IPPP2-443-103/10-4/JB - Obowiązek podatkowy z tytułu przeprowadzania loterii audioteksowej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-103/10-4/JB Obowiązek podatkowy z tytułu przeprowadzania loterii audioteksowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu 26 lutego 2010 r.), uzupełniony pismem z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu przeprowadzania loterii audioteksowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2010 r. do Biura Krajowej informacji Podatkowej w Płocku wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od gier w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu przeprowadzania loterii audioteksowej, przekazany pismem z dnia 19 lutego 2010 r. przez Ministerstwo Finansów Departament Administracji Podatkowej. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 15 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 3 listopada 2009 r. wystąpiła do Izby Celnej z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na urządzenie loterii audioteksowej w terminie od 26 grudnia 2009 r. do 4 kwietnia 2010 r. W związku ze złożonymi dokumentami, w dniu 22 grudnia 2009 r. Dyrektor Izby Celnej, działając m.in. na podstawie Ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.) o grach losowych i zakładach wzajemnych wydał decyzję zezwalającą Spółce, na urządzenie loterii.

Jednocześnie w dniu 28 grudnia 2009 r. organizator loterii (Wnioskodawca) poinformował Wydział Podatku Akcyzowego i Gier Izby Celnej o rozpoczęciu loterii audioteksowej. Tym samym wydanie decyzji oraz rozpoczęcie loterii nastąpiło w czasie, gdy obowiązywała poprzednia ustawa z dnia 29 lipca 1992 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.) o grach i zakładach wzajemnych, która nie nakładała na Spółkę obowiązku podatkowego od przeprowadzanej loterii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka uzyskując decyzję zezwalającą na przeprowadzenie loterii audioteksowej a także rozpoczynając ją przed wejściem w życie nowej ustawy z 30 listopada 2009 r. o grach hazardowych podlega obowiązkowi podatkowemu wynikającemu z art. 71 ust. 4 i nast. Ustawy z 19 listopada 2009 r. i grach hazardowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1540)...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, że decyzja zezwalająca na przeprowadzenie loterii audioteksowej a także rozpoczęcie samej loterii miały miejsce pod rządami poprzedniej ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.) o grach losowych i zakładach wzajemnych, zgodnie z art. 117 Ustawy z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1540), mówiącym o dalszym obowiązywaniu decyzji wydanych na podstawie Ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.) o grach losowych i zakładach wzajemnych - tym samym uznaniu obowiązywania tych zasad względem ww. decyzji należy wnioskować, że Spółkę obowiązują przepisy wynikające z Ustawy z 29 lipca 1992 r. o grach losowych i zakładach wzajemnych, które nie nakładały na podmioty organizujące loterie audioteksowe obowiązku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., podmioty prowadzące działalność w zakresie gier i zakładów, o których mowa w art. 2, na podstawie udzielonego zezwolenia oraz podmioty urządzające gry i loterie stanowiące monopol Państwa podlegają opodatkowaniu podatkiem od gier. Zgodnie z art. 40 ust. 4 ww. ustawy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier prowadzenie działalności w zakresie wymienionym w art. 2 ust. 1 pkt 9 i 10. W art. 2 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy wymieniono loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe, natomiast w pkt 10 ustawy wymieniono loterie audioteksowe, w których uczestniczy się poprzez odpłatne połączenie telefoniczne, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe. Stosownie do treści art. 40 ust. 2 i 3 ww. ustawy, obowiązek podatkowy w podatku od gier powstaje z chwilą rozpoczęcia wykonywania działalności, natomiast kończy się z chwilą zaprzestania wykonywania działalności. Z powyższego wynika, iż loterie audioteksowe do 31 grudnia 2009 r. korzystały ze zwolnienia od podatku od gier.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. weszła w życie ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540), która m.in. w zakresie regulacji podatku od gier zastąpiła ustawę o grach i zakładach wzajemnych. Zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy o grach hazardowych, podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która prowadzi działalność w zakresie gier hazardowych na podstawie udzielonej koncesji lub zezwolenia, podmioty urządzające gry objęte monopolem państwa oraz uczestnicy turnieju gry pokera. Stosownie do art. 71 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych i pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera.

Obowiązek podatkowy w podatku od gier, w myśl art. 71 ust. 3, powstaje z dniem rozpoczęcia wykonywania działalności. Powyższe oznacza, że urządzanie gier audioteksowych od 1 stycznia 2010 r. nie korzysta już ze zwolnienia od podatku od gier i jest opodatkowane, zgodnie z art. 74 pkt 4 wyżej cytowanej ustawy, według stawki podatku w wysokości 25%. Należy również wskazać, że ustawa o grach hazardowych, w art. 2 pkt 11, określiła nową definicję loterii audioteksowych, zgodnie z którą, są to loterie, w których uczestniczy się przez:

a.

odpłatne połączenie telefoniczne lub

b.

wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej

- a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Podkreślić należy, iż zgodnie z art. 6 i 7 ustawy o grach hazardowych działalność w zakresie gier i zakładów wzajemnych, o których mowa w art. 2 ustawy o grach hazardowych, może być wykonywana na podstawie udzielonej koncesji lub zezwolenia, w zależności od rodzaju gry. W myśl art. 7 ust. 2 tej ustawy loterie audioteksowe mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, wyłącznie przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Do tych spółek stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, chyba że ustawa stanowi inaczej. Zgodnie z art. 32 ust. 3 i 4 ustawy o grach hazardowych, zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe lub loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej jednego dyrektora izby celnej udziela dyrektor izby celnej, na którego obszarze właściwości miejscowej są urządzane i prowadzone takie gry. Zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe lub loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej więcej niż jednego dyrektora izby celnej udziela dyrektor izby celnej właściwy według miejsca zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy. W art. 117 ust. 1 i 2 ustawy o grach hazardowych wskazano, iż zezwolenia na urządzanie i prowadzenie gier i zakładów wzajemnych, udzielone przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują ważność do czasu ich wygaśnięcia. Również zatwierdzone przed dniem wejścia w życie ustawy regulaminy gier i zakładów wzajemnych zachują ważność do czasu ich wygaśnięcia.

Wyjaśnić należy, że zezwolenie to uprawnienie do wykonywania oznaczonej działalności w sposób i na warunkach przewidzianych w przepisach prawa. Wyżej cyt. przepis art. 117 ustawy o grach hazardowych oznacza, iż podmiot, który uzyskał zezwolenie przed dniem wejścia w życie nowej ustawy, nie musi ubiegać się o nowe zezwolenie lub też dokonywać zmian w posiadanym zezwoleniu, gdyż zachowuje ono ważność do czasu wygaśnięcia. Podkreślenia wymaga fakt, iż zezwolenie na urządzanie i prowadzenie gier nie określa zasad opodatkowania danej gry podatkiem od gier. Zasady te regulują przepisy ustawy. Zezwolenia, które zostały wydane przez dniem 1 stycznia 2009 r., a zatem przed dniem wejścia w życie ustawy o grach hazardowych, zachowują ważność do określonego czasu ich wygaśnięcia. Nie określają natomiast, że przepisy w zakresie podatku od gier obowiązujące w dniu wydania zezwolenia zachowują moc obowiązującą i mają zastosowanie w stosunku do danego podmiotu do czasu wygaśnięcia zezwolenia.

Ponadto podkreślić należy, iż w ustawie o grach hazardowych nie określono przepisów przejściowych regulujących kwestie opodatkowania podatkiem od gier loterii audioteksowych, których rozpoczęcie nastąpiło pod rządami ustawy o grach i zakładach wzajemnych, a kontynuowanych w trakcie obowiązywania ustawy o grach hazardowych. Powoduje to, iż urządzanie loterii audioteksowych do 31 grudnia 2009 r. korzystało ze zwolnienia od podatku od gier. Natomiast urządzanie loterii audioteksowych po 1 stycznia 2010 r., tzn. wykonywanie czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier po tej dacie, powoduje obowiązek rozliczenia tego podatku według przepisów obowiązujących w dniu wykonania tej czynności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka w 2009 r. uzyskała zezwolenie na urządzenie loterii audioteksowej w terminie od 26 grudnia 2009 r. do 4 kwietnia 2010 r. Jednocześnie w dniu 28 grudnia 2009 r. Spółka jako organizator loterii poinformowała Wydział Podatku Akcyzowego i Gier Izby Celnej o rozpoczęciu loterii audioteksowej. Tym samym wydanie decyzji oraz rozpoczęcie loterii nastąpiło w czasie, gdy obowiązywała poprzednia ustawa z dnia 29 lipca 1992 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.) o grach i zakładach wzajemnych, która nie nakładała na Spółkę obowiązku podatkowego od przeprowadzanej loterii.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności oraz wskazane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca mógł korzystać ze zwolnienia od podatku od gier, jednakże tylko w okresie do 31 grudnia 2009 r. Od 1 stycznia 2010 r., z uwagi na fakt, iż przepisy w zakresie zwolnienia od podatku od gier loterii audioteksowych utraciły moc obowiązującą i urządzanie loterii audioteksowej nie korzysta już ze zwolnienia a także nie wprowadzono żadnych przepisów przejściowych warunkujących zwolnienie od tego podatku po wejściu w życie nowych uregulowań, Spółka zobowiązana jest do zastosowania regulacji obowiązujących po dniu 1 stycznia 2010 r. Oznacza to, że przychód uzyskiwany z tej loterii od dnia 1 stycznia 2010 r. podlega opodatkowaniu podatkiem od gier, według zasad przewidzianych w rozdziale 7 ustawy o grach hazardowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl