IPPP2/443-1124/08-2/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1124/08-2/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność lokalu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność lokalu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Po złożeniu wniosku (27 lipca 2007 r.) z prośbą o zawarcie ze Spółdzielnią umowy notarialnej, której treścią będzie przeniesienie przez Spółdzielnię na Wnioskodawcę prawa własności lokalu, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, otrzymano odpowiedź 24 września 2007 r., w której Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej w K wyraził zgodę na przekształcenie prawa odrębnej własności lokalu. Termin wizyty u notariusza został wyznaczony na 25 stycznia 2008 r. Spółdzielcze prawo do obecnie zajmowanego mieszkania otrzymano 21 maja 2004 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa wyraziła zgodę na wzajemną zamianę mieszkań pomiędzy Wnioskodawcą a panią J, która posiadała spółdzielcze lokatorskie do lokalu mieszkalnego nr. przy ul. M w K. Zamiana mieszkań nastąpiła z cesją wkładu mieszkaniowego z pani J, wpłaconego na mieszkanie spółdzielcze-lokatorskie nr 11 przy ul. M w K na rzecz Wnioskodawcy. Pani J otrzymała mieszkanie w 1980 r., Wnioskodawca kontynuował zasiedlenie od 21 maja 2004 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z zaistniałą sytuacją Wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić 7% podatek VAT od ustanowienia na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, na rynku wtórnym podatnicy zachowają zwolnienie z VAT. Na przykład, w sytuacji przeniesienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu na rzecz członka spółdzielni, pod warunkiem, że takie lokale, budynki były co najmniej raz zasiedlone lub zamieszkane.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 153 ust. 2 ww. ustawy przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Przepis art. 29 ust. 8 ww. ustawy brzmi: "Jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku".

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu stanowi dostawę towarów opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Podstawą opodatkowania w takim przypadku jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku (jeżeli umowa o przekształceniu jest zawierana w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego). Jednakże przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach przekształcania przysługującego członkowi spółdzielni prawa do lokalu, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed 1 maja 2004 r. Przepis art. 153 ust. 2 ww. ustawy ustanawia dwa warunki, które muszą być łącznie spełnione, aby czynność przekształcenia prawa była wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług: po pierwsze - ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r., po drugie - zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, iż wyłączeniu spod ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2. tej ustawy, podlegają czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego prawo do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Celem tego przepisu jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. i zostały one zasiedlone przed tą datą. Ustanowienie po tej dacie ponownie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego objęte jest zakresem art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym, Wnioskodawca otrzymał zgodę na przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności. Lokal ten uzyskano 21 maja 2004 r. na zasadach spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, w drodze zamiany z innym członkiem spółdzielni. Pierwsze zasiedlenie i ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do tego lokalu nastąpiło w 1980 r. A zatem, ustanowienie po raz pierwszy lokatorskiego prawa i zasiedlenie lokalu mieszkalnego, w odniesieniu do którego Wnioskodawca złożył wniosek o ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Biorąc po uwagę powyższe oraz uwzględniając wszystkie powołane wyżej unormowania należy stwierdzić, iż opisana we wniosku czynność ustanowienia w miejsce spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu odrębnej własności lokalu nie będzie podlegać przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, na mocy art. 153 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłacenia podatku od różnicy między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego.

Stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe z uwagi na brak zastosowania powołanych przez Stronę regulacji art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl