IPPP2/443-1116/11-2/KAN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1116/11-2/KAN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2011 r. (data wpływu 23 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wydania nagród uczestnikom programu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wydania nagród uczestnikom programu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca Sp. z o.o. z siedzibą w W., zajmująca się w ramach działalności gospodarczej organizowaniem i obsługą programów motywacyjnych i lojalnościowych jest częścią konsorcjum, składającego się z trzech spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, które działając wspólnie wygrały zorganizowany przez zamawiającego, zwanego dalej "Klientem", przetarg na stworzenie koncepcji oraz na realizację programu lojalnościowego adresowanego do przedsiębiorców, którzy w ramach działalności gospodarczej prowadzą co najmniej jeden punkt sprzedaży produktów Klienta, służącego wzrostowi sprzedaży tych produktów, zwanego dalej "Programem". W wyniku wygrania przetargu Spółki tworzące konsorcjum, w tym Wnioskodawca zawarły z Klientem umowę, dwukrotnie następnie aneksowaną, której przedmiotem jest solidarne zobowiązanie się Konsorcjum do wykonania kompleksowej usługi polegającej na:

* przygotowaniu mechaniki Programu, w tym Regulaminu Programu,

* stworzeniu i wdrożeniu systemu informatycznego,wykonaniu niezbędnych materiałów reklamowych dotyczących Programu,

* bieżącej obsłudze Programu i systemu informatycznego, w tym w szczególności na informatyzowaniu danych, naliczaniu punktów i rozliczaniu sald punktowych uczestnikom Programu, zakupie i wydawaniu nagród uczestnikom Programu, komunikacji z uczestnikami Programu i Klientem oraz raportowaniu i doradztwie strategicznym i marketingowym w zakresie prowadzenia i rozwoju Programu

Liderem Konsorcjum jest jedna ze spółek wychodzących w jego skład, ale nie jest nim Wnioskodawca. Za wykonywanie usługi kompleksowej Konsorcjum przysługuje wynagrodzenie wg następujących zasad:

* Klient płaci Konsorcjum wynagrodzenie za organizację i obsługę Programu, na którego wysokość składa się część stała oraz część zmienna tego wynagrodzenia;

* część stała wynagrodzenia stanowi kwotę uzgodnioną przez strony za prowadzenie Programu;

* zmienna część wynagrodzenia zależy od ilości nagród wydanych uczestnikom Programu zgodnie z regulaminem tego Programu;

* kwoty należne Konsorcjum za wydanie Uczestnikom poszczególnych nagród, składające się na część zmienną wynagrodzenia oraz budżet maksymalny, którego wydawane nagrody nie mogą łącznie przekroczyć, wynika z kosztorysu, który stanowi załącznik do umowy zawartej pomiędzy Konsorcjum a Klientem;

* oba składniki wynagrodzenia, stały i zmienny, ujmowane są łącznie na fakturze VAT wystawianej przez lidera Konsorcjum w jednej pozycji określonej mianem "Kompleksowa obsługa Programu w miesiącu."

Zgodnie z regulaminem Programu, Wnioskodawca, zwany w treści wniosku również "Agencją" jest organizatorem Programu oraz przyrzekającym nagrody w rozumieniu art. 919 Kodeksu cywilnego. Pozostałe spółki tworzące Konsorcjum zajmują się zapewnieniem obsługi informatycznej Programu i nie uczestniczą w wydawaniu nagród przyznawanych w ramach Programu.

Celem Programu jest zwiększenie sprzedaży produktów oferowanych przez Klienta. Program adresowany jest wyłącznie do przedsiębiorców, którzy w ramach działalności gospodarczej prowadzą co najmniej jeden punkt sprzedaży detalicznej produktów Klienta, mają miejsce lub siedzibę na terytorium RP i zostali zaproszeni do Programu przez przedstawiciela handlowego Klienta (zwanych dalej "Uczestnikami"). Program nie jest przeznaczony dla odbiorców końcowych, tj. osób nabywających produkty Klienta jako konsumenci, ani też do innych osób nie spełniających ww. warunków. Podstawę rejestracji Uczestnika w Programie stanowi wypełniona przez niego i przekazana przedstawicielowi handlowemu Klienta deklaracja uczestnictwa. Program polega na tym, że jego Uczestnikom przyznawane są punkty za zgodną z zaleceniami Klienta ekspozycję materiałów reklamowych Klienta w punktach sprzedaży prowadzonych przez Uczestników oraz za dokonany przez odbiorców końcowych (konsumentów i innych użytkowników nie trudniących się dalszą odsprzedażą produktów Klienta) zakup określonych w regulaminie Programu produktów Klienta sprzedawanych przez Uczestników w ich punktach sprzedaży. Weryfikacja spełnienia zaleceń Klienta w zakresie ekspozycji oraz przyznawanie punktów, naliczanie i rejestrowanie ich na indywidualnych kontach Uczestników prowadzone jest przez Agencję (Wnioskodawcę - jako organizatora Programu). Punkty mogą być przez Uczestników zamieniane na nagrody pieniężne i rzeczowe (w tym bony i vouchery na usługi o charakterze doznaniowym), oferowane w katalogu nagród dostępnym w serwisie internetowym Programu. Uczestnik może zamówić nagrodę za pomocą internetowego formularza po uzyskaniu co najmniej ilości punktów równoważnych wartości punktowej wybranej przez niego nagrody, uwidocznionej w katalogu nagród.

Zakup i wydawanie nagród dokonywane jest przez Agencję. Agencja kupuje towary i usługi umieszczone w katalogu nagród na stronie internetowej Programu, a zakupy te dokumentowane są fakturami VAT od dostawców. Agencja staje się zatem właścicielem tych towarów, w tym bonów i voucherów na usługi wymienione w katalogu nagród, a następnie wydaje je jako nagrody Uczestnikom, zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie Programu. Agencja korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych nagród.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego wydanie nagród Uczestnikom Programu podlegać będzie u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT" przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności 1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, 2) wszelkie inne darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Z powyższego przepisu, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., jednoznacznie wynika, że każde nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem wyjątków określonych w art. 7 ust. 3-7, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego, podlega opodatkowaniu. Powyższa regulacja jest implementacją art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, stanowiącego, że wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, gdy VAT od powyższych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu, jest uznawane za odpłatną dostawę towarów.

Jednakże w ocenie Wnioskodawcy powyższy przepis nie będzie miał zastosowania do oceny przedstawionego stanu faktycznego, bowiem wydawanie nagród w ramach Programu nie stanowi nieodpłatnego przekazania towarów. Wydawanie przez Wnioskodawcę nagród w programie lojalnościowym, realizowane jest w ramach kompleksowej usługi organizacji i obsługi programu lojalnościowego prowadzonego odpłatnie dla Klienta i nie podlega odrębnemu od tej usługi opodatkowaniu VAT. Wydawanie nagród stanowi element jednej kompleksowej usługi, która nie powinna być zdaniem Wnioskodawcy sztucznie dzielona na świadczenie odpłatne oraz na nieodpłatne przekazanie towarów,

Sam fakt, że na usługę kompleksową składają się różne świadczenia, do których zobowiązała się Agencja, nie może przesądzać automatycznie o tym, że świadczenie polegające na wydaniu nagród w Programie stanowi - niezależnie od faktu, że jest częścią odpłatnej usługi kompleksowej - odrębne od tej usługi nieodpłatne przekazanie towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy do przedstawionego stanu faktycznego nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, gdyż Wnioskodawca nie będzie dokonywał żadnych nieodpłatnych przekazań w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, lecz świadczyć będzie odpłatną usługę kompleksową, której elementem będzie wydawanie Uczestnikom Programu nagród, w zamian za co Agencja otrzymywać będzie wynagrodzenie. W okolicznościach opisanego stanu faktycznego, nie następuje zatem wyodrębniona i samodzielna transakcja nieodpłatnego przekazania towarów przez Wnioskodawcę. Przekazywanie nagród Uczestnikom jest nierozerwalnie i ściśle związane z usługą kompleksową, której wykonywanie na rzecz Klienta stanowi podstawę wydawania nagród przez Agencję i jest odpłatne.

Stanowisko Wnioskodawcy, że wydawanie nagród nie stanowi nieodpłatnego przekazania w rozumieniu przepisów ustawy o VAT znajduje potwierdzenie w aktualnym orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości który w wyroku z dnia 7 października 2010 r. dotyczącym połączonych do rozpoznania spraw C-53/09 oraz C-55/09, tj. w sprawie Commissioners for Her Majesty's Reyenue and Customs przeciwko Loyalty Management UK Ltd (C-53/09) i Baxi Group Ltd (C-55/09), w odniesieniu do sprawy przeciwko Baxi Group stwierdził że, płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, należy w sprawie C-55/09 uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów Klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora. Z powyższego wynika, ze Trybunał w stanie faktycznym dotyczącym sprawy Baxi Group Ltd (C-55/09) metodą tzw. rzeczywistych zdarzeń gospodarczych wyodrębnił w ramach usługi kompleksowej obsługi programu lojalnościowego dostawę towaru (wydawanie nagród) i usługę zarządzania programem. Oba te składające się na usługę kompleksową świadczenia są jednakże w ocenie Trybunału odpłatne. Jak wskazano w omawianym wyroku szósta dyrektywa nie wymaga dla uznania dostawy towarów lub świadczenia usług za czynności odpłatne w rozumieniu art. 2 pkt 1 tej dyrektywy, by wynagrodzenie za te towary lub usługi było płatne bezpośrednio przez ich odbiorcę. Zgodnie bowiem z art. 11 część A ust. 1 lit. a) tej dyrektywy wynagrodzenie może pochodzić od osoby trzeciej. W świetle zatem powoływanego orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wydawanie nagród przez Agencję Uczestnikom Programu nie będzie stanowić nieodpłatnego przekazania w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Powyższy pogląd wyrażony w orzecznictwie Trybunału znalazł juz odzwierciedlenie w Interpretacji Indywidualnej Przepisów Prawa Podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 lipca 2011 r. IPPP1/443-718/11-2/AW, który w stanie faktycznym analogicznym jak opisany w niniejszym wniosku, uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy ze wydawanie nagród przez będącą operatorem programu lojalnościowego Spółkę (wnioskodawcę w powoływanej sprawie) nie będzie w świetle wyroku Baxi Group Ltd (C-55/09) przekazaniem nieodpłatnym, a zatem nie będzie stanowiło odrębnej dostawy towarów i wnioskodawca nie będzie miał obowiązku naliczenia podatku należnego z tytułu wydania tych towarów uczestnikom.

Ponadto należy wyraźnie podkreślić, ze w opisanym w niniejszym wniosku stanie faktycznym wartość przekazywanych przez Agencję nagród jako element kompleksowej usługi jest wkalkulowana w wynagrodzenie jakie Agencja otrzymuje z tytułu świadczenia usługi kompleksowej organizacji i obsługi programu lojalnościowego. Większa ilość wydanych w Programie nagród oznacza w konsekwencji wyższe wynagrodzenie Agencji. Zatem zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, z którego wynika że podstawą opodatkowania jest obrót, a obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku, przy czym kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej, opodatkowaniu podlega usługa kompleksowa, której elementem jest wydawanie nagród.

Pogląd o niepodzielności usługi kompleksowej w przypadku realizowania przez agencje marketingowe tego typu programów mających na celu intensyfikację sprzedaży wyrażony został w najnowszym orzecznictwie podatkowym Wnioskodawca w odpowiedzi na zapytanie złożone w ramach innej sprawy, ale w analogicznym stanie faktycznym (z tą różnicą, że program nie jest realizowany przez Konsorcjum, lecz samodzielnie przez Wnioskodawcę) uzyskał interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 15 września (IPPP2/443-734/11-2/JW -jeszcze nieopublikowaną, w której stwierdzono: "Fakt wręczenia poszczególnych nagród nie stanowi jednak w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów (...) jest natomiast nierozerwalnie związany z usługą świadczoną przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej. Wartość przekazywanych nagród stanowi element usługi organizacji oraz obsługi programu lojalnościowego (nazwa programu) i wkalkulowana jest w jej cenę. Oznacza to, że wartość tych towarów jest jednym z elementów składowych podstawy opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi marketingowej (...) zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, opodatkowanym w ramach tej usługi. Tym samym przekazywanie nagród opisanych we wniosku, w związku ze świadczoną usługą nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów. Zatem art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy w zakresie przekazywanych towarów nie znajdzie zastosowania.".

Stanowisko to wydaje się stanowić kontynuację linii orzeczniczej organów podatkowych, kształtującą się na gruncie obecnego brzmienia art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, czego przykładem jest m.in. interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego z 29 lipca 2011 r. nr IPPP1-443-851/11-2/IGO wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy odpowiedź na pytanie zawarte w niniejszym wniosku powinna być przecząca. W opisanym stanie faktycznym, świadczeniem realizowanym przez Wnioskodawcę, które podlega opodatkowaniu VAT jest kompleksowa usługa organizacji i obsługi programu lojalnościowego świadczona na rzecz Klienta, od którego Wnioskodawca otrzymuje w zamian wynagrodzenie. Stanowiące element tej usługi świadczenie polegające na wydawaniu nagród Uczestnikom Programu nie będzie stanowić odrębnie opodatkowanej dostawy, ponieważ z w świetle wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie dot. Baxi Group Ltd (C-55/09) oraz zgodnie z aktualnym orzecznictwem organów podatkowych kształtującym się po nowelizacji ustawy o VAT z dnia 1 kwietnia 2011 r., nie może zostać zakwalifikowane jako nieodpłatne przekazanie towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity, Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w wyżej wymienionym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - zasadniczo rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z dniem 1 kwietnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), która zmienia treść art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W myśl nowego brzmienia tego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Stosownie natomiast do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zajmująca się w ramach działalności gospodarczej organizowaniem i obsługą programów motywacyjnych i lojalnościowych jest częścią konsorcjum, składającego się z trzech spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, które działając wspólnie wygrały zorganizowany przez zamawiającego, zwanego dalej "Klientem", przetarg na stworzenie koncepcji oraz na realizację programu lojalnościowego adresowanego do przedsiębiorców, którzy w ramach działalności gospodarczej prowadzą co najmniej jeden punkt sprzedaży produktów Klienta, służącego wzrostowi sprzedaży tych produktów, zwanego dalej "Programem". W wyniku wygrania przetargu Spółki tworzące konsorcjum, w tym Wnioskodawca zawarły z Klientem umowę, dwukrotnie następnie aneksowaną, której przedmiotem jest solidarne zobowiązanie się Konsorcjum do wykonania kompleksowej usługi polegającej na:

* przygotowaniu mechaniki Programu, w tym Regulaminu Programu,

* stworzeniu i wdrożeniu systemu informatycznego,wykonaniu niezbędnych materiałów reklamowych dotyczących Programu,

* bieżącej obsłudze Programu i systemu informatycznego, w tym w szczególności na informatyzowaniu danych, naliczaniu punktów i rozliczaniu sald punktowych uczestnikom Programu, zakupie i wydawaniu nagród uczestnikom Programu, komunikacji z uczestnikami Programu i Klientem oraz raportowaniu i doradztwie strategicznym i marketingowym w zakresie prowadzenia i rozwoju Programu.

Liderem Konsorcjum jest jedna ze spółek wychodzących w jego skład, ale nie jest nim Wnioskodawca. Za wykonywanie usługi kompleksowej Konsorcjum przysługuje wynagrodzenie wg następujących zasad:

* Klient płaci Konsorcjum wynagrodzenie za organizację i obsługę Programu, na którego wysokość składa się część stała oraz część zmienna tego wynagrodzenia;

* część stała wynagrodzenia stanowi kwotę uzgodnioną przez strony za prowadzenie Programu;

* zmienna część wynagrodzenia zależy od ilości nagród wydanych uczestnikom Programu zgodnie z regulaminem tego Programu;

* kwoty należne Konsorcjum za wydanie Uczestnikom poszczególnych nagród, składające się na część zmienną wynagrodzenia oraz budżet maksymalny, którego wydawane nagrody nie mogą łącznie przekroczyć, wynika z kosztorysu, który stanowi załącznik do umowy zawartej pomiędzy Konsorcjum a Klientem;

* oba składniki wynagrodzenia, stały i zmienny, ujmowane są łącznie na fakturze VAT wystawianej przez lidera Konsorcjum w jednej pozycji określonej mianem "Kompleksowa obsługa Programu w miesiącu.",

Zgodnie z regulaminem Programu, Wnioskodawca, zwany w treści wniosku również "Agencją" jest organizatorem Programu oraz przyrzekającym nagrody w rozumieniu art. 919 Kodeksu cywilnego. Pozostałe spółki tworzące Konsorcjum zajmują się zapewnieniem obsługi informatycznej Programu i nie uczestniczą w wydawaniu nagród przyznawanych w ramach Programu.

Celem Programu jest zwiększenie sprzedaży produktów oferowanych przez Klienta. Program adresowany jest wyłącznie do przedsiębiorców, którzy w ramach działalności gospodarczej prowadzą co najmniej jeden punkt sprzedaży detalicznej produktów Klienta, mają miejsce lub siedzibę na terytorium RP i zostali zaproszeni do Programu przez przedstawiciela handlowego Klienta (zwanych dalej "Uczestnikami"). Program nie jest przeznaczony dla odbiorców końcowych, tj. osób nabywających produkty Klienta jako konsumenci, ani też do innych osób nie spełniających ww. warunków. Podstawę rejestracji Uczestnika w Programie stanowi wypełniona przez niego i przekazana przedstawicielowi handlowemu Klienta deklaracja uczestnictwa, Program polega na tym, że jego Uczestnikom przyznawane są punkty za zgodną z zaleceniami Klienta ekspozycję materiałów reklamowych Klienta w punktach sprzedaży prowadzonych przez Uczestników oraz za dokonany przez odbiorców końcowych (konsumentów i innych użytkowników nie trudniących się dalszą odsprzedażą produktów Klienta) zakup określonych w regulaminie Programu produktów Klienta sprzedawanych przez Uczestników w ich punktach sprzedaży. Weryfikacja spełnienia zaleceń Klienta w zakresie ekspozycji oraz przyznawanie punktów, naliczanie i rejestrowanie ich na indywidualnych kontach Uczestników prowadzone jest przez Agencję (Wnioskodawcę - jako organizatora Programu). Punkty mogą być przez Uczestników zamieniane na nagrody pieniężne i rzeczowe (w tym bony i vouchery na usługi o charakterze doznaniowym), oferowane w katalogu nagród dostępnym w serwisie internetowym Programu. Uczestnik może zamówić nagrodę za pomocą internetowego formularza po uzyskaniu co najmniej ilości punktów równoważnych wartości punktowej wybranej przez niego nagrody, uwidocznionej w katalogu nagród.

Zakup i wydawanie nagród dokonywane jest przez Agencję. Agencja kupuje towary i usługi umieszczone w katalogu nagród na stronie internetowej Programu, a zakupy te dokumentowane są fakturami VAT od dostawców. Agencja staje się zatem właścicielem tych towarów, w tym bonów i voucherów na usługi wymienione w katalogu nagród, a następnie wydaje je jako nagrody Uczestnikom, zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie Programu. Agencja korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych nagród.

Z treści powołanych regulacji prawnych wynika, że przekazanie towarów przez Wnioskodawcę stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Fakt wręczenia poszczególnych nagród nie stanowi jednak, w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów w rozumieniu przytoczonego wyżej przepisu, jest natomiast nierozerwalnie związane z usługą świadczoną przez Wnioskodawcę, w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej. Wartość przekazywanych nagród stanowi element usługi organizacji oraz obsługi programu lojalnościowego i wkalkulowana jest w jej cenę. Oznacza to, że wartość tych towarów jest jednym z elementów składowych podstawy opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi marketingowej w zakresie organizacji oraz obsługi programu lojalnościowego, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, opodatkowanym w ramach tej usługi. Tym samym przekazywanie nagród opisanych we wniosku, w związku ze świadczoną usługą nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów. Zatem art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy w zakresie przekazywanych towarów nie znajdzie zastosowania.

Reasumując, przekazanie przez Wnioskodawcę nagród w ramach świadczonej usługi organizacji oraz obsługi programu lojalnościowego, nie stanowi odrębnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 i 2 ustawy. Sama dostawa nagród w programie lojalnościowym, nie podlega odrębnemu opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż ich przekazanie jest częścią składową kompleksowo wykonanej usługi organizacji oraz obsługi programu lojalnościowego.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl