IPPP2/443-1079/11-4/KAN - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1079/11-4/KAN Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.), uzupełniony w dniu 27 września 2011 r. (data wpływu 29 września 2011 r.) na wezwanie z dnia 20 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku należnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 27 września 2011 r. (data wpływu 29 września 2011 r.) na wezwanie z dnia 20 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku należnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 1 lipca 2011 r. Stowarzyszenie (88 członków) zawarło "Umowę Przyznania Pomocy" na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 z Samorządem Województwa z siedzibą w K. Umowę tę zawarto na realizację projektu, którego celem jest kultywowanie tradycji, rozwój kultury, pobudzanie aktywności społecznej. W ramach projektu zakupiono pięć kompletów strojów ludowych oraz wyposażenie kuchenne. Wyżej wymienione zakupy służą seniorom spotykającym się w świetlicy wiejskiej w remizie OSP w R.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i wyżej wymienione artykuły służą seniorom nie przynosząc dochodu. Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na kultywowanie obrzędów ludowych na terenie całej gminy, zaś potrawy przygotowywane przez seniorów na spotkania okolicznościowe będą stanowić powrót do tradycji kulinarnych. Operacja wpłynie pozytywnie na zagospodarowanie wolnego czasu seniorów.

Stowarzyszenie działa od trzech lat i posiada osobowość prawną (jest zarejestrowane w KRS). Celem stowarzyszenia jest integracja osób w wieku poprodukcyjnym (emeryci, renciści) z osobami aktywnymi zawodowo. Stowarzyszenie swój cel realizuje poprzez spotkania towarzyskie, organizowanie imprez okolicznościowych, organizowanie wycieczek, poradnictwo medyczne, psychologiczne, prawne, kursy, szkolenia, kultywowanie tradycji regionalnych i wnioskowanie o dotację.

W swych działaniach Wnioskodawca nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu. Zakupy dokonane w ramach projektu nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu. Stroje ludowe zostały już wykorzystane na " Festynie" gdzie Wnioskodawca promował kuchnię regionalną w R. - reprezentowanie gminy R. z wieńcem dożynkowym i udział w dożynkach powiatowych w C. oraz parafialnych w R. Zakupione wyposażenie kuchenne służy do organizacji spotkań dla członków stowarzyszenia odbywających się najczęściej raz w miesiącu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Stanowisko Wnioskodawcy

Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków dokonanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (Działania 413 PROW 2007- 2013).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż w dniu 1 lipca 2011 r. Stowarzyszenie (88 członków) zawarło "Umowę Przyznania Pomocy" na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 z Samorządem Województwa z siedzibą w K. Umowę tę zawarto na realizację projektu, którego celem jest kultywowanie tradycji, rozwój kultury, pobudzanie aktywności społecznej. W ramach projektu zakupiono pięć kompletów strojów ludowych oraz wyposażenie kuchenne. Wyżej wymienione zakupy służą seniorom spotykającym się w świetlicy wiejskiej w remizie OSP w R.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i wyżej wymienione artykuły służą seniorom nie przynosząc dochodu. Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na kultywowanie obrzędów ludowych na terenie całej gminy, zaś potrawy przygotowywane przez seniorów na spotkania okolicznościowe będą stanowić powrót do tradycji kulinarnych. Operacja wpłynie pozytywnie na zagospodarowanie wolnego czasu seniorów.

Zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu.

W związku z powyższym Wnioskodawca poniesie koszty związane z realizacją ww. projektów. Wnioskodawca nie jest podatnikiem i nie prowadzi działalności gospodarczej, jak również nie rejestrował się jako podatnik czynny VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem nabywane towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Reasumując, w odniesieniu do realizowanych projektów w ramach PROW 2007 - 2013 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od dokonywanych zakupów.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl