IPPP2/443-1209/13-2/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1209/13-2/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2013 r. (data wpływu 12 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Jednym z celów statutowych Ochotniczej Straży Pożarnej jest prowadzenie działalności kulturalno oświatowej, jak też wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych. Cele te są realizowane przez organizowanie orkiestr, chórów, teatrów amatorskich i innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej. OSP realizuje cele również przez współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi, osobami fizycznymi i prawnymi. Działania te są skierowane do mieszkańców terenu Gminy D. i sąsiednich i są bezpłatne.

W ramach wymienionej działalności statutowej OSP ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pod nazwą "Zakup instrumentów muzycznych i nagłośnienia". Zadanie będzie podlegało dofinansowaniu w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju - tzw. "Małych projektów"- Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zadanie będzie polegało na zakupie instrumentów muzycznych i nagłośnienia wg poniższej specyfikacji w kwotach brutto:

1. Puzon wentylowy Jupiter JVL 528 (L) 2 200,00 zł

2. Puzon wentylowy Jupiter JVL 528 (L) 2 200,00 zł

3. Saksofon altowy Jupiter JAS 567GL 2 200,00 zł

4. Saksofon altowy Jupiter JAS 567GL 2 200,00 zł

5. Saksofon tenorowy Jupiter JST 587 GL 2 710,00 zł

6. Klarnet Buffet 810 1 850,00 zł

7. Klarnet Buffet 810 1 850,00 zł

8. Tenor Roy Benson TH 202 1 790,00 zł

9. Tenor Roy Benson TH 202 1 790,00 zł

10. Trąbka Jupiter JTR 600M (L) 1 450,00 zł

11. Trąbka Jupiter JTR 600M (L) 1 450,00 zł

12. Zestaw nagłośnieniowy DAVE G3 15 Active 3 400,00 zł

13. Zestaw nagłośnieniowy DAVE G3 15 Active 3 400,00 zł

14. Monitor aktywny STINGERG2 10 Active 1 200,00 zł

15. Mikser Yamaha MG 1 66C 1 330,00 zł

16. System bezprzewodowy WMS 40 mini 2 Vocal 780,00 zł

Razem wartość brutto: 31 800,00 zł (25 853,66 zł netto plus podatek VAT 5 946,34 zł).

Realizacja projektu przyczyni się do aktywizacji społeczności lokalnej, instrumenty muzyczne i sprzęt nagłośnieniowy będzie wykorzystywany na potrzeby nauki gry w ramach prowadzonej orkiestry dętej, organizacji czasu wolnego i integracji społeczności lokalnej w ramach prowadzonej przez OSP działalności kulturalnej. Wymienione działania są dla uczestników bezpłatne. Będzie też możliwość nieodpłatnego udostępniania zakupionych instrumentów i nagłośnienia, przez organizacje pozarządowe, jednostki organizacyjne, organizacje wiejskie, grupy seniorów, młodzieżowe zespoły muzyczne, grupy nieformalne, szkoły czy osoby indywidualne. Sprzęt i instrumenty będące w posiadaniu OSP, będą mogły być udostępniane wyłącznie w związku z organizacją bezpłatnych przedsięwzięć kulturalno - społecznych realizowanych w formie: szkoleń, konferencji, warsztatów, przeglądów, prezentacji, koncertów, spektakli, akademii, widowisk artystycznych, sesji, uroczystości tematycznych skierowanych do mieszkańców. Projekt nie jest komercyjny i nie będzie przynosił żadnych dochodów. Nie będą pobierane żadne opłaty w trakcie jak i po realizacji projektu. Wszystkie dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich można uzyskać dofinansowanie w wysokości 80% kosztów kwalifikowanych. W przypadku podmiotów, które mogą odliczyć podatek VAT od zapłaconych faktur kosztami kwalifikowalnymi są ceny netto (bez VAT). W przypadku OSP tj. podmiotów, które nie mogą odliczyć podatku VAT od zapłaconych faktur, można ubiegać się o włączenie podatku VAT do kosztów kwalifikowalnych, o co Strona wystąpiła składając wniosek o dofinansowanie.

OSP nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit. Wszelkie nabywane przez OSP w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania przez Ochotniczą Straż Pożarną naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Nie ma możliwości odzyskania przez Ochotniczą Straż Pożarną naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, ponieważ OSP nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że jednym z celów statutowych Ochotniczej Straży Pożarnej jest prowadzenie działalności kulturalno oświatowej, jak też wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych. Cele te są realizowane przez organizowanie orkiestr, chórów, teatrów amatorskich i innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej. OSP realizuje cele również przez współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi, osobami fizycznymi i prawnymi. Działania te są skierowane do mieszkańców terenu Gminy D. i sąsiednich i są bezpłatne. W ramach wymienionej działalności statutowej OSP ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych zadania pod nazwą "Zakup instrumentów muzycznych i nagłośnienia". Zadanie będzie podlegało dofinansowaniu w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju - tzw. "Małych projektów"- Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Realizacja projektu przyczyni się do aktywizacji społeczności lokalnej, instrumenty muzyczne i sprzęt nagłośnieniowy będzie wykorzystywany na potrzeby nauki gry w ramach prowadzonej orkiestry dętej, organizacji czasu wolnego i integracji społeczności lokalnej w ramach prowadzonej przez OSP działalności kulturalnej. Projekt nie jest komercyjny i nie będzie przynosił żadnych dochodów. Nie będą pobierane żadne opłaty w trakcie jak i po realizacji projektu. Wszystkie dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. OSP nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit. Wszelkie nabywane przez OSP w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż Strona nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie wykonuje czynności opodatkowanych, z którymi zakupy towarów i usług w ramach projektu byłyby związane. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych w ramach realizowanego zadania pod nazwą "Zakup instrumentów muzycznych i nagłośnienia", współfinansowanego w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju - tzw. "Małych projektów"- Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, a tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl