IPPP2/443-1051/08-2/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1051/08-2/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2008 r. (data wpływu 2 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* rozliczenia usług transportowych i spedycyjnych poprzez fakt rejestracji usługodawcy jako podatnika podatku od towarów i usług - jest prawidłowe,

* prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług transportowych i spedycyjnych przez podmiot zagraniczny oraz rozliczenia podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Spółka jest przedsiębiorstwem świadczącym usługi transportowe oraz spedycyjne posiadającym siedzibę w N w R (nazwa niemiecka miasta siedziby: R). Spółka nie posiada w Polsce oddziału, przedstawicielstwa lub innego stałego miejsca prowadzenia działalności. Spółka wykonuje usługi na rzecz swojego kontrahenta, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce. Usługi te polegają na spedycji i transporcie towarów znajdujących się w magazynie położonym w Polsce do kontrahenta Spółki - do miejsca także położonego w Polsce. W celu wykonania tych usług Spółka posługuje się podwykonawcą przedsiębiorstwem spedycyjnym z siedzibą w Polsce. Podwykonawca fakturuje wykonane przez siebie usługi na Spółkę, a ta z kolei fakturuje je na swojego kontrahenta. Spółka nie angażuje swojego taboru ani pracowników w faktyczne wykonywanie usług na rzecz kontrahenta.

Zarówno Spółka jak i jej kontrahent są zarejestrowanymi w Polsce podatnikami podatku od towarów i usług w tym także zarejestrowanymi dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Spółka zarejestrowała się - złożyła zgłoszenie rejestracyjne VAT-R - jako podatnik podatku od towarów i usług w dniu 12 maja 2008 r. i w dniu 28 maja otrzymała potwierdzenie zarejestrowania jako podatnika VAT (data wystawienia VAT-5 przez właściwego Naczelnika II Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście). W zgłoszeniu rejestracyjnym jako data rozpoczęcia wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podany został dzień 13 maja 2008 r., spółka wybrała sposób rozliczenia poprzez składanie deklaracji VAT-7.

Spółka otrzymała od podwykonawcy faktury za jego usługi wykonane w poszczególnych okresach rozliczeniowych:

* w dniu 29 kwietnia 2008 r. otrzymała fakturę za usługi wykonane w drugiej połowie marca 2008 r.

* w dniu 5 maja 2008 r. otrzymała fakturę za usługi wykonane w pierwszej połowie kwietnia 2008 r.

* w dniu 19 maja 2008 r. otrzymała fakturę za usługi wykonane w drugiej połowie kwietnia 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy począwszy od dnia 13 maja kontrahent Spółki nie ma już możliwości rozliczenia usług wykonywanych przez Spółkę jako podatnik zgodnie z art. 17 ust. 1 punkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług i czy w konsekwencji Spółka począwszy od tego dnia bezwzględnie musi sama jako podatnik rozliczać podatek należny od swoich usług podlegających opodatkowaniu w Polsce.

2.

Czy spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach otrzymanych 29 kwietnia, 5 maja i 19 maja 2008 r. i czy spółka ma prawo do realizacji tego prawa poprzez wykazanie tego podatku naliczonego w deklaracji za miesiąc maj 2006 r....

3.

Czy do posiadania prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego konieczne jest, żeby opodatkowane zakupy były wykorzystywane nie tylko w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu lecz w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu dodatkowo poddanych opodatkowaniu przez osobę wykonującą te czynności - czyli Spółkę.

4.

W jaki sposób Spółka może rozliczyć kwotę podatku naliczonego wykazanego w otrzymanych fakturach, jeżeli zakupy mają związek z usługami podlegającymi opodatkowaniu w Polsce, jednak nie poddanymi opodatkowaniu w Polsce przez Spółkę a przez ich nabywcę lub w ogóle nie podlegającymi opodatkowaniu w Polsce (np. usługi transportu podlegające opodatkowaniu w innych państwach członkowskich).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1,

Stosownie do art. 17 ust. 1 punkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa) podatnikami są również w szczególności osoby prawne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę poza terytorium kraju. Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy przepisów ust. 1 punkt 4 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę.

Porządek i hierarchia powyższych regulacji oznaczają, że w przypadku usług wykonywanych przez takiego usługodawcę jak Spółka czyli z siedzibą poza Polską pierwszą w kolejności osobą która powinna przyjąć funkcje podatnika w odniesieniu takiej usługi, jest nabywca usług. Wyjątkiem od tej zasady jest przypadek, gdy usługodawca już uprzednio rozliczył podatek należny od jego usługi. W tym przypadku usługobiorca nie może już przyjąć w odniesieniu do danej usługi funkcji podatnika - prowadziłoby to do poddania usługi powtórnemu opodatkowaniu.

Przepisy ustawy, a w szczególności powyższe regulacje dotyczące osoby podatnika w przypadku usług świadczonych przez przedsiębiorcę o siedzibie poza Polską w żadnej formie nie nakazują aby przedsiębiorca z siedzibą poza Polską po rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług był bezwzględnie zobligowany do osobistego poddawania swoich usług opodatkowaniu podatkiem od towarów usług i że jego rejestracja wyłącza możliwość przyjęcia przez usługobiorcę funkcji podatnika. Wręcz przeciwnie usługobiorca nadal pozostaje w takim przypadku podatnikiem, chyba, że usługodawca rozliczył podatek. W konsekwencji w przedstawionym stanie faktycznym rejestracja usługodawcy jako podatnika podatku od towarów i usług nie wyklucza możliwości przyjęcia przez usługobiorcę funkcji podatnika w odniesieniu do usług świadczonych przez usługodawcę, a jedynie dopuszcza, aby usługobiorca tym podatnikiem nie był, jeżeli Spółka sama rozliczy podatek.

Ad. 2 i 3

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są w szczególności osoby prawne wykonujące działalność gospodarczą. Spółka jako przedsiębiorca wykonując działalność gospodarczą bezsprzecznie jest podatnikiem wskazanym w art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 1 punkt 1 ustawy jedną z czynności opodatkowanych jest odpłatne świadczenie usług na terenie Polski - to także ma miejsce w przedstawionym stanie faktycznym: usługi, w celu których wykonania Spółka kupuje usługi od podwykonawcy, są odpłatnymi usługami świadczonymi w Polsce - zgodnie z art. 27 ust. 2 punkt 2, punkt 3 litera b oraz art. 28 ust. 5 punkt 2 litera a ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 punkt 1 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę, a zgodnie z ust. 11, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Należy zwrócić uwagę, że w przedmiotowym przypadku nie ma zastosowania regulacja szczególna dotycząca faktur otrzymanych przed wykonaniem usługi zawarta w art. 86 ust. 12 ustawy - z zakresu jej obowiązywania wyłączone są faktury dokumentujące czynności, od których obowiązek podatkowy powstał w szczególności zgodnie z art. 19 ust. 13 punkt 2, czyli tak jak w przypadku nabywanych przez Spółkę usług transportu spedycji, przedmiotowe faktury zakupowe Spółka otrzymała w miesiącach kwietniu i maju 2008 r., miesiąc maj jest także miesiącem, za który Spółka złożyła pierwszą deklarację podatkową zgodnie ze złożonym zgłoszeniem rejestracyjnym jako podatnika podatku od towarów i usług. Stosownie do wskazanych art. 86 ust. 10 i 11 ustawy, Spółka ma więc prawo do realizacji swojego prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w tych fakturach właśnie poprzez odliczenie tego podatku naliczonego w deklaracji za maj 2008 r. Postępowanie takie ma już ugruntowaną pozycję pośród indywidualnych interpretacji w rozumieniu rozdziału 1a ordynacji podatkowej (np. postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łowiczu lll.PP.443/12/07 z dnia 24 lipca 2007 r., postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pleszewie PP-443/03/2007/IPP z dnia 12 lutego 2007 r., postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie USIII/443/VAT/577/44/2007BD z dnia 9 lipca 2007 r.) a także w orzecznictwie. W szczególności Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 1 grudnia 2006 r. (sygnatura I FSK 378/06) wskazał, że "Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje - jak już wyżej powiedziano - zasadniczo w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument ceIny. Jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie podatnik musi usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z prawa wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, która umożliwia identyfikowanie go jako podatnika. Skoro więc Spółka składając deklarację podatkową za miesiąc maj spełniała wszelkie warunki formalne - rejestracja, oraz prawne - spełnienie dyspozycji art. 86 ustawy, to w ramach deklaracji podatkowej za miesiąc maj miała także prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach otrzymanych w miesiącach kwietniu i maju 2008 r. Jeżeli z prawa tego nie skorzystała to na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy może obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za maj 2008 r. nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku 2008.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego uzależnione jest od wykorzystania kupowanych usług do wykonania czynności podlegających opodatkowaniu. Prawo to w żaden sposób nie jest uzależnione od tego, czy podatek należny od wykonanej czynności rozliczy usługodawca czy usługobiorca. W przedstawionym stanie faktycznym będzie ono przysługiwało Spółce zarówno wtedy, gdy rozliczy ona sama podatek należny od swoich usług, jak i wtedy, gdy usługobiorca rozliczy podatek należny od usług wykonywanych przez Spółkę na podstawie art. 17 ust. 1 punkt 4 ustawy.

Ad. 4

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do odliczenia podatku naliczonego uzależnione jest od faktu wykorzystywania zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych przez podatnika, o którym mowa w art. 15, czyli w szczególności przez osobę prawną lub fizyczną wykonującą działalność gospodarczą. Istnienie prawa do odliczenia nie jest w ogóle uzależnione od tego, czy podatek od czynności podlegającej opodatkowaniu, do której zostanie wykorzystany zakup, zostanie rozliczony przez wykonawcę lub czy zostanie ona w ogóle poddana opodatkowaniu w Polsce. Jedynym warunkiem istnienia prawa do odliczenia jest, aby zakupy były związane z podlegającą opodatkowaniu działalnością kupującego jako przedsiębiorcy. Jeżeli więc zakupy takie będą miały miejsce i będą one obciążone polskim podatkiem naliczonym, to ten podatek będzie podlegał odliczeniu poprzez rozliczenie jako podatek naliczony w danej bieżącej deklaracji Spółki jako polskiego podatnika podatku od towarów i usług stosownie do art. 86 ust. 10, 11 i 13 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie rozliczenia usług transportowych i spedycyjnych poprzez fakt rejestracji usługodawcy jako podatnika podatku od towarów i usług uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju;

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ww. ustawy, przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28;

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. a) ustawy w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi usługi te są związane.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca - Spółka wykonuje usługi na rzecz swojego kontrahenta, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce. Usługi te polegają na spedycji i transporcie towarów znajdujących się magazynie położonym w Polsce do kontrahenta Spółki - do miejsca także położonego w Polsce. W celu wykonania tych usług Spółka posługuje się podwykonawcą przedsiębiorstwem spedycyjnym z siedzibą w Polsce.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przypadku świadczenia usług transportowych i spedycyjnych wykonywanych przez Wnioskodawcę (który posiada siedzibę poza Polską) na terenie Polski, osobą która powinna przyjąć funkcje podatnika w odniesieniu do przedmiotowej usługi, jest nabywca usług. Wyjątkiem od tej zasady jest przypadek, gdy usługodawca już uprzednio rozliczył podatek należny od jego usługi. W tym przypadku usługobiorca nie może już przyjąć w odniesieniu do danej usługi funkcji podatnika.

W związku z tym kontrahent Spółki będzie miał możliwość rozliczenia przedmiotowych usług zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Bez znaczenia pozostaje więc fakt rejestracji Wnioskodawcy jako podatnika podatku od towarów i usług w Polsce dla możliwości rozliczenia tych usług przez kontrahenta Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w pozostałej części dotyczącej prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (zakres pytania 2, 3 i 4) uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług,

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 2 i 4 ww. ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7: w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego; kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Stosownie do ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ww. art. 86, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18; Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 13 ww. ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 19 - jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 10, 11, 12, 16 lub 18, podatnik nie wykonał czynności opodatkowanych, kwotę podatku naliczonego za ten okres przenosi się do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

Biorąc pod uwagę zasady wynikające z przedstawionych wyżej przepisów, należy stwierdzić, że ponieważ Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozliczenia VAT należnego od dokonywanych przez niego na terenie Polski czynności, nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu otrzymanych od podwykonawcy faktur i wykazania tego podatku naliczonego w deklaracji za miesiąc maj 2008 r. ani w żadnym innym miesiącu.

Ze względu na fakt, że obowiązek opodatkowania przedmiotowych transakcji będzie ciążył, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy na usługobiorcy (bez znaczenia pozostaje fakt, że Wnioskodawca zarejestruje się w Polsce dla potrzeb podatku od towarów i usług), a więc podatek należny od powyższych usług zostanie rozliczony przez kontrahenta Spółki, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zgodnie z art. 86 ust. 1, 10, 11 i 13. Powyższe zakupy nie będą związane z dokonaną przez niego sprzedażą opodatkowaną. Samo wykonywanie czynności opodatkowanych polegających na świadczeniu usług nie jest dla Spółki źródłem praw do odliczenia podatku naliczonego (trzeba jeszcze naliczyć podatek należny z tego tytułu).

Prawo takie Wnioskodawca nabędzie wówczas gdy to On rozliczy podatek VAT należny (może to uczynić, ale nie musi) od dokonywanych przez Niego na terenie Polski czynności (świadczenia usług transportowych i spedycyjnych), gdyż obowiązek opodatkowania przedmiotowych transakcji będzie ciążył, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, na usługobiorcy. Wnioskodawca dokonując sprzedaży opodatkowanej (naliczając podatek należny), będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych, wynikających z art. 86 ust. 1 i kolejnych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (w tym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz zakupów krajowych).

W przypadku świadczenia usług niepodlegających opodatkowaniu w Polsce (podlegające opodatkowaniu w innych państwach członkowskich), Podatnik zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ww. ustawy ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy, na umotywowany wniosek, podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 4.

W związku z powyższym, ponieważ Wnioskodawca, nie rozlicza podatku VAT należnego od świadczonych przez Niego na terenie Polski czynności (świadczenia usług transportowych i spedycyjnych), to i w sytuacji świadczenia usług niepodlegających opodatkowaniu w Polsce (podlegające opodatkowaniu w innych państwach członkowskich) w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Podatnik nie będzie miał prawa do rozliczenia kwoty podatku naliczonego wykazanego w przedmiotowych fakturach.

Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do zwrotu tegoż podatku zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U.Nr 89, poz. 851 z późn. zm.). Rozporządzenie określa przypadki, warunki i tryb dokonywania zwrotu podatku od towarów i usług, naliczonego przy nabyciu towarów i usług, podmiotom nieposiadającym siedziby, miejsca zamieszkania albo stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, niezarejestrowanym na potrzeby podatku od towarów i usług na terytorium kraju. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca dokonał rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług na terytorium Polski.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl