IPPP2/443-1052/09-2/SAP - Możliwość zastosowania stawki 0% podatku VAT w przypadku usług turystyki nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty od kontrahentów będących zarejestrowanymi oraz niezarejestrowanymi podatnikami VAT w innym kraju, świadczonych poza terytorium Wspólnoty.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1052/09-2/SAP Możliwość zastosowania stawki 0% podatku VAT w przypadku usług turystyki nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty od kontrahentów będących zarejestrowanymi oraz niezarejestrowanymi podatnikami VAT w innym kraju, świadczonych poza terytorium Wspólnoty.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 1 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi turystyki świadczone poza granicami Wspólnoty:

I.

w sytuacji gdy Podatnik będzie nabywał usługi na rzecz bezpośredniej korzyści turysty od kontrahenta (zagranicznej osoby prawnej) będącego zarejestrowanym podatnikiem VAT w innym kraju - jest prawidłowe;

II.

w sytuacji gdy Podatnik będzie nabywał usługi na rzecz bezpośredniej korzyści turysty od kontrahenta (zagranicznej osoby prawnej) nie będącego zarejestrowanym podatnikiem VAT w żadnym kraju - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi turystyki świadczone poza granicami Wspólnoty w sytuacji, w której Podatnik będzie nabywał usługi na rzecz bezpośredniej korzyści turysty od kontrahentów (zagranicznych osób prawnych) będących zarejestrowanymi podatnikami VAT w innym kraju bądź też nie będących zarejestrowanymi podatnikami VAT w żadnym kraju.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik chce rozszerzyć swoją działalność w zakresie szeroko pojętych usług turystyki. Podatnik będzie posiadał koncesję organizatora turystyki tj. będzie wpisany do rejestru podmiotów świadczących usługi turystyczne. Podatnik w ramach działalności będzie m.in. organizował usługi turystyczne poza terytorium Wspólnoty Europejskiej. W ramach tej działalności będzie nabywał usługi od innych kontrahentów dla bezpośredniej korzyści turysty. Tak zorganizowana usługa będzie świadczona poza terytorium Wspólnoty. Podatnik we własnym imieniu i na własną rzecz wystawi klientowi (turyście) fakturę VAT zgodnie z art. 119 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług tj. ze stawką podatku 0 %. Następnie kontrahent/kontrahenci z Polski lub z zagranicy prześlą podatnikowi fakturę kosztową. Podatnik nie będzie działał przy tej transakcji jako pośrednik, a wynagrodzenie które otrzyma nie będzie miało charakteru prowizyjnego.

W związku z powyższym Podatnik zadał następujące pytanie:

Czy Podatnikowi będzie przysługiwało prawo do fakturowania usług zgodnie z art. 119 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług tj. ze stawką podatku 0 % jeżeli nabędzie usługi od kontrahentów (zagranicznych osób prawnych) którzy są zarejestrowanymi podatnikami VAT w innym kraju lub gdy nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT w żadnym kraju.

Podatnik stoi na stanowisku, iż w przedstawionym stanie faktycznym będzie on uprawniony do fakturowania usług zgodnie z art. 119 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług tj. ze stawką podatku 0 % i w przypadku nabycia usług dla bezpośredniej korzyści turysty od zagranicznej osoby prawnej zarejestrowanej jako podatnik VAT w innym kraju i w przypadku nabycia od zagranicznej osoby prawnej prowadzącej działalność gospodarczą, ale nie zarejestrowanej jako podatnik VAT w żadnym kraju. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy "podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności" Ustęp 2 tego artykułu podaje, że: "działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych". Natomiast ust. 7 art. 15 dodaje, że: "Podatnicy, o których mowa w ust. 1, nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, podlegający obowiązkowi zarejestrowania się jako podatnicy VAT czynni, o których mowa w art. 96 ust. 4, są obowiązani ustanowić przedstawiciela podatkowego". Z powyższego należy wnioskować, że podatnikiem jest również osoba prawna nieposiadająca siedziby na terytorium kraju i niepodlegająca obowiązkowi zarejestrowania jako podatnik czynny VAT. A zatem Podatnik będzie spełniał wszystkie przesłanki określone w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług:

*

ma miejsce zamieszkania na terytorium kraju;

*

będzie działał na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;

*

przy świadczeniu usługi będzie nabywał towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;

*

usługa będzie świadczona poza terytorium Wspólnoty.

Na tle opisanego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przepis art. 119 ust. 7 ww. ustawy brzmi: "Usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 %, jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone poza terytorium Wspólnoty. Definicja pojęcia "usługi nabywane dla bezpośredniej korzyści turysty" jest zawarta w przepisie art. 119 ust. 2 ww. ustawy, zgodnie z którym przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy, należy stwierdzić:

I. w odniesieniu do zdarzenia przyszłego, w którym Podatnik będzie nabywał usługi na rzecz bezpośredniej korzyści turysty od kontrahenta (zagranicznej osoby prawnej) będącej zarejestrowanym podatnikiem VAT w innym kraju:

W przedmiotowej sytuacji będą spełnione przesłanki do zastosowania przepisu art. 119 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług - Podatnik będzie nabywał przedmiotowe usługi od podmiotów posiadających status podatnika VAT, usługi te będą nabywane dla bezpośredniej korzyści turysty, a miejscem świadczenia usług turystyki nie będzie terytorium Wspólnoty.

W związku z powyższym stanowisko Podatnika, dotyczące sytuacji, w której Podatnik będzie nabywał usługi na rzecz bezpośredniej korzyści turysty od kontrahenta (zagranicznej osoby prawnej) będącego zarejestrowanym podatnikiem VAT w innym kraju, należało uznać za prawidłowe.

II. w odniesieniu do zdarzenia przyszłego, w którym Podatnik będzie nabywał usługi na rzecz bezpośredniej korzyści turysty od kontrahenta (zagranicznej osoby prawnej) nie będącego zarejestrowanym podatnikiem VAT w żadnym kraju:

W przedmiotowej sytuacji nie będą spełnione przesłanki do zastosowania przepisu art. 119 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług - kontrahent nie jest podatnikiem VAT. Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Podatnika, iż kontrahent zyskuje status podatnika w związku z brzmieniem przepisów art. 15 ust. 1, 2 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowe przepisy stanowią prawo powszechnie obowiązujące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wniosku natomiast wynika, iż kontrahenci, od których Podatnik dokonuje zakupu usług dla bezpośredniej korzyści turysty, są zagranicznymi osobami prawnymi, nie zarejestrowanymi na potrzeby podatku VAT. Tym samym o ich statusie jako podatnika VAT oraz o ewentualnym obowiązku zarejestrowania się kontrahenta jako podatnika VAT czynnego nie decydują przepisy polskiego prawa podatkowego.

W związku z powyższym stanowisko Podatnika, dotyczące sytuacji, w której Podatnik będzie nabywał usługi na rzecz bezpośredniej korzyści turysty od kontrahenta (zagranicznej osoby prawnej) nie będącego zarejestrowanym podatnikiem VAT w żadnym kraju, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl