IPPP2/443-1208/08-3/MK - Instalacja systemów zabezpieczeń w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1208/08-3/MK Instalacja systemów zabezpieczeń w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2008 r. (data wpływu 28 lipca 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 3 października 2008 r. (data wpływu 8 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT w wysokości 7% robót związanych z instalacją systemów zabezpieczeniowych w obiektach budowlanych i ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT w wysokości 7% robót związanych z instalacją systemów zabezpieczeniowych w obiektach budowlanych i ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Wezwanie uzupełniono pismem z dnia 3 października 2008 r. (data wpływu 8 października 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jedną z podstawowych działalności spółki jest instalacja systemów zabezpieczeniowych, takich jak: systemy alarmowe, systemy telewizji przemysłowej, systemy sygnalizacji pożaru, dźwiękowe systemy ostrzegawcze, systemy sterowania oddymianiem, systemy prześwietlenia, wykrywanie metali i materiałów wybuchowych, instalacje techniczne i sieci strukturalne, systemy domofonowe i videodomofonowe, systemy zarządzania bezpieczeństwem, systemy zarządzania budynkiem. W odniesieniu do tych robót spółka stosuje stawkę podatku VAT w wysokości 22%, bez względu na to w jakich obiektach budowlanych wykonywane są instalacje.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że działalność instalacji systemów zabezpieczeniowych zawiera się w klasyfikacji PKWiU po numerze 45.31.4 "Roboty budowlane instalacyjne elektryczne pozostałe". Natomiast według Polskiej Klasyfikacji Działalności PKD 2007 - 80.20.Z - "Działalność ochroniarska w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa". Zakres tej podklasy obejmuje wykonywanie instalacji elektrycznych dla systemów bezpieczeństwa, takich jak alarmy przeciwwłamaniowe i przeciwpożarowe z późniejszym monitoringiem. Klasyfikacja PKD 2004 obowiązująca do końca 2007 roku klasyfikowała tą działalność do grupy o symbolu 45.31.B "Wykonywanie instalacji elektrycznych sygnalizacyjnych".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy roboty związane z instalacją systemów zabezpieczeniowych można zakwalifikować do robót budowlano-montażowych i czy w związku ze zmianą w 2008 r. zasad opodatkowania, obniżona stawka 7% ma zastosowanie w stosunku do wymienionych instalacji w obiektach budowlanych i ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy o statystyce publicznej umożliwiają zakwalifikowanie instalacji systemów zabezpieczeniowych do robót budowlanych na podstawie klasyfikacji zawartych w:

1.

Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) - "Wykonywanie instalacji elektrycznych dla systemów bezpieczeństwa, takich jak alarmy przeciwłamaniowe i przeciwpożarowe" pod symbolem 80.20.Z (wcześniej 45.31.B - " Wykonywanie instalacji elektrycznych sygnalizacyjnych"),

2.

PKWiU - "Roboty budowlane instalacyjne" - kod 45.3,

3.

Systematyce Robót Budowlano-Montażowych -KNR- numer katalogu 5-08- "Instalacja i osprzęt światła, siły i sygnalizacji".

Spółka powinna więc opodatkować wykonywane usługi według stawki podatkowej VAT 7%, w odniesieniu do instalacji w obiektach budowlanych i ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu-do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Według zapisu ust. 12b tego artykułu do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c).

Ponadto zgodnie z § 5 ust. 1a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

*

w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jednocześnie w myśl art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

*

jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z budowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r., Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Zatem aby zastosować preferencyjną 7% stawkę VAT konieczne jest sklasyfikowanie samej usługi, jak również obiektu.

O ile prace te stanowią roboty budowlano - montażowe, remonty lub roboty konserwacyjne w obiektach mieszkaniowych, to na mocy powołanych powyżej przepisów należy uznać, iż podlegają one opodatkowaniu stawką preferencyjną w wysokości 7 %.

Jeżeli powyższe roboty budowlano-montażowe wykonywane są w określonych w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT obiektach budownictwa mieszkaniowego lub innych obiektach wymienionych w art. 43 ust. 12a - lub § 5 ust. 1a całość wykonywanej usługi opodatkowana będzie stawką VAT- w wysokości 7%.

Spółka dokonuje instalacji systemów zabezpieczeniowych, takich jak: systemy alarmowe, systemy telewizji przemysłowej, systemy sygnalizacji pożaru, dźwiękowe systemy ostrzegawcze, systemy sterowania oddymianiem, systemy prześwietlenia, wykrywanie metali i materiałów wybuchowych, instalacje techniczne i sieci strukturalne, systemy domofonowe i videodomofonowe, systemy zarządzania bezpieczeństwem, systemy zarządzania budynkiem. W odniesieniu do tych robót spółka stosuje stawkę podatku VAT w wysokości 22%, bez względu na to w jakich obiektach budowlanych wykonywane są instalacje.

Z przedstawionego przez Spółkę zdarzenia przyszłego wynika, że wykonywane są roboty związane z montażem i konserwacją systemów zabezpieczeniowych sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 45.31.4. - Roboty budowlane instalacyjne elektryczne pozostałe. Usługi te świadczone są w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w Dziale 45 mieszczą się roboty budowlane. Dział ten obejmuje:

1.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

2.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

3.

montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi należą do działu 45 PKWiU "Roboty budowlane". W oparciu o powyższe ustalenia stwierdza się, że świadczone usługi zaklasyfikowane są do PKWiU 45, mieszczą się w pojęciu robót budowlanych, i tym samym, zgodnie z § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług będą korzystały z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT.

Zatem, o ile Wnioskodawca prowadzi prace w zakresie robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych, a budynki mieszczą się wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm., to usługi te podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług. W przypadku natomiast instalacji systemów zabezpieczeniowych, takich jak: systemy alarmowe, systemy telewizji przemysłowej, systemy sygnalizacji pożaru, dźwiękowe systemy ostrzegawcze, systemy sterowania oddymianiem, systemy prześwietlenia, wykrywanie metali i materiałów wybuchowych, instalacje techniczne i sieci strukturalne, systemy domofonowe i videodomofonowe, systemy zarządzania bezpieczeństwem, systemy zarządzania budynkiem w obiektach innych niż obiekty budownictwa mieszkaniowego stosuje się stawkę podstawową w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy ponadto zauważyć, iż Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania usług do właściwego grupowania statystycznego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Spółkę w treści złożonego wniosku. Za prawidłową klasyfikację usługi odpowiedzialny jest świadczący usługę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl