IPPP2/443-1017/13-4/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1017/13-4/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2013 r. (data wpływu 20 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dom Maklerski wykonuje działalność maklerską w zakresie określonym w art. 69 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca 2005 r.

Spółka w swojej ofercie posiada m.in. następujące usługi:

* przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych,

* wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych na rachunek dającego zlecenie,

* nabywanie lub zbywanie na własny rachunek instrumentów finansowych,

* zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych,

* doradztwo inwestycyjne,

* oferowanie instrumentów finansowych,

* przechowywanie lub rejestrowanie instrumentów finansowych, w tym prowadzenie rachunków papierów wartościowych i rachunków zbiorczych, oraz prowadzenie rachunków pieniężnych,

* wymiana walutowa,

* sporządzanie analiz inwestycyjnych, analiz finansowych oraz innych rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczących transakcji w zakresie instrumentów finansowych

* doradztwo dla przedsiębiorstw w zakresie struktury kapitałowej, strategii przedsiębiorstwa lub innych zagadnień związanych z taką strukturą lub strategią,

* doradztwo i inne usługi w zakresie łączenia, podziału oraz przejmowania przedsiębiorstw.

Spółka, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wykonuje zarówno czynności opodatkowane VAT, jak i objęte zwolnieniem z tego podatku.

W ramach przyjętej strategii biznesowej, ze względu na zamiar dotarcia do jak największej liczby potencjalnych klientów, Dom Maklerski wykonuje swoją działalność nie tylko w siedzibie Spółki (dalej: "Centrala"), ale również za pośrednictwem oddziałów swojego przedsiębiorstwa położonych w różnych miejscowościach na terytorium kraju (dalej: "Oddział").

Oddziały, jako jednostki organizacyjne Spółki, biorą udział w świadczeniu usług znajdujących się w ofercie Domu Maklerskiego. Rolą Oddziałów jest obsługa klientów w placówkach Oddziałów obejmująca m.in.:

1. Przekazywanie szczegółowych informacji o poszczególnych usługach świadczonych przez Dom Maklerski,

2. Zawieranie umów na świadczenie przez Dom Maklerski usług opisanych powyżej. Zgodnie z obowiązującymi w Domu Maklerskim procedurami dotyczącymi zasad sprzedaży usług, w poszczególnych Oddziałach klienci Domu Maklerskiego mogą zawrzeć umowę dotyczącą danego produktu oferowanego przez Spółkę. Pracownicy Oddziałów odpowiedzialni za obsługę klienta, obowiązani są do udzielania klientom wszelkich szczegółowych informacji dotyczących wszystkich usług znajdujących się w ofercie Domu Maklerskiego. W niektórych przypadkach procedury wewnętrzne wymagają, aby umowa na świadczenie usług była podpisana przez odpowiednie osoby z Centrali Spółki. Wszelkie formalności ze strony klienta mogą w takich przypadkach być jednak załatwiane w siedzibie Oddziału. Procedury przewidują w takich przypadkach, iż klient składa swój podpis na umowie w Oddziale, następnie umowa wysyłana jest do Centrali, gdzie zostaje podpisana przez upoważnione do tego osoby po stronie Spółki. Podpisana umowa zostaje odesłana albo z powrotem do Oddziału (w którym klient może odebrać umowę osobiście) albo jest wysyłana bezpośrednio na adres korespondencyjny wskazany przez klienta.

Dom Maklerski, zarówno Centrala, jak i Oddziały, ponosi szereg wydatków, z tytułu których kontrahenci wystawiają faktury VAT. Na fakturach jako nabywca wskazana jest nazwa Spółki, a także podany jest adres siedziby wraz z numerem identyfikacji podatkowej Spółki. Część z faktur zakupowych otrzymywanych przez Spółkę dotyczy wydatków związanych z funkcjonowaniem Oddziałów. Wydatki, których dotyczą te faktury, obejmują m.in. następujące kategorie:

* koszty związane z utrzymaniem biura (czynsz, media, ochrona, utrzymanie czystości, naprawy i konserwacje, opłaty eksploatacyjne itp.),

* najem powierzchni reklamowej,

* zakup artykułów spożywczych i środków czystości,

* wykup dostępu do serwisów internetowych.

Wydatki powyższe ze swej natury mają charakter ogólny i są funkcjonalnie powiązane co do zasady ze wszystkimi obszarami działalności Domu Maklerskiego. W związku z tym, Spółka nie ma możliwości dokonania jednoznacznego powiązania opisanych powyżej wydatków związanych z funkcjonowaniem Oddziałów ze świadczonymi przez Dom Maklerski czynnościami opodatkowanymi albo zwolnionymi z podatku VAT.

Opisane powyżej transakcje będą również realizowane przez Spółkę w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z funkcjonowaniem Oddziałów, z uwzględnieniem proporcji sprzedaży, na zasadach określonych w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z funkcjonowaniem Oddziałów, z uwzględnieniem proporcji sprzedaży, na zasadach określonych w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Uwagi ogólne

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie zaś do art. 90 ust. 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Jednakże, zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zasady określania proporcji, o której mowa powyżej zawarte są w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z powołanych powyżej przepisów wynika zatem, że jeśli podatnik, prowadząc działalność podlegającą opodatkowaniu VAT, ponosi wydatki na nabycie towarów lub usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z takimi wydatkami. Jeśli jednak wydatki te są powiązane zarówno z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu jak i tymi, które są zwolnione z opodatkowania, a także podatnik nie ma możliwości przypisania tych wydatków konkretnej czynności, powinien zastosować proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

Status prawno-podatkowy oddziału.

Należy zaznaczyć, że z punktu widzenia rozliczeń VAT, Oddział nie jest odrębnym podatnikiem VAT, jest jedynie wyodrębnioną organizacyjnie częścią Spółki. Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. W rozliczeniach VAT Spółki uwzględniane są więc również transakcje wykonywane za pośrednictwem Oddziałów.

Problematyka nieuznawania oddziału za odrębnego podatnika VAT była szeroko analizowana w doktrynie oraz orzecznictwie, w szczególności w przypadku oddziałów przedsiębiorstw zagranicznych. W licznych interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe wielokrotnie potwierdzano stanowisko, iż oddział podmiotu zagranicznego nie jest odrębnym podatnikiem VAT. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 grudnia 2012 r. (sygn. IPPP2/443-1173/12-2/MM) stwierdzono m.in., iż "oddział posiada więc jedynie samodzielność organizacyjną (jest wydzielony ze struktur firmy macierzystej), natomiast nie posiada on możliwości prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, zaś prowadzona działalność stanowi jedynie część działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego".

W ocenie Spółki, konstatacja powyższa ma tym bardziej zastosowanie w przypadku oddziałów polskich przedsiębiorców zlokalizowanych na terytorium kraju. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż w analizowanym przypadku będącym przedmiotem stanu faktycznego, faktyczną stroną transakcji jest Dom Maklerski, także wtedy, gdy poszczególne czynności techniczne (np. zawarcie umowy, bezpośrednia obsługa klienta, przekazywanie informacji o szczegółach oferty Spółki) wykonywane są przy udziale Oddziałów zlokalizowanych w różnych regionach Polski.

Oddział jako element struktury organizacyjnej uczestniczący w świadczeniu usług przez Dom Maklerski.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt stanu faktycznego będącego przedmiotem niniejszego wniosku należy zauważyć, iż poszczególne Oddziały pełnią w głównej mierze funkcję kanałów dystrybucji wszystkich usług znajdujących się w ofercie Domu Maklerskiego.

Co oczywiste, Oddziały Spółki, z uwagi na ograniczone zasoby technicznopersonalne oraz ze względu na wewnętrzne regulacje w Spółce, nie są w stanie świadczyć ww. usług w sposób samodzielny. Pełnią one raczej rolę łącznika pomiędzy klientami a Centralą Spółki, umożliwiając dotarcie z ofertą Domu Maklerskiego do klientów zlokalizowanych w różnych regionach Polski.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Oddziały, pełniąc rolę jednostek organizacyjnych Spółki, uczestniczą w świadczeniu usług znajdujących się w ofercie Domu Maklerskiego. Uczestnictwo to obejmuje w szczególności przekazanie szczegółowych informacji o poszczególnych usługach Domu Maklerskiego, umożliwienie zawarcia umowy na świadczenie konkretnych usług, jak również bezpośrednią obsługę klienta przez pracowników Oddziału.

Prawo do odliczenia VAT z tytułu wydatków związanych z funkcjonowaniem Oddziałów.

Dom Maklerski ponosi szereg wydatków związanych z funkcjonowaniem Oddziałów, m.in. koszty związane z utrzymaniem biura (czynsz, media, ochrona, utrzymanie czystości, naprawy i konserwacje, opłaty eksploatacyjne itp.), koszty najmu powierzchni reklamowej, zakupu artykułów spożywczych i środków czystości oraz dostępu do serwisów internetowych.

W ocenie Spółki, mając na uwadze fakt, iż Oddziały biorą udział w świadczeniu usług znajdujących się w ofercie Spółki, tj. zarówno usług opodatkowanych VAT, jak i objętych zwolnieniem z tego podatku, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z funkcjonowaniem tych Oddziałów.

Wymienione w opisie stanu faktycznego rodzaje wydatków w głównej mierze związane są z utrzymaniem biur stanowiących siedzibę Oddziałów Spółki, jak również z bieżącymi kosztami funkcjonowania jednostek organizacyjnych Spółki w formie Oddziałów. Tym samym, wydatki te nie wiążą się bezpośrednio ze świadczeniem przez Spółkę przy pomocy Oddziałów konkretnych usług na rzecz swoich klientów. Wydatki powyższe są zaś związane z ogólną działalnością Spółki prowadzoną za pośrednictwem Oddziałów, która to działalność zasadniczo obejmuje cały asortyment usług znajdujących się w ofercie Domu Maklerskiego, tj. zarówno usługi opodatkowane, jak i zwolnione z VAT.

W świetle powyższego, w ocenie Domu Maklerskiego, w przypadku wydatków na funkcjonowanie Oddziałów nie jest możliwe wyodrębnienie kwot wydatków związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi lub wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z VAT. W tej sytuacji, Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na funkcjonowanie Oddziałów z uwzględnieniem proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, obliczonej na zasadach określonych w art. 90 ust. 3.

W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl