IPPP2/443-119/10-6/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-119/10-6/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.),uzupełnione pismem z dnia 16 kwietnia 2010 r. (data wpływu 19 kwietnia 2010 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 7 kwietnia 2010 r. sygn. IPPP2/443-119/10-2/JW, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu pn. Ochrona i poprawa jakości dotowanego przez Komisję Europejską w ramach programu LIFE - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu pn. Ochrona i poprawa jakości dotowanego przez Komisję Europejską w ramach programu LIFE.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Polskie Biuro R z siedzibą w W., zwane dalej "Polskie Biuro R" jest przedstawicielstwem Fundacji "R" z siedzibą w Szentendre na Węgrzech, zwane dalej "R". Polskie Biuro R działa na podstawie Decyzji Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Rodzaj przeważającej działalności (PKD): 9133Z działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Polskie Biuro R jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od towarów i usług VAT Polskie Biuro R, na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - art. 15 ust. 1, art. 16 i art. 17, nie jest płatnikiem tego podatku, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej.

W dniu 3 października 2006 r. "R" zawarło umowę z Komisją Europejską umowę o przyznanie dotacji na realizację projektu "Ochrona i poprawa jakości " w ramach programu LIFE. Działania projektu, zaplanowane dla "R", są realizowane przez Polskie Biuro R. "R" przekazuje uzyskane od Komisji Europejskiej środki finansowe na realizację projektu do Polskiego Biura R. Zadaniem Polskiego Biura R w projekcie jest:

* koOrdynacja i rozliczanie projektu,

* działania edukacyjne (szkolenia, warsztaty, konferencje, wycieczki, wyjazdy studyjne),

* działania promocyjne (strona internetowa, wydawnictwa, plakaty, ulotki).

W projekcie prowadzone są między innymi działania ochrony czynnej (w szczególności koszenie, usuwanie zakrzaczeń, zamykanie kanałów melioracyjnych, sporządzanie planów rolnośrodowiskowych) oraz monitoringu, prowadzone przez partnerów projektu.

Zadania projektu są realizowane przez między innymi zatrudnianie pracowników, zamawianie usług, zakup gruntów, sprzętu i narzędzi. Projekt LIFE "Ochrona i poprawa jakości" nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną.

Zgodnie z zapisami Postanowień Wspólnych dla realizacji projektów LIFE, podatek VAT może być uznany za koszt kwalifikowalny, jeśli beneficjent oraz partnerzy projektu dostarczą Komisji Europejskiej dokument potwierdzający fakt, że są zobowiązani do płacenia, niepodlegającego zwrotowi podatku VAT od towarów i usług wymaganych do realizacji projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe), numer PKWiU: 91, kwalifikowane są jako zwolnione z podatku VAT.

Na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na zasadach określonych w rozdziale 12, istnieje możliwość uzyskania zwrotu podatku VAT, o ile spełnione są przez podatnika warunki określone w § 6 ust. 3 i 4 a umowa została podpisana przed 1 maja 2004 r..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy VAT od zakupów dokonanych, przez Polskie Biuro R, w celu realizacji projektu LIFE "Ochrona i poprawa jakości" podlega odliczeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Polskie Biuro R nie ma prawa, na podstawie zasad ogólnych, do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego od towarów i usług, zakupionych w ramach projektu LIFE "Ochrona i poprawa jakości" i jest zobowiązane do płacenia, niepodlegającego zwrotowi podatku VAT od towarów i usług wymaganych do realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy przepisy mówiące o możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od towarów i usług zapisane są w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego. Projekt LIFE "Ochrona i poprawa jakości" nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną. Co więcej, według załącznika 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe), numer PKWiU: 91, kwalifikowane są jako zwolnione z podatku VAT. Z tego powodu, w zakresie w jakim nabyte towary i usługi służą czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług, Polskie Biuro R nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Tak więc środki, przyznane na realizację projektu"Ochrona i poprawa jakości", wykorzystane przez Polskie Biuro R, nie są związane z transakcjami opodatkowanymi oraz będą w całości przeznaczone wyłącznie na działalność zwolnioną od podatku VAT, dlatego Polskie Biuro R nie ma prawa do zwrotu podatku od towarów i usług, zakupionych w ramach projektu.

Na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na zasadach określonych w rozdziale 12, Polskie Biuro R nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT. Ewentualny zwrot jest możliwy o ile spełnione są przez podatnika określone warunki. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 6 ust. 3 i 4 (umowy podpisane z Rządem Rzeczypospolitej Polski lub na podstawie umów Rządu Rzeczypospolitej Polski z rządami państw obcych lub organizacjami międzynarodowymi) rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Umowa na projekt LIFE "Ochrona i poprawa jakości" została zawarta bez udziału Rządu Rzeczypospolitej Polski oraz po dniu 1 maja 2004 r. Z tego powodu Polskie Biuro R nie spełnia warunków określonych w § 6 ust. 3 i 4 i nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie wymienionych powyżej przepisów, Polskie Biuro R jest zobowiązane do płacenia, niepodlegającego zwrotowi podatku VAT od towarów i usług wymaganych do realizacji projektu LIFE "Ochrona i poprawa jakości".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego przepisu wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą "Ochrona i poprawa jakości" w ramach programu LIFE. Zadaniem Strony jest koOrdynacja i rozliczanie projektu, działania edukacyjne (szkolenia, warsztaty, konferencje, wycieczki, wyjazdy studyjne) oraz działania promocyjne (strona internetowa, wydawnictwa, plakaty, ulotki). W ramach projektu prowadzone są między innymi działania ochrony czynnej (w szczególności koszenie, usuwanie zakrzaczeń, zamykanie kanałów melioracyjnych, sporządzanie planów rolnośrodowiskowych) oraz monitoringu, prowadzone przez partnerów projektu. Zadania realizowane są przez zatrudnianie pracowników, zamawianie usług, zakup gruntów, sprzętu i narzędzi. Realizowany projekt nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowanego projektu, z uwagi na fakt, że nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, brak jest bowiem związku nabywanych w ramach wykonywanego zadania towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi. Strona nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., ponieważ środki, uzyskane z dotacji na realizację projektu, nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Reasumując, w oparciu o powołane przepisy i przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizowanego zadania. W związku z powyższym Strona nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Z uwagi na fakt, że za złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 26 lutego 2010 r. data wpływu do tut. organu 8 marca 2010 r., Wnioskodawca winien wnieść opłatę w wysokości 40 zł (od dnia 20 września 2008 r. opłata za wydanie interpretacji indywidualnej wynosi bowiem 40 zł - art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej). Wnioskodawca dokonał wpłaty w wysokości 80 zł: za wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 2 kwietnia 2010 r. - 40 zł oraz za uzupełnienie wniosku w dniu 23 kwietnia 2010 r. - 40 zł. Zatem kwota w wysokości 40 zł, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona na numer konta bankowego wskazanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl