IPPP2/443-1062/13-2/KOM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1062/13-2/KOM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości sporządzanych raportów okresowych (miesięcznych) oraz obowiązku ich sporządzania w sytuacji, gdy nie wystąpiła sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości sporządzanych raportów okresowych (miesięcznych) oraz obowiązku ich sporządzania w sytuacji, gdy nie wystąpiła sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 111 Ustawy o VAT sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej prowadzona jest przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Kasa została zainstalowana u Wnioskodawcy dnia 30 maja 1998 r.

Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 4 Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących, podatnicy sporządzają raport fiskalny okresowy (miesięczny) po zakończeniu sprzedaży za dany miesiąc.

Zgodnie z oświadczeniem serwisanta i stanem rzeczywistym:

"W kasie fiskalnej...... nie można wydrukować raportu okresowego (miesięcznego) wg. dat. Istnieje natomiast możliwość wydrukowania takiego raportu wg numerów raportów dobowych powstałych w danym miesiącu."

Jeżeli w m-cu lipcu zaewidencjonowano dwie sprzedaże w dniach 5 lipca 2013 r. i 16 lipca 2013 r., to istnieje możliwość wygenerowania raportu okresowego z zaznaczeniem, od którego do którego numeru raportu dobowego ma być raport okresowy. Przy numerach raportów dobowych odnotowane są daty transakcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest w stanie do 30 września i po 30 września 2013 r. tworzenie raportów okresowych wg. numerów raportów dobowych i czy dopuszczalne jest nie drukowanie raportu okresowego (miesięcznego) w przypadku braku transakcji w danym miesiącu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z przepisem § 35 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. Wnioskodawca może nadal stosować kasę do prowadzenia ewidencji, również po 30 września 2013 r. pod warunkiem, że kasa zapewnia prawidłowość rozliczeń.

Wymogi, które obowiązują podatnika zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia są spełnione, paragony fiskalne oraz raporty dobowe odzwierciedlają rzeczywistą sytuację, a raport okresowy wydrukowany (bądź niewydrukowany w przypadku braku sprzedaży) odzwierciedla ilość paragonów w okresie (zaznaczonym poprzez numery raportów dobowych) oraz dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku w ujęciu według poszczególnych stawek podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 111 ust. 7a i ust. 9 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określił w drodze rozporządzenia między innymi sposób prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, warunki używania kas przez podatników oraz szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące.

W myśl § 7 ust. 1 pkt 2 obowiązującego do dnia 31 marca 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.) podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu (...).

W myśl § 2 pkt 18 tego rozporządzenia przez raport fiskalny (dobowy, miesięczny, okresowy lub rozliczeniowy) rozumie się dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz sprzedaży zwolnionej od podatku.

Od dnia 1 kwietnia 2013 r. w powyższym zakresie obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363).

Stosownie do § 6 ust. 1 pkt 3 i 4 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących podatnicy, prowadząc ewidencję:

* sporządzają raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym;

* sporządzają raport fiskalny okresowy (miesięczny) po zakończeniu sprzedaży za dany miesiąc, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po danym miesiącu.

W myśl natomiast § 1 pkt 19 ww. rozporządzenia przez raport fiskalny (dobowy, okresowy, w tym miesięczny, oraz rozliczeniowy) rozumie się dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz sprzedaży zwolnionej od podatku.

Z dniem 1 października 2013 r. weszło w życie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 27 sierpnia 2013 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące (Dz. U. z 2013 r. poz. 1076).

Zgodnie z jego § 14 ust. 1 pkt 12 i pkt 13 program pracy kasy musi posiadać funkcję:

* wykonania raportu fiskalnego dobowego (bez wymuszania programowego tej funkcji), polegającego na zapisie rejestrów sprzedaży dobowej do pamięci fiskalnej, wyzerowaniu rejestrów oraz sporządzeniu na podstawie przesłanych do pamięci fiskalnej wartości sprzedaży dobowej i wydruku raportu fiskalnego dobowego jako jednej i niepodzielnej operacji;

* wykonania raportu fiskalnego okresowego polegającego na odczycie danych z pamięci fiskalnej za dany okres i umieszczania ich na wydruku okresowym zgodnym co do zawartości z raportami dobowymi wykonanymi w okresie objętym tym raportem; ustalanie wartości danych w raporcie fiskalnym okresowym następuje przez sumowanie poszczególnych pozycji raportów fiskalnych dobowych; raport fiskalny okresowy nie wymaga sporządzenia kopii.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i dokonuje sprzedaży m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, którą to sprzedaż ewidencjonuje na kasie rejestrującej od 1998 r. Na kasie Wnioskodawcy (co zostało potwierdzone przez serwis) nie można wydrukować raportu okresowego (miesięcznego) wg dat. Istnieje natomiast możliwość wydrukowania takiego raportu wg numerów raportów dobowych powstałych w danym miesiącu, przy których to raportach odnotowane są daty transakcji. W działalności Wnioskodawcy zdarzają się także sytuacje, że brak jest transakcji (nie ma sprzedaży) w danym miesiącu i w takim przypadku nie są drukowane raporty okresowe (miesięczne).

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy tego, czy prawidłowe jest tworzenie raportów okresowych wg numerów raportów dobowych i czy dopuszczalne jest nie drukowanie raportu okresowego (miesięcznego) w przypadku braku transakcji w danym miesiącu.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że do najważniejszych obowiązków podatnika związanych z użytkowaniem kasy fiskalnej zalicza się sporządzanie wydruków fiskalnych, dokumentujących wysokość obrotów w danym okresie rozliczeniowym. Wydruki te - zwane raportami fiskalnymi - zawierają dane stanowiące podstawę do rozliczeń z Urzędem Skarbowym. Stanowią więc w świetle prawa dokumenty księgowe i powinny być w odpowiedni sposób przez podatnika przechowywane (nie wolno ich niszczyć ani tym bardziej wyrzucać).

Podstawowym i najważniejszym raportem fiskalnym jest raport dobowy. W trakcie jego sporządzania zostaje zapisany do pamięci fiskalnej obrót z całego dnia sprzedaży z uwzględnieniem rozdziału kwot podatku na poszczególne stawki VAT. Raport miesięczny jest drugim, obok raportu dobowego, obowiązkowym raportem fiskalnym. Zawiera on sumaryczne dane o obrocie i kwotach podatku za okres miesiąca w rozbiciu na poszczególne stawki podatkowe oraz sprzedaż zwolnioną od podatku.

Należy jednak podkreślić, że techniczne przeszkody w pozyskiwaniu informacji dotyczących dokonanych transakcji, jak to ma miejsce w przedmiotowej sprawie, nie mogą mieć wpływu na prawidłowe prowadzenie ewidencji sprzedaży. Podatnik jest obowiązany tak zorganizować i prowadzić odpowiednie urządzenia księgowe, aby nie doprowadzić do naruszenia obowiązków ewidencyjnych.

Trzeba zauważyć, że choć Wnioskodawca nie ma możliwości drukowania raportu okresowego (miesięcznego) wg dat, to jednak drukuje raporty okresowe, do czego jest zobowiązany, według numerów raportów dobowych powstałych w danym miesiącu, przy których to raportach odnotowywane są daty transakcji. Tak więc w sytuacji Wnioskodawcy, mimo trudności technicznych z kasą, nie dochodzi do naruszenia obowiązków ewidencyjnych.

Wymogi, które obowiązywały Wnioskodawcę do 31 marca 2013 r. - w myśl § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, jak i te, które obowiązują go od 1 kwietnia 2013 r., zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, są spełnione, gdyż paragony fiskalne oraz raporty dobowe odzwierciedlają rzeczywistą sytuację Wnioskodawcy, a wydrukowany raport okresowy odzwierciedla ilość paragonów w okresie (zaznaczonym poprzez numery raportów dobowych) oraz dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku w ujęciu według poszczególnych stawek podatku.

Nie ma zatem żadnych przeciwwskazań, by Wnioskodawca drukował raporty okresowe według numerów raportów dobowych, byle tylko te raporty w sposób prawidłowy odzwierciedlały dokonaną w danym okresie sprzedaż, a kasa zapewniała prawidłowość rozliczeń.

Odnosząc się natomiast do tego, czy Wnioskodawca musi drukować raporty fiskalne w sytuacji, gdy brak jest w danym okresie np. miesiącu sprzedaży, trzeba zauważyć, że obowiązek sporządzania fiskalnych raportów dobowych (a w konsekwencji także okresowych, w tym miesięcznych) uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Raporty fiskalne dobowe są sporządzane po zakończeniu sprzedaży w danym dniu i dokumentują obrót z tego tytułu oraz wskazują kwoty podatku należnego za daną dobę. Tak więc brak sprzedaży oznacza, że obrót i kwota podatku mają wartość zerową.

Dane o sumarycznym obrocie są wykazywane w raporcie fiskalnym miesięcznym. Wobec powyższego, nie ma potrzeby ani prawnego obowiązku sporządzania raportów dobowych w dniach, w których nie zaewidencjonowano żadnej sprzedaży na kasie rejestrującej.

Natomiast obowiązek sporządzenia raportów fiskalnych za okres miesięczny powstaje po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu, a w obecnie obowiązującym stanie prawnym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po danym miesiącu. Zatem, jeżeli w okresie miesięcznym nie wystąpi sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencjonowania, to nie wystąpi obowiązek sporządzenia raportu fiskalnego miesięcznego. Należy stwierdzić zatem, że Wnioskodawca nie miał i nadal nie ma obowiązku sporządzenia raportów fiskalnych okresowych w miesiącach, w których nie wystąpiła sprzedaż

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należy je uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl