IPPP2/443-117/11-2/KOM - Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej przedsiębiorcy świadczącego usługi przewozu osób niepełnosprawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-117/11-2/KOM Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej przedsiębiorcy świadczącego usługi przewozu osób niepełnosprawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przestawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje rozpocząć działalność gospodarczą, której przedmiotem będzie przewóz osób niepełnosprawnych (PKD 49.39.Z, PKWiU 49.39) samochodem osobowym (do 9 osób łącznie z kierowcą). Nie będzie to przewóz taxi, bo będzie polegał na zabraniu osób/osoby niepełnosprawnej wraz z opiekunem/opiekunami z wyznaczonego przez nich miejsca (np. z domu) i transporcie do określonego punktu docelowego. Będzie to przewóz okazjonalny, a nie regularny (w rozumieniu ustawy o transporcie drogowym). Klientami będą osoby fizyczne z orzeczonym stopniem niepełnosprawności i klienci instytucjonalni (gminne ośrodki pomocy społecznej, domy pomocy społecznej, szkoły, urzędy gmin, organizacje pozarządowe).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma obowiązek zakupu kasy fiskalnej, jej legalizacji i ewidencjonowania za jej pomocą przychodów w momencie rozpoczęcia działalności, czy obowiązek ten powstanie dopiero po przekroczeniu przychodu w wysokości 20.000 zł (zgodnie z § 3 ust. 7 rozporządzenia MF w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących).

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek posiadania kasy fiskalnej przy przewozie osób niepełnosprawnych okazjonalnie, nieregularnie, będzie go dotyczył dopiero po przekroczeniu 20.000 zł przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym, obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Przedmiotowe rozporządzenie przewiduje generalnie dwa rodzaje zwolnień:

* podmiotowe - zwalniające podatnika z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej prowadzonej przez niego działalności,

* przedmiotowe - zwalniające z ewidencjonowania tylko ściśle określone czynności.

Stosownie do treści § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Usługi, które zamierza świadczyć Wnioskodawca nie są wymienione w tym załączniku, jako usługi zwolnione z obowiązku rejestrowania ich na kasie.

Wymienione rozporządzenie wyłącza też niektóre czynności ze zwolnienia.

W myśl § 4 ust. 1 pkt 2 rozp. zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia, tj.:

* poz. 15 załącznika: ex 49.31.2 - pozostały transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski-dot. wyłącznie przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich, innych niż kolejowe, za które pobierane są ceny urzędowe ustalone przez gminę lub związek komunalny

* poz. 16 załącznika: ex 49.39.1 - transport lądowy pasażerski, rozkładowy: międzymiastowy i specjalizowany - dot. wyłącznie przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich, innych niż kolejowe, za które pobierane są ceny urzędowe ustalone przez gminę lub związek komunalny.

Podatnicy, którzy świadczą usługi przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji są obowiązani w tej sytuacji do stosowania kasy rejestrującej, bez względu na wielkość osiągniętego obrotu.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą, w przedmiocie przewozu osób niepełnosprawnych samochodem osobowym (do 9 osób), które to usługi nie będą regularne i nie będą przewozem taxi. Będą świadczone dla osób fizycznych z orzeczonym stopniem niepełnosprawności i klientów instytucjonalnych.

Wobec powyższego, Wnioskodawca będzie zobowiązany do ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej obrotu i kwot podatku należnego, wynikających ze sprzedaży świadczonych usług transportu lądowego pasażerskiego, dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych od pierwszego dnia prowadzonej działalności gospodarczej, co wynika z § 4 ust. 1 pkt 2 rozp. Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Jednocześnie tut. organ nadmienia, że Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku rejestrowania przedmiotowych usług na kasie fiskalnej w przypadku, gdy będzie je świadczył na rzecz klientów instytucjonalnych, tj. gminnych ośrodków pomocy społecznej, domów pomocy społecznej, szkół, urzędów gmin, organizacji pozarządowych.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl