IPPP2-443-110/10-2/AK - Kompleksowe usługi w zakresie tworzenia stałej zabudowy pomieszczeń kuchennych na indywidualne zamówienie klienta wraz z wykonaniem montażu podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-110/10-2/AK Kompleksowe usługi w zakresie tworzenia stałej zabudowy pomieszczeń kuchennych na indywidualne zamówienie klienta wraz z wykonaniem montażu podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2010 r. (data wpływu 3 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT właściwej dla robót budowlano-montażowych wykonywanych w budynkach i lokalach sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 i dziale 12 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT właściwej dla robót budowlano-montażowych wykonywanych w budynkach i lokalach sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 i dziale 12.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Przedsiębiorstwo (dalej: Wnioskodawca) zajmuje się m.in. projektowaniem stałej zabudowy pomieszczeń kuchennych na indywidualne zamówienie klienta wraz z wykonaniem montażu. Kompleksowa usługa wnioskodawcy polega na następujących działaniach:

1.

Na zlecenie klienta tworzony jest projekt zabudowy kuchni (wizualizacja przestrzenna) z użyciem proponowanych przez wnioskodawcę elementów stolarki budowlanej.

2.

Po akceptacji klienta wnioskodawca zamawia we własnym imieniu i na własny rachunek niezbędne do wykonania zabudowy elementy stolarki budowlanej, np. korpusy, blaty, półki, cokoły, okucia i inne elementy do całkowitego montażu zestawu.

3.

Po otrzymaniu wszystkich elementów ww. wnioskodawca dokonuje ich montażu u klienta wg sporządzonego wcześniej projektu

4.

Poszczególne elementy stolarki budowlanej są na stałe zamontowane do podłoża lub ścian. Nie można ich przesunąć ani przestawić bez demontażu całej konstrukcji.

Kompleksowa usługa wykonywana przez wnioskodawcę zalicza się do następujących działów PKWiU:

1.

Wg klasyfikacji PKWiU wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.)

*

PKWiU 45.42.13-00.00 - roboty związane z montażem pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej

*

PKWiU 45.42.12-00.00 - roboty związane z montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej

2.

Wg klasyfikacji PKWiU wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293):

*

PKWiU 43.32.10.0 - roboty instalacyjne stolarki budowlanej.

Wnioskodawca zwrócił się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego o nadanie symbolu klasyfikacyjnego kompleksowej usługi (potwierdzenie wyżej przedstawionej klasyfikacji).

Po otrzymaniu odpowiedzi z Urzędu Statystycznego wnioskodawca załączy je natychmiast do złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy kompleksowa usługa wykonana w 2009 r. przez wnioskodawcę w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 oraz lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12 podlega opodatkowaniu obniżoną 7% stawką podatku VAT...

Czy kompleksowa usługa, która będzie nadal wykonywana przez wnioskodawcę w 2010 r. w budynkach i lokalach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 oraz lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12 będzie podlegać opodatkowaniu obniżoną 7% stawką VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1). W myśl art. 8 ust. 1 świadczenie usług to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w myśl art. 7. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Wyjątek stanowią usługi turystyki i elektroniczne. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z pewnymi wyjątkami. I tak zgodnie z art. 41 ust. 2 dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy o VAT stosuje się 7% stawkę podatku (z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1). 7% stawkę podatku stosuje się m.in. do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12 ustawy).

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części (z wyjątkiem lokali użytkowych) oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych (PKOB 12), a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 wyłącznie budynki ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonym powyżej nie zalicza się:

1.

Budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia przekracza 300 m2,

2.

Lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b, stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c.

Ponadto, wg § 6 ust. 2 rozp. Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), 7% stawka podatku ma zastosowanie również do:

1.

Robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych (PKOB 12), a także obiektów sklasyfikowanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania wyżej opisane.

2.

Obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych (PKOB 12) - w zakresie w jakim wymienione roboty i remonty nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy. Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o podatku VAT wynika, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania - PKOB 11.

Wnioskodawca wykonywał w 2009 r. i do chwili obecnej (zaistniały stan faktyczny) oraz ma zamiar wykonywać (zdarzenie przyszłe) kompleksową usługę montażu elementów stolarki budowlanej w obiektach budowlanych sklasyfikowanych wg PKOB w dziale 11 oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych - PKOB dział 12.

Przedmiotem sprzedaży jest kompleksowa usługa montażowa. Z takiej usługi nie można wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, gdyż obrotem jest uzgodniona z klientem kwota całościowa za wykonanie konkretnej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, narzędzia, energia, itp.). Wyliczenie poszczególnych elementów ma jedynie znaczenie dla wykonawcy przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych)

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku VAT stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r.

Kompleksowa usługa świadczona przez wnioskodawcę jest sklasyfikowana wg norm PKWiU pod symbolem 45.42.12-00.00, tj. roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej, oraz pod symbolem 45.42.13-00.00, tj. roboty instalacyjne pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej. Ww. roboty budowlane, zgodnie z PKWiU mieszczą się w grupie roboty budowlane wykończeniowe.

Mając powyższe na uwadze, wg wnioskodawcy, wykonywana przez niego kompleksowa usługa korzysta z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT:

1.

W sytuacji gdy kompleksowa usługa świadczona przez wnioskodawcę wykonywana jest w budynkach lub lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym i wykonywana jest w ramach modernizacji tych obiektów (unowocześnienie lub podniesienie wartości i możliwości użytkowej) lub w ramach remontu tych obiektów (odtworzenie stanu pierwotnego przy dopuszczalnym stosowaniu wyrobów budowlanych innych niż w stanie pierwotnym) - na podst. art. 41 ust. 12 -12c.

2.

Na podstawie § 6 ust. 2 wyżej wskazanego rozporządzenia Ministra Finansów w sytuacji, gdy opisywane usługi w zakresie w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy, tj. w sytuacji:

*

gdy przedmiotowa kompleksowa usługa jest wykonywana w ramach modernizacji lub remontu budynków lub lokali objętych społecznym programem mieszkaniowym, oraz

*

gdy kompleksowa usługa jest wykonywana w ramach modernizacji lub remontu w obiektach budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w art. 41 ust. 12b ustawy, lecz tylko w stosunku do części podstawy opodatkowania przekraczającej udział powierzchni użytkowej kwalifikującej te budynki lub lokale do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Reasumując - jeśli kompleksowa usługa była w trakcie roku 2009 i do dnia dzisiejszego (zaistniały stan faktyczny) oraz w późniejszym okresie 2010 r. (zdarzenie przyszłe) wykonywana przez wnioskodawcę w obiekcie zaliczanym do budownictwa mieszkaniowego (definicja dla potrzeb podatku VAT w art. 2 pkt 12 ustawy) to do całej wartości usługi należy ze względu na rodzaj robót zastosować preferencyjną 7% stawkę podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenia usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Artykuł 7 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119, o czym stanowi art. 8 ust. 3 ustawy.

W myśl art. 41 ust. 1 cyt. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c), art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1, o czym stanowi art. 41 ust. 2 cyt. ustawy. Uregulowania ust. 12 art. 41, wskazują, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z ust. 12a przywołanego art. 41 przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 12b do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z ust. 12c art. 41 w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto przepisy art. 41 ust. 16 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowią, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3% lub 7% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:

1.

specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;

2.

przebieg realizacji budżetu państwa;

3.

przepisy Wspólnoty Europejskiej.

W związku z powyższą delegacją:

*

w § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 Nr 212, poz. 1336), obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. oraz

*

w § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) - obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. ustawodawca wskazał, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

*

w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Wyjaśnić należy, iż definicja obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. oraz w § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., zawarta w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach, tj. w art. 41 ust. 12-12c, w § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. oraz w § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. wynika zatem, że 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. Stawka w wysokości 7% dotyczy więc, poza budową obiektów mieszkaniowych, także czynności wykonywanych w zakresie świadczenia usług budowlano-montażowych, remontowych, modernizacji, termomodernizacji czy robót konserwacyjnych.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż zajmuje się on m.in. projektowaniem stałej zabudowy pomieszczeń kuchennych na indywidualne zamówienie klienta wraz z wykonaniem montażu. Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę polegającą na stworzeniu projektu zabudowy kuchni z użyciem proponowanych przez siebie elementów stolarki budowlanej, zamówieniu we własnym imieniu i na własny rachunek niezbędnych do wykonania zabudowy elementów stolarki budowlanej (np. korpusów, blatów, półek, cokołów, okuć i innych elementów do całkowitego montażu zestawu), montażu powyższych elementów u klienta wg sporządzonego wcześniej projektu. Wnioskodawca wskazał, iż poszczególne elementy stolarki budowlanej są na stałe zamontowane do podłoża lub ścian i nie można ich przesunąć ani przestawić bez demontażu całej konstrukcji.

Wnioskodawca wskazał ponadto, iż wykonywana przez niego kompleksowa usługa zalicza się do następujących działów PKWiU: PKWiU 45.42.13-00.00 - roboty związane z montażem pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej oraz PKWiU 45.42.12-00.00 - roboty związane z montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej (wg klasyfikacji PKWiU wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.)) oraz PKWiU 43.32.10.0 - roboty instalacyjne stolarki budowlanej (wg klasyfikacji PKWiU wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293)).

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). W myśl przepisu § 3 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) - nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2009 r.

Zgodnie natomiast z § 1 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 222, poz. 1753) - dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się ww. Klasyfikację wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. - do dnia 31 grudnia 2010 r.

Zgodnie z ww. Klasyfikacją, robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 "Roboty budowlane", który obejmuje:

*

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

*

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

*

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

W dziale 45 w klasie oznaczonej jako PKWiU 45.42 mieszczą się natomiast "roboty instalacyjne stolarki budowlanej".

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeśli wykonywane przez Wnioskodawcę w 2009 r. oraz po 31 grudnia 2009 r. kompleksowe usługi w zakresie tworzenia stałej zabudowy pomieszczeń kuchennych na indywidualne zamówienie klienta wraz z wykonaniem montażu mieszczą się w grupowaniu PKWiU 45.42 i są dokonywane w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, podlegają one opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%. Zasada ta dotyczyć będzie również kompleksowych usług wykonywanych przez Wnioskodawcę w ww. zakresie w okresie do dnia 31 grudnia 2010.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy podkreśla, iż nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie Organ podatkowy zauważa, że złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, stąd też Wnioskodawca winien wnieść opłatę w wysokości 80,00 zł. Zgodnie bowiem z art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zmienionym ustawą z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888), od dnia 20 września 2008 r. opłata za wydanie interpretacji indywidualnej wynosi 40,00 zł. Natomiast art. 14f § 2 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, iż w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Podatnik w dniu 26 lutego 2010 r. dokonał wpłaty w wysokości 150,00 zł. Zatem kwota 70,00 zł zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno - prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116, poz. 783) zostanie zwrócona na rachunek bankowy Podatnika widniejący na załączonym do wniosku potwierdzeniu wpłaty, tj. na rachunek, z którego dokonano wpłaty.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl