IPPP2/443-1221/11-2/KAN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1221/11-2/KAN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) i § 2 i § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Gmina zwraca się z uprzejmą prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków dotyczących zakupów towarów i usług związanych z promocją i informacją, w związku z realizacją projektu współfinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pod nazwą "Kompleksowa gospodarka wodno-ściekowa Gminy ".

Gmina realizuje zadanie inwestycyjne polegające na budowie sieci wodociągowej, stacji uzdatniania wody, sieci kanalizacyjnej i oczyszczalni ścieków na terenie gminy. Wybudowana infrastruktura nie zostanie przekazana innemu podmiotowi, jednostce organizacyjnej lub zakładowi budżetowemu. Gmina nie ma utworzonego zakładu budżetowego, który realizowałby zadania dotyczące sprzedaży i eksploatacji sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Od 1 lutego 2010 r. jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a wcześniej wykonywała czynności opodatkowane za pomocą jednostki organizacyjnej - Urzędu Gminy.

Czynnościami opodatkowanymi są przychody ze sprzedaży wody, czynszów lokali użytkowych i mieszkalnych, wieczystego użytkowania. W przyszłości po wybudowaniu oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji Gmina będzie również osiągała przychody z tytułu odprowadzania ścieków. Gmina dokonuje obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych na budowę ww. infrastruktury wodociągowo - kanalizacyjnej. Budowana inwestycja ma ścisły związek ze sprzedażą opodatkowaną. W ramach podpisanej umowy z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych, kosztami kwalifikowalnymi oprócz kosztów dokumentacji, robót budowlanych i nadzoru inwestorskiego, są wydatki dotyczące informacji i promocji realizowanego projektu. Głównymi pozycjami promocji projektu są zakupy tablic informacyjnych, naklejek i nalepek ogłoszeń w prasie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisanym stanem faktycznym dokonywane przez Gminę zakupy towarów i usług dotyczące promocji, informacji projektu tzn. zakup tablic informacyjnych, naklejek, nalepek oraz ogłoszenia w prasie, istnieje możliwość obniżenia podatku od towarów i usług o wartość podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT za nabycie tych towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina stoi na stanowisku, że istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup materiałów i usług na promocję zadań inwestycyjnych realizowanych przez Gminę. Tablice informacyjne, naklejki, nalepki oraz ogłoszenia w prasie nie zwiększają bezpośrednio wartości użytkowej środka trwałego, ale poprzez informację i promocję o wybudowanej infrastrukturze mają związek z przyszłymi przychodami ze sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity, Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego art. 15 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadki te nie mają w przedmiotowej sprawie zastosowania).

Ustawodawca zapewnił zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pod nazwą "Kompleksowa gospodarka wodno - ściekowa Gminy ".Gmina realizuje zadanie inwestycyjne polegające na budowie sieci wodociągowej, stacji uzdatniania wody, sieci kanalizacyjnej i oczyszczalni ścieków na terenie gminy. Wybudowana infrastruktura nie zostanie przekazana innemu podmiotowi, jednostce organizacyjnej lub zakładowi budżetowemu. Gmina nie ma utworzonego zakładu budżetowego, który realizowałby zadania dotyczące sprzedaży i eksploatacji sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Od 1 lutego 2010 r. jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a wcześniej wykonywała czynności opodatkowane za pomocą jednostki organizacyjnej - Urzędu Gminy. Czynnościami opodatkowanymi są przychody ze sprzedaży wody, czynszów lokali użytkowych i mieszkalnych, wieczystego użytkowania. W przyszłości po wybudowaniu oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji Gmina będzie również osiągała przychody z tytułu odprowadzania ścieków. Gmina dokonuje obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych na budowę ww. infrastruktury wodociągowo - kanalizacyjnej. Budowana inwestycja ma ścisły związek ze sprzedażą opodatkowaną. W ramach podpisanej umowy z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych, kosztami kwalifikowalnymi oprócz kosztów dokumentacji, robót budowlanych i nadzoru inwestorskiego, są wydatki dotyczące informacji i promocji realizowanego projektu. Głównymi pozycjami promocji projektu są zakupy tablic informacyjnych, naklejek i nalepek ogłoszeń w prasie.

Odnosząc się do powyższego tut. organ zauważa, że kampania informacyjna i materiały promocyjne są "narzędziem", dzięki któremu Wnioskodawca może zrealizować swój zamiar tj. większy dostęp do korzystania z sieci wodociągowej, stacji uzdatniania wody, sieci kanalizacyjnej i oczyszczalni ścieków.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż usług oczyszczania ścieków, przychody ze sprzedaży wody). Sama promocja jest jedynie jedną z faz mających w końcowym efekcie doprowadzenie do czynności opodatkowanych, jednakże fazy tej nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależnione jest między innymi od pozytywnego zrealizowania i oddziaływania tej fazy czyli promocji i informacji o wybudowanej infrastrukturze.

Tym samym, biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego należy zauważyć, że w ocenie tut. organu, z uwagi na to, że długookresowym celem projektu jest doprowadzenie do korzystania z infrastruktury, istnieje niewątpliwy związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT u Wnioskodawcy. Z tytułu odpłatnego korzystania z wody, a w przyszłości usług odprowadzania ścieków Wnioskodawca będzie osiągał obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem zakupy dokonane w związku z promocją i informacją projektu tzn. zakup tablic informacyjnych, naklejek, nalepek oraz ogłoszenia w prasie są wydatkami związanymi z przyszłymi przychodami opodatkowanymi z tytułu sprzedaży opodatkowanej.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług dotyczących promocji i informacji projektu.

Istnieje związek obecnych wydatków i planowanych zakupów towarów i usług (zakupu tablic informacyjnych, naklejek, nalepek oraz ogłoszeń w prasie) ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl