IPPP2/443-1063/13-2/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1063/13-2/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku obowiązku dokonywania zgłoszeń dotyczących informacji o posiadaniu rachunku bankowego Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz rachunków automatycznej lokaty pasmowanej O/N - jest nieprawidłowe;

* braku obowiązku dokonywania zgłoszeń dotyczących informacji o posiadaniu rachunku kredytowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonywania zgłoszeń dotyczących posiadania rachunków bankowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka posiada następujące rodzaje rachunków bankowych: bieżące i pomocnicze rachunki bankowe, rachunek automatycznej lokaty pasmowanej O/N, rachunki Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych prowadzonych dla jednostki macierzystej i oddziałów Spółki będących odrębnymi pracodawcami oraz rachunki kredytowe, pełniące funkcje tzw. technicznych.

Rachunki bieżące i pomocnicze służą firmie do dokonywania rozliczeń transakcji wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, regulowania zobowiązań publiczno-prawnych oraz pracowniczych.

Nadwyżka środków finansowych na bieżącym rachunku bankowym jest automatycznie przenoszona na rachunek lokaty poasmowanej i następnego dnia automatycznie (wraz z odsetkami) środki te są zwracane na bieżący rachunek bankowy. Spółka nie ma dostępu do rachunku lokaty automatycznej. Rachunki Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych podlegają obowiązkowi wyodrębnienia z pozostałego majątku spółki, gdyż należą one do utworzonego Funduszu a Spółka jest jedynie ich administratorem.

Rachunki kredytowe służą do ewidencji wysokości zadłużenia spółki w Banku. Spółka nie ma dostępu do tych rachunków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Spółka prosi o potwierdzenie, że rachunki bankowe Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, rachunki kredytowe oraz rachunek automatycznej lokaty pasmowanej O/N nie podlegają obowiązkowi informowania organów podatkowych o fakcie ich posiadania.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W wykazie rachunków bankowych zgłaszanych do urzędu skarbowego należy podać jedynie te, na których podatnik gromadzi swoje środki pieniężne i z których na jego zlecenie bank dokonuje wypłat.

Zgłoszeniu podlegają rachunki bieżące i pomocnicze.

Rachunki bankowe, do których Spółka nie ma dostępu (lokata automatyczna, rachunki kredytowe) nie podlegają obowiązkowi zgłoszenia do urzędu skarbowego, gdyż z tych kont nie dokonuje się żadnych rozliczeń w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Nie ma zagrożenia, że środki te mogą zostać wypłacone z rachunku Spółki, gdyby rachunek bankowy Spółki został zajęty w postępowaniu egzekucyjnym.

Rachunki ZFŚS, podlegają wyodrębnieniu z majątku pracodawcy na wypadek zajęcia rachunku pracodawcy w postępowaniu egzekucyjnym. Środki Funduszu z mocy ustawy nie podlegają bowiem egzekucji, z wyjątkiem przypadków prowadzenia egzekucji w związku ze zobowiązaniami samego Funduszu. Nie ma zatem potrzeby informowania urzędu skarbowego o ich numerach bankowych, gdyż egzekucja z tych rachunków bankowych i tak nie będzie możliwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku dokonywania zgłoszeń dotyczących informacji o posiadaniu rachunku bankowego Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz rachunków automatycznej lokaty pasmowanej O/N oraz prawidłowe w zakresie braku obowiązku dokonywania zgłoszeń dotyczących informacji o posiadaniu rachunku kredytowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1314 z późn. zm.) zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (...).

Ponadto w myśl art. 9 ust. 1 cyt. ustawy podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 1, 1a i 10 mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

Natomiast art. 9 ust. 6 ustawy o NIP stanowi, iż do aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym stosuje się:

1.

odpowiednio przepisy art. 5 ust. 4a;

2.

wzory formularzy zgłoszeń aktualizacyjnych określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 5 ust. 5 albo formularz wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.

Na podstawie delegacji ustawowej wyrażonej w art. 5 ust. 5 ww. ustawy o NIP, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i formularzy zgłoszeń aktualizacyjnych, z wyjątkiem zgłoszeń osób fizycznych będących przedsiębiorcami, biorąc pod uwagę kompletność przekazywanych danych niezbędnych do ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, Minister Finansów w dniu 27 grudnia 2011 r. wydał rozporządzenie w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych (Dz. U. Nr 298, poz. 1765 z późn. zm.).

Jak stanowi § 1 pkt 1 i pkt 4 lit. a ww. rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie określa wzory formularzy zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem (NIP-2), stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia oraz wzory formularzy załączników do zgłoszenia NIP-7 i NIP-2: informacji o rachunkach (NIP-B), stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia.

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) definiuje umowę rachunku bankowego oraz określa obowiązki i uprawnienia stron umowy (art. 725-733), i tak: przez umowę rachunku bankowego bank zobowiązuje się względem posiadacza rachunku, na czas oznaczony lub nieoznaczony, do przechowywania jego środków pieniężnych oraz, jeżeli umowa tak stanowi, do przeprowadzania na jego zlecenie rozliczeń pieniężnych (art. 725 k.c.). Bank może obracać czasowo wolne środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym z obowiązkiem ich zwrotu w całości lub w części na każde żądanie, chyba że umowa uzależnia obowiązek zwrotu od wypowiedzenia (art. 726 k.c.).

Zasady prowadzenia przez banki rachunków bankowych uregulowane zostały w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (tekst jedn.: z 2012 r., poz. 1376 z późn. zm.). Zgodnie z art. 49 ust. 1 ww. ustawy banki mogą prowadzić w szczególności następujące rodzaje rachunków bankowych:

1.

rachunki rozliczeniowe, w tym bieżące i pomocnicze,

2.

rachunki lokat terminowych,

3.

rachunki oszczędnościowe, rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe oraz rachunki terminowych lokat oszczędnościowych,

4.

rachunki powiernicze.

Natomiast w myśl art. 49 ust. 2 tej ustawy rachunki rozliczeniowe oraz rachunki lokat terminowych mogą być prowadzone wyłącznie dla:

1.

osób prawnych,

2.

jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, o ile posiadają zdolność prawną,

3.

osób fizycznych prowadzących działalność zarobkową na własny rachunek, w tym dla osób będących przedsiębiorcami.

Ponadto w myśl art. 10 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.), pracodawca administruje środkami z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Środki zakładowego funduszu świadczeń socjalnych są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym - art. 12 ww. ustawy.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka posiada następujące rodzaje rachunków bankowych; bieżące i pomocnicze rachunki bankowe, rachunek automatycznej lokaty pasmowanej O/N, rachunki Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych prowadzonych dla jednostki macierzystej i oddziałów Spółki będących odrębnymi pracodawcami oraz rachunki kredytowe, pełniące funkcje tzw. technicznych. Rachunki bieżące i pomocnicze służą firmie do dokonywania rozliczeń transakcji wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, regulowania zobowiązań publiczno-prawnych oraz pracowniczych. Nadwyżka środków finansowych na bieżącym rachunku bankowym jest automatycznie przenoszona na rachunek lokaty pasmowanej i następnego dnia automatycznie (wraz z odsetkami) środki te są zwracane na bieżący rachunek bankowy. Spółka nie ma dostępu do rachunku lokaty automatycznej. Rachunki Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych podlegają obowiązkowi wyodrębnienia z pozostałego majątku spółki, gdyż należą one do utworzonego Funduszu a Spółka jest jedynie ich administratorem. Rachunki kredytowe służą do ewidencji wysokości zadłużenia spółki w Banku. Spółka nie ma dostępu do tych rachunków.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku dokonywania zgłoszeń posiadania rachunku bankowego Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, rachunku kredytowego oraz rachunku automatycznej lokaty pasmowanej O/N.

Biorąc po uwagę przestawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy wskazać należy, że numery rachunków bankowych Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz rachunków automatycznej lokaty pasmowanej O/N mają charakter rachunków bankowych, o których mowa w powołanym wyżej art. 49 ust. 1 Prawa bankowego.

Tym samym na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników należy uznać, że na Wnioskodawcy ciąży obowiązek dokonywania zgłoszeń poszczególnych numerów rachunków bankowych tj. rachunku bankowego Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz rachunku automatycznej lokaty pasmowanej O/N.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku dokonywania zgłoszeń dotyczących informacji o posiadaniu rachunku bankowego Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz rachunków automatycznej lokaty pasmowanej O/N należało uznać za nieprawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do posiadanego przez stronę rachunku kredytowego, wskazać należy, że rachunek ten nie służy celom określonym w art. 725 K.c, według którego przez umowę rachunku bankowego bank zobowiązuje się względem posiadacza rachunku na czas oznaczony lub nieoznaczony, do przechowania jego środków pieniężnych, oraz do przeprowadzania na jego zlecenie rozliczeń pieniężnych. Rachunek kredytowy jest tylko kontem ewidencyjnym, które służy wyłącznie do ewidencjonowania wykorzystania i spłaty kredytu. Ponadto omawiany rachunek nie został wymieniony w treści art. 49 ust. 1 Prawa bankowego, w konsekwencji powyższego Wnioskodawca nie ma obowiązku informowania organów podatkowych o fakcie posiadania rachunku kredytowego.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku dokonywania zgłoszeń dotyczących informacji o posiadaniu rachunku kredytowego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl