IPPP2-443-1123/08-2/ASi

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-1123/08-2/ASi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwolnienia z podatku akcyzowego alkoholu etylowego zużywanego do produkcji rozcieńczalników skażonego na zasadach łotewskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dotyczącej zwolnienia z podatku akcyzowego alkoholu etylowego zużywanego do produkcji rozcieńczalników skażonego na zasadach ł.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na produkcji rozcieńczalników o kodzie PKWiU 24.30.22-79 na bazie alkoholu etylowego skażonego. Zgodnie z postanowieniem wydanym przez Naczelnika Urzędu Celnego. Spółka jest objęta szczególnym nadzorem. Spółka ma zamiar do produkcji rozcieńczalników wykorzystywać alkohol etylowy skażony zgodnie z normami ł przyjętymi przez Rozporządzenie Komisji (WE) nr.... z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego. Alkohol etylowy skażony będzie sprzedawany Wnioskodawcy ze składu podatkowego usytuowanego na terenie kraju zgodnie z zapisami § 18 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Skażenie alkoholu etylowego zgodnie z rozporządzeniem WE nr.... będzie następowało na terytorium Ł, a nabywcą wewnątrzwspólnotowym alkoholu etylowego skażonego z Ł będzie wyżej wspomniany skład podatkowy. Nabycie wewnątrzwspólnotowe będzie się odbywało w procedurze zawieszonego poboru akcyzy za dokumentem ADT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może zużywać do produkcji rozcieńczalników alkohol etylowy skażony na zasadach łotewskich, zakupiony ze składu podatkowego usytuowanego na terenie kraju i czy alkohol ten będzie zwolniony od akcyzy ze względu na zużycie.

W opinii Wnioskodawcy, możliwe jest wykorzystanie do produkcji rozcieńczalników o kodzie PKWiU 24.30.22-79 alkoholu etylowego skażonego na zasadach ł, zakupionego ze składu usytuowanego na terenie kraju, i alkohol ten będzie podlegał zwolnieniu od podatku akcyzowego. Zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 2a Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do produkcji rozcieńczalników i rozpuszczalników oznaczonych kodem 24.30.22-79 i skażony środkami dopuszczonymi do skażenia na podstawie rozporządzenia komisji 3199/93/WE.

Dodatkowo w niniejszym stanie faktycznym nabycie nastąpi zgodnie z procedurami § 18 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Definicja alkoholu etylowego zawarta jest w art. 72 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.). W rozumieniu ustawy alkoholem etylowym są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania PKWiU i kodu CN oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10 i 15.92.11 oraz kodami CN 2208 i 2207 10 00, a także wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22% objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205.

Jednocześnie należy wyjaśnić, iż zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn zm.) zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy wprowadzany do obrotu handlowego w postaci alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji nr.... z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 09, t. 1, str. 249, z późn. zm.).

Przytoczone w zaprezentowanym przepisie rozporządzenie Komisji obejmuje swoją treścią załącznik, w którym wyszczególniono należycie zgłoszone i zaakceptowane zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 Dyrektywy Rady nr..... z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz. Urz. L 316 z 31.10.1992, str. 21 z późn. zm.) substancje skażające i ich stężenie, które są wykorzystywane w każdym Państwie Członkowskim do celów całkowitego skażenia alkoholu etylowego.

Zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 2a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia się z akcyzy alkohol etylowy używany do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-.79 i kodem CN ex 3814 00 90, środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonym symbole, PKWiU ex 24.66.33.-50 i kodem CN ex 3820 00 00 oraz produktów ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN i skażony:

a.

środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji nr.... albo

b.

ketonem etylowo-metylowym w ilości nie mniejszej niż 3 dm#179; na 100 dm#179; 100% alkoholu etylowego, albo alkohole izopropylowym (2-propanol) w ilości nie mniejszej niż 10 dm#179; na 100 dm#179; 100% alkoholu etylowego, do którego po skażeniu dodano, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 z późn. zm.):

* octan etylu w ilości nie mniejszej niż 5 dm#179; na 100 dm#179; 100% alkoholu etylowego albo

* benzoesan denatonium ("B") w ilości nie mniejszej niż 1 gram na 100 dm#179; 100% alkoholu etylowego;

Stosownie do § 18 ust. 2 zwolnienie, o którym mowa powyżej ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1.

podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający alkohol etylowy, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupiony alkohol zostanie zużyty do celów, o których mowa w ust. 1;

2.

podmiot uprawniony do zwolnienia, wykorzystujący wyprodukowany w zakresie swojej działalności gospodarczej alkohol etylowy do celów, o których mowa w ust. 1, będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilości i sposobie wykorzystania zwolnionego alkoholu etylowego;

3.

podmiot uprawniony posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

4.

nabycie alkoholu etylowego nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy;

5.

podmiot korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania wyrobów zwolnionych.

Podatnik w opisanym zdarzeniu przyszłym wskazuje, iż zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo z Ł alkohol etylowy skażony zgodnie z normami łotewskimi przyjętymi przez Rozporządzenie Komisji (WE) nr.... z dnia 22 listopada 1993 r.

Wobec powyższego alkohol etylowy skażony na Ł, a mający być przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego będzie zwolniony z podatku akcyzowego na mocy § 18 ust. 1 pkt 2a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, który przewiduje zwolnienie z podatku akcyzowego alkoholu etylowego do produkcji rozcieńczalników i rozpuszczalników z dochowaniem powyższych warunków (§ 18 ust. 2).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl