IPPP2/443-1200/13-3/DG

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1200/13-3/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2013 r. (data wpływu 7 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 stycznia 2014 r. (data wpływu 8 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania z limitu do zwolnienia od podatku VAT - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 8 stycznia 2014 r. (data wpływu 8 stycznia 2014 r.)o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie prawa do korzystania z limitu do zwolnienia od podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 4 listopada 2013 r. rozpoczął pracę w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych Sp. z o.o. jako kierownik-kordynator pracy sprzątaczek. Wnioskodawca ustalił z zarządem, że najkorzystniej dla szpitala będzie zatrudnienie poprzez rozszerzenie przez Stronę działalności gospodarczej. Przeważającym rodzajem działalności gospodarczej Strony jest działalność w zakresie taksówek osobowych (49.32.Z).

W Urzędzie Miasta i w Urzędzie Statystycznym doradzono Stronie rozszerzenie działalności gospodarczej pod nr PKD 70.22.Z. Pod tym numerem znajduje się wiele grup zawodowych, a podstawową formą jest doradztwo, która to działalność jest obciążona obowiązkiem płacenia podatku VAT. Z tego powodu Urząd Skarbowypoinformował Wnioskodawcę, że jest zobowiązany złożyć deklarację podatkową VAT.

Jednakże praca Wnioskodawcy w ogóle nie jest związana z doradztwem. Do obowiązków Strony należeć będzie nadzór nad utrzymaniem w czystości obiektów szpitala, planowanie i organizacja pracy sprzątaczek, kontrola użycia środków chemicznych. Ponieważ koledzy Strony wykonujący podobne obowiązki w innych firmach nie mają obowiązku płacenia podatku VAT, Wnioskodawca zwrócił się o opinię w tej kwestii do Krajowej Informacji Podatkowej. Poinformowano Stronę, że pod nr PKD 70.22.Z skupiono wiele zawodów objętych zarówno obowiązkiem płacenia podatku VAT (np. doradztwo i jego formy) jak i zwolnionych z tego obowiązku (np. księgowi). Ponieważ praca Wnioskodawcy nie ma znamion doradztwa, a wręcz przeciwnie będzie polegać na wykonywaniu konkretnych zleconych zadań, Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, że szpital jako instytucja użyteczności publicznej zupełnie nie jest zainteresowany zwiększaniem kosztów o podatek VAT (brak możliwości odliczania).

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że w 2013 r. łączny przychód z prowadzonej działalności gospodarczej wyniósł 15.242,50 zł, z czego 12.442,50 zł stanowił obrót z tytułu świadczenia usług taksówką, a 2.800 zł Strona osiągnęła z tytułu umowy z PZOZ. Wnioskodawca wskazał, że w 2014 r. również nie przekroczy kwoty limitu 150.000 zł. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy może on korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Artykuł 113 ust. 5 stanowi, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. (...)

Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

c.

nowych środków transportu,

d.

terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Ponadto, listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy zawiera załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.). Pod pozycją 12 tego załącznika wskazano, że wyłączenie ze zwolnienia od podatku dotyczy "doradztwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego".

Wskazać należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin "doradztwo" obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994 "doradzać" znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Tak więc doradztwo jest udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć szeroko.

Należy również podkreślić, że w poz. 12 załącznika do rozporządzenia nie został wskazany symbol PKWiU, odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych. Należy zatem stwierdzić, że najistotniejszym w przedmiotowej sprawie jest charakter wykonywanych czynności.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług taksówką osobową - PKD 49.32.Z oraz od listopada 2013 r. rozszerzył prowadzoną działalność gospodarczą o świadczenie usług polegające na nadzorowaniu i koordynowaniu pracy sprzątaczek w budynkach szpitala, sklasyfikowaną pod nr PKD 70.22.Z. Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę nie mają nic wspólnego z doradztwem; głównym zadaniem Wnioskodawcy będzie utrzymywanie w czystości obiektów szpitala i nadzór nad ich sprzątaniem.

Z tytułu świadczonych usług w 2013 r. łączny przychód Strony wyniósł 15.242,50 zł, z czego 12.442,50 zł stanowił obrót z tytułu świadczenia usług taksówką, a 2.800 zł Strona osiągnęła z tytułu umowy z PZOZ. Wnioskodawca wskazał, że w 2014 r. również nie przekroczy kwoty limitu 150.000 zł.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy ma prawo korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w zakresie świadczonych usług zgodnie z art. 113 ustawy o VAT.

W rozpatrywanej sprawie w związku z tym, że Wnioskodawca nie będzie świadczył usług doradztwa w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej obejmującej zarówno usługi transportu osobowego taksówkami jak też usługi nadzorowania pracy sprzątaczek i utrzymania w czystości obiektów szpitala, a także osiągnięty z tytułu świadczenia ww. usług obrót w 2013 r. wyniósł poniżej 150.000 zł, Strona może korzystać w 2013 r. ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć że zwolnienie będzie obowiązywało tylko do czasu przekroczenia kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl