IPPP2/443-1205/11-4/JO - Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1205/11-4/JO Możliwość zwolnienia z opodatkowania VAT usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 16 stycznia 2012 r. (data wpływu 18 stycznia 2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 4 stycznia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych. Wniosek został uzupełniony pismem dnia 16 stycznia 2012 r. (data wpływu 18 stycznia 2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 4 stycznia 2012 r. znak IPPP2/443-1205/11-2/JO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług cateringowych oraz szkoleń w formach pozaszkolnych. Wnioskodawczyni posiada tytuł mistrza w zawodzie kucharz-kelner. Nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. W 2011 r. Wnioskodawczyni prowadziła cykl kursów na podstawie umów zawartych z Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w ramach projektu 8.1.2 EFS Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla rolników i domowników w specjalności kucharz, kelner.

Za szkolenia Wnioskodawczyni wystawiała fakturę ze stawką zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego opierając się m.in. na indywidualnej interpretacji otrzymanej przez MODR, Zleceniodawcę Wnioskodawczyni, nr IPPP2-443-127/11-2/IZ z dnia 29 kwietnia 2011 r., z której wynika że środki na ww. kursy pochodzą w całości z publicznych środków krajowych i Unii Europejskiej.

MODR otrzymał ww. środki w drodze przetargu od Agencji Rozwoju....

W uzupełnieniu z dnia 16 stycznia 2012 r. Wnioskodawczyni przekazała następujące informacje:

1.

firma, którą prowadzi Wnioskodawczyni nie należy do sektora finansów publicznych

2.

dokumenty, z których wynika fakt finansowania kursów w 70% ze środków publicznych - kursy Wnioskodawczyni prowadziła na zlecenie Ośrodka Doradztwa Rolniczego i Spółki z o.o. - wykonawców projektu. Były to kursy w ramach Projektu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Poddziałania 7.1.1 - "Aktywna integracja w Gminie J. w zakresie,kucharz, kelner z obsługą imprez cateringowych" oraz z Poddziałania 8.1.2 - "Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie - Turystyka - szansą dla rolnika, w zakresie kucharz, kelner, barman". Dokumentami potwierdzającymi fakt współfinansowania tych szkoleń ze środków Unii Europejskiej są podpisane ze zlecającymi umowy. Ponadto, jak wynika ze "Szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013" zamieszczonego na stronach Ministerstwa Rozwoju Regionalnego koszty tych projektów są finansowane w całości ze środków publicznych w proporcji 85% środki UE 15% środki budżetu państwa. Potwierdza to również dokumentacja konkursowa do działania 7.1.1 i 8.1.2 ogłoszona na stronach www.mazowia.eu.

3.

Czynności wykonywane w ramach usług szkoleniowych. Program szkoleń obejmował m.in. następujące bloki tematyczne:

* technologia gastronomiczna

* towaroznawstwo spożywcze, techniki sporządzania dań podstawowych, wstępna obróbka termiczna surowców, sporządzanie zup i sosów, sporządzanie dań jarskich, półmięsnych i mięsnych, wyroby garmażeryjne, desery i napoje.

* sylwetka kelnera i organizacja pracy-formy i techniki obsługi gości, bary i ich rodzaje, serwowanie napoi, kalkulacje cen.

* organizacja przyjęć okolicznościowych.

* usługi cateringowe.

Zlecenia Wnioskodawczyni wykonywała osobiście w czasie 160 godzinnych kursów przy użyciu własnych materiałów i narzędzi.

4.

Wykonywane przez Wnioskodawczynię usługi były usługami kształcenia i doskonalenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ponieważ wypełniają dyspozycje art. 14 rozporządzenia RE nr 1777/2005, które wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. Obejmują one nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

5.

W ramach uzupełnienia własnego stanowiska w sprawie Wnioskodawczyni może tylko powtórzyć, że jej zdaniem usługi świadczone przez nią korzystają ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT w związku z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. jako finansowane w całości ze środków publicznych. Ustawodawca nie uzależnia zwolnienia od statusu uczestnika oraz podmiotu prowadzącego szkolenia. Kładzie nacisk na przedmiot usługi i sposób jej finansowania, stawiając jako warunek pochodzenie środków od instytucji publicznych. Decyduje przymiot środków publicznych a nie sposób ich przekazania - pośredni lub bezpośredni. Środki nie tracą charakteru publicznych tylko dlatego, że nie trafiły bezpośrednio do podmiotu świadczącego usługę, ale za pośrednictwem innego podmiotu. Potwierdzają to już dwa wyroki WSA w tej sprawie, tj. wyrok WSA w Krakowie z dnia 15 listopada 2011 r. i WSA w Gdańsku z dnia 4 października 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonując usługę ww. szkolenia na rzecz MODR Wnioskodawczyni ma prawo do zwolnienia z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni, środki na sfinansowanie przeprowadzonych przez nią szkoleń pochodzą w całości ze środków publicznych. Dysponentem środków jest co prawda MODR ale nie zmienia to charakteru tych środków, które w dalszym ciągu są środkami publicznymi.

Wnioskodawczyni swoje stanowisko wielokrotnie konsultowała telefonicznie z fachowcami z Krajowej Informacji Podatkowej i za każdym razem otrzymywała potwierdzenie jej słuszności. Chciałaby jednak uzyskać potwierdzenie w formie indywidualnej interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy, wynosi 23%, z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1, z zastrzeżeniem art. 146f. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest zatem uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Wnioskodawczyni w opisie sprawy wskazała, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług cateringowych oraz szkoleń w formach pozaszkolnych. Wnioskodawczyni posiada tytuł mistrza w zawodzie kucharz-kelner. W 2011 r. Wnioskodawczyni prowadziła cykl kursów na podstawie umów zawartych z Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w ramach projektu 8.1.2 EFS Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla rolników i domowników w specjalności kucharz, kelner.

Program szkoleń obejmował m.in. następujące bloki tematyczne:

* technologia gastronomiczna

* towaroznawstwo spożywcze, techniki sporządzania dań podstawowych, wstępna obróbka termiczna surowców, sporządzanie zup i sosów, sporządzanie dań jarskich, półmięsnych i mięsnych, wyroby garmażeryjne, desery i napoje.

* sylwetka kelnera i organizacja pracy-formy i techniki obsługi gości, bary i ich rodzaje, serwowanie napoi, kalkulacje cen.

* organizacja przyjęć okolicznościowych.

* usługi cateringowe.

Powyższe szkolenia Wnioskodawczyni wykonywała osobiście w czasie 160 godzinnych kursów przy użyciu własnych materiałów i narzędzi. Przedmiotowe szkolenie Wnioskodawczyni prowadziła na zlecenie wykonawców projektów, którzy są beneficjentami środków publicznych, zaś koszty ww. projektu są finansowane w całości ze środków publicznych w proporcji: 85% środki UE i 15% środki budżetu państwa. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż dokumentami potwierdzającymi fakt współfinansowania tych szkoleń za środków Unii Europejskiej są podpisane ze zlecającymi umowy.

W wyniku analizy wyżej powołanych przepisów należy stwierdzić, że przeprowadzone przez Wnioskodawczynię szkolenia dla rolników i domowników w specjalności kucharz, kelner w ramach projektu Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych. Ponadto Wnioskodawczyni podała, że przedmiotowe szkolenia, o których mowa we wniosku finansowane są w całości ze środków publicznych i są świadczone na rzecz beneficjentów środków publicznych.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Podkreślić należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Jak zostało wskazane powyżej, zwolnienie od podatku ma zastosowanie m.in. do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT i Wnioskodawczyni usługi o takim właśnie charakterze świadczy.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawczynię przedmiotowe usługi szkoleniowe są finansowane w całości ze środków publicznych w sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl