IPPP2/443-1094/13-2/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1094/13-2/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2013 r. (data wpływu 8 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w związku z realizacją Projektu w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnej strategii rozwoju - małe projekty" w ramach PROW na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w związku z realizacją Projektu w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnej strategii rozwoju - małe projekty" w ramach PROW na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest podmiotem nieprowadzącym działalności gospodarczej. Środki na prowadzenie swojej działalności statutowej pozyskuje dzięki składkom członkowskim, 1% z darowizny oraz realizacji projektów finansowanych ze środków unijnych - Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Oś leader. Środki finansowe pozyskane z dotacji Stowarzyszenie przeznacza na zakup towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT, a związanych z realizacją projektu w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnej strategii rozwoju - małe projekty", które nie podlegają odliczeniu przez Wnioskodawcę. Zakupy towarów i usług są dokonywane na potrzeby Projektu realizowanego na terenie objętym lokalną strategią rozwoju na terenie gminy.

Nabywane są materiały niezbędne do przeprowadzenia działań statutowych tj. koszty remontu świetlicy integracyjnej, zakup wyposażenia świetlicy, organizacja bezpłatnych spotkań aktywizacyjnych dla mieszkańców wsi-organizacja wolnego czasu mieszkańcom gminy W oraz okolic, zagospodarowanie terenu wokół świetlicy w celu stworzenia nieodpłatnych miejsc rekreacyjnych dla mieszkańców. Zakupione materiały wykorzystywane są przy organizacji wolnego czasu mieszkańcom gminy W, których koszt pokrywany jest ze środków pozyskanych z dotacji. Dokonując zakupu ww. towarów/usług w ramach Projektu uiszczany jest wraz z wartością towarów i usług podatek VAT, który nie może być odliczony przez Stowarzyszenie".

Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowywanych podatkiem VAT, w związku z tym nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT. Podatek VAT ponoszony w związku z realizacją przez Stowarzyszenie Projektu/działania na: "małe projekty" stanowi koszt kwalifikowany w ramach działania finansowanego ze środków Unii Europejskiej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Oś 4 leader.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca Stowarzyszenie ma możliwość uzyskania zwrotu podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją Projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i prowadząc swoją działalność statutową, realizując działania w ramach Projektu, nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT - Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie może w żaden sposób odzyskać uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanego art. 86 ust. 1 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z opisu sprawy wynika, iż w celu realizacji Projektu w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnej strategii rozwoju - małe projekty" sfinansowanego ze środków unijnych - Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Oś leader, Stowarzyszenie "dokonuje zakupu towarów i usług. Wnioskodawca nabywa towary i usługi, które są wykorzystywane do remontu świetlicy integracyjnej oraz wyposażenia tej świetlicy. Świetlica służy do organizowania bezpłatnych spotkań aktywizacyjnych dla mieszkańców wsi jako organizacja wolnego czasu mieszkańcom gminy W oraz okolic. Wnioskodawca dokonuje również zagospodarowania terenu wokół świetlicy w celu stworzenia nieodpłatnych miejsc rekreacyjnych dla mieszkańców. Zakupy towarów i usług są dokonywane na potrzeby Projektu realizowanego na terenie objętym lokalną strategią rozwoju na terenie gminy.

Jak Wnioskodawca wskazuje, Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w zdarzeniu opisanym we wniosku, Stowarzyszeniu, z tytułu zakupów związanych z realizacją Projektu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl