IPPP2/443-113/11-3/MM - Możliwość zwolnienia od podatku VAT czynności polegających na dokonaniu inspekcji pojazdów w celu ich identyfikacji, oceny ich stanu faktycznego, weryfikacji zgłoszonych danych ze stanem faktycznym, jako usług pomocniczych do usług ubezpieczeniowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-113/11-3/MM Możliwość zwolnienia od podatku VAT czynności polegających na dokonaniu inspekcji pojazdów w celu ich identyfikacji, oceny ich stanu faktycznego, weryfikacji zgłoszonych danych ze stanem faktycznym, jako usług pomocniczych do usług ubezpieczeniowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług pomocniczych do usług ubezpieczeniowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług pomocniczych do usług ubezpieczeniowych. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym stanie faktycznym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 11 kwietnia 2011 r. znak IPPP2/443-113/11-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą oraz jest podatnikiem VAT czynnym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Główny zakres prowadzonej przez niego działalności to usługi pomocy drogowej, w tym holowanie pojazdów. Na podstawie pełnomocnictwa dalszego (substytucji) Zainteresowany wykonał w dniu 5 stycznia 2011 r. usługę zafakturowaną na rzecz mocodawcy, tj. P. sp. z o.o. z siedzibą w W. przy ul. G. będącego pełnomocnikiem firmy ubezpieczeniowej A. S.A Oddział w Polsce, której zakres i opis Podatnik przedstawia poniżej.

Opis wykonanej usługi:

Usługa jest wykonywana na podstawie pełnomocnictwa dalszego (substytucji) udzielonego firmie Wnioskodawcy, T. przez pełnomocnika firmy A. S.A. Oddział w Polsce. Pełnomocnictwo dalsze pozwala firmie Wnioskodawcy na wykonywanie w imieniu i na rzecz firmy ubezpieczeniowej A. S.A. czynności polegających na dokonywaniu inspekcji pojazdów w celu ich identyfikacji, oceny ich stanu technicznego, weryfikacji zgłoszonych danych ze stanem faktycznym.

Inspekcja pojazdu polega na jego identyfikacji wraz z ustaleniem poprawności danych zgłoszonych przez ubezpieczającego pojazd ze stanem faktycznym, tj.

* stwierdzenie zgodności marki, modelu, nr rejestracyjnego, nr VlN pojazdu podanego przez ubezpieczyciela oraz innych danych według zlecenia;

* stwierdzenie czy w pojeździe wykonywane były modyfikacje zmieniające konstrukcję pojazdu w postaci rozbudowy, nadbudowy, przebudowy pojazdu;

* sprawdzenie czy pojazd posiada uszkodzenia, a w przypadku ich stwierdzenia sporządzenie dalszego opisu tych uszkodzeń;

* wykonanie dokumentacji fotograficznej pojazdu według dostarczonej instrukcji w tym zdjęcia dokumentów pojazdu oraz kluczyków do pojazdu;

* wykonanie pomiarów grubości powłoki lakierniczej całego pojazdu oraz pomiar głębokości bieżnika opon.

Z powyższych czynności sporządzony jest Protokół z Inspekcji według druku określonego przez zlecającego.

Zestaw czynności wchodzących w skład opisanej usługi inspekcji pojazdów dotyczy co do zasady pojazdu ubezpieczonego lub który ma być ubezpieczony przez firmę ubezpieczeniową A. S.A. i ma wpływ na prawa klienta i zobowiązania ubezpieczyciela w polisie.

Jako podwykonawca usługi Wnioskodawca nie jest jednak w stanie zweryfikować jak wykonana przez niego usługa jest wykorzystana docelowo przez firmę ubezpieczeniową.

Zainteresowany nadmienia, że tak przedstawioną usługę Urząd Statystyczny w Łodzi zakwalifikował jako:

* "usługi związane z oceną ryzyka i szacowaniem poniesionych strat" symbol PKWiU 66.21.10.0, dla PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r.

* "usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe", symbol PKWiU 67.20.10.-00.90, dla PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje:

* z tytułu świadczenia usługi polegającej na dokonywaniu inspekcji pojazdów w celu ich identyfikacji, oceny stanu faktycznego, weryfikacji zgłoszonych danych ze stanem faktycznym Wnioskodawca nie wykonuje na rzecz zakładu ubezpieczeń czynności agencyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym;

* w ocenie Wnioskodawcy usługa polegająca na dokonywaniu inspekcji pojazdów w celu ich identyfikacji, oceny stanu faktycznego, weryfikacji zgłoszonych danych ze stanem faktycznym stanowi niezbędny element usługi ubezpieczeniowej. Jej wykonanie jest punktem wyjścia i przyczynkiem do zawarcia umowy ubezpieczenia. Stwierdza się na jej podstawie czy przedmiot ubezpieczenia w ogóle istnieje. Stwierdza się jego tożsamość i stan techniczny. Określenie stanu technicznego ma z kolei wpływ na wysokości ewentualnego przyszłego odszkodowania. Z tego względu i w takim kontekście, ww. usługa jest konieczna do świadczenia usługi ubezpieczeniowej i ma z nią bezpośredni związek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa opisana w przedstawionym wyżej stanie faktycznym jest usługą zwolnioną z podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest zdania, iż usługa opisana w przedstawionym wyżej stanie faktycznym jest zwolniona z podatku od towarów i usług jako usługa pomocnicza związana z usługami ubezpieczeniowymi. Zwolnienie to regulują przepisy art. 43 ust. 1 pkt 37 oraz ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowinno, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.

Zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy o VAT).

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Zatem, w pierwszej kolejności należy określić jakie czynności miał na myśli prawodawca formułując w art. 43 ust. 1 pkt 37 zwolnienie dla świadczonych usług ubezpieczeniowych, usług reasekuracyjnych i usług pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych.

Warunki wykonywania działalności w zakresie ubezpieczeń osobowych i ubezpieczeń majątkowych oraz działalności reasekuracyjnej określa ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 11, poz. 66 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o działalności ubezpieczeniowej, przez działalność ubezpieczeniową rozumie się wykonywanie czynności ubezpieczeniowych związanych z oferowaniem i udzielaniem ochrony na wypadek ryzyka wystąpienia skutków zdarzeń losowych.

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, przez działalność reasekuracyjną rozumie się wykonywanie czynności związanych z przyjmowaniem ryzyka cedowanego przez zakład ubezpieczeń lub przez zakład reasekuracji oraz dalsze cedowanie przyjętego ryzyka (...).

Czynnościami bezpośrednio związanymi z działalnością reasekuracyjną są w szczególności czynności w zakresie doradztwa statystycznego, doradztwa aktuarialnego, analizy ryzyka, badań na rzecz klientów, lokowania środków zakładu reasekuracji, a także czynności zapobiegania powstawaniu lub zmniejszeniu skutków wypadków ubezpieczeniowych lub finansowanie tych działań z funduszu prewencyjnego (art. 3 ust. 2b ustawy o działalności ubezpieczeniowej).

W przepisach art. 3 ust. 3-5 ww. ustawy, wymienione zostały czynności ubezpieczeniowe, o których mowa w ust. 1. Ustawodawca wskazuje na: zawieranie umów ubezpieczenia, umów gwarancji ubezpieczeniowych lub zlecanie ich zawierania uprawnionym pośrednikom ubezpieczeniowym w rozumieniu ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154, z późn. zm.), a także wykonywanie tych umów; zawieranie umów reasekuracji lub zlecanie ich zawierania brokerom reasekuracyjnym w rozumieniu ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym, a także wykonywanie tych umów, w zakresie cedowania ryzyka z umów ubezpieczenia lub umów gwarancji ubezpieczeniowych (reasekuracja bierna); składanie oświadczeń woli w sprawach roszczeń o odszkodowania lub inne świadczenia należne z tytułu umów, o których mowa w pkt 1 i 1a; ustalanie składek i prowizji należnych z tytułu zawieranych umów, o których mowa w pkt 1 i 1a; ustanawianie w drodze czynności cywilnoprawnych zabezpieczeń rzeczowych lub osobistych, jeżeli są one bezpośrednio związane z zawieraniem umów, o których mowa w pkt 1 i 1a. Czynnościami ubezpieczeniowymi są również: ocena ryzyka w ubezpieczeniach osobowych i ubezpieczeniach majątkowych oraz w umowach gwarancji ubezpieczeniowych; wypłacanie odszkodowań i innych świadczeń należnych z tytułu umów, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 1a; przejmowanie i zbywanie przedmiotów lub praw nabytych przez zakład ubezpieczeń w związku z wykonywaniem umowy ubezpieczenia lub umowy gwarancji ubezpieczeniowej; prowadzenie kontroli przestrzegania przez ubezpieczających lub ubezpieczonych, zastrzeżonych w umowie lub w ogólnych warunkach ubezpieczeń, obowiązków i zasad bezpieczeństwa odnoszących się do przedmiotów objętych ochroną ubezpieczeniową; prowadzenie postępowań regresowych oraz postępowań windykacyjnych związanych z wykonywaniem: umów ubezpieczenia i umów gwarancji ubezpieczeniowych, umów reasekuracji w zakresie cedowania ryzyka z umów ubezpieczenia i umów gwarancji ubezpieczeniowych; lokowanie środków zakładu ubezpieczeń; wykonywanie innych czynności określonych w przepisach innych ustaw. Czynnościami ubezpieczeniowymi są także następujące czynności, jeżeli są wykonywane przez zakład ubezpieczeń: ustalanie przyczyn i okoliczności zdarzeń losowych; ustalanie wysokości szkód oraz rozmiaru odszkodowań oraz innych świadczeń należnych uprawnionym z umów ubezpieczenia lub umów gwarancji ubezpieczeniowych; ustalanie wartości przedmiotu ubezpieczenia; czynności zapobiegania powstawaniu albo zmniejszeniu skutków wypadków ubezpieczeniowych lub finansowanie tych działań z funduszu prewencyjnego.

Z kolei, zasady wykonywania pośrednictwa ubezpieczeniowego w zakresie ubezpieczeń osobowych i majątkowych sformułowane zostały przez ustawodawcę w ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, pośrednictwo ubezpieczeniowe polega na wykonywaniu przez pośrednika za wynagrodzeniem czynności faktycznych lub czynności prawnych związanych z zawieraniem lub wykonywaniem umów ubezpieczenia.

Pośrednictwo ubezpieczeniowe jest wykonywane wyłącznie przez agentów ubezpieczeniowych lub brokerów ubezpieczeniowych, z zastrzeżeniem art. 3 (art. 2 ust. 2 cyt. ustawy).

W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym, pośrednictwo ubezpieczeniowe w zakresie reasekuracji jest wykonywane wyłącznie przez brokerów ubezpieczeniowych posiadających zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie reasekuracji (brokerów reasekuracyjnych).

Według art. 4 cyt. ustawy, pośrednik ubezpieczeniowy wykonuje:

1.

czynności w imieniu lub na rzecz zakładu ubezpieczeń, zwane dalej "czynnościami agencyjnymi", polegające na: pozyskiwaniu klientów, wykonywaniu czynności przygotowawczych zmierzających do zawierania umów ubezpieczenia, zawieraniu umów ubezpieczenia oraz uczestniczeniu w administrowaniu i wykonywaniu umów ubezpieczenia, także w sprawach o odszkodowanie, jak również na organizowaniu i nadzorowaniu czynności agencyjnych (działalność agencyjna) albo

2.

czynności w imieniu lub na rzecz podmiotu poszukującego ochrony ubezpieczeniowej, zwane dalej "czynnościami brokerskimi", polegające na zawieraniu lub doprowadzaniu do zawarcia umów ubezpieczenia, wykonywaniu czynności przygotowawczych do zawarcia umów ubezpieczenia oraz uczestniczeniu w zarządzaniu i wykonywaniu umów ubezpieczenia, także w sprawach o odszkodowanie, jak również na organizowaniu i nadzorowaniu czynności brokerskich (działalność brokerska).

Stosownie do art. 6 ust. 2 ww. ustawy, za pośrednictwo ubezpieczeniowe nie uznaje się działalności polegającej na dostarczaniu osobom zainteresowanym ochroną ubezpieczeniową ogólnych informacji o możliwości zawierania umów ubezpieczenia oraz o warunkach i skutkach takich umów, w szczególności o zakresie ochrony ubezpieczeniowej, jeżeli informacje są dostarczane przez podmiot wykonujący działalność inną niż pośrednictwo ubezpieczeniowe, pozostają w związku z tą działalnością i nie mają na celu doprowadzenia do zawarcia lub wykonania umowy ubezpieczenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą związaną ze świadczeniem usług pomocy drogowej, w tym holowanie pojazdów. Z tego tytułu Wnioskodawca w styczniu 2011 r. wykonał usługę polegającą na dokonaniu inspekcji pojazdów w celu ich identyfikacji, oceny ich stanu faktycznego, weryfikacji zgłoszonych danych ze stanem faktycznym. Inspekcja pojazdu polega na jego identyfikacji wraz z ustaleniem poprawności danych zgłoszonych przez ubezpieczającego pojazd ze stanem faktycznym, tj. stwierdzenie zgodności marki, modelu, nr rejestracyjnego, nr VlN pojazdu podanego przez ubezpieczyciela oraz innych danych według zlecenia; stwierdzenie czy w pojeździe wykonywane były modyfikacje zmieniające konstrukcję pojazdu w postaci rozbudowy, nadbudowy, przebudowy pojazdu; sprawdzenie czy pojazd posiada uszkodzenia, a w przypadku ich stwierdzenia sporządzenie dalszego opisu tych uszkodzeń; wykonanie dokumentacji fotograficznej pojazdu według dostarczonej instrukcji w tym zdjęcia dokumentów pojazdu oraz kluczyków do pojazdu; wykonanie pomiarów grubości powłoki lakierniczej całego pojazdu oraz pomiaru głębokości bieżnika opon. W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż z tytułu świadczenia usługi polegającej na dokonywaniu inspekcji pojazdów w celu ich identyfikacji, oceny stanu faktycznego, weryfikacji zgłoszonych danych ze stanem faktycznym Wnioskodawca nie wykonuje na rzecz zakładu ubezpieczeń czynności agencyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest czy świadczone usługi podlegają zwolnieniu od podatku VAT.

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie wykonuje "czynności ubezpieczeniowych" w rozumieniu art. 3 ust. 3-5 ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Czynność ubezpieczeniowa, w ogólnie przyjętym rozumieniu, charakteryzuje się tym, że ubezpieczyciel, w zamian za wcześniejsze opłacenie składki ubezpieczeniowej, zobowiązuje się w przypadku wystąpienia ryzyka objętego umową ubezpieczenia do spełnienia na rzecz ubezpieczonego świadczenia określonego w momencie zawarcia umowy.

Tak rozumiana "czynność ubezpieczeniowa", w każdym wypadku związana jest z istnieniem stosunku umownego między usługodawcą, który domaga się zwolnienia od podatku a osobą, której ryzyko jest objęte ubezpieczeniem, czyli ubezpieczonym. Natomiast z opisanego stanu faktycznego wynika, iż między Wnioskodawcą oraz ubezpieczonymi nie istnieje żaden stosunek prawny ubezpieczenia, a jedynie stosunek prawny istniejący między Wnioskodawcą a firmą ubezpieczeniową, z którego wynika, iż firma ubezpieczeniowa zleca Wnioskodawcy wykonanie czynności polegających na dokonaniu inspekcji pojazdów w celu ich identyfikacji, oceny ich stanu faktycznego, weryfikacji zgłoszonych danych ze stanem faktycznym.

Zainteresowany nie świadczy również usług reasekuracyjnych, polegających na wykonywaniu czynności związanych z przyjmowaniem ryzyka cedowanego przez zakład ubezpieczeń lub przez zakład reasekuracji oraz dalsze cedowanie przyjętego ryzyka.

W konsekwencji, czynności wykonywane w imieniu i na rzecz firmy ubezpieczeniowej będące przedmiotem wniosku, nie stanowią usług ubezpieczeniowych lub reasekuracyjnych, korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT.

Z treści art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT wynika, iż prawodawca zwolnił od podatku również usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych. Jak wskazał Zainteresowany, podpisuje on stosowne dokumenty, które upoważniają go do wykonania określonych czynności związanych z inspekcją pojazdów (identyfikacja pojazdu, sprawdzenie poprawności danych zgłoszonych przez ubezpieczającego pojazd itp.). Czynności wykonywane przez pośrednika ubezpieczeniowego określone zostały w art. 4 ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym i dotyczą one: czynności wykonywanych w imieniu lub na rzecz zakładu ubezpieczeń (agencyjne) oraz czynności wykonywanych w imieniu lub na rzecz podmiotu poszukującego ochrony ubezpieczeniowej (brokerskie).

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, iż działalność pośrednictwa ubezpieczeniowego dotyczy działalności wykonywanej przez pośrednika, który nie zajmuje miejsca jakiejkolwiek strony umowy dotyczącej produktu finansowego. Powinna to być usługa wykonana na rzecz strony umowy oraz opłacona przez nią jako odrębna działalność pośrednictwa. Pośrednictwo to ma zatem na celu dokonanie wszelkich niezbędnych czynności, które umożliwiłyby zawarcie przez obie strony umowy, przy czym pośrednik nie realizuje w stosunku do treści umowy żadnego własnego interesu.

W konsekwencji, świadczenia na rzecz firmy ubezpieczeniowej nie będą stanowić pośrednictwa ubezpieczeniowego, lecz po prostu wykonanie niektórych czynności w ramach zawartej umowy zlecenia pomiędzy Wnioskodawcą a firmą ubezpieczeniową, której przedmiotem jest wykonanie określonych czynności związanych z inspekcją pojazdów w celu ich identyfikacji, oceny stanu faktycznego, weryfikacji zgłoszonych danych ze stanem faktycznym itp. Co więcej Zainteresowany wskazał, iż w ramach świadczenia tych usług nie wykonuje w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń czynności agencyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym.

Biorąc pod uwagę powyższe, czynności polegające na dokonaniu inspekcji pojazdów w celu ich identyfikacji, oceny ich stanu faktycznego, weryfikacji zgłoszonych danych ze stanem faktycznym będące przedmiotem wniosku, nie stanowią również usług pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, korzystających ze zwolnienia od podatku, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT.

Czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz zakładu ubezpieczeń nie można także uznać za usługę stanowiącą element usługi ubezpieczeniowej lub reasekuracyjnej bądź też usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego, która sama stanowi odrębną całość i jest właściwa oraz niezbędna do świadczenia tych usług, bowiem charakter tych czynności wskazuje, iż są one co prawda związane z stosunkiem ubezpieczeniowym, którymi stronami są zakład ubezpieczeń oraz klient, jednakże nie można ich uznać za usługę właściwą dla usługi ubezpieczeniowej. Nie jest zatem spełniona jedna z przesłanek zawarta w art. 43 ust. 13 ustawy o VAT i czynności Wnioskodawcy nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie.

Reasumując, czynności wykonane przez Wnioskodawcę polegające na dokonaniu inspekcji pojazdów w celu ich identyfikacji, oceny ich stanu faktycznego, weryfikacji zgłoszonych danych ze stanem faktycznym - nie korzystają (od dnia 1 stycznia 2011 r.) ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 37 w związku z art. 43 ust. 13 ustawy o VAT.

Stawką właściwą dla opodatkowania przedmiotowych czynności wykonywanych na rzecz firmy ubezpieczeniowej będzie podstawowa stawka podatku, od dnia 1 stycznia 2011 r. w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do tak przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo tut. Organ podatkowy stwierdza, iż począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r. przy interpretowaniu przepisów prawa podatkowego w zakresie zastosowania zwolnień przedmiotowych z podatku od towarów i usług nie mają znaczenia symbole Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z uwagi na fakt derogacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, bezpośrednio odnoszącego się do załącznika nr 4 ustawy o VAT, w którym opisane były usługi zwolnione przedmiotowo wraz z przyporządkowanymi symbolami PKWiU. Dlatego też powoływane w opisie stanu faktycznego przez Wnioskodawcę symbole PKWiU w odniesieniu do świadczonych przez niego usług nie wywierają żadnego skutku na gruncie obowiązujących przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl