IPPP2/443-1019/13-3/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1019/13-3/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2013 r. (data wpływu 20 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego oraz odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem proporcji wyliczanej zgodnie z przepisem art. 90 ust. 3 ustawy od wydatków związanych z nabyciem, konserwacją i modernizacją sprzętu oraz oprogramowania IT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego oraz odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem proporcji wyliczanej zgodnie z przepisem art. 90 ust. 3 ustawy od wydatków związanych z nabyciem, konserwacją i modernizacją sprzętu oraz oprogramowania IT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dom Maklerski wykonuje działalność maklerską w zakresie określonym w art. 69 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca 2005 r.

Spółka w swojej ofercie posiada m.in. następujące usługi:

* przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych,

* wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych na rachunek dającego zlecenie,

* nabywanie lub zbywanie na własny rachunek instrumentów finansowych,

* zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych (dalej: "zarządzanie portfelem inwestycyjnym"),

* doradztwo inwestycyjne,

* oferowanie instrumentów finansowych,

* przechowywanie lub rejestrowanie instrumentów finansowych, w tym prowadzenie rachunków papierów wartościowych i rachunków zbiorczych, oraz prowadzenie rachunków pieniężnych,

* wymiana walutowa,

* sporządzanie analiz inwestycyjnych, analiz finansowych oraz innych rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczących transakcji w zakresie instrumentów finansowych,

* doradztwo dla przedsiębiorstw w zakresie struktury kapitałowej, strategii przedsiębiorstwa lub innych zagadnień związanych z taką strukturą lub strategią,

* doradztwo i inne usługi w zakresie łączenia, podziału oraz przejmowania przedsiębiorstw.

Spółka, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wykonuje zarówno czynności opodatkowane VAT, jak i objęte zwolnieniem z tego podatku.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Dom Maklerski wykorzystuje różnorodne narzędzia z zakresu technologii informacyjnych (IT), pozwalające na usprawnienie funkcjonowania Spółki w różnych jej obszarach. W szczególności, Dom Maklerski jest w posiadaniu infrastruktury technicznej oraz oprogramowania umożliwiającego świadczenie usług online w czasie rzeczywistym na rzecz swoich klientów (dotyczy to np. usług związanych z działalnością maklerską, usługi zarządzania portfelem inwestycyjnym itd.). Spółka posiada również narzędzia informatyczne (sprzęt, oprogramowanie), umożliwiające usprawnienie bieżącej obsługi księgowej i administracyjnej, jak również pozwalającej na komunikację drogą elektroniczną pomiędzy poszczególnymi pracownikami Domu Maklerskiego.

Dom Maklerski ponosi wydatki związane z nabyciem, konserwacją i modernizacją sprzętu oraz oprogramowania IT. Wydatki te dokumentowane są fakturami VAT otrzymywanymi przez Spółkę od kontrahentów.

Wśród narzędzi IT stosowanych w Domu Maklerskim można wyróżnić następujące kategorie infrastruktury i oprogramowania:

a. Narzędzia, z których mogą korzystać wyłącznie pracownicy Domu Maklerskiego bezpośrednio zaangażowani w wykonywanie przez Spółkę czynności objętych zwolnieniem z opodatkowania VAT (np. pośrednictwo w transakcjach giełdowych, przyjmowanie zleceń związanych z obrotem papierami wartościowymi). Wśród powyższych narzędzi można wymienić m.in.:

* system ViBank służący do świadczenia usług w kanałach samoobsługowych,

* aplikacje na urządzenia mobilne z tokenem haseł jednorazowych,

* terminal umożliwiający obsługę transakcji na rynku pozagiełdowym (Bondspot).

b. Narzędzia, z których mogą korzystać jedynie pracownicy Domu Maklerskiego bezpośrednio zaangażowani wyłącznie w wykonywanie przez Spółkę czynności opodatkowanych VAT (np. zarządzanie portfelem inwestycyjnym). Wśród powyższych narzędzi należy wskazać w szczególności oprogramowanie typu Asset Management wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług polegających na zarządzaniu portfelem inwestycyjnym. Oprogramowanie powyższe, ze względu na swój specjalistyczny charakter, nie jest wykorzystywane przez pozostałych pracowników zatrudnionych w Domu Maklerskim. Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT, Spółka opodatkowuje usługi zarządzania portfelem inwestycyjnym podstawową stawką podatku VAT.

c. Narzędzia, z których mogą korzystać pracownicy Domu Maklerskiego wykonujący czynności związane z ogólną działalnością Spółki (np. pracownicy działu księgowości, pracownicy administracyjni). Wśród powyższych narzędzi można wskazać m.in.:

* oprogramowanie typu Vmware - oprogramowanie służące do tworzenia wirtualnej infrastruktury (np. serwerów), stanowiącej szkielet infrastruktury IT używanej przez wszystkich pracowników Domu Maklerskiego,

* oprogramowanie służące do obsługi księgowej i administracyjnej w Spółce (np. systemy księgowe, systemy archiwizacji danych).

d. Narzędzia, z których mogą korzystać zarówno pracownicy bezpośrednio uczestniczący w świadczeniu usług opodatkowanych VAT, jak i pracownicy bezpośrednio uczestniczący w świadczeniu usług zwolnionych z VAT. Wśród wskazanych powyżej narzędzi można wymienić m.in.:

* oprogramowanie typu Vmware - oprogramowanie służące do tworzenia wirtualnej infrastruktury (np. serwerów), stanowiącej szkielet infrastruktury IT używanej przez wszystkich pracowników Domu Maklerskiego,

* bazy z danymi makroekonomicznymi - oprogramowanie jest wykorzystywane m.in. przez pracowników obsługujących rachunki maklerskie, jak również wykonujących czynności w ramach zarządzania portfelem inwestycyjnym,

* oprogramowanie typu GL - system służący do komunikacji z Giełdą Papierów Wartościowych w celu pozyskiwania danych dotyczących spółek (np. kursów akcji) oraz indeksów giełdowych; system jest wykorzystywany m.in. przez pracowników obsługujących rachunki maklerskie, jak również wykonujących czynności w ramach zarządzania portfelem inwestycyjnym,

* oprogramowanie typu Ocean Professional - system wykorzystywany przez dział sprzedaży, służący do gromadzenia danych i informacji o klientach Domu Maklerskiego w celu zindywidualizowania oferty usług świadczonych przez Spółkę na rzecz swoich klientów; system powyższy pozwala na gromadzenie danych dotyczących wszystkich usług oferowanych klientom przez Dom Maklerski.

Należy podkreślić, iż wskazane w punktach c) i d) powyżej oprogramowanie typu Vmware, ze względu na swój charakter (stanowi ono swoisty szkielet infrastruktury IT Spółki), co do zasady jest użytkowane przez wszystkich pracowników Spółki mających dostęp do indywidualnych stanowisk komputerowych. Tym samym, oprogramowanie to jest wykorzystywane zarówno przez pracowników bezpośrednio zaangażowanych w świadczenie poszczególnych usług przez Spółkę na rzecz klientów, jak i pracowników wykonujących czynności związane z ogólną działalnością Spółki, np. pracowników obsługi księgowej i administracyjnej.

W przypadku wydatków na infrastrukturę opisaną w punkcie c) powyżej, nie istnieje możliwość dokonania jednoznacznego przyporządkowania tych wydatków do wykonywanych przez Spółkę czynności opodatkowanych albo zwolnionych z podatku VAT. Wynika to z faktu, iż wydatki te związane są z narzędziami IT wykorzystywanymi przez pracowników wykonujących czynności związane z ogólną działalnością Spółki, np. pracowników działu księgowości oraz pracowników administracyjnych.

W przypadku wydatków na infrastrukturę opisaną w punkcie d) powyżej, również nie ma możliwości dokonania jednoznacznego powiązania tych wydatków z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi albo zwolnionymi z podatku VAT. Z oprogramowania tego mogą bowiem korzystać równocześnie zarówno pracownicy bezpośrednio zaangażowani w świadczenie usług opodatkowanych VAT (np. wykonujących czynności w ramach usługi zarządzania portfelem inwestycyjnym), jak i pracownicy bezpośrednio zaangażowani w świadczenie usług zwolnionych z VAT (np. pracownicy obsługujący rachunki maklerskie).

W pozostałych przypadkach, tj. w przypadku narzędzi IT wskazanych w punktach a) i b) powyżej, Spółka ma możliwość bezpośredniego przyporządkowania ponoszonych wydatków odpowiednio do czynności zwolnionych z VAT (punkt a) oraz opodatkowanych VAT (punkt b).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy w przypadku wydatków związanych z nabyciem, konserwacją i modernizacją narzędzi IT (infrastruktury technicznej i oprogramowania) wykorzystywanych jedynie przez pracowników Domu Maklerskiego zaangażowanych wyłącznie w wykonywanie czynności opodatkowanych VAT (zgodnie ze wskazaniem w punkcie b) w opisie stanu faktycznego), Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości, bez uwzględnienia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

2. Czy w przypadku wydatków związanych z nabyciem, konserwacją i modernizacją narzędzi IT (infrastruktury technicznej i oprogramowania) wykorzystywanych przez pracowników wskazanych w punktach c) i d) w opisie stanu faktycznego, Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z uwzględnieniem proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W przypadku wydatków związanych z nabyciem, konserwacją i modernizacją narzędzi IT (infrastruktury technicznej i oprogramowania) wykorzystywanych jedynie przez pracowników Domu Maklerskiego zaangażowanych wyłącznie w wykonywanie czynności opodatkowanych VAT (zgodnie ze wskazaniem w punkcie b) w opisie stanu faktycznego), Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości, bez uwzględnienia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

W przypadku wydatków związanych z nabyciem, konserwacją i modernizacją narzędzi IT (infrastruktury technicznej oprogramowania) wykorzystywanych przez pracowników wskazanych w punktach c) i d) w opisie stanu faktycznego, Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z uwzględnieniem proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Domu Maklerskiego

1. Uwagi ogólne

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie zaś do art. 90 ust. 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Jednakże, zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zasady określania proporcji, o której mowa powyżej, zawarte są w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z powołanych powyżej przepisów wynika zatem, że jeśli podatnik, prowadząc działalność podlegającą opodatkowaniu VAT, ponosi wydatki na nabycie towarów lub usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z takimi wydatkami. Jeśli jednak wydatki te są powiązane zarówno z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu jak i tymi, które są zwolnione z opodatkowania, a także podatnik nie ma możliwości przypisania tych wydatków do konkretnej czynności, powinien zastosować proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

2. Prawo do odliczenia VAT w pełnej wysokości w przypadku wydatków dotyczących narzędzi IT wykorzystywanych wyłącznie przy świadczeniu usług opodatkowanych VAT.

Jak zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego, wśród narzędzi IT, którymi dysponuje Dom Maklerski znajduje się oprogramowanie, które wykorzystywane jest jedynie przez pracowników wykonujących wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Przykładowo, posiadany przez Dom Maklerski system typu Asset Management został nabyty i zainstalowany na potrzeby zespołu zajmującego się świadczeniem usług zarządzania portfelem inwestycyjnym. Oprogramowanie powyższe, ze względu na swój specjalistyczny charakter, co do zasady nie może być wykorzystywane do żadnych innych czynności. Jest to oprogramowanie dedykowane konkretnym usługom świadczonym przez Dom Maklerski, w tym wypadku usłudze zarządzania portfelem inwestycyjnym.

Spółka, kierując się treścią art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT, opodatkowuje usługi zarządzania portfelem inwestycyjnym podstawową stawką podatku VAT.

W tym miejscu należy w szczególności podkreślić, iż z analizy treści art. 90 ust. 1 ustawy o VAT jasno wynika, że w przypadku wykonywania zarówno czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych z opodatkowania, podatnik w pierwszej kolejności ma obowiązek samodzielnego wyodrębnienia kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych faktur zakupowych, które są związane z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Dopiero w przypadku braku możliwości dokonania takiego przyporządkowania, podatnik obowiązany jest dokonać odliczenia podatku VAT z wykorzystaniem proporcji sprzedaży, według zasad określonych w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, iż wydatki ponoszone na nabycie i utrzymanie narzędzi IT opisanych w punkcie b) w opisie stanu faktycznego są związane w całości z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji, w ocenie Spółki, ma ona prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z nabyciem, konserwacją i modernizacją wskazanych narzędzi IT (w szczególności oprogramowania typu Asset Management), w pełnej wysokości, bez uwzględniania proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

3. Prawo do odliczenia VAT z zastosowaniem proporcji sprzedaży w przypadku wydatków dotyczących narzędzi IT wykorzystywanych przez pracowników wykonujących czynności związane z ogólną działalnością Spółki.

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego, narzędzia IT opisane w punkcie c) wykorzystywane są przez pracowników wykonujących czynności związane z ogólną działalnością Spółki, nieuczestniczących bezpośrednio w świadczeniu konkretnych usług przez Dom Maklerski. Powyższe dotyczy w szczególności infrastruktury IT wykorzystywanej przez osoby zatrudnione w dziale księgowości oraz wykonujące bieżące czynności administracyjne. Do tej kategorii należy zaliczyć m.in. następujące narzędzia IT:

* oprogramowanie typu Vmware służące do tworzenia wirtualnej infrastruktury (np. serwerów), stanowiącej szkielet infrastruktury IT używanej przez wszystkich pracowników Domu Maklerskiego,

* oprogramowanie służące do obsługi księgowej i administracyjnej w Spółce (np. systemy księgowe, systemy archiwizacji danych).

W powyższym kontekście należy zauważyć, iż nie sposób jest dokonać przyporządkowania do poszczególnych obszarów działalności Domu Maklerskiego czynności wykonywanych przez osoby niezaangażowane bezpośrednio w świadczenie poszczególnych usług przez Dom Maklerski (np. zatrudnione w dziale księgowości lub w dziale administracyjnym).

Do zadań wykonywanych przez pracowników działu księgowości należy m.in. księgowanie operacji gospodarczych, sporządzanie deklaracji oraz zeznań podatkowych, przygotowywanie różnych raportów, sprawozdań itp. W ocenie Spółki, nie ulega wątpliwości, iż nie ma możliwości dokonania funkcjonalnego przyporządkowania powyższych działań do poszczególnych usług świadczonych przez Dom Maklerski na rzecz klientów, w szczególności poprzez dokonanie podziału na czynności związane z usługami opodatkowanymi VAT oraz zwolnionymi z tego podatku. W konsekwencji, niewątpliwie niemożliwe jest jednoznaczne określenie, w jakim stopniu narzędzia IT, z których korzystają wspomniani pracownicy, są przez nich wykorzystywane do poszczególnych obszarów działalności Spółki.

Zdaniem Spółki, podobna sytuacja ma miejsce w przypadku działań wykonywanych przez pracowników administracyjno - biurowych a także pracowników innych działów Domu Maklerskiego, którzy wykorzystują w swej pracy narzędzia IT wskazane w punkcie c) w opisie stanu faktycznego, przy czym oczywiste jest, że czynności wykonywane przez tych pracowników służą zarówno działalności opodatkowanej VAT, jak i zwolnionej z podatku.

W powyższym przypadku, zdaniem Spółki, określając zakres prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur otrzymanych przez Dom Maklerski w związku z nabyciem, konserwacją i modernizacją narzędzi IT, konieczne jest zastosowanie proporcji sprzedaży, zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

4. Prawo do odliczenia VAT z zastosowaniem proporcji sprzedaży w przypadku wydatków dotyczących narzędzi IT wykorzystywanych przez pracowników bezpośrednio zaangażowanych w świadczenie usług przez Dom Maklerski tj. zarówno pracowników uczestniczących w świadczeniu usług opodatkowanych VAT, jak i pracowników uczestniczących w świadczeniu usług zwolnionych z VAT.

Niektóre z narzędzi IT wykorzystywanych przez Dom Maklerski użytkowane są przez pracowników bezpośrednio zaangażowanych w świadczenie usług opodatkowanych VAT (np. pracownicy wykonujący czynności w ramach usługi zarządzania portfelem inwestycyjnym), jak i usług zwolnionych z VAT (np. pracownicy obsługujących rachunki maklerskie). Do tej kategorii narzędzi IT wykorzystywanych przez Spółkę można zaliczyć m.in.:

* oprogramowanie typu Vmware - oprogramowanie służące do tworzenia wirtualnej infrastruktury (np. serwerów), stanowiącej szkielet infrastruktury IT używanej przez wszystkich pracowników Domu Maklerskiego,

* bazy z danymi makroekonomicznymi - oprogramowanie jest wykorzystywane m.in. przez pracowników obsługujących rachunki maklerskie, jak również przez pracowników wykonujących czynności w ramach zarządzania portfelem inwestycyjnym,

* oprogramowanie typu GL - system służący do komunikacji z Giełdą Papierów Wartościowych w celu pozyskiwania danych dotyczących spółek (np. kursów akcji) oraz indeksów giełdowych; system jest wykorzystywany m.in. przez pracowników obsługujących rachunki maklerskie, jak również przez pracowników wykonujących czynności w ramach zarządzania portfelem inwestycyjnym,

* oprogramowanie typu Ocean Professional - system wykorzystywany przez dział sprzedaży, służący do gromadzenia danych i informacji o klientach Domu Maklerskiego w celu zindywidualizowania oferty usług świadczonych przez Spółkę na rzecz swoich klientów; system powyższy pozwala na gromadzenie danych dotyczących wszystkich usług oferowanych klientom przez Dom Maklerski.

Jak zostało wskazane w punkcie d) w opisie stanu faktycznego, wymienione powyżej narzędzia IT służą do świadczenia zarówno usług opodatkowanych VAT, jak i zwolnionych z tego podatku.

Spółka pragnie podkreślić, iż w przypadku wydatków na utrzymanie, konserwację i modernizację ww. narzędzi IT, nie ma możliwości dokonania ich jednoznacznego przyporządkowania do wykonywanych przez Spółkę czynności opodatkowanych albo zwolnionych z podatku VAT. Powyższe wynika z następujących cech charakterystycznych omawianych narzędzi IT:

* Oprogramowanie typu Vmware stanowi swoisty szkielet infrastruktury IT Spółki, co do zasady jest zatem użytkowane przez wszystkich pracowników Spółki mających dostęp do indywidualnych stanowisk komputerowych. Niewątpliwie, jest ono zatem wykorzystywane równocześnie zarówno przez pracowników Spółki uczestniczących w świadczeniu usług opodatkowanych, jak i zwolnionych z VAT.

* Bazy z danymi makroekonomicznymi wykorzystywane są w głównej mierze przez pracowników obsługujących rachunki maklerskie klientów Spółki, jak również pracowników bezpośrednio zaangażowanych w świadczenie usługi zarządzania portfelem inwestycyjnym (usługi opodatkowanej stawką 23%). Mając na uwadze możliwość równoczesnego dostępu do baz danych przez wielu pracowników Spółki, nie sposób określić, w jakim stopniu narzędzie to jest wykorzystywane w poszczególnych segmentach działalności Domu Maklerskiego.

* Z oprogramowania typu GL służącego do komunikacji z Giełdą Papierów Wartościowych w celu pozyskania danych o spółkach, korzystają jednocześnie pracownicy wykonujący działalność maklerską (co do zasady objętą zwolnieniem z VAT) oraz pracownicy wykonujący czynności z zakresu zarządzania portfelem inwestycyjnym, która to usługa jest opodatkowana przez Dom Maklerski według podstawowej stawki VAT.

* Analogicznie, oprogramowanie typu Ocean Professional, służące do indywidualizowania oferty na rzecz poszczególnych klientów, wykorzystywane jest co do zasady przez wszystkich pracowników działu sprzedaży. Służy ono w tym samym czasie pracownikom uczestniczącym w świadczeniu wszelkich usług spośród oferty Spółki, a więc zarówno usług opodatkowanych VAT, jak i zwolnionych z tego podatku.

W ocenie Spółki, w świetle powyższych argumentów, w przypadku wszystkich z wymienionych powyżej narzędzi IT (wskazanych w punkcie d) w opisie stanu faktycznego) nie ma możliwości wyodrębnienia kwot wydatków związanych z nabyciem, konserwacją i modernizacją infrastruktury technicznej, które można by przypisać bezpośrednio czynnościom opodatkowanym VAT. Dlatego właśnie w analizowanym przypadku, odliczenie VAT naliczonego z faktur dokumentujących powyższe wydatki powinno zostać dokonane z zastosowaniem proporcji, zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczących zdarzenia przyszłego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl