IPPP2/443-1102/09-4/AN/KOM - Wystawianie w formie papierowej faktur korygujących i duplikatów do faktur wystawionych w formie elektronicznej w sytuacji, gdy stosowane przez kontrahentów podatnika systemy nie posiadają funkcjonalności odbierania korekt faktur i duplikatów w formie elektronicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1102/09-4/AN/KOM Wystawianie w formie papierowej faktur korygujących i duplikatów do faktur wystawionych w formie elektronicznej w sytuacji, gdy stosowane przez kontrahentów podatnika systemy nie posiadają funkcjonalności odbierania korekt faktur i duplikatów w formie elektronicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r.) uzupełnionego pismem z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 29 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej sporządzania faktur korygujących oraz duplikatów faktur w odniesieniu do faktur sporządzonych w formie elektronicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sporządzania faktur korygujących oraz duplikatów faktur w odniesieniu do faktur sporządzonych w formie elektronicznych.

Wniosek uzupełniono dnia 29 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik prowadzi proces wdrażania systemu umożliwiającego fakturowanie poprzez wymianę danych elektronicznych w systemie EDI (tzw. e-faktury). Dotychczasowe prace nad wprowadzeniem systemu pozwalają podatnikowi na wystawianie, przesyłanie i archiwizowanie faktur w formie elektronicznej. Według informacji, którymi dysponuje podatnik - kontrahenci (odbiorcy), z którymi podatnik zamierza stosować wymianę danych elektronicznych w systemie EDI, nie dysponują obecnie systemem posiadającym funkcjonalność odbierania faktur korygujących w formie elektronicznej oraz duplikatów faktur w formie elektronicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnik będzie uprawniony do wystawienia w formie papierowej faktur korygujących i duplikatów faktur do faktur wystawionych w formie elektronicznej (do e-faktur) w sytuacji, w której stosowane obecnie przez kontrahentów podatnika (odbiorców) systemy nie posiadają funkcjonalności, odbierania korekt faktur w formie elektronicznej i duplikatów faktur w formie elektronicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Będzie on uprawniony do wystawienia w formie papierowej faktur korygujących i duplikatów faktur do faktur wystawionych w formie elektronicznej - w sytuacji, w której stosowane obecnie przez kontrahentów podatnika (odbiorców) systemy nie posiadają funkcjonalności odbierania korekt w formie elektronicznej i duplikatów faktur w formie elektronicznej. Sytuacja taka stanowi zdaniem podatnika przykład przeszkody technicznej, o której mowa w paragrafie 6 ust. 2 rozp. Min. Fin. z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), w związku z czym do momentu wprowadzenia takiej dodatkowej funkcjonalności w systemie odbiorców - podatnik może wystawiać korekty faktur elektronicznych i duplikaty faktur elektronicznych - w formie papierowej. Podkreślić trzeba, że przeszkody, o których mowa w paragrafie 5 ust. 2 ww. rozporządzenia, nie są ograniczone tylko do sytuacji przemijających i wyjątkowym, co wynika z wykładni gramatycznej tego przepisu, albowiem użyte we wskazanym przepisie przez prawodawcę sformułowanie "wystawianie", a nie "wystawienie" wskazuje na to, ze paragraf 5 ust. 2 rozporządzenia dotyczy przeszkód o charakterze trwałym: "wystawienie" jest czynnością powtarzalną, a nie zaś jednorazową. Dodatkowo należy uwzględnić, że zgodnie z art. 218 dyrektywy VAT (Dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. - Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. - państwa członkowskie uznają za faktury dokumenty lub noty w formie papierowej lub formie elektronicznej, które spełniają warunki określone w niniejszym rozdziale. Jednocześnie, na podstawie art. 219 dyrektywy VAT za fakturę uznaje się dokument lub notę, które zmienią fakturę pierwotną i odnosi się do niej w sposób wyraźny i jednoznaczny. Z tego względu nie ma podstaw, aby odmówić mocy prawnej wystawionej w formie papierowej fakturze korygującej do faktury elektronicznej lub wystawionemu w formie papierowej duplikatowi do faktury elektronicznej. Stanowisko zaprezentowane przez podatnika potwierdził WSA w wyr. z 27 września 2007 r., III SA/Wa 1054/07, z 3 listopada 2008 r., III SA/Wa 1034/08 oraz z 26 stycznia 2009 r., III SA/Wa 1870/08, a także NSA w wyr. z 19 września 2008 r., I FSK 163/08. Stanowisko takie znajduje także potwierdzenie w orzeczeniach organów podatkowych (interpretacja ind. ITPP3/443-258f/08/ZG z 24 lutego 2009 r. oraz ILPP2/443-637/08-2/SJ z 10 października 2008 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl