IPPP2/443-1161/13-3/KOM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1161/13-3/KOM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2013 r. (data wpływu 28 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z dokonanymi nakładami na budowę drogi, która następnie będzie podlegać nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz Gminy (Pyt. 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z dokonanymi nakładami na budowę drogi, która następnie będzie podlegać nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz Gminy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka S.A. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem prowadzonej przez Spółkę działalności jest produkcja i dystrybucja produktów żywnościowych pod rozpoznawalnymi na rynku markami. W ofercie Spółki znajduje się aktualnie około 1500 produktów, w tym m.in. kawa, lody, słodycze, odżywki dla dzieci, wyroby kulinarne, karmy dla psów i kotów oraz inne wyroby spożywcze.

W najbliższym czasie Spółka zamierza zrealizować na posiadanych przez nią gruntach inwestycję polegającą na budowie hali produkcyjno-magazynowej wraz budynkami technicznymi i budynkiem socjalno-biurowym oraz obiektami i infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości na terenie Gminy K. w województwie........ W fabryce powstałej w ramach Inwestycji będą produkowane przez Wnioskodawcę towary, których sprzedaż będzie - zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami o VAT - podlegała opodatkowaniu VAT według właściwych stawek i nie będzie korzystała ze zwolnienia w tym podatku.

Z uwagi na brak zamierzeń inwestycyjnych Gminy w zakresie budowy dróg w rejonie planowanej Inwestycji oraz zachodzącą potrzebę wykonania w tym rejonie drogi dojazdowej do Inwestycji, bez której jej realizacja, a następnie funkcjonowanie nie będzie możliwe, Spółka zawrze z Gminą porozumienie w sprawie ustalenia zasad współpracy przy budowie drogi, na moment składania wniosku będące w końcowej fazie negocjacji.

Zgodnie z ustalonymi już postanowieniami Porozumienia zobowiąże się w nim stosownie do art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 260 z późn. zm., dalej: "ustawa o DP") - do wykonania we własnym zakresie i na swój koszt usług polegających na przygotowaniu dokumentacji projektowej oraz budowie odcinka drogi o określonych parametrach (długość, szerokość, nawierzchnia, konstrukcja wg kategorii ruchu) wraz z infrastrukturą towarzyszącą (odwodnienie, ciąg pieszo-rowerowy) prowadzącej do Inwestycji.

Zgodnie z ww. przepisami ustawy o DP, budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową, a do takich zalicza się Inwestycja, należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg określa w takim przypadku umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej. W rozpatrywanej sytuacji rolę takiej umowy pełnić będzie Porozumienie zawarte z Gminą, która zgodnie z odrębnymi przepisami będzie zarządcą Drogi.

Droga zostanie wybudowana przede wszystkim na trzech działkach stanowiących własność Gminy, wskazanych w Porozumieniu. W niewielkiej części Droga przebiegać będzie jednak również przez teren stanowiący własność Skarbu Państwa, a objęty zarządem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, z którą Spółka zawrze odrębne porozumienie, o treści zbliżonej do tego, zawieranego z Gminą lub od której uzyska jednostronne oświadczenie zezwalające na wybudowanie Drogi na gruncie Skarbu Państwa. Zarówno w przypadku Gminy, jak i GDDKiA Spółka uzyska na czas i w celu wykonania Drogi prawo do dysponowania ich terenami (działkami) na cele budowlane, obejmujące prawo do składania oświadczeń o prawie do dysponowania tymi nieruchomościami na cele budowlane, określone w art. 32 ust. 4 ustawy - Prawo budowlane.

W żadnym jednak momencie (tekst jedn.: przed, w trakcie lub po wykonaniu Drogi) na Wnioskodawcę nie zostanie przeniesione prawo własności/prawo do rozporządzania przedmiotowymi nieruchomościami jak właściciel (przez cały okres budowy Drogi właścicielami nieruchomości, na których ona powstanie, będą/pozostaną Gmina i Skarb Państwa).

Spółka zobowiązuje się w Porozumieniu, że po wybudowaniu Drogi wyda ją w ustalonym terminie, po poświadczeniu zakończenia budowy przez właściwy organ, a Gmina zobowiązuje się do jej przejęcia.

Wykonanie i wydanie Drogi nastąpi nieodpłatnie, w związku z czym Spółka zrzeka się wszelkich dalszych praw i roszczeń z tego tytułu oraz nie będzie ich wnosić w przyszłości. Po odebraniu Drogi Gmina jako właściciel (a w przypadku gruntu będącego własnością Skarbu Państwa na podstawie odrębnych ustaleń pomiędzy Gminą a Skarbem Państwa) będzie jej wyłącznym dysponentem. Wnioskodawca przeniesie również na Gminę uprawnienia z tytułu rękojmi i gwarancji, wynikające z umowy zawartej przez Wnioskodawcę z wykonawcą robót budowlanych dotyczących Drogi.

W związku z wykonaniem Porozumienia i budową Drogi Spółka będzie ponosić we własnym imieniu i na własny rachunek wydatki na nabycie różnego rodzaju usług a także towarów, (w szczególności projektowych, doradczych, inżynierskich związanych z przygotowaniem dokumentacji technicznej, nadzoru inwestorskiego, czy budowlanych w zakresie budownictwa drogowego), które w przypadku, gdy będą dostarczane przez podatników VAT, będą udokumentowane fakturami z wykazanymi na nich kwotami VAT (o ile okaże się on należny). Budowę Drogi Spółka planuje powierzyć zewnętrznym wykonawcom.

Realizacja Drogi, jak już wyżej zostało to zasygnalizowane, jest niezbędna dla prawidłowego i sprawnego przeprowadzenia Inwestycji, a następnie funkcjonowania przedsiębiorstwa Spółki, gdyż zapewni pracownikom Spółki, kooperantom oraz klientom/odbiorcom produkowanych tam towarów dojazd do nowej fabryki i umożliwi jej sprawną obsługę logistyczną na poziomie przyjętym dla tego rodzaju przedsięwzięć gospodarczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2):

Czy mimo braku opodatkowania VAT przekazania (wykonania i wydania) Gminie Drogi - Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych przez Spółkę faktur dokumentujących nabycie przez nią towarów i usług na potrzeby realizacji inwestycji polegającej na wybudowaniu Drogi.

Zdaniem Wnioskodawcy, mimo braku opodatkowania VAT czynności polegającej na przekazaniu (wykonaniu i wydaniu) Drogi na rzecz Gminy, przysługiwać jej będzie na ogólnych zasadach prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych przez nią faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji inwestycji polegającej na wybudowaniu Drogi.

Wspomniane przekazanie Drogi odbędzie się na cele prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, a tym samym wydatki (na nabycie towarów i usług) poniesione na jej wybudowanie będą wykazywać związek z tą działalnością. Jednocześnie, ponieważ Inwestycja służyć będzie produkcji przez Spółkę towarów, których sprzedaż będzie opodatkowana wg właściwych stawek VAT, między wydatkami a sprzedażą towarów wyprodukowanych w fabryce zlokalizowanej na terenie Inwestycji zachodzić będzie związek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. To, iż związek ten nie będzie mieć charakteru bezpośredniego, w świetle postanowień ww. artykułu ustawy, będzie bez znaczenia dla zastosowania przewidzianego w nim prawa do odliczenia VAT.

Prawo do odliczenia VAT naliczonego

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma więc związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi VAT realizowanymi przez podatnika, przy czym związek ten może mieć zarówno charakter bezpośredni, jak i pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary/usługi służą np. do dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub są niezbędne do wytworzenia towarów/usług będących przedmiotem dostawy. Związek pośredni występuje natomiast w przypadku, gdy wydatki ponoszone na zakup towarów/usług wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym VAT. Przy tym, związek przyczynowo-skutkowy między dokonywanymi zakupami towarów/usług a powstaniem obrotu opodatkowanego VAT występuje, jeśli nabywane towary/usługi wpływają na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczyniając się tym samym do generowania przez podmiot sprzedaży opodatkowanej VAT (przykładem takiego związku są zakupy maszyn/urządzeń wykorzystywanych w procesie produkcji).

Jak wynika z opisu zawartego we wniosku, w związku z budową Drogi Spółka poniesie wydatki na nabycie różnego rodzaju towarów/usług. W szczególności, wszystkie bądź część zadań związanych z budową infrastruktury drogowej powierzone zostaną zewnętrznym wykonawcom, którzy udokumentują wykonane przez siebie usługi fakturami, na których wykazane zostaną kwoty VAT. Spółka uważa, iż ww. wydatki poniesione w związku z budową infrastruktury drogowej będą spełniały warunek polegający na zachowaniu związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z dokonanych w tym zakresie zakupów.

Realizacja i przekazanie przedmiotowej inwestycji drogowej zostaną dokonane przez Spółkę w celu umożliwienia sprawnego i efektywnego prowadzenia działalności gospodarczej za pomocą zrealizowanej Inwestycji. Przy tym, w ramach Inwestycji będą produkowane towary, których sprzedaż będzie opodatkowana VAT, co z kolei powoduje, że wydatki na realizację Drogi będą wykazywały związek pośredni z czynnościami opodatkowanymi VAT, które będą w przyszłości realizowane przez Wnioskodawcę przy wykorzystaniu Inwestycji. Związek ten jest bezsporny w zakresie, w jakim zapewni rozwój Spółki i zwiększenie jej obrotów z tytułu działalności opodatkowanej VAT.

Powyższe stanowisko znajduje jednoznaczne potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 6 lutego 2013 r. (sygn. ILPP1/443-1038/12-2/HW) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, że: "W odniesieniu do podatku od towarów i usług wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących ponoszone koszty realizacji przekazywanej drogi, Spółka będzie miała - w świetle art. 86 ust. 1 ustawy - prawo do odliczenia tego podatku, jeżeli przedmiotowa droga będzie związana wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Fakt przekazania przedmiotowej infrastruktury na rzecz Gminy nie pozbawi Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku - nie będzie powodowała obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w tym zakresie.

Reasumując, Wnioskodawca zachowa prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione koszty związane z przebudową drogi, a następnie nieodpłatnie przekazanej na rzecz Gminy, jeżeli poniesione wydatki służyć będą Spółce wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy."

Powyższe stanowisko znalazło również potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 czerwca 2013 r. (sygn. IPPP1/443-359/13-2/JL), w której Organ wskazał, że: "Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki występuje, bowiem ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki związane z nabyciem towarów i usług służą wyłącznie do przebudowy układu drogowego. Droga publiczna po wybudowaniu będzie umożliwiała dostęp do dworca. Jak wskazał Wnioskodawca, cała Inwestycja przebudowy D związana jest z działalnością Wnioskodawcy w całości opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - najem oraz dzierżawa powierzchni, dostawa mediów oraz usługi reklamowe. Realizacja przedmiotowej inwestycji drogowej służy uzyskaniu przez Spółkę korzyści w postaci przyszłych przychodów w obiekcie dworca, osiąganych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym należy uznać, iż towary oraz usług zakupione w celu realizacji inwestycji drogowej mają związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę. W konsekwencji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z budową infrastruktury drogowej, mimo nieodpłatnego przekazania tych nakładów na rzecz Gminy."

Podobne stanowisko zaprezentował również m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 18 lipca 2013 r. (sygn. IPTPP2/443-342/13-5/AW) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 25 czerwca 2013 r. (sygn. ILPP2/443-274/13-4/AKr).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego (w zakresie Pyt. 2) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny (art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Natomiast nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wynika z konstrukcji powołanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a przedmiotem jego działalności jest produkcja i dystrybucja ponad 1500 produktów żywnościowych. W najbliższym czasie Spółka planuje realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego polegającego na budowie hali produkcyjno-magazynowej wraz budynkami technicznymi i budynkiem socjalno-biurowym oraz obiektami i infrastrukturą towarzyszącą na terenie Gminy oraz na budowie drogi dojazdowej do inwestycji, bez której jej realizacja, a następnie funkcjonowanie nie będzie możliwe. Wnioskodawca zawrze z Gminą porozumienie w sprawie ustalenia zasad współpracy przy budowie drogi, na moment składania wniosku będące w końcowej fazie negocjacji.

Planowana inwestycja realizowana będzie na trzech działkach będących własnością Gminy, a niewielkiej części droga będzie przebiegać przez teren należący do Skarbu Państwa. Spółka nie posiada tytułu prawnego do tych działek. Po wybudowaniu drogi dojazdowej Wnioskodawca przekaże ją nieodpłatnie na rzecz Gminy. Po odebraniu Drogi Gmina jako właściciel (a w przypadku gruntu będącego własnością Skarbu Państwa na podstawie odrębnych ustaleń pomiędzy Gminą a Skarbem Państwa) będzie jej wyłącznym dysponentem. Wnioskodawca przeniesie również na Gminę uprawnienia z tytułu rękojmi i gwarancji, wynikające z umowy zawartej przez Wnioskodawcę z wykonawcą robót budowlanych dotyczących Drogi.

W związku z wykonaniem Porozumienia i budową drogi Spółka będzie ponosić we własnym imieniu i na własny rachunek wydatki na nabycie różnego rodzaju usług a także towarów, (w szczególności projektowych, doradczych, inżynierskich związanych z przygotowaniem dokumentacji technicznej, nadzoru inwestorskiego, czy budowlanych w zakresie budownictwa drogowego), które w przypadku, gdy będą dostarczane przez podatników VAT, będą udokumentowane fakturami z wykazanymi na nich kwotami VAT (o ile okaże się on należny).

Realizacja Drogi jest niezbędna dla prawidłowego i sprawnego przeprowadzenia Inwestycji, a następnie funkcjonowania przedsiębiorstwa Spółki, gdyż zapewni pracownikom Spółki, kooperantom oraz klientom/odbiorcom produkowanych tam towarów dojazd do nowej fabryki i umożliwi jej sprawną obsługę logistyczną na poziomie przyjętym dla tego rodzaju przedsięwzięć gospodarczych.

Z uwagi na przedstawione zdarzenie przyszłe i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług od nakładów na budowę drogi stanowiącą drogę dojazdową do Inwestycji, które następnie podlegać będą nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz Gminy i Skarbu Państwa. Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a nakłady ponoszone na budowę drogi, tj. zakup towarów i usług (w szczególności projektowych, doradczych, inżynierskich związanych z przygotowaniem dokumentacji technicznej, nadzoru inwestorskiego, czy budowlanych w zakresie budownictwa drogowego) będą ostatecznie miały związek z czynnościami opodatkowanymi, tj. produkcją przez Wnioskodawcę towarów, których sprzedaż będzie - zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami o VAT - podlegała opodatkowaniu VAT według właściwych stawek i nie będzie korzystała ze zwolnienia w tym podatku. Ponadto droga zapewni pracownikom Spółki, kooperantom oraz klientom/odbiorcom produkowanych tam towarów dojazd do nowej fabryki i umożliwi jej sprawną obsługę logistyczną na poziomie przyjętym dla tego rodzaju przedsięwzięć gospodarczych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pyt. 2 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z dokonanymi nakładami na budowę drogi dojazdowej, która następnie będzie podlegać nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz Gminy i Skarbu Państwa. Natomiast kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy nakładów związanych z budową drogi dojazdowej do Inwestycji, została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji Nr IPPP2/443-1161/13-2/KOM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl