których konsumentom przyznawane i wydawane są nagrody (prezenty) rzeczowe po spełnieniu przez nich określonych warunków określonych w regulaminie promocji (zwane dalej łącznie "akcjami promocyjnymi").

Obsługę powyższych akcji promocyjnych Spółka zleca zewnętrznym agencjom marketingowym lub reklamowym specjalizującym się w przeprowadzaniu przedmiotowych akcji (zwanymi dalej "Agencjami"). Spółka pod względem formalnym pozostaje organizatorem akcji, co wynika z regulaminu danej akcji, np. z regulaminu konkursu, sprzedaży premiowej, sprzedaży promocyjnej. Jednocześnie jednak w regulaminach Spółka wskazuje, iż powierza wykonywanie poszczególnych czynności organizacyjnych, administracyjnych i innych związanych z realizacją danej akcji promocyjnej konkretnej Agencji. Agencje przejmują wówczas obowiązki faktyczne związane z obsługą danej akcji promocyjnej.

Czynności powierzone Agencjom obejmują m.in. ustalenie uprawnień konsumentów do otrzymania nagrody (weryfikacja zgłoszeń konsumentów w odpowiedzi na ogłoszenie akcji promocyjnej) oraz wydanie/przesłanie nagrody (prezentu). Z uwagi na powyższe, Spółka zawiera umowy z Agencjami, w których Agencje zobowiązują się do obsługi danej akcji promocyjnej, a Spółka do zapłaty Agencjom ceny za te usługi. Nagrodami (prezentami) oferowanymi konsumentom w ramach akcji promocyjnych są najczęściej produkty Spółki, np. sprzedaż premiowa obejmująca wybrane modele sprzętu audio marki P., do których dołączone są słuchawki marki P. lub sprzedaż premiowa obejmująca wybrane modele telewizorów marki P., do których dołączona jest mini kamera cyfrowa marki P. itp. akcje, w których nagrodami (prezentami) są produkty marki P. Spółka sprzedaje Agencjom produkty, które będą stanowiły nagrody (prezenty) w akcjach promocyjnych obsługiwanych przez Agencje. Jest to niezbędne w celu zrealizowania przez Agencje zobowiązań umownych polegających na obsłudze akcji promocyjnych, a w tym na wydaniu nagród uprawnionym konsumentom. Towary przeznaczone na nagrody Spółka sprzedaje Agencjom po obniżonych cenach, w tym za 1 zł za sztukę.

Wynagrodzenie Agencji za usługi polegające na obsłudze akcji promocyjnych kalkulowane jest w oparciu o wszystkie koszty ponoszone przez Agencje w związku ze świadczeniem usługi na rzecz Spółki powiększone o ustaloną prowizję Agencji. Agencje wystawiają Spółce faktury VAT na kwoty wynagrodzenia. Agencje nie naliczają podatku VAT w związku z przekazaniem nagród (prezentów) uprawnionym konsumentom, z uwagi na fakt, że wykonywane przez Agencje czynności wydawania/przesyłania nagród na rzecz konsumentów nie są czynnościami nieodpłatnymi, lecz odpłatnymi, a odpłatność za nie ponosi Spółka.

Powyżej przedstawiony opis dotyczy stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego, gdyż Spółka planuje, iż będzie zawierała z Agencjami umowy na obsługę akcji promocyjnych na identycznych zasadach w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT z faktur za usługi obsługi akcji promocyjnych wystawianych przez Agencje, którym Spółka zleciła/zleci świadczenie tych usług.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej Ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego. Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) i b Ustawy o VAT stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z (a) tytułu nabycia towarów i usług oraz (b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

Zdaniem Spółki, określone w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego należy rozumieć w ten sposób, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zarówno w odniesieniu do towarów i usług, które są przez tego podatnika wykorzystywane bezpośrednio przy dokonywaniu odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, jak i w odniesieniu do nabywanych przez niego towarów i usług, które pomimo braku bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi służą prowadzeniu opodatkowanej działalności gospodarczej podatnika, np. zakupy o charakterze ogólnym takie jak najem powierzchni biurowej, zakup materiałów biurowych czy też usługi marketingowe (m.in.: organizacji i przeprowadzania kampanii/akcji promocyjnych). Spółka stoi na stanowisku, iż związek wydatków z czynnościami opodatkowanymi powinien być rozpatrywany szeroko, tj. nieuzasadnione byłoby określenie zakresu prawa do odliczania podatku naliczonego jedynie poprzez poszukiwanie bezpośredniego związku poszczególnych wydatków wyłącznie z jedną lub kilkoma konkretnymi czynnościami opodatkowanymi VAT.

Zdaniem Spółki, ogólne zasady systemu VAT pozwalają podatnikowi VAT na odliczenie podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki o charakterze ogólnym, których poniesienie służy efektywnemu funkcjonowaniu jego przedsiębiorstwa, pomimo braku bezpośredniego związku tych wydatków z konkretnymi transakcjami opodatkowanymi VAT. A zatem, w opinii Spółki, w przypadku wydatków o charakterze ogólnym wystarczającą przesłanką do odliczenia związanego z tymi wydatkami podatku VAT jest wskazanie opodatkowanej działalności podatnika, której wydatki te dotyczą nawet pośrednio. Stanowisko Spółki, tj. pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami o charakterze ogólnym (np. związane z usługami organizacji i przeprowadzania kampanii/akcji promocyjnych), znajduje odzwierciedlenie również w praktyce organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 4 lutego 2009 r. (sygn. IPPP3/443-169/08-2/KT) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością Podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni (...) o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usługa a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością Podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez Podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów".

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie również w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 sierpnia 2007 r. (sygn. III SA/Wa 1444/07), w którym Sąd wskazał, że "cel promocji, jakim jest zachęcanie nabywców do kupowania wyrobów podatnika przesądza o tym, że wydatki te ponoszone są w celu związanym ze sprzedażą opodatkowaną. Inaczej rzecz ujmując wydatki te mają na celu generowanie sprzedaży opodatkowanej a zatem w związku z tym wydatkami podatnik ma prawo do określonego w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT prawa do odliczenia podatku naliczonego." Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wydatków mających pośredni związek z działalnością opodatkowaną, jako jeden z aspektów zasady neutralności podatku VAT było także przedmiotem licznych orzeczeń ETS. System odliczenia podatku VAT- jak wskazuje ETS m.in. w wyroku z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs Excise) -" (...) ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorców od ciężaru podatku VAT, zapłaconego lub do zapłaty, w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. W konsekwencji wspólny system VAT zapewnia całkowitą neutralność opodatkowania VAT wszelkiej działalności gospodarczej bez względu na jej cel rezultat, przy założeniu, że ona sama, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT". Także w wyroku z dnia 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Particiationis SA v. Directeur regional des impots do Nord-Pas-de-Calais) ETS podkreślił, iż prawo do odliczenia podatku przysługuje, co do zasady, gdy istnieje bezpośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Jak wynika z przywołanych orzeczeń ETS, prawo do odliczania podatku naliczonego jest podstawowym uprawnieniem podatnika podatku VAT wynikającym z naczelnych zasad konstrukcyjnych tego podatku. Biorąc pod uwagę fakt, iż art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT nie ogranicza prawa do odliczenia VAT do przypadków, gdy związek podatku naliczonego z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi jest bezpośredni należy uznać, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom także wtedy, gdy istnieje jedynie pośredni związek podatku naliczonego z prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną VAT.

W przedmiotowym stanie faktycznym nie ulega wątpliwości, iż nabycie przez Spółkę usługi organizacji akcji promocyjnych od Agencji ma związek z generowaniem sprzedaży opodatkowanej w Spółce. Tym samym przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT jest w przedmiotowym stanie faktycznym i będzie w zdarzeniu przyszłym spełniona. W efekcie na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT Spółka jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur wystawianych przez Agencje.

W ocenie Spółki w przedmiotowym stanie faktycznym nie zachodzą żadne przesłanki wynikające z art. 88 ustawy o VAT, ograniczające prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur otrzymywanych od Agencji. W szczególności zdaniem Spółki uwzględnianie przez Agencje kosztu nabycia wydanych w ramach prowadzonych akcji promocyjnych nagród (prezentów) w podstawie opodatkowania VAT świadczonej usługi obsługi akcji promocyjnych i w efekcie rozliczanie od tej wartości podatku należnego w treści faktury wystawionej dla Spółki jest działaniem prawidłowym.

Koszt zakupu towarów (nagród/prezentów) wydawanych w ramach akcji promocyjnych stanowi bowiem element kalkulacyjny wynagrodzenia Agencji za świadczone usługi polegające na organizacji i przeprowadzeniu akcji promocyjnej.

Stosownie do art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT, "podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy." Skoro zatem koszt nabycia nagród (prezentów) wliczony jest w cenę usług świadczonych przez Agencje dla Spółki kwota ta powinna zostać przez Agencje opodatkowana VAT w fakturze wystawionej dla Spółki dokumentującej wykonaną usługę. Jednocześnie, podatek VAT wynikający z takiej faktury będzie podlegał odliczeniu po stronie Spółki.

W ocenie Spółki zatem, VAT naliczony od zakupu usług obsługi akcji promocyjnych od Agencji wynikający z faktur VAT wystawionych przez Agencje na Spółkę podlega po stronie Spółki odliczeniu w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, tutejszy Organ podatkowy informuje, iż przedmiotowa interpretacja dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących świadczoną usługę przez Agencję natomiast w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów wydanych w ramach akcji promocyjnych wykonanej na rzecz Spółki przez Agencję zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl