IPPP2/443-121/09-3/SAP - Możliwość potwierdzenia odbioru faktury korygującej za pośrednictwem systemu informatycznego, udostępnionego sprzedawcy oraz nabywcy towarów lub usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-121/09-3/SAP Możliwość potwierdzenia odbioru faktury korygującej za pośrednictwem systemu informatycznego, udostępnionego sprzedawcy oraz nabywcy towarów lub usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2009 r. (data wpływu 5 lutego 2009 r.), uzupełnione pismem z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi sprzedaż hurtową zabawek. Odbiorcami Spółki są m.in. duże sieci handlowe (hipermarkety). Jednym z dużych odbiorców Spółki jest sieć M. oraz sieć R. należące do Grupy. Do Grupy należy również podmiot M. z siedzibą w Szwajcarii, który w imieniu powiązanych z nim spółek organizuje obrót płatniczy grupy (Centralny System Płatności Dostawców). Za pomocą tego systemu odbywa się obrót płatniczy między Spółką a sieciami M. i R. W dostępnych po zalogowaniu się przez pracownika Spółki na stronie www specyfikacjach płatności wykazane są wystawione przez Spółkę faktury VAT sprzedaży, faktury VAT korygujące oraz wartości przelewów. Specyfikacja zawiera m.in. datę wystawienia, numer oraz wartość faktur VAT i faktur VAT korygujących. Specyfikacja M. jest dla Spółki jedynym dokumentem, świadczącym o akceptacji przez sieci M. i R. wystawionych przez nią faktur korygujących. Sieci te uznają umieszczenie faktury korygującej w specyfikacji płatności M. za równoznaczne z akceptacją takiej faktury i potwierdzeniem jej odbioru, nie godząc się jednocześnie na inne formy potwierdzania odbioru faktur korygujących np. poprzez odesłanie podpisanej jej kopii. W tej sytuacji Spółka nie ma innych możliwości uzyskania potwierdzenia odbioru faktur korygujących w innej formie niż zaproponowana przez Grupę. Specyfikacje wystawiane są w nieregularnych odstępach czasu zdarzają się co kilka dnia, a w pewnych sytuacjach co kilka miesięcy. Częstotliwość wystawiania nie zależy od Spółki. Korzystając z systemu M., bezpośrednio po wystawieniu specyfikacji i jej opublikowaniu na stronie www, pracownik Spółki ma możliwość sprawdzenia, iż kontrahent otrzymał fakturę korygującą i ją akceptuje. Data specyfikacji zamieszczona na niej jest jednocześnie datą, w której dostęp do niej uzyskuje pracownik Spółki. Mamy więc możliwość dokładnego określenia, w którym dniu Spółka otrzymała potwierdzenie odbioru korekty przez kontrahenta i mogła się z nim zapoznać. W uzupełnieniu do wniosku Spółka sprecyzowała, iż posiada dostęp do ww. strony internetowej, na której umieszczona jest specyfikacja faktur, i z tej strony Spółka "ściąga" tę specyfikację (zapisuje w pamięci komputera), a następnie ją drukuje. Spółka otrzymuje również tę specyfikację drogą pocztową na skrzynkę pocztową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zamieszczenie przez kontrahenta faktury korygującej w specyfikacji płatności zawartej w elektronicznym systemie M. i otrzymanie tej specyfikacji przez Spółkę w formie elektronicznej poprzez dostęp do strony www stanowi potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę, które pozwala na dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawiono i opublikowano taką specyfikację...

Spółka stoi na stanowisku, iż zamieszczenie przez kontrahenta faktury korygującej w specyfikacji płatności i otrzymanie tej specyfikacji przez Spółkę w formie elektronicznej poprzez dostęp do strony www stanowi potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę, które pozwala na dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawiono i opublikowano taką specyfikację. W związku z tym opisany stan faktyczny wypełnia dyspozycję art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w wersji obowiązującej do 31 listopada 2008 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) oraz dyspozycję § 16 ust. 4 nieobowiązującego już rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywaniu oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.). Powyższy przepis stanowi, iż warunkiem obniżenia kwoty podatku należnego jest posiadanie przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Przepis ten nie reguluje formy takiego potwierdzenia i nie nakłada na podatnika żadnych szczególnych obowiązków w tej kwestii np. obowiązku uzyskania potwierdzenia za pośrednictwem Poczty Polskiej. Ukształtowane w tym przedmiocie orzecznictwo organów podatkowych (np. postanowienie Naczelnika U.S. Warszawa-Śródmieście Nr 1435/PP1/443-12/07/JK/BB z dnia 16 kwietnia 2007 oraz postanowienie Naczelnika U.S. 1473/WV/443/380/255/2005/JZ Nr z dnia 12 stycznia 2006 r.), dopuszcza każdą formę potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta, także formę elektroniczną. Wykładnia przepisu, jak i orzecznictwo wydane na jego podstawie świadczą o tym, iż powzięcie przez sprzedawcę potwierdzonej informacji, iż kontrahent otrzymał korektę i formalne potwierdzenie daty otrzymania tej wiadomości wypełnia dyspozycję cyt. art. 16 ust. 4 rozporządzenia. Te warunki są bez wątpienia wypełnione w opisanym na wstępie stanie faktyczny. Sprzedawca bowiem, ma pewność, iż kontrahent otrzymał jego fakturę korygującą i jest w stanie wskazać termin, w którym powziął tę wiadomość. Z § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia nie wynika konieczność posiadania przez nabywcę informacji o terminie odbioru korekty przez kontrahenta, konieczne jest natomiast ustalenie daty otrzymania przez sprzedawcę potwierdzenia, iż nabywca fakturę otrzymał. Zaprezentowany w stanie faktycznym sposób uzyskania potwierdzenia odbioru poprzez system M. w sposób precyzyjny pozwala na określenie tego drugiego terminu. Jest to data wystawienia i jednocześnie data zamieszczenia specyfikacji na stronie www. Należy mieć tu na względzie, iż relacje biznesowe, charakteryzują się niższym poziomem sformalizowania i szeroko stosowane są w nich wszelkie elektroniczne formy korespondowania i wymiany informacji, które są tańsze, szybsze i mniej zawodne niż tradycyjna korespondencja papierowa. Ponadto, należy nadmienić, iż zgodnie z art. 180 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, dowodem jest wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Powyższa ustawa dopuszcza więc zastosowanie w postępowaniu podatkowym każdego dowodu, bez względu na jego formę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl