IPPP2/443-1216/13-4/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1216/13-4/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2013 r. (data wpływu 14 listopada 2013 r.) uzupełnionym w dniu 2 grudnia 2013 r. (data wpływu 4 grudnia 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 26 listopada 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Aktywność lokalna i tradycje kulinarne w Gminie - zakup urządzeń i wyposażenia do świetlicy wiejskiej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Aktywność lokalna i tradycje kulinarne w Gminie - zakup urządzeń i wyposażenia do świetlicy wiejskiej". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 grudnia 2013 r. (data wpływu 4 grudnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/443-1216/13-2/JW z dnia 26 listopada 2013 r. (data doręczenia 28 listopada 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie (dalej: Stowarzyszenie) od 28 grudnia 2011 r. figuruje w Krajowym Rejestrze ze Sądowym. Stowarzyszenie nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, działalność statutowa prowadzona jest społecznie non profit. Stowarzyszenie w ramach swojej działalności statutowej w 2013 r. podpisało umowę na realizację zadania pn. "Aktywność lokalna i tradycje kulinarne w Gminie - zakup urządzeń i wyposażenia do świetlicy wiejskiej" dofinansowanego z "Małych projektów" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" PROW 2007-2013. Projekt zakłada zakup niezbędnych urządzeń i wyposażenia kuchennego do świetlicy wiejskiej. Na koszty przedsięwzięcia Stowarzyszenia składać się będą następujące pozycje (zakupy): cukiernica, filiżanki, frytkownica, garnki, gofrownica, kieliszki, kuchnia, lodówka, zastawa stołowa, noże kuchenne, patelnia, naczynia z podgrzewaczem, noże, sztućce, warnik, waza, namiot, kociołek, grill. Adresatami projektu będą mieszkańcy z terenu działania Lokalnej Grupy Działania "Przyjazne Mazowsze". Ze względu na fakt, że środki będą refundowane (nie ma prefinansowania) Stowarzyszenie na pokrycie bieżących kosztów zaciągnie pożyczkę, która zostanie spłacona niezwłocznie po otrzymaniu dotacji.

W uzupełnieniu do niniejszego wniosku Wnioskodawca wskazał, że dokonane zakupy (towary i usługi) w ramach realizowanego zadania pn."Aktywność lokalna i tradycje kulinarne w Gminie - zakup urządzeń i wyposażenia do świetlicy wiejskiej" dofinansowanego w ramach PROW 2007-2013 nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Zakupione urządzenia będą służyły wyłącznie celom statutowym Stowarzyszenia, nie będą wypożyczane, użyczane osobom trzecim, nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wyposażenie będzie wykorzystywane podczas warsztatów kulinarnych, spotkań integracyjnych członków Stowarzyszenia, do organizowania spotkań integracyjnych dla lokalnej społeczności. Wszystkie powyższe działania nie będą nosiły znamion prowadzenia działalności gospodarczej, będą wykonywane non-profit, nieodpłatnie, a praca własna będzie wykonywana w ramach czynu społecznego. Aby działalność społeczna Stowarzyszenia mogła się dalej rozwijać niezbędne jest dokonanie powyższych zakupów. Realizacji przedmiotowego zadania, jak również całej działalności Stowarzyszenia, nie można zaliczyć do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego, z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej (działanie 4.1 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składanie deklaracji VAT-7. Tym samym podatek VAT jest dla Stowarzyszenia kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach swojej działalności statutowej w 2013 r. podpisał umowę na realizację zadania pn. "Aktywność lokalna i tradycje kulinarne w Gminie - zakup urządzeń i wyposażenia do świetlicy wiejskiej" dofinansowanego z "Małych projektów" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" PROW 2007-2013. Projekt zakłada zakup niezbędnych urządzeń i wyposażenia kuchennego do świetlicy wiejskiej. Adresatami projektu będą mieszkańcy z terenu działania Lokalnej Grupy Działania "Przyjazne Mazowsze". Wnioskodawca nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, działalność statutowa prowadzona jest społecznie non profit. Wnioskodawca wskazał, że dokonane zakupy (towary i usługi) w ramach realizowanego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stanu faktycznego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizowanego zadania - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupione towary i usługi w ramach realizowanego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonywane zakupy w związku z realizacją projektu pn. "Aktywność lokalna i tradycje kulinarne w Gminie - zakup urządzeń i wyposażenia do świetlicy wiejskiej" finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" PROW 2007-2013.

Ponadto należy zauważyć, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl