IPPP2/443-1184/08-4/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1184/08-4/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2008 r. (data wpływu 25 lipca 2008 r.) oraz uzupełnionego pismem z dnia 2 września 2008 r. (data wpływu 8 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rejestracji w podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rejestracji w podatku od towarów i usług.

Wezwaniem z dnia 20 sierpnia 2008 r. doręczonym 25 sierpnia 2008 r. zobowiązano Stronę do uzupełnienia opisu stanu faktycznego. Stosowne uzupełnienie strona doręczyła 8 września 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Miejski Ośrodek jest jednostką budżetową. Zgodnie ze statutem podstawowym zadaniem jednostki jest prowadzenie działalności, w tym świadczenie usług w zakresie upowszechniania kultury fizycznej, a w szczególności zarządzanie powierzonym mieniem komunalnym, tworzenie odpowiednich warunków do uprawiania sportu i rekreacji oraz unowocześnienia bazy sportowej, organizowanie imprez o charakterze sportowym, rekreacyjnym, kulturalnym, edukacyjnym itp., współpraca z instytucjami oświaty, kultury, organizacjami i stowarzyszeniami kultury fizycznej, rozwijanie usług w zakresie kultury fizycznej, udostępnianie bazy rekreacyjno-sportowej W celu realizacji swoich zadań MO gospodaruje obiektami sportowymi i rekreacyjnymi wraz z obiektami towarzyszącymi, stanowiącymi majątek Miasta. MO może pobierać opłaty za korzystanie z obiektów i urządzeń sportowych, udział w organizowanych imprezach sportowo - rekreacyjnych zgodnie ze statutem opłaty o których mowa nie mogą przekraczać kosztów poniesionych na utrzymanie obiektów i urządzeń oraz na organizację imprez. Opłaty te są inne tylko dla imprez komercyjnych (których jednostka obecnie nie realizuje). W przyszłym roku planowane jest przekazanie pod zarząd MO obiektu sportowego (basen i lodowisko). Pobierane będą opłaty za wstęp i za wypożyczenie sprzętu sportowego. Miejski Ośrodek w roku 2007 uzyskał dochody z następujących tytułów: a) z tytułu wynajmu sali sportowej b) z tytułu wynajmu kortów tenisowych c) z tytułu wypożyczenia łyżew d) z tytułu ostrzenia łyżew. Dochody z punktów b,c,d przekazano do Urzędu Miasta jako dochody budżetowe. Dochody z punktu a) stanowią dochody własne jednostki.

W świetle statutu i wykonywanych zadań Miejski Ośrodek w M nie czerpie zysków z prowadzonej działalności podstawowej, a wszelkie dochody uzyskane z tytułu wykonywania przekazuje dc Urzędu Miasta M. Wyjątek stanowi dochody z działalności wykraczającej poza zakres działalności podstawowej, określonej w statucie, polegającej na świadczeniu usług: najmu, dzierżawy.

Wnioskodawca pismem z dnia 2 września 2008 r. uzupełnił opis poprzez wskazanie: Zgodnie z interpretacją dokonaną przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi działalność prowadzona przez Miejski Ośrodek mieści się w grupowaniach:

* Wynajmowanie obiektu sportowego (np. sali sportowej) świadczonego na podstawie umowy najmu całości lub części na określony czas, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym na cele ich działalności oraz osobom fizycznym (np. organizacja imprezy okolicznościowej). PKWiU 70.20.12-00.00 "Usługi wynajmowania lub dzierżawy nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, stanowiących majątek własny".

* Udostępnianie obiektu sportowego (np. sali sportowej, kortów tenisowych) na zasadzie wykupienia wstępu (poprzez zakup np. karnetu, biletu" wstępu) osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp dla swoich pracowników/członków w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie, czy celem wstępu jest rekreacja czy uprawianie sportu. PKWiU 92.61.10-00.00 "Usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych".

* Wypożyczanie sprzętu sportowego np. łyżew PKWiU 71.40.14-00.00 "Usługi dzierżawy lub wypożyczania sprzętu rekreacyjnego, rozrywkowego i sportowego".

* Ostrzenie łyżew PKWiU 52.74.13-00.90 "Usługi w zakresie napraw artykułów użytku domowego i osobistego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy istnieje potrzeba aby Miejski Ośrodek zarejestrował się jako podatnik podatku od towarów i usług VAT.

Zdaniem wnioskodawcy: Ustawa o podatku od towarów i usług mówi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ustawy) W załączniku nr 4 ustawy ujęto wykaz usług zwolnionych z podatku.

W poz. 11 tabeli określono, iż zwolnione z podatku są usługi związane z rekreacją i sportem (z wyłączeniem usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych), z zastrzeżeniem, że dotyczy to wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają, jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszystkie zyski, które mimo wszystko osiągną przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Zgodnie z postanowieniami art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT), nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. W świetle tego organy władzy publicznej są podatnikami podatku od towarów i usług VAT tylko w przypadku, gdy podstawą do wykonania określonych czynności są zawarte umowy cywilnoprawne.

W uzupełnieniu do wniosku Strona przedstawiła swoje stanowisko: MO jest jednostką organizacyjną Urzędu Miasta.

Zgodnie ze statutem, MO może pobierać opłaty za korzystanie z obiektów i urządzeń sportowych, udział w organizowanych imprezach sportowo-rekreacyjnych. Opłaty te nie mogą przekraczać kosztów poniesionych na utrzymanie obiektów i urządzeń, i organizację imprez. Dochody uzyskane z tytułu udostępnienia kortów tenisowych na zasadzie wykupienia wstępu (poprzez zakup karnetu, biletu wstępu) osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, wypożyczenia i ostrzenia łyżew - stanowią w całości dochody budżetowe i są przekazywane na rachunek bieżący Urzędu Miasta. W świetle powyższego, zgodnie z postanowieniem art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), MO uznaje ww. czynności za nie podlegające opodatkowaniu VAT. Wynajmowanie obiektu sportowego (np. sali sportowej, kortów tenisowych) świadczone na podstawie umowy najmu całości lub części na określony czas, podmiotom gospodarczym lub innym jednostkom organizacyjnym oraz osobom fizycznym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy zauważyć, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Z treści złożonego wniosku wynika, że MO jest jednostka budżetowa świadczy usługi: z tytułu wynajmu sali sportowej, z tytułu wynajmu kortów tenisowych, z tytułu wypożyczenia łyżew, z tytułu ostrzenia łyżew. Dochody z tytułu wynajmu sali sportowej stanowią dochody własne jednostki.

Ad. 1 Świadczone usługi najmu sali sportowej Strona zaklasyfikowała do grupowania PKWiU 70.20.12-00.00 "Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, na własny rachunek". Powyższe usługi nie zostały wymienione w ustawie o podatku od towarów i usług i w przepisach wykonawczych ani jako zwolnione, ani też jako korzystające z preferencyjnej stawki VAT, dlatego też, o ile zastosowana przez Wnioskodawcę klasyfikacja wg PKWiU jest prawidłowa, opodatkowane są stawką 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Z kolei na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 4 tegoż załącznika zostały wymienione usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe (PKWiU ex 70.20.11).

W konsekwencji najem lokalu na cele użytkowe (wyłączony ze zwolnienia w załączniku nr 4 do ustawy) świadczony przez podatnika podatku od towarów i usług stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu stawką podstawową 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na limit obrotu z art. 113 ust. 1 ustawy, który nie dotyczy zarejestrowanych podatników podatku od towarów i usług. Przedmiotowy najem podlegać będzie opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług 22% - art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 2 Świadczone usługi udostępniania obiektu sportowego (np. sali sportowej, kortów tenisowych) na zasadzie wykupienia wstępu (poprzez zakup np. karnetu, biletu "wstępu zostały przez Stronę zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.61.10-00.00 "Usługi związane działalnością stadionów i innych obiektów sportowych" i jako takie, zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy poz. 158, podlegają opodatkowaniu 7% stawka podatku od towarów i usług.

Ad. 3. Wypożyczanie sprzętu sportowego np. łyżew PKWiU 71.40.14-00.00 "Usługi dzierżawy lub wypożyczania sprzętu rekreacyjnego, rozrywkowego i sportowego". Powyższe usługi nie zostały wymienione w ustawie o podatku od towarów i usług i w przepisach wykonawczych ani jako zwolnione, ani też jako korzystające z preferencyjnej stawki VAT, dlatego też, o ile zastosowana przez Wnioskodawcę klasyfikacja wg PKWiU jest prawidłowa, opodatkowane są stawką 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Ad. 4. Ostrzenie łyżew PKWiU 52.74.13-00.90 "Usługi w zakresie napraw artykułów użytku domowego i osobistego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane". Powyższe usługi nie zostały wymienione w ustawie o podatku od towarów i usług i w przepisach wykonawczych ani jako zwolnione, ani też jako korzystające z preferencyjnej stawki VAT, dlatego też, o ile zastosowana przez Wnioskodawcę klasyfikacja wg PKWiU jest prawidłowa, opodatkowane są stawką 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Argumentacja Wnioskodawcy, iż zwolnione z podatku są usługi związane z rekreacją i sportem (z wyłączeniem usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych), z zastrzeżeniem, że dotyczy to wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają, jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszystkie zyski, które mimo wszystko osiągną przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług oraz argumentacja, iż dochody uzyskane z tytułu udostępnienia kortów tenisowych na zasadzie wykupienia wstępu (poprzez zakup karnetu, biletu wstępu) osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym, wypożyczenia i ostrzenia łyżew - stanowią w całości dochody budżetowe i są przekazywane na rachunek bieżący Urzędu Miasta. W świetle powyższego, zgodnie z postanowieniem art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), MO uznaje ww. czynności za nie podlegające opodatkowaniu VAT.) nie jest trafna. Zgodnie z brzmieniem przepisu zwolnienie dotyczy tylko podmiotów, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągnięcia zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług (poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług).

Również argumentacja Wnioskodawcy o spełnieniu norm art. 15 ust. 6 ustawy w związku z dokonaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jest ze względów oczywistych nietrafna. Unormowania przepisu art. 15 ust. 6 traktują o dokonanych czynnościach przez organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, zaś przepis art. 41 ust. 1 ustawy o zwolnieniu z VAT czynności odpłatnego świadczenia usług w określonych sytuacjach ekonomicznych.

Podatnikiem podatku od towarów i usług w świetle art. 15 ust. 1 tej ustawy jest każda osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, osoba fizyczna, która wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalnością gospodarczą jest wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 113 ust. 1 powołanej ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Jednocześnie zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Ponieważ w opisie zdarzenia nie podano daty od kiedy Ośrodek dokonuje odpłatnego świadczenia usług, podkreślenia wymaga więc przepis ust. 11 powołanego art. 113. Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Unormowania przepisu art. 113 ust. 1 oraz ust. 9 (rozpoczęcie wykonywania czynności w trakcie roku podatkowego) należy więc odnieść - również w zakresie treści tych przepisów dla danego okresu - do daty faktycznego rozpoczęcia wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym MO powinien zarejestrować się jako podatnik podatku od towarów i usług, gdyż dokonuje odpłatnego świadczenia usług polegających opodatkowaniu - chyba że Ośrodek może korzystać ze zwolnienia podmiotowego - art. 113 ust. 1, 9 i ust. 11 ustawy. Stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl