IPPP2/443-1101/09-4/AN/KOM - Możliwość sporządzania faktur korygujących oraz duplikatów faktur w odniesieniu do faktur sporządzonych w formie elektronicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1101/09-4/AN/KOM Możliwość sporządzania faktur korygujących oraz duplikatów faktur w odniesieniu do faktur sporządzonych w formie elektronicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r.) uzupełnionego pismem z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 29 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej sporządzania faktur korygujących oraz duplikatów faktur w odniesieniu do faktur sporządzonych w formie elektronicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sporządzania faktur korygujących oraz duplikatów faktur w odniesieniu do faktur sporządzonych w formie elektronicznej.

W związku z tym, iż złożony wniosek nie zawierał opisu zdarzeń przyszłych, do których postawiono pytania oraz z uwagi na braki formalne związane z kserokopią potwierdzenia dokonanej opłaty za wydanie interpretacji oraz jej wysokością, dnia 15 grudnia 2009 r. wystosowano w trybie art. 169 Ordynacji podatkowej wezwanie do uzupełnienia wniosku.

Wniosek uzupełniono dnia 29 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik prowadzi proces wdrażania systemu umożliwiającego fakturowanie poprzez wymianę danych elektronicznych w systemie EDI (tzw. e-faktury). Dotychczasowe prace nad wprowadzeniem systemu pozwalają podatnikowi na wystawianie, przesyłanie i archiwizowanie faktur w formie elektronicznej, natomiast system, którym dysponuje podatnik nie posiada funkcjonalności wystawiania faktur korygujących w formie elektronicznej oraz duplikatów faktur w formie elektronicznej, choć co do zasady uzyskanie takiej funkcjonalności przez ten system jest możliwe.

Po uruchomieniu systemu wystawiania, przesyłania i archiwizowania faktur w formie elektronicznej, podatnik będzie prowadził dalsze prace nad rozwojem (udoskonaleniem) systemu, które powinny umożliwić w przyszłości wystawianie faktur korygujących w formie elektronicznej oraz duplikatów w formie elektronicznej w odniesieniu do e-faktur.

Ponadto podatnik dostrzega także inne problemy, które mogą wystąpić w związku z uruchamianiem ww. systemu faktur elektronicznych, które to problemy znajdują wyraz w pozostałych zadanych w niniejszym zapytaniu pytań.

W uzupełnieniu wniosku podano:

Podatnik aktualnie wdraża system umożliwiający fakturowanie poprzez wymianę danych elektronicznych w systemie EDI (tzw. e-faktury). System ten ma umożliwić wystawianie, przesyłanie i archiwizowanie faktur w formie elektronicznej oraz wystawienie faktur korygujących w formie elektronicznej oraz duplikatów faktur w formie elektronicznej. Dotychczasowe prace nad wprowadzeniem systemu pozwalają podatnikowi na wystawienie, przesyłanie i archiwizowanie faktur w formie elektronicznej, natomiast system. Którym dysponuje podatnik nie posiada funkcjonalności wystawienia faktur korygujących w formie elektronicznej oraz duplikatów faktur w formie elektronicznej, przy czym co do zasady uzyskanie takiej funkcjonalności przez ten system jest możliwe.

Po uruchomieniu systemu wystawiania, przesyłania i archiwizowania faktur w formie elektronicznej, podatnik będzie prowadził dalsze prace nad rozwojem systemu, które powinny umożliwić w przyszłości wystawianie faktur korygujących w formie elektronicznej oraz duplikatów w formie elektronicznej w odniesieniu do e-faktur.

Podatnik będzie zatem wystawiał w formie papierowej faktury korygujące i duplikaty faktur do faktur wystawionych w formie elektronicznej (do e-faktur) do momentu uzyskania funkcjonalności systemu pozwalającego na wystawianie faktur korygujących w duplikatów faktur w formie elektronicznej.

Podatnik będzie wystawiał w formie papierowej faktury korygujące i duplikaty faktur do faktur wystawianych w formie elektronicznej (do e-faktur także w takich sytuacjach, gdy z innych przyczyn technicznych nie będzie możliwe wystawienie faktury korygującej w formie elektronicznej lub duplikatu faktury w formie elektronicznej (chodzi o takie sytuacje jak przejściowe problemy techniczne występujące u podatnika i/lub u operatora i/lub u kontrahenta (odbiorcy) - takie jak w szczególności awaria serwera, awaria systemu, zmiany/modyfikacje systemu, awaria łącza internetowego.

Po wprowadzeniu sytemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej z danym odbiorcą faktur, tj. po uprzedniej akceptacji tej formy przez danego odbiorcę - podatnik będzie wystawiał na takiego odbiorcę faktury także w formie papierowej - jeżeli z przyczyn technicznych nie będzie możliwe wystawienie faktury w formie elektronicznej (chodzi o takie sytuacje jak przejściowe problemy techniczne występujące u podatnika i/lub operatora i/lub u kontrahenta (odbiorcy) - takie jak w szczególności awaria serwera, awaria systemu, zmiany/modyfikacje systemu, awaria łącza internetowego.

Ponadto po wprowadzeniu systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej z danym odbiorcą faktur, tj. po uprzedniej akceptacji tej formy przez danego odbiorcę oraz uzyskaniu odpowiedniej funkcjonalności systemu - podatnik będzie wystawiał faktury korygujące w formie elektronicznej oraz duplikaty faktur w formie elektronicznej - w odniesieniu do faktur wystawionych w formie papierowej (chodzi o przypadki faktur wystawionych w formie papierowej na danego odbiorcę przed wprowadzeniem systemu wystawiania i faktur w formie elektronicznej oraz przypadki, gdy po wprowadzeniu systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej z danym odbiorcą faktura została wystawiona w formie papierowej).

W ramach systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej podatnik nie będzie opracowywał i wdrażał szczegółowej procedury postępowania w przypadku awarii systemu/ problemów technicznych/zmiany systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, podlegającej zaakceptowaniu przez organy podatkowe.

Jako przepisy prawa wymagające interpretacji podano:

* rozporządzenia Ministra Finansów z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) - § 3 ust. 1, 2, 3, i 4 § 5 ust. 1 i ust. 2

* ustawę z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w tym w szczególności art. 106 tej ustawy

* rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), § 4 do 25.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy podatnik będzie uprawniony do wystawiania w formie papierowej faktur korygujących i duplikatów faktur do faktur wystawianych w formie elektronicznej (do e-faktur) do momentu wprowadzenia w posiadanym przez podatnika systemie wystawiania, przesyłania i archiwizowania faktur w formie elektronicznej dodatkowej funkcjonalności wystawiania korekt faktur w formie elektronicznej i duplikatów faktur w formie elektronicznej.

2.

Czy podatnik będzie uprawniony do wystawiania w formie papierowej faktur korygujących i duplikatów faktur do faktur wystawianych w formie elektronicznej (do e-faktur) - jeżeli z innych przyczyn technicznych nie będzie możliwe wystawienie faktury korygującej w formie elektronicznej lub duplikatu faktury w formie elektronicznej (chodzi o takie sytuacje jak przejściowe problemy techniczne występujące u podatnika i/lub u operatora i/lub u kontrahenta (odbiorcy) - takie jak w szczególności awaria serwera, awaria systemu, zmiany / modyfikacje systemu, awarie łącza internetowego).

3.

Czy po wprowadzeniu systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej z danym odbiorcą faktur, tj. po uprzedniej akceptacji tej formy przez danego odbiorcę - podatnik będzie uprawniony do wystawiania na takiego odbiorcę faktur w formie papierowej - jeżeli z przyczyn technicznych nie będzie możliwe wystawienie faktury w formie elektronicznej (chodzi o takie sytuacje jak problemy techniczne występujące u podatnika i/lub u operatora i/lub u kontrahenta (odbiorcy) - takie jak w szczególności awaria serwera, awaria systemu, zmiany / modyfikacje systemu, awarie łącza internetowego).

4.

Czy po wprowadzeniu systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej z danym odbiorcą faktur, tj. po uprzedniej akceptacji tej formy przez danego odbiorcę - podatnik będzie uprawniony do wystawiania faktur korygujących w formie elektronicznej oraz duplikatów faktur w formie elektronicznej - w odniesieniu do faktur wystawionych w formie papierowej (chodzi o przypadki faktur wystawionych w formie papierowej na danego odbiorcę przed wprowadzeniem systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej oraz przypadki, gdy po wprowadzeniu systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej z danym odbiorcą faktura została wystawiona w formie papierowej przykładowo z uwagi na przejściowe problemy techniczne wskazane w pytaniu 2 i 3.

5.

Czy podatnik zobowiązany jest opracować i wdrożyć szczegółową procedurę postępowania w przypadku awarii systemu / problemów technicznych / zmiany systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, podlegającej zaakceptowaniu przez organy podatkowe.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1 (stanowisko podatnika w zakresie oceny prawnej pytania nr 1):

Zdaniem podatnika - podatnik będzie uprawniony do wystawiania w formie papierowej faktur korygujących i duplikatów faktur do faktur wystawianych w formie elektronicznej do momentu wprowadzenia w posiadanym przez podatnika systemie wystawiania, przesyłania i archiwizowania faktur w formie elektronicznej dodatkowej j funkcjonalności wystawiania korekt faktur w formie elektronicznej i duplikatów faktur w formie elektronicznej. Sytuacja taka stanowi zdaniem podatnika przykład przeszkody technicznej, o której mowa w § 5 ust. 2 rozp. Min.Fin. z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), w związku z czym do momentu wprowadzenia takiej dodatkowej funkcjonalności - podatnik może wystawiać korekty faktur elektronicznych i duplikaty faktur elektronicznych - w formie papierowej. Przeszkody, o których mowa w § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia, nie są ograniczone tylko do sytuacji przemijających i wyjątkowych, co wynika z wykładni gramatycznej tego przepisu, albowiem użyte we wskazanym przepisie przez prawodawcę sformułowanie "wystawianie", a nie "wystawienie" wskazuje na to, że § 5 ust. 2 rozporządzenia dotyczy przeszkód o charakterze trwałym; "wystawianie" jest czynnością powtarzalną, a nie zaś jednorazową. Dodatkowo zdaniem podatnika należy uwzględnić, że zgodnie z art. 213 Dyrektywy VAT (Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r.) -państwa członkowskie uznają za faktury dokumenty lub noty w formie papierowej lub w formie elektronicznej, które spełniają warunki określone w niniejszym rozdziale. Jednocześnie, na podstawie art. 219 Dyrektywy VAT za fakturę uznaję się dokument lub notę, która zmienia fakturę pierwotną i odnosi się do niej w sposób wyraźny i jednoznaczny. Z tego względu nie ma podstaw, aby odmówić mocy prawnej wystawionej w formie papierowej fakturze korygującej do faktury elektronicznej lub wystawionemu w formie papierowej duplikatowi do faktury elektronicznej. Stanowisko zaprezentowane przez podatnika potwierdził WSA w Warszawie w wyrokach z dnia 27 września 2007 r., III SA/Wa1054/07, 3 listopada 2008 r., III SA/Wa1034/08 oraz 26 stycznia 2009 r., III SA/Wa1870/08, a także NSA w wyroku z dnia 19 września 2008 r., I FSK163/08. Stanowisko takie znajduje także potwierdzenie w orzeczeniach organów podatkowych (np.: interpr. ind. ITPP3/443-258f/08/ZG z dnia 24 lutego 2009 r. wydana przez Dyrektora IS w Bydgoszczy lub interpr. ind. ILPP2/443-637/08-2/SJ z dnia 10 października 2008 r. wydana przez Dyrektora IS w Poznaniu).

W uzupełnieniu podano:

Podatnik będzie uprawniony do wystawiania w formie papierowej faktur korygujących i duplikatów faktur do faktur wystawionych w formie elektronicznej (do e-faktur), zamieszczając na korekcie lub duplikacie faktury adnotacje, ze odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczący faktury wystawionej w formie elektronicznej - do momentu wprowadzenie w posiadanym przez podatnika systemie wystawiania, przesyłania i archiwizowania faktur w formie elektronicznej dodatkowej funkcjonalności wystawiania korekt faktur w formie elektronicznej i duplikatów faktur w formie elektronicznej, albowiem brak wskazanej funkcjonalności systemu stanowi przeszkodę techniczną, o której mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), w związku z czym do momentu wprowadzenia takiej dodatkowej funkcjonalności - podatnik może wystawiać korekty faktur elektronicznych i duplikaty faktur elektronicznych - w formie papierowej.

Ad 2 (stanowisko podatnika w zakresie oceny prawnej pytania nr 2):

Zdaniem podatnika będzie on uprawniony do wystawiania w formie papierowej faktur korygujących i duplikatów faktur do faktur wystawianych w formie elektronicznej - jeżeli z innych przyczyn technicznych niż podane w pytaniu nr 1 nie będzie możliwe wystawienie faktury korygującej lub duplikatu w formie elektronicznej, to jest w takich sytuacjach jak przejściowe problemy techniczne występujące u podatnika i/lub u operatora i/lub u kontrahenta (odbiorcy) - takie jak w szczególności: awaria serwera, awaria systemu, zmiany/modyfikacje systemu, awarie łącza internetowego. Podane w pytaniu nr 2 sytuacje stanowią zdaniem podatnika klasyczne przykłady przeszkód technicznych, o których mowa w § 5 ust. 2 rozp. Min.Fin. z 14 lipca 2005 r. (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), w związku z czym do momentu usunięcia przejściowych problemów technicznych - podatnik może wystawiać korekty faktur elektronicznych i duplikaty faktur elektronicznych i duplikaty faktur elektronicznych w formie papierowej. Ocena taka znajduje wprost uzasadnienie w treści § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia i zdaniem podatnika nie wymaga głębszego uzasadnienia, tym nie mniej podatnik z ostrożności pragnie podnieść, iż zakresie pytania nr 2 - zastosowanie znajdują wszystkie argumenty podane w odniesieniu do stanowiska podatnika w zakresie pytania nr 1.

W uzupełnieniu podano:

Podatnik będzie uprawniony do wystawiania w formie papierowej faktur korygujących i duplikatów faktur do faktur wystawionych w formie elektronicznej (do e-faktur), zamieszczając na korekcie lub duplikacie faktury adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczący faktury wystawionej w formie elektronicznej - jeżeli z innych przyczyn niż brak funkcjonalności systemu umożliwiającego wystawianie korekt faktur w formie elektronicznej i duplikatów faktur w formie elektronicznej - nie będzie możliwe wystawienie faktury korygującej w formie elektronicznej lub duplikatu faktury w formie elektronicznej (chodzi o takie sytuacje jak przejściowe problemy techniczne występujące u podatnika i/lub operatora i/lub u kontrahenta (odbiorcy) - takie jak w szczególności awaria serwera, awaria systemu, zmiany/modyfikacje systemu, awarie łącza internetowego), albowiem wystąpienie przeszkody technicznej zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), uzasadnia wystawienie w formie papierowej faktury korygującej lub duplikatu faktury do faktury wystawionej w formie elektronicznej.

Ad 3 (stanowisko podatnika w zakresie oceny prawnej pytania nr 3):

Zdaniem podatnika - po wprowadzeniu systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej z danym odbiorcą faktur, tj. po uprzedniej akceptacji tej formy przez danego odbiorcę - podatnik będzie uprawniony do wystawiania na takiego odbiorcę faktur w formie papierowej - jeżeli z przyczyn technicznych nie będzie możliwe wystawienie faktury w formie elektronicznej, w tym w szczególności z powodu problemów technicznych występujących u podatnika i/lub u operatora i/lub u kontrahenta (odbiorcy) - takich jak zwłaszcza awarie serwera, awarie systemu, zmiany / modyfikacje systemu, awarie łącza internetowego. Zdaniem podatnika wprowadzenie sytemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej z danym odbiorcą faktur nie ogranicza w żadnym zakresie podatnika w możliwości wystawiania faktur w formie papierowej, pomimo tego, że w rozp. Min.Fin. z 14 lipca 2005 r. (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) brak jest regulacji wyjaśniającej wprost tę kwestię.

W uzupełnieniu podano:

Po wprowadzeniu systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej z danym odbiorca faktur, tj po uprzedniej akceptacji tej formy przez danego odbiorcę - podatnik będzie uprawniony do wystawiania na takiego odbiorcą faktur w formie papierowej - jeżeli z przyczyn technicznych nie będzie możliwe wystawienie faktury w formie elektronicznej (chodzi o takie sytuacje jak przejściowe problemy techniczne występujące u podatnika i/lub operatora i/lub u kontrahenta (odbiorcy) - takie jak w szczególności awaria serwera, awaria systemu, zmiany / modyfikacje systemu, awarie łącza internetowego, albowiem wprowadzenie sytemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej nie wyłącza i nie ogranicza możliwości stosowania przez podatnika przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w tym w szczególności art. 106 tej ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Ad 4 (stanowisko podatnika w zakresie oceny prawnej pytania nr 4):

Zdaniem podatnika - po wprowadzeniu systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej z danym odbiorcą faktur, tj. po uprzedniej akceptacji tej formy przez danego odbiorcę - podatnik będzie uprawniony także do wystawiania faktur korygujących w formie elektronicznej oraz duplikatów faktur w formie elektronicznej - w odniesieniu do faktur wystawionych w formie papierowej (np. w odniesieniu do faktur wystawionych w formie papierowej na danego odbiorcę przed wprowadzeniem systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej lub w tych przypadkach, gdy po wprowadzeniu systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej z danym odbiorcą faktura została wystawiona w formie papierowej (przykładowo z uwagi na przejściowe problemy techniczne wskazane w pytaniu 2 i 3). Faktura korygująca i duplikat faktury są szczególnymi postaciami faktury. Z tego względu zdaniem podatnika w razie spełnienia warunków generalnych umożliwiających wysyłanie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej - nie ma przeciwwskazań, by podatnik wystawiał w formie elektronicznej korekty i duplikaty odnoszące się do faktur wystawionych w formie papierowej. Podkreślić należy także, że rozp. Min. Fin. z 14 lipca 2005 r. (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) w żadnym zakresie nie ogranicza podatnika w prawie do wystawiania korekty elektronicznej i duplikatu elektronicznego w odniesieniu do faktury, która została wystawiona w formie papierowej.

W uzupełnieniu podano:

Po wprowadzeniu systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej z danym odbiorca faktur, tj. po uprzedniej akceptacji tej formy przez danego odbiorcę - podatnik będzie uprawniony do wystawiania faktur korygujących w formie elektronicznej oraz duplikatów faktur w formie elektronicznej - w odniesieniu do faktur wystawionych w formie papierowej (chodzi o przypadki faktur wystawionych w formie papierowej na danego odbiorcę przed wprowadzeniem systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej oraz przypadki, gdy po wprowadzeniu systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej z danym odbiorca faktura została wystawiona w formie papierowej), albowiem faktura korygująca i duplikat faktury są postaciami faktury, w związku z czym przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) dotyczące faktur należy także stosować do faktur korygujących i duplikatów faktur.

Ad 5 (stanowisko podatnika w zakresie oceny prawnej pytania nr 5):

Zdaniem podatnika - podatnik nie zobowiązany opracowywać i wdrażać szczegółowej procedury postępowania w przypadku awarii systemu / problemów technicznych / zmiany systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, podlegającej zaakceptowaniu przez organy podatkowe, albowiem przepisy o podatku VAT takiego wymogu nie przewidują.

W uzupełnieniu podano:

Po wprowadzeniu systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej podatnik nie będzie zobowiązany do opracowania i wdrożenia szczegółowej procedury postępowania w przypadku awarii systemu / problemów technicznych /zmiany systemu wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej, podlegającej zaakceptowaniu przez organy podatkowe, albowiem przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119) - takiego wymogu nie przewidują.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl